Υλικό μαθήματος 1

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 10-      Ο ΛΑΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ ΚΑΘΩΣ ΠΟΡΕΥΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ

ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΜΟΡΦΗ ΔΙΑΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ

ΜΕΣΑ

Α Φάση αφόρμησης / εξέταση της προηγούμενης ΔΕ

Φάση αφόρμησης

Αφηγούμαστε τα γεγονότα του προηγούμενου μαθήματος. Διατρέχουμε τις ερωτήσεις του «Ελέγχω τι έμαθα».

Πρόκειται για μια διήγηση που βρίσκεται στην καρδιά του δυτικού πολιτισμού, γι? αυτό και αποτελεί διαχρονικό θέμα πολλών έργων τέχνης.

Δείχνω σχετικές διαφάνειες (βλ. σχετικές) στον Overhead Projector ενώ υποβάλλω ερωτήσεις γύρω από το προηγούμενο μάθημα

Αφήγηση

Ερωτήσεις /

απαντήσεις

 

Στόχοι:

Στο σημερινό μάθημα θα διατρέξουμε τη μεγάλη περίοδο που ακολούθησε τα γεγονότα του Σινά, με στόχο να διερευνήσουμε πώς εξελίσσεται η σχέση των Ισραηλιτών με το Θεό και να συνειδητοποιήσουμε τι αλλάζει σταδιακά σ?

αυτό το λαό.

Ενημέρωση από το

δάσκαλο

 

Β  Προσφορά -Παρουσίαση της νέας ενότητας

 Ανάγνωση κειμένου (γ΄)

Ανάγνωση

(Δάσκαλος)

 

Γ Επεξεργασία

- - Βλέπουμε την πορεία στο χάρτη. Σαράντα χρόνια πορεύονταν οι Ισραηλίτες στο ταξίδι τους προς τη Γη της Επαγγελίας.

Η Κιβωτός της Διαθήκης, πάντα ανάμεσά τους να τους θυμίζει ότι ο Θεός τους οδηγεί και τους προστατεύει.

- Για τους κινδύνους της ερήμου μιλήσαμε και στο προηγούμενο μάθημα. Ας τους ξαναθυμηθούμε.

- Όμως, ποιον κίνδυνο περιγράφει ως το μεγαλύτερο ο συγγραφέας του βιβλίου των Αριθμών; Μπορείτε να δικαιολογήσετε γιατί ήταν μεγαλύτερος; Τι έμπαινε σε μεγάλη κρίση;

- Ανάγνωση παραθέματος για τα είδωλα.

Διαφάνεια χορού μπροστά στα είδωλα (βλ. σχετική του Νόλτε).

- Ας μπούμε στη θέση των Ισραηλιτών προσπαθώντας να συναισθανθούμε τους φόβους, τις επιθυμίες και ό,τι άλλο τους έκανε να στραφούν στα είδωλα. Χωριστείτε σε ομάδες και παρουσιάστε μια σκηνή, καρώνονταςαυθόρμητους

διαλόγους (βλ. παρακάτω μια ενδεικτική δραματοποίηση)

- Στη συνέχεια συζητάμε: Τι καταλάβαμε απόόσαδιαδραματίστηκανμπροστά μας; Πώς ένιωσαν όσοι «μπήκαν» στο ρόλο; Πώς έφτασαν οι Ισραηλίτες στην ειδωλολατρία; Τι πίστευαν ότι «εξασφάλιζαν» με τα είδωλα; Τι ήταν ευκολότερο

- Άραγε η ειδωλολατρική στάση ζωής αφορά μόνον ανθρώπους παλιότερων εποχών;

Ας διερευνήσουμε την ύπαρξη ειδώλων στη δική μας σύγχρονη ζωή. Τι μας «

λέει» η εικόνα της σελ. 59; Επινοήστε ένα τίτλο. Εκφράστε τις ιδέες σας:

Ποια είναι τα ψεύτικα στηρίγματα που εμπιστεύεται ο σύγχρονος άνθρωπος; Τι του προσφέρουν; Πώς μας κάνουν να νοιώθουμε; Νομίζετε πως είναι εύκολο να ξεφύγουμε απ? τη σύγχρονη ειδωλολατρία;

- Σε συνεργασία με το διπλανό σας καταγράψτε σύγχρονα είδωλα (ερ. 9)

- Ποια είναι η στάση ζωής και η συμπεριφορά ενός σύγχρονου ειδωλολάτρη;

- Επιστρέφουμε στους Ισραηλίτες. Ας προσέξουμε το δίλημμα που συχνά αντιμετώπιζαν αυτά τα 40 χρόνια της ερήμου.

Διατυπώστε το επιγραμματικά. - Tι απαντούσαν τελικά οι Ισραηλίτες;

- Ας σκεφτούμε: σε τι τους ωρίμαζε η απάντηση σ? αυτό το δίλημμα; (η σχέση τους με το Θεό γινόταν πιο υπεύθυνη, πιο δεσμευμένη?)

- Ας το συζητήσουμε. Γιατί τα διλήμματα μας ωριμάζουν; Τι χρειάζεται να καλλιεργήσουμε για να είμαστε σε θέση να αποφασίζουμε; (ευθύνη, ελευθερία, δυνατότητα δέσμευσης?). Πόση σημασία έχουν οι ελεύθερες αποφάσεις;

- Τελικά, τι έφτασαν να καταλάβουν οι Ισραηλίτες για το Θεό; (ερ. 8).

- Διαβάζουμε το παράθεμα της σ. 57.

Τι συνείδηση κατόρθωσαν να διαμορφώσουν (γίνονται ο «λαός του Θεού»)

- Ποιος ήταν ο ρόλος του Μωυσή στη διάρκεια όλης αυτής της πορείας; (ηγέτης, οδηγός, μεσολαβητής προς το Θεό?)

- Συζητάμε για το ρόλο του ηγέτη μιας ομάδας.

- Δικαιολογήστε τη θέση των σκίτσων με τα χέρια που υπάρχουν στο μάθημα.

- Ας συνοψίσουμε βλέποντας τα σημεία του πίνακα: ο Ισραήλ γίνεται ο λαός του Θεού και συνειδητοποιεί τον προορισμό του καθώς πορεύεται μέσα στην έρημο

 - Οι Εβραίοι ξαναζούν αυτά τα μοναδικά γεγονότα στις μεγάλες γιορτές τους. Διαβάζουμε τα παραθέματα της σ. 58.

(ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Το πώς τα θυμάται και τι σημασία τους προσδίδει η χριστιανική Εκκλησία θα του δούμε στο τέλος του

κεφαλαίου, στη σελίδα των προεικονίσεων).

- Φανταστείτε πόσο έντονη ήταν η ανάγκη των Ισραηλιτών να μην ξεχαστούν όλες αυτές οι παραδόσεις. 

Έλεγχος στόχων (Καταλάβαμε ποιον μεγάλο κίνδυνο κατόρθωσαν να αντιμετωπίσουν οι Ισραηλίτες στη διάρκεια της

πορείας στην έρημο; Υπάρχει κάτι που μας δυσκόλεψε; Ποιες απορίες ή τυχόν επιφυλάξεις διατηρούμε; Τι μας «άγγιξε» περισσότερο;) Ανάθεση εργασίας για το σπίτι Υποχρεωτική: («Ελέγχω?» 7-10 και ανάπτυξη επιχειρηματολογίας γύρω από την ανάγκη να παραμείνουν οι Ισραηλίτες

μακριά από τα είδωλα. Δηλαδή στο επόμενο μάθημα θα ζητήσουμε από ένα ζευγάρι μαθητών να αντιπαραθέσουν τα επιχειρήματά τους υπέρ και κατά των ειδώλων) Προαιρετική: Φανταστείτε πως είστε ένας Ισραηλίτης που θέλει να διηγηθεί στο παιδί του, που γεννήθηκε στην έρημο, γεγονότα από την πορεία τους προς τη Γη της Επαγγελίας. Γράψτε ένα κείμενο (κατά προτίμηση διάλογο) (βλ. παρακάτω μια με τα είδωλα; (ερ. 6) (άμεση, ορατή «λύση»

των προβλημάτων τους, ενώ η σχέση με το Θεό απαιτούσε βαθιές αλλαγές

στον τρόπο σκέψης και ζωής?).

- Φανταστείτε τις συνέπειες στη ζωή τους και τη σχέση τους με το Θεό και προσπαθήστε να τις περιγράψετε. Προσέξτε και την εικόνα του Νόλτε (

οργιαστικοί χοροί γύρω από το είδωλο, λήθη του Θεού, ?) Τι εκφράζεται σ? αυτήν; - Χαρακτηρίστε τη στάση τους (ερ. 7 και ερ. 2 του «Προσπαθώ?»)4)

Κατευθυνόμενος

διάλογος

Διερεύνηση

προβλήματος

Κατευθυνόμενος

διάλογος

Συνεργασία ανά

θρανίο

Κατευθυνόμενος

διάλογος

 Συμπέρασμα

Χάρτης

Π1

Π2

Π3

Π4

Π5

  Π6

     

ΠΙΝΑΚΑΣ (ενδεικτικά)

                                                                                                           

? Οι Ισραηλίτες πορεύονται στην έρημο                  Π1

? Η σχέση με το Θεό περνάει κρίση (έλλειψη εμπιστοσύνης, αγνωμοσύνη, λήθη, ειδωλολατρία)                                                           Π2

? Το μεγάλο δίλημμα: εμπιστοσύνη στο Θεό ή όχι;  Π3

? Οι Ισραηλίτες επιλέγουν τη ζωή κοντά στο Θεό    Π4

  

Ο Ισραήλ γίνεται ο «λαός του Θεού» και συνειδητοποιεί τον προορισμό του Π5