Μουσική
Παιδεία και Δημόσια Ιδιώτευση Από
το DE FACTO στο DE JURE ; |
Μέσα στην κλιμακούμενη έκπτωση
των δημόσιων αξιών και αγαθών η παιδεία καταλαμβάνει ολοένα και αρνητικότερη θέση. Τα οικονομικά συμφέροντα ευνοούν σήμερα
την αποδυνάμωση των συλλογικών υποκειμένων, υποστηρίζοντας προτάγματα ατομικής «ελευθερίας», ιδιαίτερα μέσω της
παιδείας. Το άρθρο 16 §2 του Συντάγματος επισήμως λέγεται ότι αποτελεί πυλώνα
της παιδείας, όσον αφορά ανθρωπιστικούς, εθνικούς και πολιτισμικούς στόχους.
Στην πράξη όμως υποκαθίσταται μέχρι εξαφάνισης από την πολυδιαφημισμένη
«καινοτομία» και την εκζητούμενη «δημιουργικότητα»,
κλωνοποιημένες από την εσπερία πρακτικές που συχνά
καταλήγουν να υπηρετούν αντιδιαμετρικούς σκοπούς. Μέσα σε μια ελληνική παιδεία
που κυρίως στα χαρτιά στηρίζει το γενικό μορφωτικό της στόχο, η μουσική, αν
και πρωτεύον μάθημα στη διαμόρφωση του ατομικού και συλλογικού υποκειμένου,
έχει αφεθεί στο επίπεδο του καθωσπρεπισμού, του
αυτοματοποιημένου «εξευγενισμού» (κλασική
μουσική, νότες..). Αυτά ίσχυαν
μέχρι το 2000, καθώς στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε το δόγμα της «καλλιέργειας
της ικανότητας για αισθητική απόλαυση». Με κύριο πεδίο εφαρμογής την
πρωτοβάθμια παιδεία, η μουσική έκφραση κατακερματίζεται σε επί μέρους στοιχεία
τα οποία επιδιώκονται ως επί μέρους στόχοι – πάνακεια,
χάριν δύο κατ’ επίφασιν παραμέτρων: «παιδαγωγική»
και «πολυπολιτισμική κοινωνία». Επόμενο είναι, κάτω απ’ αυτές
τις συνθήκες οι άνθρωποι που καλούνται να συντονίσουν και να διαχειριστούν τη
μουσική παιδεία να υπηρετούν σε μεγάλο ποσοστό προσωπικές στρατηγικές. Επί
πλέον, η παραδοσιακή αναξιοκρατία, η σύγχυση της μουσικής με τον πολιτισμό,
προσλαμβανόμενο ως εμπορικό προϊόν και η προώθηση της μουσικής ως μέσο
κοινωνικής καταξίωσης δημιουργούν ένα
μίγμα, ικανό να παραλύσει κάθε προσπάθεια υπηρέτησης αυτού που ισχύει ως
νόμος γραπτός και άγραφος. Σκοπός της παιδείας: ηθική,
πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή, διάπλαση ελεύθερων και υπεύθυνων
πολιτών. Σκοπός της μουσικής στην
παιδεία: μάθημα ήθους/ύφους που στοχεύει στη συνειδητοποίηση των πολιτισμών,
στην έρευνα του ανθρώπου και του κόσμου. |
Εικονική κατάληψη – Εικονική αναπλήρωση. Εικονικό
Σχολείο; - 2008-10 |
«Αξιολόγηση κλειστών προσφορών» και «Μειοδοτικός
διαγωνισμός» - 2007 |
«Μεγάλα» αντί «Τυπικά» μαθητικά Χριστούγεννα για να
χωρέσουν πολλά χάπενιγκ - 2006 |
Σύμπραξη του ΥπΕΠΘ
(ΣΕΠΕΔ-Ειδ. Γραμ. Α/θμιας & Β/θμιας) με την ΕΡΤ3: Μελωδόραμα
- 2006 |