ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ, ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ & ΤΠΕ

ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

ΠΛΗΡΗΣ ΤΙΤΛΟΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ

Όταν η γραφή γίνεται παιχνίδι. Δημιουργική Γραφή, Κριτικός Γραμματισμός & ΤΠΕ. Το παράδειγμα του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

[ 11ο Συνέδριο «Η Εκπαίδευση στην Εποχή των ΤΠΕ» | Αθήνα, Ίδρυμα Ευγενίδου | 22 & 23 Νοεμβρίου 2014 ]

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η εισήγηση που ακολουθεί παρουσιάζει το θεωρητικό πλαίσιο εφαρμογής και το παράδειγμα της αξιοποίησης των ΤΠΕ, της Δημιουργικής Γραφής, της Εναλλακτικής Αξιολόγησης και του Κριτικού Γραμματισμού για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας και την παραγωγή συνεχούς γραπτού λόγου στο πλαίσιο της εφαρμογής Πιλοτικών Προγραμμάτων Σπουδών στο Γυμνάσιο και του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής στο Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

 

Η καταδίκη του γλωσσικού λάθους και η επιθυμία εξοστρακισμού του από τη διδακτική πράξη στο πλαίσιο της παραδοσιακής παιδαγωγικής οδήγησε στη συσσωρευτική αντίληψη για τη γνώση και σε μια αδυναμία να του αναγνωριστεί ένας περισσότερο δυναμικός και δημιουργικός ρόλος στη μάθηση (Ηλιοπούλου, 2008). Άλλωστε, η εμπειρία καταδεικνύει ότι οι μαθητές δε δυσκολεύονται στη συγκρότηση μεμονωμένων ορθών προτάσεων, αλλά στη σύνταξη κειμένου. Τούτο, επειδή οι δυσκολίες τους δεν οφείλονται στην άγνοια εφαρμογής των κανόνων του γλωσσικού συστήματος, αλλά στην έλλειψη επαρκούς εμπειρίας στην οργάνωση του κειμένου τους με τρόπο ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις του θέματος, της περίστασης και του κοινωνικού πλέγματός τους (Ηλιοπούλου, 2009).

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ

Ηλιοπούλου, Κ., Μαυρίδου, Α., Νικολαΐδου, Σ. & Ρουβάς, Γ. (2014). Όταν η γραφή γίνεται παιχνίδι. Δημιουργική Γραφή, Κριτικός Γραμματισμός & ΤΠΕ. Το παράδειγμα του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στο Φ. Γούσιας (επίμ.). Πρακτικά του 11ου Συνεδρίου: «Η Εκπαίδευση στην Εποχή των ΤΠΕ», σ. 317 – 324. Αθήνα, 22 & 23 Νοεμβρίου 2014.

[ ISBN: 978-960-99435-6-7 ]