Σύμφωνα με τους ειδικούς επιστήμονες που μελετούν την λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου αυτός χωρίζεται σε δύο ημισφαίρια τα οποία όμως επικοινωνούν διαρκώς μεταξύ τους: το αριστερό ημισφαίριο των γνώσεων και της λογικής και το δεξιό ημισφαίριο των συναισθημάτων, της φαντασίας και της δημιουργικότητας. Εμείς οι άνθρωποι έχουμε συνηθίσει να δίνουμε άλλο όνομα στο δεξιό ημισφαίριο του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για συναισθήματά μας: το ονομάζουμε «καρδιά». Αναρωτιέμαι λοιπόν μήπως τελικά εκπαιδεύουμε τα παιδιά ξεχνώντας ότι έχουν και «καρδιά» που διψάει όχι για γνώσεις και πληροφορίες αλλά για συναισθήματα;

Κακά τα ψέμματα

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα έχει μια τέτοια στοχοθεσία ώστε να προσφέρει στα παιδιά σχεδόν αποκλειστικά ακαδημαϊκή παιδεία. Δηλαδή έχει σκοπό τη μετάδοση πληροφοριών και γνώσεων -ομολογουμένως σημαντικών- στα παιδιά. Αυτή είναι φανερή φύση της εκπαίδευσης. Τι γίνεται όμως με την αθέατη φύση της, τα συναισθήματα;

Προφανώς

Δεν έχουμε συνειδητοποιήσει ότι η μάθηση δεν λαμβάνει χώρα ανεξάρτητα από τα συναισθήματα του παιδιού. Το συναίσθημα είναι το σήμα που εκτοξεύεται προς και από τον ανθρώπινο εγκέφαλο συμπαρασύροντας μαζί του την προσδεμένη σε αυτό γνώση ή την πληροφορία. Όμως το κείμενο αυτό δεν έχει σκοπό να ασχοληθεί με την αξία των συναισθημάτων στην γνωστική εκπαιδευτική διαδικασία αλλά με αυτή καθαυτή την εκπαίδευση της συναισθηματικής ικανότητας των παιδιών ή ,όπως αλλιώς συνηθίζεται να ονομάζεται, με τη συναισθηματική νοημοσύνη τους. Το μεγάλο ερώτημα είναι αν η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να διδαχθεί;

Είναι το σχολείο ο κατάλληλος χώρος για να καλλιεργηθούν τα συναισθήματα των παιδιών;

Η βελτίωση της  συναισθηματικής ικανότητας των παιδιών δεν φαίνεται να κατέχει περίοπτη θέση στο  εκπαιδευτικό μας σύστημα. Σχεδόν αγνοείται και αυτό είναι εντυπωσιακό αν σκεφτούμε ότι ο ρόλος του σχολείου δεν είναι μόνο να παρέχει γνώσεις αλλά να διαμορφώσει συμπεριφορές, να κοινωνικοποιήσει και να προσφέρει ολιστική ωριμότητα στα παιδιά. Ας αναρωτηθούμε π.χ τι μπορεί να φανεί πιο χρήσιμο στη ζωή ενός ενήλικα : το να ξέρει να λύνει δύσκολα μαθηματικά προβλήματα, να εκφράζει ένα φυσικό νόμο ή να μπορεί να ελέγχει το θυμό του, τις παρορμήσεις του, να είναι κοινωνικός και να μπορεί να κερδίζει την εμπιστοσύνη των άλλων;

Το μεγάλο λοιπόν ερώτημα

δεν είναι η αξία  των συναισθηματικών δεξιοτήτων αφού αυτή θεωρείται δεδομένη αλλά το κατά πόσο αυτές μπορούν να καλλιεργηθούν και κατά πόσο ο κατάλληλος χώρος για να γίνει κάτι τέτοιο είναι το σχολείο;  Η απάντηση είναι ότι όχι μόνο οι συναισθηματικές δεξιότητες μπορούν να καλλιεργηθούν αλλά και ότι ,ειδικά στις μέρες μας, επιβάλλεται ο κυριότερος χώρος στο οποίο θα λάβει χώρα κάτι τέτοιο να είναι το σχολείο. Μην ξεχνάμε ότι η συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού συμβαίνει κυρίως κατά τη διάρκεια της παιδικής και της εφηβικής του ηλικίας που διαμορφώνεται η προσωπικότητα δηλαδή τα χρόνια που του παρέχεται πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης να μην παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι τα παιδιά και οι έφηβοι περνούν πολύ μεγάλο μέρος της ημέρας στο σχολείο. Οι βαθμοί ενός μαθητή μπορεί να μας πληροφορούν για την νοητική ανάπτυξή του αλλά δεν μας δίνουν κανέναν στοιχείο για την συναισθηματική του ανάπτυξη. Όμως ένας ψυχικά υγιής άνθρωπος έχει σε ισορροπία την νοητική ανάπτυξη με την συναισθηματική.

Χαρακτηριστικά ατόμου με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη (EQ)

  • Ο αυτοέλεγχος
  •   Η αυτοπειθαρχία
  • . Η διαχείριση των παρορμήσεων.
  • Η εύκολη προσαρμογή στις αλλαγές.
  • Η απόδοση κάτω από συνθήκες πίεσης και άγχους.
  1. Η κατανόηση των συναισθημάτων του
  2. . Η κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων (ενσυναίσθηση).
  3. Η αισιοδοξία.
  4. Η αυτοπεποίθηση.
  5. Οι αυξημένες επικοινωνιακές ικανότητες.
  6. Το να κερδίζει την εμπιστοσύνη των άλλων.
  7. Η αποδοχή της κριτικής από τους άλλους (ως μέσου ανατροφοδότησης για την δική του βελτίωση).
  8. Η ικανότητα να ασκεί εποικοδομητική κριτική σε άλλους χωρίς να γίνεται επικριτικός.
  9. Η ικανότητα διαφωνίας χωρίς να προκαλεί ένταση στους άλλους.
  10. Η ανάληψη πρωτοβουλιών
  11. . Η καλλιέργεια σχέσεων.
  12. Η ανάπτυξη κινήτρων για επίτευξη στόχων.
  13. Η ικανότητα επιρροής και ηγεσίας.
  14. Η αντίσταση σε προκαταλήψεις.
  15. Η αποφασιστικότητα
  16. . Η υπομονή και η επιμονή.
  17. Η ικανότητά του να εμπνέει τους άλλους.
  18. Η πειθώ.
  19. Η ικανότητα να συνεργάζεται χωρίς να ανταγωνίζεται .
  20. Η ικανότητα συμμετοχής σε ομαδικές εργασίες.
  21. Η διατήρηση της ψυχραιμίας σε στιγμές κρίσεων.
  22. Η ικανότητα χαλιναγώγησης της ανυπομονησίας
  23. . Η υψηλή ικανότητα συγκέντρωσης
  24. . Η αποδοχή της ήττας και της αποτυχίας.
  25. Η ικανότητα να ακούει πριν μιλήσει
  26. . Η αποδοχή των αδυναμιών του
  27. Το αυξημένο ήθος.
  28. Η μεγάλη εργατικότητα.

Διαβάστε περισσότερα
http://www.alfavita.gr/special-edition/ekpaideyoyme-ta-paidia-san-na-ehoyn-mono-aristero-imisfairio-egkefaloy#ixzz4Wb6d5zz

Εκπαιδεύουμε τα παιδιά σαν να έχουν μόνο αριστερό ημισφαίριο εγκεφάλου