Αριστοτέλους ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ
 

 

 

 


Οι ερωτήσεις

 

1. Στην αριστοτελική κοσμολογία, όπως και στις παλαιότερες, ο Κόσμος είναι μια μεγάλη σφαίρα με πεπερασμένες διαστάσεις. Πως ακριβώς είναι η δομή του;

 

2. Στην αριστοτελική κοσμολογία το Σύμπαν είναι χωρισμένο στην ακίνητη  «παρακατιανή» ΓΗ και στον τέλειο ΟΥΡΑΝΟ κάτι σαν ΥΠΟΓΕΙΟ και ΡΕΤΙΡΕ. Με ποιο κριτήριο γίνεται αυτός ο διαχωρισμός; Με κριτήριο τις μορφές της ΥΛΗΣ ή με κριτήριο την ΚΙΝΗΣΗ η οποία προκαλεί μεταβολή θέσης ;

 

3. Πρέπει να λέμε « η ΚΙΝΗΣΗ η οποία προκαλεί μεταβολή θέσης» 

             διότι  στην  αριστοτελική φυσική φιλοσοφία

                                ο όρος ΚΙΝΗΣΗ

         έχει διαφορετική σημασία από εκείνη που του αποδίδει η Φυσική.

                       Σε τι διαφέρουν οι δύο σημασίες;

 

4. Πως «βλέπει» γενικότερα το Σύμπαν ο Αριστοτέλης; Ποιο είναι το αντικείμενο της αριστοτελικής φιλοσοφίας της φύσης; Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της αριστοτελικής θεώρησης;

 

5. Στη φιλοσοφία της φύσης η  ΚΙΝΗΣΗ αναφέρεται μόνο σε όντα με ΥΛΗ και ΜΟΡΦΗ ή έχει νόημα και για μαθηματικά αντικείμενα, όπως, λόγου χάριν το γεωμετρικό σημείο;

 

6. Τι θα απαντούσε ο Αριστοτέλης εάν τον ρωτούσαν «σε τι διαφέρει η φυσική φιλοσοφία από τα Μαθηματικά;»

 

7. Η μετεξέλιξη της ΔΥΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ σε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ είναι μια από τις πιο σημαντικές πλευρές του έργου του Αριστοτέλη και σύμφωνα  με τη δική του θεώρηση η μετεξέλιξη του Δυνητικού στο Πραγματικό «οφείλεται σε Αίτια». Και, σύμφωνα πάντα με εκείνον ,  τα ΑΙΤΙΑ είναι ΤΕΣΣΕΡΑ. Ποια είναι τα τέσσερα αυτά ΑΙΤΙΑ; Σε τι αντιστοιχεί καθένα από αυτά;

 

8. Πως διερευνά η φυσική φιλοσοφία το φαινόμενο ΚΙΝΗΣΗ για τα επίγεια σώματα;

 

9. Τι ακριβώς είναι τα τέσσερα ΣΤΟΙΧΕΙΑ;

 

10. Τι είναι οι τέσσερις ΠΟΙΟΤΗΤΕΣ; Τι σχέση έχουν με τα τέσσερα ΣΤΟΙΧΕΙΑ;

 

Τέσσερα ΣΤΟΙΧΕΙΑ, τέσσερις ΠΟΙΟΤΗΤΕΣ, τέσσερις ΚΙΝΗΣΕΙΣ τέσσερις ΑΙΤΙΕΣ,  τέσσερις σημασίες της έννοιας ΥΛΗ .

Τελικά ο Αριστοτέλης φαίνεται να έχει κάποια «εμμονή» με τον αριθμό 4 . .

 

11. Πώς εμφανίζεται ο Θεός στην αριστοτελική 

φυσική φιλοσοφία;