ΤΟ
ΠΑΙΔΙ ΣΤΗΝ... ΤΑΞΗ
Οταν η
σχολική αποτυχία δεν οφείλεται στην τεμπελιά Παρέμβαση της Αποστολίας Ντέκοβα
κλινικής ψυχολόγου
Το
παιδί με μαθησιακές δυσκολίες έχει, συνήθως, χαμηλή αυτοεκτίμηση, αποθαρρύνεται
εύκολα, είναι συναισθηματικά ευάλωτο και αγχώνεται ιδιαίτερα για τις σχολικές
του επιδόσεις Παλαιότερα, όταν τα παιδιά δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις
απαιτήσεις του σχολείου χαρακτηρίζονταν τεμπέλικα, αδιάφορα αρνητικά, ή
κακομαθημένα. Λόγω αυτών των αντιλήψεων και ερμηνειών, παρουσίαζαν σχολική
αποτυχία, η οποία τους καλλιεργούσε αισθήματα ανικανότητας, άγχους, απογοήτευσης
και θυμού. Αυτή η πληθώρα των αρνητικών συναισθημάτων τούς ακολουθούσε στην
επαγγελματική και στην προσωπική τους ζωή.
Επιστήμονες βεβαιώνουν ότι υπάρχουν κάποια παιδιά, τα οποία δυσκολεύονται να
ανταποκριθούν σε ικανοποιητικό βαθμό στις σχολικές απαιτήσεις, όχι γιατί δεν
προσπαθούν ή υπολείπονται νοητικά σε σχέση με τους συνομηλίκους τους, άλλα
επειδή παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες.
Με την
πρόοδο της επιστήμης, έχουμε βεβαιωθεί ότι υπάρχουν κάποια παιδιά, τα οποία
δυσκολεύονται να ανταποκριθούν σε ικανοποιητικό βαθμό στις σχολικές απαιτήσεις,
όχι γιατί δεν προσπαθούν ή υπολείπονται νοητικά σε σχέση με τους συνομηλίκους
τους, άλλα διότι παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Οι μαθησιακές δυσκολίες
αποδίδονται πρωτογενώς σε εγκεφαλικές δυσλειτουργίες, στον προμετωπιαίο ή τον
κροταφικό λοβό, οι οποίες επιδρούν στις διαδικασίες όπου εδράζεται η μάθηση.
Συγκεκριμένα, οι δυσλειτουργίες στον προμετωπιαίο λοβό δημιουργούν τις εξής
δυσκολίες: Στη συγκέντρωση, στην επεξεργασία των πληροφοριών, στον σχεδιασμό και
στην οργάνωση ενεργειών για λύση προβλημάτων με αφαιρετικό συλλογισμό. Οι
δυσλειτουργίες στον κροταφικό φλοιό έχουν ως αποτέλεσμα διαταραχές στην
πρόσληψη, την κατανόηση και την παραγωγή του λόγου. Δευτερογενώς, η εκδήλωση και
εξέλιξη των συμπτωμάτων των μαθησιακών δυσκολιών εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από
το οικογενειακό, σχολικό και ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.
Οι
μαθησιακές δυσκολίες έχουν επιπτώσεις και στην ψυχοσύνθεση του παιδιού. Το παιδί
με μαθησιακές δυσκολίες έχει, συνήθως, χαμηλή αυτοεκτίμηση, αποθαρρύνεται
εύκολα, είναι συναισθηματικά ευάλωτο και αγχώνεται ιδιαίτερα για τις σχολικές
του επιδόσεις. Η αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών χρήζει μακρόχρονης
παρέμβασης από ειδικούς (ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, εκπαιδευτικούς), οι οποίοι
έχουν εκπαιδευτεί να χρησιμοποιούν ειδικές ψυχοεκπαιδευτικές μεθόδους. Το
πρόγραμμα αντιμετώπισης που θα χρησιμοποιήσει ο κάθε ειδικός είναι
εξατομικευμένο και προσαρμοσμένο στις εκπαιδευτικές ανάγκες κάθε παιδιού. Το
διδακτικό υλικό, που συνήθως χρησιμοποιούν οι ειδικοί, βασίζεται στην
πολυαισθητηριακή μέθοδο. Η συμμετοχή όλων των αισθήσεων (όρασης - ακοής - αφής)
είναι απαραίτητη για την εμπέδωση πληροφοριών που διδάσκονται και εξασφαλίζει
περισσότερες πιθανότητες για επιτυχία στην επεξεργασία τους λόγω της παρουσίασής
τους με πολλούς κώδικες.
Το
διδακτικό υλικό είναι αυστηρά δομημένο και χαρακτηρίζεται από σταδιακή
διαβάθμιση. Κάθε διδακτική ενότητα ξεκινά από ένα επίπεδο πιο κάτω από εκείνο
που βρίσκεται το παιδί, προκειμένου να του προσφέρει ενθάρρυνση, για να
συνεχίσει στην επομένη. Η διδασκαλία πρέπει να αποτελέσει για το παιδί μια
ευχάριστη διαδικασία, από την οποία θα αντλεί ευχαρίστηση και ικανοποίηση. Αυτό
είναι ιδιαίτερα σημαντικό όχι μόνο για την αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών
αλλά και για τη διατήρηση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησής του σε υψηλά
επίπεδα.
Στενή συνεργασία
Πρέπει να τονιστεί πως αν οι μαθησιακές δυσκολίες δεν διαγνωστούν και δεν
θεραπευτούν έγκαιρα, οδηγούν σε απώλεια ηθικού, χαμηλή αυτοεκτίμηση, διαταραχές
στις κοινωνικές δεξιότητες, ακόμη και σε εγκατάλειψη του σχολείου. Είναι, δε,
ιδιαίτερα σημαντικό ο ειδικός να βρίσκεται σε στενή συνεργασία τόσο με τους
γονείς όσο και με το σχολείο, προκειμένου το παιδί να ωφεληθεί σε μεγαλύτερο
βαθμό από το θεραπευτικό πρόγραμμα. Οι συμβουλές που μπορούμε να δώσουμε στους
γονείς για το πώς θα βοηθήσουν το παιδί τους με τις μαθησιακές δυσκολίες είναι
οι εξής:
Δημιουργήστε σχεδιάγραμμα του μαθήματος.
Τοποθετήστε επικεφαλίδα, λέξεις-κλειδιά σε κάθε παράγραφο. Υπογραμμίστε τα
σημαντικά στοιχεία στο κείμενο. Δημιουργήστε πολλαπλές ερωτήσεις ή ερωτήσεις οι
οποίες θα οξύνουν την κριτική ικανότητα του παιδιού. Μετά τη συγγραφή κάποιας
εργασίας ή έκθεσης, ζητήστε από το παιδί να την ξαναδιαβάσει προσεκτικά και να
διορθώσει τυχόν λάθη (συντακτικά ή γραμματικά). Διασπάστε τις εργασίες σε άλλες,
με μικρότερη έκταση ή απλούστερη μορφή. Ενθαρρύνετε το παιδί να διαβάζει
εξωσχολικά βιβλία, περιοδικά ή εφημερίδες (κόμικς, παραμύθια, αθλητικές
εφημερίδες), σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά του. Πείτε του να κάνει συχνά
διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης, με εναλλαγή δραστηριοτήτων (κινητικές
με στατικές δραστηριότητες), για εκτόνωση πιθανής κούρασης ή έντασης.
Χρησιμοποιήστε «ενισχυτές», όπως αυτοκόλλητα, βόλτες ή παιχνίδι, ανάλογα με την
ηλικία του παιδιού, προκειμένου να δημιουργήσει εξωτερικά κίνητρα για μάθηση.
Απομακρύνετε παράγοντες που μπορούν να του αποσπάσουν την προσοχή (τηλέφωνο,
τηλεόραση, παράθυρο).
Αποφύγετε, τέλος, αρνητικές παρατηρήσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να κλονίσουν
την αυτοεκτίμησή του.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΤΟΥ ΑΧΕΠΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΟΥΝ ΤΙΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΚΛΗΘΗΚΑΝ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΝ
Διάγνωση και θεραπεία για 5 εφηβικά περιστατικά
Η
παιδαγωγική και ψυχολογική αξιολόγηση αποκάλυψε μια επίπονη και άκαμπτη
λειτουργία στον τρόπο σκέψης του εφήβου. Μια συνεχή και επαναλαμβανόμενη
προσπάθεια να υπερνικήσει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάθε φορά
Εκδηλη
είναι η παρουσία συναισθηματικών παραγόντων και οικογενειακών συνθηκών, σε
παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Αυτό προκύπτει από παράθεση περιστατικών από τις
επιστημονικές συνεργάτες της Υπηρεσίας Παιδιού και Εφήβου της Γ΄ Πανεπιστημιακής
Ψυχιατρικής Κλινικής του ΑΧΕΠΑ Θεσσαλονίκης, Α. Αδάμ και Δ. Χατζοπούλου. Σε
επιστημονικό τους άρθρο με τίτλο «Διαγνωστικά ερωτήματα και θεραπευτικές
προτάσεις σε παιδιά και εφήβους με μαθησιακές και συναισθηματικές δυσκολίες», οι
δύο επιστήμονες περιγράφουν πέντε περιστατικά που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν. Τα
παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες ζουν σε δύσκολες οικογενειακές
συνθήκες με έντονη την παρουσία διαφόρων συναισθηματικών παραγόντων. Αυτό
προκύπτει από παράθεση περιστατικών από τις επιστημονικές συνεργάτες της
Υπηρεσίας Παιδιού και Εφήβου της Γ΄ Πανεπιστημιακής Ψυχιατρικής Κλινικής του
ΑΧΕΠΑ Θεσσαλονίκης, Α. Αδάμ και Δ. Χατζοπούλου.
1 Το
πρώτο από αυτά αφορά μία οικογένεια, με τους γονείς να βιώνουν μία έντονη
σύγκρουση για πολλά χρόνια. Ακολουθεί ο χωρισμός και μία μεγάλη δυσκολία να
μιλήσουν για τα ζητήματα αυτά στην έφηβη κόρη τους, η οποία είναι μαθήτρια της
Β' Γυμνασίου.
Την
ίδια περίοδο, εντείνονται οι κρίσεις στην οικογένεια γύρω από ζητήματα σχολικού
τύπου και το κορίτσι κινδυνεύει να χάσει τη σχολική χρονιά. Το σύμπτωμα της
σχολικής της αποτυχίας κινητοποιεί την έφηβη και τους γονείς της να ζητήσουν μία
μαθησιακή αξιολόγηση.
Μέσα
από τη διαγνωστική αξιολόγηση εντοπίζονται οι δυσκολίες, τόσο των γονιών να
αναλάβουν ικανοποιητικά τον γονεϊκό τους ρόλο όσο και της ίδιας της έφηβης να
ανταποκριθεί ψυχικά σε μία σειρά από (επιβαρυντικά) οικογενειακά ζητήματα.
Προτάθηκε θεραπευτική παρακολούθηση και συμβουλευτική υποστήριξη των γονιών της.
2 Ενα
άλλο περιστατικό αφορά ένα αγόρι το οποίο είχε πολύ καλή επίδοση στο Δημοτικό,
αλλά εμφάνιζε κάποια χαρακτηριστικά μαθησιακών δυσκολιών, όπως λίγα ορθογραφικά
λάθη, όχι γρήγορη ανάγνωση και δυσκολία στην ελεύθερη έκφραση.
Στην
αρχή του Γυμνασίου και παρά τις εξαιρετικά υψηλές σχολικές και εξωσχολικές του
επιδόσεις, ζητήθηκε μαθησιακή αξιολόγηση. Η μητέρα του παιδιού εξηγεί ότι το
παιδί αγχώνεται, δεν κατανοεί ένα κείμενο και δεν βάζει τόνους στα γραπτά.
Οι
γονείς εξέφρασαν ανησυχία για τη νοητική ικανότητα του παιδιού σε σχέση με το
σχολείο και αυτά τα αδικαιολόγητα μαθησιακά χαρακτηριστικά. Ηταν, όμως, ανήσυχοι
κυρίως για τη γενικότερη ικανότητά του να αυτονομηθεί κατά την εφηβεία.
Δύο
χρόνια μετά τη θεραπευτική παρακολούθηση, οι ειδικοί διαπίστωσαν ότι η στιγμή
που προσήλθε η οικογένεια στο νοσοκομείο για βοήθεια συνέπιπτε με την απώλεια
ενός βασικού προσώπου που φρόντιζε το παιδί.
3 Ενας
μαθητής της Α' Γυμνασίου είχε υψηλές σχολικές επιδόσεις, οι οποίες, όμως, ήταν
αποτέλεσμα πολύωρης και βασανιστικής μελέτης. Επειτα από παρότρυνση της
καθηγήτριάς του, πήγε στο ειδικό τμήμα με τον πατέρα του, προκειμένου να
υποβληθεί σε μαθησιακή αξιολόγηση.
Εχοντας βιώσει οι ίδιοι μία ιστορία σχολικής αποτυχίας, οι γονείς δραματοποιούν
τις συνθήκες που βιώνει ο γιος τους στο σχολικό περιβάλλον σε σχέση με τις
υποχρεώσεις του.
Η
πολύωρη ενασχόλησή του με τη σχολική μελέτη και οι χαμηλότερες από τις
προσδοκώμενες επιδόσεις δημιουργούν ένα κλίμα μάθησης μηχανιστικό και
στερεότυπο.
Η
παιδαγωγική και ψυχολογική αξιολόγηση αποκάλυψε μία επίπονη και άκαμπτη
λειτουργία στον τρόπο σκέψης του εφήβου. Μία συνεχή και επαναλαμβανόμενη
προσπάθεια να υπερνικήσει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάθε φορά.
4 Οι
γονείς ενός άλλου εφήβου ήταν πολύ αγχωμένοι από την προσχολική ηλικία του
παιδιού τους, μεταφέροντας στους ειδικούς τις αγωνίες και την ανησυχία τους στο
παιδί. Η αυξημένη κινητική δραστηριότητά του, τους κινητοποίησε. Πολύ σύντομα,
υπήρξε η πρώτη διάγνωση υπερκινητικότητας και ακολούθησε σειρά από θεραπείες.
Η
αρχική διάγνωση μετεξελίχθηκε σε δυσλεξία. Στις αρχές του Λυκείου, ο ίδιος και η
οικογένειά του ζήτησαν μία νέα εκτίμηση των μαθησιακών του δυσκολιών. Μέσα από
τη μαθησιακή αξιολόγηση, προέκυψε η εικόνα ενός εφήβου αφημένου στους ειδικούς,
οι οποίοι τον καθοδηγούν και τον εκπαιδεύουν.
Σε μία
πιο ελεύθερη συνθήκη αξιολόγησης, φάνηκε η δυσκολία του να εμπιστευτεί τις
δυνατότητές του, χωρίς να αναφέρεται στη «δυσλεξία του». Είναι σαν να έχουν
ανασταλεί οι ικανότητές του να σκέφτεται αυτόνομα και αφήνεται παθητικά στους
άλλους.
Μητέρα
χρησιμοποίησε την κόρη της για να έχει η ίδια πρόσβαση σε υπηρεσία ψυχικής
φροντίδας
Ενα
άλλο περιστατικό αφορούσε μία μητέρα η οποία προσήλθε στο ειδικό τμήμα του
νοσοκομείου έπειτα από μία αγωνιώδη προσπάθεια να της δοθεί ραντεβού σε δημόσια
υπηρεσία της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης, καθώς η οικογένεια διαμένει σε
απομακρυσμένη περιοχή.
Ζήτησε
επαναξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών της κόρης της, μαθήτριας της Α'
Γυμνασίου. Εχει προηγηθεί αξιολόγηση από δημόσια υπηρεσία της περιοχής όπου
διαμένουν.
Από
την αξιολόγηση προέκυψε ότι οι μαθησιακές δυσκολίες της κόρης της αποτελούν το
«όχημα» της μητέρας να έχει πρόσβαση σε μία υπηρεσία ψυχικής φροντίδας την οποία
έχει ανάγκη η ίδια.
Προτάθηκαν οι κατάλληλες μαθησιακές κατευθύνσεις, για να αντιμετωπιστούν οι
ήπιες μαθησιακές δυσκολίες της έφηβης και σε δεύτερο χρόνο οργανώθηκε η
θεραπευτική υποστήριξη της γυναίκας.
Γολγοθάς για παιδιά & γονείς οι μαθησιακές δυσκολίες
Σοβαρό
προβληματισμό στους γονείς και μεγάλη ταλαιπωρία στους μικρούς μαθητές προκαλούν
οι μαθησιακές διαταραχές. Η δυσκολία μάθησης και προσαρμογής στο εκπαιδευτικό
περιβάλλον είναι ένα πρόβλημα που εκδηλώνεται με αρκετές μορφές και ποικίλα
συμπτώματα, ενώ απασχολεί σημαντικό αριθμό παιδιών. Σύμφωνα με τα πρόσφατες
μελέτες, ποσοστό 10-15% των μαθητών με νοημοσύνη εντός των φυσιολογικών ορίων
εμφανίζει μαθησιακές διαταραχές, ενώ ποσοστό 6% έχει δυσκολία στις αριθμητικές
πράξεις. Οσο νωρίτερα διαγνωστεί το πρόβλημα, τόσο μεγαλύτερες είναι οι
πιθανότητες αποκατάστασής του. Σε αντίθετη περίπτωση, οι δυσκολίες εξελίσσονται
σε χρόνιες με τους αριθμούς να είναι αδιάψευστοι μάρτυρες: Σύμφωνα με τα
στατιστικά στοιχεία, ένας στους 20 ενήλικες πάσχει από δυσλεξία. Οι μαθησιακές
διαταραχές μπορεί να εξελιχθούν σε τροχοπέδη για τη φυσιολογική ανάπτυξη του
μαθητή, αφού συχνά συνοδεύονται από ψυχολογικά προβλήματα. Η αίσθηση
ανικανότητας, η χαμηλή αυτοπεποίθηση, η υπερευαισθησία στην κριτική, η εύκολη
αποθάρρυνση και η ενδεχόμενη περιθωριοποίησή του από τους συμμαθητές χρήζουν
ιδιαίτερης αντιμετώπισης από το οικογενειακό περιβάλλον. Παράλληλα, οι ειδικοί
επισημαίνουν ότι στο μυαλό των ενηλίκων κυριαρχούν συχνά μύθοι σχετικά με τις
μαθησιακές δυσκολίες, όπως για παράδειγμα το ότι αυτές υποδηλώνουν χαμηλή
νοημοσύνη ή ελλιπή προσπάθεια από την πλευρά του μαθητή.
Δυσγραφία Ασυντόνιστα χέρι, μάτι, μολύβι
Προκαλείται όταν υπάρχει
κακός συντονισμός ανάμεσα στο μάτι, το χέρι και το μολύβι. Τα γραπτά των παιδιών
που πάσχουν από δυσγραφία παρουσιάζουν συνήθως τα εξής χαρακτηριστικά:
Αλλοιωμένα σχήματα των γραμμάτων.
Ανισομεγέθη γράμματα.
Υπέρβαση των περιθωρίων και μη τήρηση της οριζόντιας γραμμής της γραφής.
Αναρχη
κατανομή των κεφαλαίων και των πεζών γραμμάτων.
Επίσης, τα παιδία με δυσγραφία συνήθως δεν κρατούν σωστά το μολύβι, σε ορισμένες
περιπτώσεις το σώμα τους αποκτά μια ιδιόμορφη στάση όταν γράφουν και χρειάζονται
περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν τις γραπτές εργασίες τους.
Δυσλεξία Η δυσκολία στο διάβασμα
Σύμφωνα με την Παγκόσμια
Ομοσπονδία Νευρολογίας, τα παιδιά που πάσχουν από δυσλεξία δυσκολεύονται να
μάθουν να διαβάζουν παρά τον φυσιολογικό δείκτη ευφυΐας τους.
Σε
σοβαρές περιπτώσεις η δυσλεξία γίνεται εμφανής από την ηλικία των έξι ετών.
Συνήθως συνυπάρχει με τη δυσγραφία και με διαταραχές στην οπτική αντίληψη.
Οπως
εξηγεί η Ελληνική Εταιρία Δυσλεξίας, συχνά συναντώνται οι εξής εκδηλώσεις:
Αντιστροφές γραμμάτων (π.χ. ε αντί 3)
Αντιμεταθέσεις, παραλείψεις ή προσθήκες γραμμάτων και συλλαβών στην ίδια λέξη
(π.χ. πότι αντί για τόπι ή πι αντί για τόπι ή τοτόπι αντί για τόπι).
Καθρεφτική ανάγνωση ή γραφή (π.χ. εμ αντί με)
Αντικαταστάσεις λέξεων με άλλες παρεμφερούς σημασίας (π.χ. διαβάζουν κοντός αντί
για χαμηλός)
Δυσκολία στην αντιγραφή από τον πίνακα ή από σημειώσεις.
Υπερκινητικότητα Οταν είναι αφόρητα κουραστικά
Η διάγνωσή της είναι δύσκολη
γιατί βασίζεται στην ανάλυση της συμπεριφοράς του παιδιού, ενώ συχνά οι γονείς
συγχέουν το υπερκινητικό παιδί με το ζωηρό.
Υπερκινητικό ονομάζεται ένα παιδί όταν δεν μπορεί να καθίσει στην καρέκλα του
για περισσότερα από μερικά λεπτά, όταν κάνει συνέχεια ζημιές, όταν του μιλούν
και δεν αποκρίνεται ή δεν προσέχει τι του λένε, όταν παραβλέπει συστηματικά τους
κανόνες σαν να μην υπάρχουν και αγνοεί τους κινδύνους, όταν «πετάγεται» χωρίς να
σκεφτεί, όταν γίνεται αφόρητα κουραστικό για τους γύρω του επειδή βρίσκεται
διαρκώς παντού.
Μάλιστα, η υπερκινητικότητα καθίσταται διαταραχή όταν εξαιτίας της το παιδί δεν
μπορεί και αδυνατεί να παρακολουθήσει το μάθημα και τις δραστηριότητες της
τάξης, όταν αδυνατεί να συμμετάσχει στην ομάδα και όταν προκαλεί προβλήματα λόγω
της συμπεριφοράς του σε όσους συναναστρέφεται.
Δυσκολίες λόγου
Σε αυτή την περίπτωση το παιδί δυσκολεύεται να συντάξει τις ιδέες του και να τις
μετατρέψει σε λόγο. Αντιμετωπίζει προβλήματα στο να κατανοήσει τα λεγόμενα του
συνομιλητή του, ενώ κάποιες φορές εμφανίζει προβληματική άρθρωση.
Δυσαριθμία Η
δυσαριθμία αφορά στην αδυναμία επίλυσης μαθηματικών προβλημάτων και κατανόησης
των μαθηματικών εννοιών. Τα παιδιά δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα μαθηματικά
σύμβολα και να απομνημονεύσουν την προπαίδεια. Είναι μία από τις σπανιότερες
μορφές μαθησιακών δυσκολιών.
ΜΥΘΟΙ
Και τα... «δύσκολα» παιδιά μπορούν να μορφωθούν
1 «Το
παιδί δεν έχει υψηλή νοημοσύνη». Συχνά παρατηρείται σύγχυση μεταξύ της δυσκολίας
για μάθηση και της νοητικής καθυστέρησης. Οι ειδικοί εξηγούν ότι κάτι τέτοιο δεν
ισχύει. Αλλωστε, για να χαρακτηριστεί κάποιος ως άτομο με μαθησιακές δυσκολίες η
φυσιολογική νοημοσύνη αποτελεί προϋπόθεση.
2 «Το
παιδί είναι τεμπέλικο». Οι γονείς θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στη
διάγνωση των μαθησιακών διαταραχών. Τα συνοδά συμπτώματα θα τους βοηθήσουν να
καταλάβουν αν το παιδί τους αντιμετωπίζει μαθησιακή δυσκολία ή απλώς καταβάλλει
ανεπαρκή προσπάθεια, κάτι τελείως διαφορετικό.
3 «Τα
άτομα με μαθησιακές δυσκολίες είναι καταδικασμένα να μη μορφωθούν». Σύμφωνα με
κάποιες θεωρίες ο φημισμένος για την ευφυΐα του
Αϊνστάιν ήταν δυσλεξικός.
Ανεξάρτητα από αυτό τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να αποκτήσουν
γνώσεις και να λάβουν πανεπιστημιακή μόρφωση, αρκεί να ακολουθήσουν εναλλακτικές
διδακτικές μεθόδους.
4
«Μπορεί κάποιος να απαλλαγεί τελείως από τις μαθησιακές διαταραχές». Παρά τις
απόψεις ορισμένων οι οποίοι υποστηρίζουν ότι οι διαταραχές αυτού του είδους
μπορούν να θεραπευτούν, οι ειδικοί θεωρούν ότι στην πραγματικότητα το άτομο
εκπαιδεύεται στο να ζει μαζί τους και να τις διαχειρίζεται με τρόπο που να μην
εμποδίζουν τη φυσιολογική του εξέλιξη.
ΠΟΙΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ
Ασχημες οικογενειακές συνθήκες και υποβαθμισμένο σχολείο επιτείνουν τα
προβλήματα
Το
δυσμενές περιβάλλον είναι αυτό που ευθύνεται κατά βάση για τις μαθησιακές
δυσκολίες σύμφωνα με τις στατιστικές. Χαοτικές οικογενειακές συνθήκες,
υποβαθμισμένο σχολείο, ατμόσφαιρα που επιτείνει την ανασφάλεια στο παιδί και
ενίοτε του προκαλεί κατάθλιψη ή χρόνιο άγχος αναστέλλουν τη μαθησιακή
διαδικασία. Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι τα παραμελημένα ή τα υπερπροστατευόμενα
παιδιά αδυνατούν να επενδύσουν στη γνώση και να απολαύσουν την ευχαρίστηση που
αυτή προσφέρει. Επίσης, παράγοντες νευροβιολογικοί ευθύνονται συχνά για αυτού
του είδους τις διαταραχές.
Κάποιες φορές τα αίτια είναι κληρονομικά, αφού έχει αποδειχθεί ότι σε μεγάλο
ποσοστό «κινδυνεύουν» παιδιά οι πρόγονοι των οποίων είχαν εμφανίσει αντίστοιχα
προβλήματα. Συχνά οι μαθησιακές δυσκολίες προκύπτουν ως αποτέλεσμα της
καθυστερημένης ψυχοκινητικής και ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης του παιδιού.
Περισσότερο ευάλωτα φαίνεται ότι είναι τα αγόρια με αναλογία προς τα κορίτσια
4:1, οι ανήλικοι που διαμένουν σε αστικές περιοχές και οι παραπτωματικοί έφηβοι.
Επίσης, μεγαλύτερες πιθανότητες να παρουσιάσουν μαθησιακές δυσκολίες έχουν τα
παιδιά που γεννήθηκαν με μικρό βάρος και ειδικότερα τα πρόωρα με περιγεννητική
ασφυξία και παιδιά με ενδομήτρια λοίμωξη ή μικροβιακή μηνιγγίτιδα.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ
Χτίστε
τη σχέση με τα παιδιά σας. Ξοδέψτε χρόνο μαζί τους, ανακαλύψτε μια δημιουργική
ενασχόληση που θα κάνετε μαζί σε σταθερή βάση.
Διαμορφώστε ένα περιβάλλον στο οποίο το παιδί θα αισθάνεται ότι έχει τον έλεγχο
και την ευθύνη για τη ζωή του. Μην κάνετε εσείς τις δουλειές του, οργανώστε τις
συνθήκες για να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα με τις δικές του δυνάμεις.
Ενισχύστε την αυτοπεποίθησή του.
Μη
μοιράζετε «απαγορεύσεις», αλλά δώστε κίνητρα. Θέστε κανόνες.
Αναπτύξτε τις κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού. Αυτές θα καθορίσουν την
επιτυχημένη προσαρμογή του στην ενήλικη ζωή.
Φροντίστε τον εαυτό σας. Μόνο έτσι μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας.
Εφόσον
υποψιάζεστε ότι το παιδί αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες απευθυνθείτε στο
σχολείο του. Παράλληλα, ζητήστε βοήθεια από τα Νοσοκομεία Παίδων, από Κέντρα
Ψυχικής Υγιεινής και από τα Κέντρα Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης της
περιοχής σας.
Οι χαρισματικοί μαθητές συχνά αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες
Catherine Wormald, λέκτορας στη Σχολή Επιστημών Αγωγής στο Πανεπιστήμιο του
Γουόλονγκονγκ
Οι όροι
«πνευματικά χαρίσματα» και «μαθησιακές δυσκολίες» μας δίνουν μια γενική έννοια
όσον αφορά τη σημασία τους. Ωστόσο, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν ότι
σε πολλές περιπτώσεις αυτά τα 2 είναι αλληλένδετα.
Μια τρέχουσα
έρευνα στις ΗΠΑ δείχνει ότι το 14% των χαρισματικών παιδιών πιθανόν έχουν κάποια
μαθησιακή δυσκολία. Αυτό ισχύει συγκριτικά με το περίπου 4% των παιδιών στον
γενικό πληθυσμό, αλλά κανείς δεν ήταν σε θέση να εξηγήσει αυτή την ανακολουθία.
Αν και τα χαρισματικά παιδιά αναγνωρίζονται, αγνοείται το γεγονός ότι ορισμένα
μπορεί να έχουν μια μαθησιακή δυσκολία. Οι δάσκαλοι δεν είναι εκπαιδευμένοι να
εντοπίζουν αυτά τα παιδιά ή πώς να τα διδάσκουν ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν
πλήρως τις δυνατότητές τους.
Εντοπισμός ενός
χαρισματικού μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες
Ενώ γενικά
αναφέρονται ως χαρισματικοί μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, υπάρχει και ο
ορισμός «μαθητές µε διπλή ιδιαιτερότητα». Η μαθησιακή τους δυσκολία μπορεί να
περιλαμβάνει Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής, δυσλεξία, διαταραχές επεξεργασίας,
Σύνδρομο Άσπεργκερ» και φυσικές και συναισθηματικές διαταραχές. Αυτά τα παιδιά
θα μπορούσαν να παρακολουθούν εξελιγμένα προγράμματα, αλλά είναι πιο πιθανό ότι
θα βρεθούν σε ένα ειδικό θεραπευτικό πρόγραμμα με τα χαρίσματά τους να
αγνοούνται.
Αυτά τα παιδιά
είναι συχνά δύσκολο να εντοπιστούν. Το πιο συνηθισμένο και σημαντικό
χαρακτηριστικό τους είναι οι ασυνήθιστες ή ασυνεπείς σχολικές επιδόσεις, οι
οποίες είναι ανεξήγητες και απρόβλεπτες.
Είναι πιθανόν
να πετυχαίνουν εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις σε δραστηριότητες έκτος σχολείου,
αλλά το ίδιο αυτό ποσοστό επιτυχίας δεν αντανακλάται και στη σχολική αξιολόγηση.
Μπορεί να έχουν ιδιαίτερη κλίση στις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, αλλά
δυσκολεύονται όταν τους ζητείται να συνθέσουν τις δικές τους απαντήσεις. Επίσης,
μπορεί να διαθέτουν λεκτική ευφράδεια, αλλά έχουν κακές επιδόσεις στον γραπτό
λόγο.
Οι δυσκολίες
που προκύπτουν με την ταυτοποίηση τους χωρίζονται σε 3 κατηγορίες:
1. Τα
πνευματικά τους χαρίσματα είναι αναγνωρισμένα και οι δυσκολίες τους γίνονται
εμφανείς όσο αυξάνεται ο βαθμός δυσκολίας της τάξης στο σχολείο.
2. Δεν έχουν
εντοπιστεί ούτε ως προικισμένα αλλά ούτε και με μαθησιακές δυσκολίες επειδή οι
επιδόσεις τους είναι κανονικές.
3. Θεωρείται
ότι έχουν κάποια μαθησιακή δυσκολία και μπορεί να παρακολουθούν ένα πρόγραμμα
θεραπείας, αλλά τα πνευματικά τους χαρίσματα δεν έχουν αναγνωριστεί.
Τα πράγματα
περιπλέκονται περισσότερο αφού οι διαδικασίες ταυτοποίησης των χαρισματικών
μαθητών και οι υπηρεσίες θεραπείας μαθησιακών δυσκολιών είναι αμοιβαία
αποκλειόμενες. Στα σχολεία υπάρχει ένας συντονιστής που φροντίζει τις ανάγκες
των χαρισματικών μαθητών καθώς και μια ειδική ομάδα της οποίας ο ρόλος είναι να
παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Οι ρόλοι τους
είναι διαχωρισμένοι και σπανίως υπάρχει επικοινωνία μεταξύ τους.
Οι συνέπειες
της μη αναγνώρισης
Τα χαρισματικά
παιδιά συνεχώς προσπαθούν να βγάλουν κάποιο νόημα από το υψηλό πνευματικό
δυναμικό τους αλλά και τη μαθησιακή δυσκολία τους. Αρχίζουν να αμφισβητούν τις
ικανότητές τους και απογοητεύονται όλο και πιο πολύ. Μετά από επανειλημμένες
αποτυχίες ή έλλειψη υποστήριξης, συνήθως συμπεραίνουν ότι είναι «απλώς ανόητα»
και εγκαταλείπουν την προσπάθεια.
Οι δάσκαλοι
πιθανόν τα θεωρούν τεμπέληδες. Το αποτέλεσμα είναι χαμηλές μαθησιακές επιδόσεις,
έλλειψη κινήτρων, προβλήματα συμπεριφοράς και απογοήτευση όσον αφορά το σχολείο.
Τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα είναι συχνά σχολική άρνηση, πρόωρη εγκατάλειψη του
σχολείου, κοινωνικά και οικογενειακά προβλήματα, χρόνια υποαπασχόληση όσον αφορά
την εργασία, χαμηλή κοινωνικο-οικονομική κατάσταση και σοβαρές ανησυχίες για την
ψυχική τους υγεία.
Αυτά τα
αποτελέσματα έχουν αντίκτυπο όχι μόνο στο παιδί αλλά και στο περιβάλλον, αφού
οδηγούν στη διάσπαση της οικογένειας, οικονομική πίεση στους γονείς και μείωση
της ποιότητας ζωής για όλους τους εμπλεκομένους. Κάνοντας την έρευνά μου, μίλησα
σε ένα παιδί το οποίο εξήγησε στους γονείς του πώς αισθάνεται για το σχολείο:
«Δεν φαντάζεστε πώς νιώθω όταν με πηγαίνετε σε αυτό το μέρος. Είναι σαν να έχω
μια πυρηνική βόμβα στο στομάχι μου που απλώνεται στο κεφάλι μου και δεν μπορώ να
σκεφτώ, και ύστερα απλώνεται στα χέρια μου και δεν μπορώ να τα κουνήσω».
Τα χαρισματικά
παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι συχνά παρεξηγημένα. Από τη μια πλευρά,
ορισμένοι δάσκαλοι εστιάζουν στη χαρισματικότητα του παιδιού για να «αποδείξουν»
ότι δεν έχει πραγματικές μαθησιακές δυσκολίες και, από την άλλη πλευρά,
εστιάζουν στις μαθησιακές δυσκολίες υποδηλώνοντας ότι δεν είναι πραγματικά
προικισμένο.
Τι πρέπει να
γίνει;
Η δυσκολία
αναγνώρισης αυτών των παιδιών πηγάζει από την αποτυχία των κυβερνήσεων να
προσφέρουν στους εκπαιδευτικούς την κατάλληλη κατάρτιση που θα τους επιτρέψει να
εντοπίσουν και να καλύψουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες τους. Πρέπει να υπάρξει
επάρκεια και συνέπεια όσον αφορά την ευαισθητοποίηση και την κατανόηση των
παιδιών αυτών από την κοινότητα, τα Πανεπιστήμια, τους εκπαιδευτικούς και τους
θεσμούς. Όσο νωρίτερα εντοπιστεί ένα παιδί, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα
να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα και το παιδί θα ξεδιπλώσει τις ικανότητές του.
ΚΟΡΥΦΗ |