ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ & Τ.Π.Ε.
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
ΠΛΗΡΗΣ ΤΙΤΛΟΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ
Η ιστοσελίδα του εκπαιδευτικού ως εργαλείο άτυπης εκπαίδευσης: από την θεωρία στην πράξη
[ 5ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας με θέμα: «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική Πράξη» | Θεσσαλονίκη | 26, 27 & 28 Απριλίου 2018 ]
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα εισήγηση αποτελεί καταγραφή της έρευνας που πραγματοποιήθηκε και των συσχετιζόμενων ερωτημάτων που τέθηκαν και απαντήθηκαν ως προεργασία για την κατασκευή προσωπικής ιστοσελίδας εκπαιδευτικού στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Επίκεντρο της έρευνας στάθηκε η διερεύνηση των δυνατοτήτων της ιστοσελίδας ενός εκπαιδευτικού να λειτουργήσει ως φορέας άτυπης εκπαίδευσης, με το βλέμμα στραμμένο τόσο στους συναδέλφους εκπαιδευτικούς, όσο και στη μαθητική κοινότητα, προσφέροντας ψηφιακό υλικό το οποίο όχι μόνο εκμεταλλεύεται στο μέγιστο βαθμό τις δυνατότητες της τεχνολογίας, αλλά και απαντά στα ζητούμενα και τις ανάγκες και των δύο ομάδων – στόχων.
Η ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας αποτέλεσε τη βάση για τη βαθύτερη κατανόηση του μεγέθους της διείσδυσης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην κοινωνία και τις προεκτάσεις αυτής στην εκπαίδευση. Επιχειρήθηκε ο ορισμός του ψηφιακού γραμματισμού και εξετάστηκε ο τρόπος με τον οποίο οι ΤΠΕ έχουν αναδιαμορφώσει τη διαδικασία μάθησης των νέων, ενώ συνοψίστηκαν οι στάσεις των εκπαιδευτικών απέναντι στην υιοθέτηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Κατόπιν, μελετήθηκε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα προσωπικών ιστοσελίδων εκπαιδευτικών και, σε αντιπαραβολή με τις πραγματικές δυνατότητες των ΤΠΕ και μια σειρά από ποιοτικά κριτήρια κατασκευής ιστοσελίδων, σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε και ενημερώθηκε η ιστοσελίδα-πρότυπο.
Το γεγονός ότι η αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση εισάγει στη διαδικασία μάθησης ακουστικά, αισθητικά, οπτικά και κινητικά ερεθίσματα (Underwood, 2000) αναδεικνύει τη δυνατότητά τους να υπηρετήσουν καινοτόμες θεωρίες που έχουν επηρεάσει τη σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη, όπως η θεωρία της Συναισθηματικής Νοημοσύνης του Goleman (1997) και η θεωρία των Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης του Gardner (Ματσαγγούρας, 2003; Κασσωτάκης & Φλουρής, 2001), μεταξύ άλλων. Επιπρόσθετα, οι ΤΠΕ αποτελούν μια εξαιρετική πλατφόρμα για την προώθηση της συνεργατικής μάθησης (Geisert & Futrell, 2000), γεγονός που δεν δύναται να παραβλεφθεί, δεδομένου ότι η μάθηση επιτυγχάνεται διαμέσου της κοινωνικής αλληλεπίδρασης (Vygotsky, 1978).