ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΟΥΤΣΟΣ
O επιστάτης των εθνικών οικοδομών επί I. Καποδίστρια
Ιωάννης Καποδίστριας [πηγή: Βικιπαίδεια]
Το ελληνικό κράτος από την ίδρυσή του έως τις αρχές του 20ού αιώνα [Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου]
Tο σατιρικό ποίημα του Aλέξανδρου Σούτσου τοποθετείται χρονικά, όπως σημειώνεται στον τίτλο της πρώτης έκδοσης, τον Mάιο του 1831 και φανερώνει τον τρόπο με τον οποίο η ρομαντική ποίηση παρεμβαίνει στην πολιτική και κοινωνική επικαιρότητα της εποχής της.
Φοίνικες*
και ταλαράκια το πουγκί μου κουδουνίζει, και το στόμα μου σαμπάνιες και ρυζόγαλο μυρίζει· χαιρετάτε με με σέβας, με βαθύν προσκυνισμόν· επιστάτης, κύριοί μου, έγινα οικοδομών. Τερερέμ, λαλά, λαλά· η δουλειά πάγει* καλά. Έκτακτε Διοικητή μου, πόσα
γρόσια* θησαυρίζεις;
Η αυτού Πανεξοχότης* μ' αγκαλιάζει κάθε μέρα. Σήμερον το Ναύπλιόν μας η πρωτεύουσά μας είναι· |
Κριματίζει* όποιος λέγει πως εγώ μισώ
τα φώτα*· τα σχολεία, στην τιμή μου, τ' αγαπώ απ' όλα πρώτα· και πολλές φορές λαχαίνει στ' όνειρό μου να ιδώ πως οικοδομώ Μουσεία, κι απ' το στρώμα τραγουδώ: Τερερέμ, λαλά, λαλά· η δουλειά πάγει καλά.
Με κολνούνε* οι γυναίκες και γλυκές ματιές με ρίχνουν· |
Λ. Πολίτη, Ποιητική Ανθολογία, τόμ. 4, Δωδώνη
Ηλίας Κουμετάκης,
Η Ακαδημία της Αθήνας
Παράλληλο Κείμενο
Κ. Παλαμάς, [Πολεμάς να στυλώσης, κυβερνήτη...]
Λεξιλόγιο
*φοίνικες: νομίσματα του Καποδίστρια *πάγει:
πηγαίνει, πάει *γρόσια: τουρκικά νομίσματα *Η αυτού
Πανεξοχότης: ο Καποδίστριας *ρημάζω: ληστεύω *πουρνό:
πρωί *μιλούνια: εκατομμύρια *κριματίζει:
αμαρτάνει *τα φώτα: γνώσεις, παιδεία *με κολνούνε:
μου κολλούν, με φλερτάρουν *μ' ορέγουνται: με θέλουν *αγρικώ:
ακούω
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
1. Ποια πρόσωπα εμφανίζονται στο ποίημα; Ποιο δημόσιο ρόλο έχει ο καθένας;
2. Περιγράψτε τον ανθρώπινο τύπο του επιστάτη, με βάση τα λεγόμενα και τις αντιλήψεις που εκφράζει στο ποίημα.
3. Πώς αντιμετωπίζουν ο Σούτσος και ο Παλαμάς την εξουσία; Ποια ιδεολογική στάση κρατά κάθε ποιητής απέναντι στο πρόσωπο του Κυβερνήτη;
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά σκάνδαλα παρατηρούνται σε πολλές εποχές. Χωριστείτε σε ομάδες και καταγράψτε τα σημαντικότερα σκάνδαλα που ξέσπασαν στην επιφάνεια στην Ελλάδα, στη διάρκεια του εικοστού αιώνα. Μία από τις ομάδες μπορεί να αναφερθεί σε επίκαιρα σκάνδαλα της σημερινής εποχής και να παρουσιάσει το πρόβλημα στην τάξη, σε συνεργασία με τον καθηγητή της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής.
Διονύσιος Τσόκος, Η δολοφονία του Καποδίστρια
Διάβασε για τη ζωή και το έργο του εδώ. Κατέβασε σύντομο βιογραφικό . Δες και παρακάτω στο Υλικό.
Ο Σούτσος, με απροκάλυπτη αντιπολιτευτική διάθεση εναντίον του κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια, δημιουργεί μια καρικατούρα επιστάτη δημόσιων έργων, ο οποίος, μαζί με άλλους επιτήδειους, διασπαθίζει το δημόσιο χρήμα, κολακεύοντας ή κατασκοπεύοντας για λογαριασμό του κυβερνήτη. Ο γλοιώδης αυτός τύπος ζει τρυφηλή ζωή, σαν παράσιτο της εξουσίας, σε βάρος του νεοσύστατου ελληνικού κράτους. Ειρωνεύεται κάθε δημιουργική διάσταση του πνεύματος και εκμεταλλεύεται κάθε δυνατότητα υλικού πλουτισμού. Προβάλλει μια δημόσια εικόνα πετυχημένου τεχνοκράτη και επίδοξου γαμπρού, και ονειρεύεται διαρκώς νέα κέρδη από τις εργολαβικές του ατασθαλίες. Η αδηφάγα διάθεσή του διογκώνεται μάλιστα, καθώς σύντομα προβλέπεται η μεταφορά της πρωτεύουσας από το Ναύπλιο στην Αθήνα. Μια σύγκριση με τα προτεινόμενα παράλληλα κείμενα μπορεί να αναδείξει διάφορες πλευρές πολιτικής κριτικής και σάτιρας στα χρονικά του νεοελληνικού κράτους, οι οποίες μπορούν ακόμη να εμπλουτιστούν με επίκαιρες γελοιογραφίες ή σατιρικά κείμενα, με αφορμή σύγχρονα οικονομικά και άλλα σκάνδαλα.
Αλέξανδρος Σούτσος
Βιογραφικό σημείωμα [πηγή: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου]
Βικιπαίδεια
Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού
Ψηφίδες (Πρόσωπα και θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας)
Διονύσιος Τσόκος, βιογραφία και έργα
στην Εθνική Πινακοθήκη
στο paleta art
,
Βικιπαίδεια
artnet
Η δολοφονία του Καποδίστρια σε υψηλή ανάλυση στο Google Art & Culture
«Η Σχολή του Μoνάχου», άρθρο από την Ανδριανή Αμπάβη στο art magazine
«Η Γέννηση της Νεότερης Ελληνικής Ζωγραφικής», άρθρο από την Νάνσυ Μπαλούτογλου στο art magazine
Για τα λογοτεχνικά ρεύματα - κινήματα δείτε εδώ
Μπορείτε να γράψετε τις απαντήσεις σας και να τις εκτυπώσετε ή να τις σώσετε σε αρχείο pdf.
Ποιο είναι το ποιητικό υποκείμενο, ο αφηγητής;
Το ποιητικό υποκείμενο είναι...
Σε ποιον απευθύνεται;
Απευθύνεται...
Σε ποιο πρόσωπο και αριθμό βρίσκονται τα ρήματα του ποιήματος, π.χ. γ' ενικό
Τα ρήματα βρίσκονται...
Ποιος είναι ο χώρος;
Ο χώρος του ποιήματος είναι...
Ποιος είναι ο χρόνος;
Ο χρόνος του ποιήματος είναι...
Ποιες είναι οι εικόνες του ποιήματος;
Οι εικόνες του ποιήματος είναι...
Από πού αντλεί τις εικόνες του ο ποιητής; (π.χ. φύση)
Ο ποιητής αντλεί τις εικόνες του...
Ποιους εκφραστικούς τρόπους χρησιμοποιεί ο ποιητής; (π.χ. σχήματα λόγου, χρήση επιθέτων)
Οι εκφραστικοί τρόποι είναι οι εξής...
Πώς χρησιμοποιεί τη στίξη;
Ο ποιητής....
Ποια είναι η γλώσσα; (π.χ. κοινή, λόγια, κοινή με λόγια στοιχεία κλπ.)
Το ποίημα είναι γραμμένο σε...
Το ποίημα έχει ομοιοκαταληξία κι αν ναι τι είδους; (π.χ. ζευγαρωτή, πλεκτή, σταυρωτή κλπ.)
Η ομοιοκαταληξία είναι....
Ποια συναισθήματα σου προκαλεί;
Τα συναισθήματα...