ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

Πανελλήνιες  Εξετάσεις

 (και σε .doc)

Γιώργος Μαυρογιώργος, Πανελλήνιες  Εξετάσεις, Θέματα και  Επιτήρηση

άρθρο στο http://www.alfavita.gr

 

Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι σε εξέλιξη. Η πολιτική εξουσία ενδιαφέρεται πάντοτε για την απρόσκοπτη διεξαγωγή τους. Κάθε φορά που δημιουργούνται «παρατράγουδα», όπως τώρα με τη Φυσική ή τα Νέα Ελληνικά και άλλα, δοκιμάζεται η ιδεολογική νομιμοποίηση ενός εξεταστικού μηχανισμού που προσφέρεται για την απόκρυψη της κοινωνικής του λειτουργίας, στην υπόθεση της κατανομής των υποψηφίων στις περιορισμένες και ιεραρχημένες θέσεις για σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι εισαγωγικές  εξετάσεις έχουν κομβική σημασία στη σχέση σχολείου και κοινωνίας, όχι τόσο για την επιλογή των ικανότερων.

Θα υποστηρίζαμε ότι οι τεχνικές διευθετήσεις της διεξαγωγής τους  μεταμφιέζουν την κοινωνική διάκριση και επιλογή σε τυπική ισότητα και κοινωνική ουδετερότητα. Αυτό σε τελευταία ανάλυση σημαίνει ότι, όταν δίδονται λανθασμένα  ή πολύ δύσκολα θέματα, το κυρίαρχο ζήτημα είναι πώς το εξεταστικό σύστημα δε θα αμφισβητηθεί από την άποψη της δημόσιας εγκυρότητας. Η δημόσια εγκυρότητα είναι απαραίτητη για τη νομιμοποίηση  του αποκλεισμού αυτών που θα  αποτύχουν.

Η δημόσια εγκυρότητα επιτυγχάνεται με την επιτήρηση, το φορμαλισμό, την τυπικότητα, την κανονικότητα, το αδιάβλητο, τη σταθερότητα, το πρωτόκολλο, την αυστηρότητα, την ομοιομορφία, το απόρρητο, τη διαφάνεια, κ.α. Πρόκειται για μια πολιτική της βεβαιότητας και της εμπιστοσύνης, που εξασφαλίζει υψηλούς βαθμούς αποδοχής των αποτελεσμάτων. Έχουμε την άποψη ότι ο ντόρος που έχει ξεσπάσει για τα θέματα, τη διόρθωση και τη βαθμολόγηση είναι , από μια άποψη, αποπροσανατολιστική. Όχι πως οι εξετάσεις που γίνονται δε θάπρεπε να διαθέτουν υψηλούς βαθμούς εγκυρότητας, αξιοπιστίας και αντικειμενικότητας. Η εστίαση σε αυτά τα ζητήματα, ωστόσο,  είναι ως εάν η πρόταση θα ήταν να εξασφαλίζουμε αντικειμενική βαθμολόγηση, που να κάνει αποτελεσματικότερη την κοινωνική διάκριση και επιλογή. Είναι, κατά πως φαίνεται, δυσκολότερα αποδεκτό να επιτελείται η κοινωνική διάκριση και επιλογή με λανθασμένες εκφωνήσεις θεμάτων.

Έτσι κι αλλιώς, βέβαια, ο σχετικός ντόρος για την έλλειψη αντικειμενικότητας ή τα δυσνόητα και λανθασμένα θέματα συμβάλλει αποφασιστικά στην ένταση του ταξικού χαρακτήρα των εξετάσεων. Ο ντόρος ενισχύει ιδεολογικά την  παραπέρα εντατικοποίηση των φροντιστηρίων για τις επόμενες γενιές υποψηφίων, κάτι που είναι, κι αυτό, σε βάρος υποψηφίων από μη προνομιούχα κοινωνικά στρώματα.

[…]

 

 

Α1. Να συντάξετε περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.

Απαντήστε σύντομα με μια φράση 10-15 λέξεων στις παρακάτω ερωτήσεις:

α) ποιο είναι το θέμα του κειμένου;

β) ποια είναι η άποψη του συγγραφέα;

γ) για ποιο λόγο γράφει το κείμενο; σε ποιους απευθύνετε;

δ) τι είδος κείμενο είναι;

Α2. Στο κείμενο αναφέρεται η έννοια της «δημόσιας εγκυρότητας». Να διευκρινίσετε το περιεχόμενό της.

Α3. Ποιος είναι, σύμφωνα με το κείμενο, ο ρόλος των εισιτήριων εξετάσεων;

Α4. Ποιοι είναι, σύμφωνα με το κείμενο, οι ευνοημένοι και ποιοι οι αδικημένοι των εξετάσεων;

 

Β1. Σε ποιο σημείο φαίνεται η σχέση του κειμένου με την επικαιρότητα; Τεκμηριώνεται έτσι ότι έχει δημοσιογραφικό χαρακτήρα; Σε ποιο είδος κειμένου θα το κατατάσσατε;

Β2. Ποιος είναι ο ρόλος της δεύτερης παραγράφου για τη δομή του κειμένου. Για ποιο λόγο είναι μόνο μία σύντομη περίοδος;

Β3. Ποια είναι η νοηματική σχέση της φράσης που αποτελεί τη δεύτερη παράγραφο με τις επόμενες παραγράφους του κειμένου;

Β4 Μπορείτε να βρείτε πέντε φράσεις ή λέξεις που διαμορφώνουν λόγιο ύφος και ταυτόχρονα παραπέμπουν σε επιστημονικό λεξιλόγιο;

Β5. Να προσεγγίσετε το νόημα των παρακάτω λέξεων από τα συμφραζόμενά τους (ακόμα και αν γνωρίζετε τις λέξεις): κατανομής, μεταμφιέζουν, αποκλεισμού, αποπροσανατολιστική, εστίαση. Να εξηγήσετε πώς σκεφτήκατε.

Β6. Να βρείτε πέντε επίθετα (που χρησιμοποιούνται στο κείμενο ως προσδιορισμοί) και να τα χρησιμοποιήστε σε δικές σας φράσεις κάνοντας νέα δικά σας ονοματικά σύνολα.

 

Γ. Γράφεις κείμενο για τη σχολική εφημερίδα. Θέμα σου είναι οι ενδοσχολικές και οι πανελλαδικές εξετάσεις και τις παρουσιάζεις από τη δική σου οπτική. Επίσης, παρουσιάζετε τον τρόπο που βιώνετε εσύ και οι συμμαθητές σου όλη τη διαδικασία των εξετάσεων. (500 λέξεις)

 

 

 

 

Δείκτες Αναγνωσιμότητας των κειμένων, από το http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/foreign/tools/readability/index.html

Δείκτες Αναγνωσιμότητας

Αριθμός προτάσεων 17

Αριθμός Λέξεων 328

Αριθμός συλλαβών 871

Λέξεις ανα πρόταση 19.29

Συλλαβές ανα λέξη 2.66

Δείκτης αναγνωσιμότητας Flesch 30.58 πολύ δύσκολο, ΤΕΙ-ΑΕΙ

Δείκτης αναγνωσιμότητας SMOG 16.60 επίπεδο ΤΕΙ - ΑΕΙ

Δείκτης αναγνωσιμότητας FOG 50.85 δύσκολο

 

 

 

όλο το κείμενο

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.