Subscribe to RSS Subscribe to Comments

Θέματα εκπαίδευσης και δικτύωσης

Ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων στις θεωρίες μάθησης

Η μετασχηματίζουσα μάθηση, η οποία αναπτύχθηκε από τα τέλη της δεκαετίας του 1970, θεωρείται σήμερα η πιο σημαντική και ολοκληρωμένη επιστημονικά ανάμεσα στις σύγχρονες θεωρίες της εκπαίδευσης ενηλίκων. Η μετασχηματίζουσα μάθηση, ως θεωρία, αξιοποιεί αρχές, πορίσματα και ερευνητικά δεδομένα τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των ψυχολογικών και κοινωνιολογικών θεωριών που ανέπτυξαν οι Dewey, Freire, Knowles, Kegan, Habermas, Goleman κ.ά.
Μάθηση είναι η διεργασία της μεταβολής της εμπειρίας σε γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις, αξίες και συναισθήματα.
Η διαδικασία της μάθησης περιλαμβάνει μεταβατικά στάδια και δεν αποτελεί απλή συσσώρευση νέων γνώσεων οι οποίες προστίθενται σε παλαιότερες. Η μάθηση είναι μια διεργασία κατά την οποία αρκετές βασικές αξίες και παραδοχές με βάση τις οποίες λειτουργούμε, αλλάζουν.
Οι αλλαγές αυτές μπορεί να είναι περιοδικές , πολυδύναμες ,διαδοχικές και σπάνια μόνιμες. Για τους ενήλικες οι μεταβολές δεν αποτελούν εξαίρεση και οι μεταβάσεις σε αυτές τακτικά ακολουθούν σύμφυτες εξελίξεις που σε ακολουθία επηρεάζουν αρνητικά αλλά και θετικά τη ζωή τους .
Είναι κοινός τόπος ότι και οι ενήλικες αποτελούν από μόνοι τους ξεχωριστή κατηγορία με συγκεκριμένες ανάγκες χαρακτηριστικά και παραδοχές. Οι παραδοχές δεν είναι τίποτα άλλο παρά αντιλήψεις για τον κόσμο που συχνά μπορεί να είναι εσφαλμένες ή δυσλειτουργικές και έχουν αφομοιωθεί ασυνείδητα από τους ενήλικους εκπαιδευόμενους δια μέσου της διαδικασίας της κοινωνικοποίησης. Αυτές στο χρόνο θα αλλάξουν θα μετασχηματιστούν. Ο μετασχηματισμός αυτής της οπτικής μπορεί να συμβεί όταν οι ενήλικες εκπαιδευόμενοι δια μέσου κριτικής αυτόνομης σκέψης συνειδητοποιήσουν πώς και γιατί οι παραδοχές που έχουν περιορίζουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται, κατανοούν και αισθάνονται τον κόσμο γύρω τους.
Το έργο του εκπαιδευτή δεν επηρεάζεται άμεσα από τη σχέση του με τους εκπαιδευόμενους αλλά από εξωτερικούς παράγοντες και τις εγγύς συνθήκες, τις συσσωρευμένες εμπειρίες , τα τυπικά του προσόντα , τα πνευματικά του εφόδια και τυχών εγγενείς αδυναμίες ατέλειες και παραλήψεις ή άλλες ιδιαιτερότητες.
Προσωπικά βιώματα και το σύνολο της προσωπικότητάς του εκπαιδευτή ενηλίκων αλληλεπιδρoύν στο έργο του και διαφοροποιούν τη σχέση εκπαιδευτής-εκπαιδευόμενος.
Όπως οι ενήλικες έτσι και ο εκπαιδευτής ενηλίκων έχει τις δικές του παραδοχές. Αυτές πηγάζουν από την ηθική του προαίρεση και την επιστημονική του κατάρτιση, ενισχύονται από την κοινωνική του θέση ή την επαγγελματική του διαδρομή και δικτύωση, προβάλλονται ακούσια από την οικονομική του επιφάνεια, και υπαγορεύονται κάθε φορά από διαφορετικές φιλοσοφικές θεωρήσεις.
Στις σύγχρονες επιστημονικές απόψεις για τους ενηλίκους και τα νέα εκπαιδευτικά δεδομένα είναι αναγκασμένος να προσαρμοστεί να επηρεαστεί και γιατί όχι, να αλλάξει και ο εκπαιδευτής ενηλίκων που αποτελεί τον ενεργοποιητή της μετασχηματίζουσας μάθησης . Κατά περίσταση εμψυχώνει, παραθέτει ιστορίες ζωής, αναλύει κρίσιμα συμβάντα, τηρεί ημερολόγιο, αξιοποιεί βιβλιογραφικές πηγές, αναπτύσσει την κριτική και δημιουργική σκέψη, χρησιμοποιεί γόνιμα το διάλογο που ανιχνεύει τις πεποιθήσεις των ατόμων ,καταθέτει εμπειρίες και επινοεί κάθε φορά τρόπους δράσης υλικά και μέσα για να επιτευχθούν οι μαθησιακοί στόχοι και οι σκοποί των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

1ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας, Νάουσα, 9-11 Μαΐου 2008

1ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας, Νάουσα, 9-11 Μαΐου 2008
«Ψηφιακό υλικό για την υποστήριξη του παιδαγωγικού έργου των εκπαιδευτικών Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης»
[υπό την αιγίδα του ΥΠ.Ε.Π.Θ]
2η ανακοίνωση

Οι τρεις Ενώσεις εκπαιδευτικών

? Η Πανελλήνια Ένωση εκπαιδευτικών για τις Φυσικές Επιστήμες «Μιχάλης Δερτούζος»,
? H Ένωση Ελλήνων Φυσικών Παράρτημα Ημαθίας
? Η Ελληνική Ένωση για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση (e-Δίκτυο-ΤΠΕ-Ε)

διοργανώνουν το 1ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας με θέμα: «Ψηφιακό υλικό για την υποστήριξη του παιδαγωγικού έργου των εκπαιδευτικών Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης».
Το συνέδριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της πράξης, σε στελέχη της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης, σε μεταπτυχιακούς φοιτητές που ενδιαφέρονται για την αξιοποίηση των ΤΠΕ και την ανάπτυξη των σχετικών υποδομών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Κύριος σκοπός του συνεδρίου είναι να φέρει όσο το δυνατόν περισσότερους εκπαιδευτικούς σε επαφή με το εκπαιδευτικό λογισμικό, το διαδίκτυο και τη χρήση τους στις αίθουσες διδασκαλίας και τα σχολικά εργαστήρια. Επιπλέον, να γνωστοποιήσει τις εξελίξεις και τις τάσεις στην παιδαγωγική αξιοποίηση του ψηφιακού υλικού στην εκπαίδευση.
Ειδικότερα η θεματολογία του συνεδρίου περιλαμβάνει τις παρακάτω ενότητες:
? Εκπαιδευτικό λογισμικό (ψηφιακά εκπαιδευτικά πακέτα, νέα εκπαιδευτικά λογισμικά, Ελεύθερο Λογισμικό ? Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα, συνοδευτικό πολυμεσικό υλικό των Νέων Βιβλίων Δημοτικού & Γυμνασίου).
? Εκπαιδευτικές Πύλες, Δικτυακοί τόποι Σχολικών Μονάδων, Εκπαίδευση και Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
? Θέματα δημιουργίας, αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού και διδακτικής μεθοδολογίας

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν κεντρικές ομιλίες, workshops (εργαστήρια), tutorials, προφορικές ανακοινώσεις, παρουσιάσεις αφισών και στρογγυλά τραπέζια σχετικά με τη θεματολογία του συνεδρίου που θα πλαισιώνονται από παράλληλες συνεδρίες ειδικοτήτων. Τονίζεται ότι θα δοθεί ιδιαίτερο βάρος σε ζητήματα της εκπαιδευτικής πράξης με τη διεξαγωγή μεγάλου αριθμού εργαστηριακών δραστηριοτήτων, για τις οποίες οι συμμετέχοντες σύνεδροι θα πρέπει να προεγγραφούν.
Στους συνέδρους θα χορηγηθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης, τα πρακτικά του συνεδρίου καθώς και οπτικοί δίσκοι με το εκπαιδευτικό λογισμικό και τις εισηγήσεις που θα παρουσιαστούν.

Επίσης, στα πλαίσια του συνεδρίου και σε παράλληλη εκδήλωση, θα πραγματοποιηθεί βράβευση των πληρέστερων δικτυακών τόπων (websites) των σχολικών μονάδων που φιλοξενούνται σε διακομιστές του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Για το θέμα αυτό θα ακολουθήσει ανακοίνωση που θα κοινοποιηθεί σε όλες τις σχολικές μονάδες.
ΥΠΟΒΟΛΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Η Οργανωτική Επιτροπή καλεί όσους/ες ενδιαφέρονται, να υποβάλουν εργασίες σχετικές με τη θεματολογία του Συνεδρίου. Για να παρουσιαστεί μια εργασία στο συνέδριο θα πρέπει να έχει θετική αξιολόγηση από 2 τουλάχιστον μέλη της επιτροπής κριτών.
Το υπόδειγμα υποβολής εργασιών, μπορείτε να το ανακτήσετε από το δικτυακό τόπο του συνεδρίου: http://naousa08.ekped.gr/?page_id=5

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ
? 11 Ιανουαρίου 2008: Υποβολή περιλήψεων εισηγήσεων
? 4 Φεβρουαρίου 2008: Έναρξη εγγραφών
? 22 Φεβρουαρίου 2008: Υποβολή πλήρων κειμένων εισηγήσεων στην επιτροπή κριτών.
? 14 Μαρτίου 2008: Οριστική υποβολή κειμένων εισηγήσεων που έχουν κριθεί.
? 28 Μαρτίου 2008: Ανακοίνωση προγράμματος
? 9, 10 & 11 Μαΐου 2008: Διεξαγωγή Συνεδρίου
ΕΓΓΡΑΦΕΣ

Λεπτομέρειες για τη διαδικασία των προεγγραφών θα ανακοινωθούν σε επόμενη ανακοίνωση τον Ιανουάριο του 2008 στη διεύθυνση: http://naousa08.ekped.gr/?page_id=6

Νάουσα 10-12-2008

Διαδραστική Εκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας για το 2008

Διαδραστική Εκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας

Δεκέμβριος - Μάιος, Ιδρυμα Ευγενίδου, Β. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα

Σε τρεις ορόφους, συνολικής επιφάνειας 1.200 τ.μ., με 65 εκθέματα, στεγάζεται από τον Οκτώβριο η μόνιμη Διαδραστική Εκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας την οποία δημιούργησε το Ιδρυμα Ευγενίδου. Εκεί, μέσα από πρωτότυπα πειράματα, οι επισκέπτες μπορούν να δοκιμάσουν τις γνώσεις τους, να αφήσουν ελεύθερη τη φαντασία και την εφευρετικότητά τους. Για την καλύτερη εκπαιδευτική αξιοποίηση κάθε σχολικής επίσκεψης, σχεδιάστηκαν ειδικές διαδρομές γύρω από συγκεκριμένους διδακτικούς στόχους. Κάθε διαδρομή, διάρκειας περίπου 90 λεπτών, είναι σχεδιασμένη για σχολικές ομάδες ως 20-25 μαθητών.

Για την καλύτερη προετοιμασία της επίσκεψης, το Ιδρυμα Ευγενίδου προγραμματίζει απογευματινές ξεναγήσεις μόνο για εκπαιδευτικούς. Πληροφορίες στα τηλέφωνα 210 9469.641, 210 9469.600.

2ο Διεθνές Συνέδριο 14-16 Μαρτίου 2008 στην Άρτα

2ο Διεθνές Συνέδριο 14-16 Μαρτίου 2008 με θέμα: Το νέο εκπαιδευτικό υλικό του ΥΠΕΠΘ Αξιολόγηση και Διοίκηση

Αποστολή εκπαιδευτικού Λογισμικού στα σχολεία της επικράτειας

Με πρωτοβουλία του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη και σε συνέχεια των 6 εκπαιδευτικών λογισμικών (CD-ROM) που εστάλησαν μέσω των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο σύνολο των Δημόσιων Δημοτικών Σχολείων της επικράτειας, πραγματοποιήθηκε αποστολή δέσμης αντιτύπων, στο σύνολο των Σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της επικράτειας, των 7 παρακάτω προϊόντων εκπαιδευτικού λογισμικού (CD-ROM):
1. Function Probe: Πολύ-εποπτικό εργαλείο για τη σύγχρονη άλγεβρα, την τριγωνομετρία και την ανάλυση
2. Ιστορικός άτλαντας Centennia, Ιστορικός άτλαντας Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής κατά τη δεύτερη χιλιετία μ.Χ.
3. Chemistry Set 2000: Πολυμεσική Εγκυκλοπαίδεια χημείας
4. Κύτταρο, μία πόλη: Πολυμεσικό εκπαιδευτικό λογισμικό για τη μελέτη της βιολογίας
5. Όψεις της Θρησκείας
6. Ανακαλύπτω τις μηχανές
7. Εγκυκλοπαίδεια του ανθρώπινου σώματος

ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να διανεμηθούν άλλα τρία λογισμικά:
1. Cabri Geometry II PLUS, περιβάλλον για τη διδασκαλία και κατασκευή γεωμετρικών εννοιών
2. Interactive Physics 2005, εργαστήριο κίνησης στον H/Υ που προσομοιώνει τις βασικές αρχές της Μηχανικής του Νεύτωνα
3. The Geometer’s Sketchpad V4, εργαλείο για τη διδασκαλία της Γεωμετρίας της ?λγεβρας και της Τριγωνομετρίας.
Τα παραπάνω δέκα εκπαιδευτικά λογισμικά είναι πιστοποιημένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και αποκτήθηκαν στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας», του Έργου ΠΛΕΙΑΔΕΣ: «Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού και Ολοκληρωμένων Εκπαιδευτικών Πακέτων για τα ελληνικά σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και διάθεση προϊόντων εκπαιδευτικού λογισμικού στα σχολεία» και συγκεκριμένα στο πλαίσιο της ενότητας «Αμάλθεια ΙΙ» που αφορά στην απόκτηση αδειών χρήσης και αντιτύπων για όλα τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δέκα καταξιωμένων προϊόντων της διεθνούς αγοράς τα οποία είχαν εξελληνιστεί και προσαρμοστεί για το Ελληνικό Εκπαιδευτικό σύστημα.
Η παραπάνω δράση εντάσσεται στο πλαίσιο των πέντε καινοτόμων πολιτικών με τίτλο «Έλληνας πολίτης της Ευρώπης-Έλληνας πολίτης του κόσμου», που εγκαινίασε η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και συγκεκριμένα στη ψηφιακή σύγκλιση.
Επ’ ευκαιρία της νέας πρωτοβουλίας ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης δήλωσε τα εξής: «Υλοποιώντας την πολιτική μας για την ψηφιακή σύγκλιση που στοχεύει στην καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού και στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών προς όφελος της εκπαίδευσης της νέας γενιάς, συνεχίζουμε τη διανομή σύγχρονων λογισμικών και στη Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευση, διασφαλίζοντας στα ελληνόπουλα την ευκαιρία και τη δυνατότητα να προχωρήσουν με αυτοπεποίθηση στο νέο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον».

Υφαίνοντας τον Παγκόσμιο Ιστό!

Θα μπορέσει στο μέλλον ο Ιστός να αλλάξει τον τρόπο που οι άνθρωποι συνεργάζονται και προωθούν τη γνώση στους κόλπους μιας μικρής εταιρείας, ενός μεγάλου οργανισμού ή μιας χώρας; Αν λειτουργεί για μια μικρή ομάδα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε ευρύτερη κλίμακα, μπορούμε ίσως να τον χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο; Όλοι ξέρουμε ότι ο Ιστός μας δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε τα πράγματα πιο γρήγορα, μπορεί όμως, να επιφέρει μια πραγματικά διαρθρωτική αλλαγή στην κοινωνία, να μας οδηγήσει σε έναν νέο τρόπο εργασίας - και αν γίνει κάτι τέτοιο, θα είναι προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο;

Tim Berners-Lee, Διευθυντής του World Web Consortium*

_________________
* O Tim Berners-Lee δημιούργησε τον Παγκόσμιο Ιστό κινούμενος από ένα προσωπικό όραμα: ότι μπορούσε να αποτελέσει ένα πανίσχυρο μέσο για την καλυτέρευση της κοινωνίας και της ανθρώπινης δημιουργικότητας. Ο ίδιος ποτέ δεν εκμεταλλεύτηκε οικονομικά την εφεύρεσή του, αλλά αφιερώθηκε στην προσπάθεια να την εξελίξει και να τη συντηρήσει!

Η δράση eTwinning

Η δράση eTwinning

Οι σχολικές συνεργασίες στην Ευρώπη είναι μία αυξανόμενη κοινή πρακτική που αποκτά ευρεία αναγνώριση

Το eTwinning έχει ως στόχο τη διασύνδεση των σχολείων της Ευρώπης και αποτελεί από τον Σεπτέμβριο του 2004 μία από τις πολλές δράσεις του προγράμματος eLearning της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μέσω του eTwinning, σχολεία των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και της Νορβηγίας, της Ισλανδίας, και πρόσφατα της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, θα υποστηριχτούν στην “αδελφοποίηση” σχολείων μέσω του Internet.

To eTwinning δεν σκοπεύει να αντικαταστήσει την παραδοσιακή μορφή ανταλλαγής μαθητών. Είναι μία συνεργατική δράση όπου 2 τουλάχιστον σχολεία από 2 τουλάχιστον ευρωπαϊκές χώρες, κάνοντας χρήση εργαλείων Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών συνεργάζονται ώστε να αποκομίσουν παιδαγωγικά, κοινωνικά και πολιτισμικά οφέλη.

Όλοι οι Ευρωπαίοι μαθητές και μαθήτριες μέσω της δράσης eTwinning θα έχουν τη δυνατότητα με την βοήθεια των εκπαιδευτικών τους να συμμετάσχουν σε κοινά παιδαγωγικά projects με κάποιο σχολείο από άλλη Ευρωπαϊκή χώρα.

Επιμόρφωση συμβούλων ΣΕΠ για το 2008

Διακήρυξη Διεθνούς Ανοιχτού Δημόσιου Διαγωνισμού με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά για την επιμόρφωση των Συμβούλων Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Αρ. Πρωτ.: 8878/11-12-2007)

Powered by SchoolPress