Ν. 3194/2003 ΦΕΚ 267 τ. Α΄ 20-11-2003
Ρύθμιση εκπαιδευτικών θεμάτων και άλλες διατάξεις
Αρχικό Έγγραφο PDF
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
Άρθρο 2
Θέματα ειδικής αγωγής
1. α) Ιδρύονται τρία Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ.Δ. Α.Υ.) στη Νομαρχία Αθηνών και ένα στο Νομό Θεσσαλονίκης, επιπλέον αυτών που υπάρχουν στους νομούς αυτούς.
β) Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίζονται οι έδρες και οι περιφέρειες αρμοδιότητας των Κ.Δ.Α.Υ. που ιδρύονται.
γ) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης συνιστώνται οι αναγκαίες για τη λειτουργία των ιδρυόμενων Κ.Δ.Α.Υ. θέσεις εκπαιδευτικού, ειδικού εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού. Με όμοια απόφαση μπορεί να αυξάνονται οι αντίστοιχες θέσεις προσωπικού των Κ.Δ.Α. Υ. των άλλων νομών της χώρας, ανάλογα με τις ανάγκες λειτουργίας τους.
δ) Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακατανέμονται κατά Κ.Δ.Α.Υ. και κατά κλάδους οι θέσεις των Κ.Δ.Α. Υ. που υπάρχουν ή συνιστώνται.
ε) Οι διατάξεις του Π.Δ. 161/2001 (ΦΕΚ 145 Α`) εφαρμόζονται και για τη στέγαση και τις λειτουργικές δαπάνες των Κ.Δ.Α.Υ.
2. Κατά την τοποθέτηση σε θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής (Σ.Μ.Ε.Α.) και των Τμημάτων Ένταξης προηγούνται εκπαιδευτικοί, που είναι άτομα με αναπηρία 67% τουλάχιστον ή είναι γονείς παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εφόσον διαθέτουν τα υπό του άρθρου 4 κεφάλαιο Α` παράγραφος 1 του Ν. 2817/2000 (ΦΕΚ 78 Α`) προσόντα. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 4 του Ν. 2817/2000. Σε περίπτωση έλλειψης εκπαιδευτικών με τα προσόντα αυτά τοποθετούνται εκπαιδευτικοί, που είναι γονείς παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και έχουν μειωμένη διδακτική εμπειρία σε Σ.Μ.Ε.Α.
3. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 19 του άρθρου 1 του Ν. 2817/2000 αντικαθίσταται ως εξής:
“Ειδικά στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε. Ε. Ε. Ε. Κ.) οι Διευθυντές επιλέγονται από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Υ.Σ.Ε.Ε.Π.), στο οποίο προεδρεύει, για την επιλογή των Διευθυντών αυτών, ο Πρόεδρος του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ο οποίος αναπληρώνεται από μόνιμο πάρεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Υποψήφιοι για την επιλογή και τοποθέτηση σε θέσεις Διευθυντών των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. είναι όσοι προέρχονται από τους κλάδους δασκάλων και εκπαιδευτικού προσωπικού δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αντίστοιχων προς τα διδασκόμενα γνωστικά αντικείμενα και έχουν τα προσόντα τοποθέτησης και διορισμού σε θέσεις προσωπικού των Σ.Μ.Ε.Α. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, καθορίζονται τα κριτήρια επιλογής των Διευθυντών των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., οι προθεσμίες υποβολής αιτήσεων από τους ενδιαφερομένους, τα υποβλητέα δικαιολογητικά και η διαδικασία επιλογής των υποψηφίων, η σύνταξη των πινάκων επιλογής και κύρωσης αυτών και κάθε αναγκαία σχετική λεπτομέρεια. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, όσοι επιλέγονται τοποθετούνται σε κενές και κενούμενες θέσεις Διευθυντών των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. για τετραετή θητεία.”
4. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση του Υ.Σ.Ε.Ε.Π., όταν δεν υπάρχει, απουσιάζει ή κωλύεται Διευθυντής Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., ορίζεται αναπληρωτής αυτού μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους, από εκπαιδευτικούς που υπηρετούν οργανικά σε σχολικές μονάδες της ίδιας διεύθυνσης πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και έχουν τα προσόντα επιλογής σε θέσεις Διευθυντών των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
5. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται εντός τριμήνου από την ισχύ του παρόντος νόμου, ύστερα από εισήγηση του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ανακαθορίζεται η συγκρότηση των κατά το άρθρο 6 παράγραφος 19του Ν. 3027/2002 (ΦΕΚ152 Α`) Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π.).
6. Ειδικό τυπικό προσόν διορισμού στον κλάδο ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών του άρθρου 3 παράγραφος 10 του Ν. 2817/2000 ορίζεται από την 1η Ιανουαρίου 2004 το πτυχίο νοσηλευτικής ή επισκεπτών υγείας ιδρύματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής και: α) πτυχίο του τμήματος εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής, κατεύθυνσης ατόμων με ειδικές ανάγκες, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ή β) πτυχίο της ΠΑΤΕΣ/ΣΕΛΕΤΕ ή πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης της περίπτωσης α`, υποπερίπτωση αα` της παραγράφου 5του άρθρου 4του Ν. 3027/2002, που χορηγείται από την Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.).
7. α) Στο άρθρο 1 παράγραφος 2του Ν. 2817/2000 προστίθεται εδάφιο ως εξής:
“Ειδικής εκπαιδευτικής μεταχείρισης μπορεί να τύχουν τα άτομα που έχουν ιδιαίτερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα.”
β) Οι κατά την παράγραφο 4 του άρθρου 2 του Ν. 2817/2000 οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών των Κ.Δ.Α.Υ. αυξάνονται κατά διακόσιες.
γ) Στο τέλος της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του Ν. 2817/2000 προστίθεται εδάφιο ως εξής:
“Κατά την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών στα Κ.Δ.Α.Υ. λαμβάνεται μέριμνα ώστε να μην τοποθετούνται δύο εκπαιδευτικοί με την ίδια εξειδίκευση στην ειδική αγωγή στο ίδιο Κ.Δ.Α.Υ., ώστε να επιτυγχάνεται η κάλυψη όλων των κατηγοριών ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.”
δ) Η παρ. 5 του άρθρου 2 του Ν. 2817/2000 αντικαθίσταται ως εξής:
“5. α) Στα Κ.Δ.Α.Υ., στα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., στις Σ.Μ.Ε.Α. και στα Τμήματα Ένταξης τοποθετούνται κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικοί με τα παρακάτω προσόντα και κατά την ακόλουθη σειρά, όπου εξαντλείται ο κατάλογος υποψηφίων της πρώτη περίπτωσης και ακολουθεί η δεύτερη περίπτωση και ούτω καθ` εξής:
αα) πτυχίο τμήματος ειδικής αγωγής Πανεπιστημίου της ημεδαπής ή πτυχίο του τμήματος εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής, κατεύθυνσης ατόμων με ειδικές ανάγκες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ή αναγνωρισμένο και ισότιμο τίτλο Πανεπιστημίου της αλλοδαπής ή τίτλο μεταπτυχιακών σπουδών στην ειδική αγωγή,
ββ) πτυχίο Πανεπιστημίου της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο και ισότιμο τίτλο Πανεπιστημίου της αλλοδαπής, και μεταπτυχιακές σπουδές με εξειδίκευση σε μία κατηγορία ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών,
γγ) πτυχίο Πανεπιστημίου της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο και ισότιμο τίτλο Πανεπιστημίου της αλλοδαπής και τίτλο διετούς μετεκπαίδευσης στην ειδική αγωγή και τριετή υπηρεσία σε Σ.Μ.Ε.Α.,
δδ) πτυχίο Πανεπιστημίου της ημεδαπής ή αναγνωρισμένο και ισότιμο τίτλο Πανεπιστημίου της αλλοδαπής και σεμινάριο εξειδίκευσης ή επιμόρφωσης στην ειδική αγωγή τουλάχιστον ετήσιας διάρκειας, που πραγματοποιήθηκε από Πανεπιστήμιο της ημεδαπής και πενταετή υπηρεσία σε Σ.Μ.Ε.Α.”.
ε) Κατά την τοποθέτηση καθηγητών ειδικής αγωγής σε Σ.Μ.Ε.Α. προηγούνται μεταξύ των πτυχιούχων Τ.Ε.Φ.Α.Α. όσοι κατέχουν πτυχίο Τ. Ε.Φ.Α.Α. με κατεύθυνση την προσαρμοσμένη κινητική δραστηριότητα ή ειδική φυσική αγωγή ή με κατεύθυνση στην ειδική αγωγή.
στ) Η παρ. 7 του άρθρου 2 του Ν. 2817/2000 αντικαθίσταται ως εξής:
“7. Στις θέσεις των εκπαιδευτικών της παραγράφου 5 διορίζονται ή μετατίθενται εκπαιδευτικοί από τους επιτυχόντες στο διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π., με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.”
ζ) Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 8 του άρθρου 2 του Ν. 2817/ 2000 αντικαθίσταται ως εξής:
“Σε κάθε Κ.Δ.Α.Υ. προϊστάμενος ορίζεται εκπαιδευτικός ή μέλος του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού που κατέχει οργανική θέση σε αυτό.”
η) Η περίπτωση γ` της παραγράφου 14 του άρθρου 2 του Ν. 2817/2000 αντικαθίσταται ως εξής:
“γ) από ένα μέλος του εκπαιδευτικού ή του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού ειδικής αγωγής, αναπληρούμενο από άλλο μέλος του ίδιου προσωπικού, που ορίζονται με την απόφαση συγκρότησης. Όταν στο Υ.Σ.Ε.Ε.Π. εξετάζονται θέματα επιλογής, υπηρεσιακής κατάστασης και πειθαρχικού δικαίου του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού μετέχει στο συμβούλιο αυτό αποκλειστικά εκπρόσωπος του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού.”
θ) Η παρ. 15 του άρθρου 2 του Ν. 2817/2000 αντικαθίσταται ως εξής:
“15. Όταν το Υ.Σ.Ε.Ε.Π. εξετάζει θέματα επιλογής ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού ειδικής αγωγής, που αναφέρονται στην περίπτωση Α` της παραγράφου 2 του άρθρου 35 του Ν. 1566/1985 και του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, καθώς και ορισμού προϊσταμένων στα Κ.Δ.Α.Υ., προεδρεύει αυτού ο Πρόεδρος του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, που αναπληρώνεται από μόνιμο πάρεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.”
ι) ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: Καταργήθηκε Ν.3966/2011 ΦΕΚ 118 τ.Α΄ άρθρο 60 παρ.1 στ΄.
ια) Μετά το δεύτερο εδάφιο της παρ. 17 του άρθρου 2 του Ν. 2817/2000 προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής:
“Για το διορισμό στις θέσεις Συμβούλων και Μόνιμων Παρέδρων απαιτείται πτυχίο Τμήματος Πανεπιστημίου της ημεδαπής ή ισότιμο πτυχίο ομοταγούς ιδρύματος της αλλοδαπής και για τα λοιπά τυπικά προσόντα και τη διαδικασία πλήρωσης των θέσεων αυτών ισχύει το τελευταίο εδάφιο της ίδιας παραγράφου.”
ιβ) Το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 17 του άρθρου 2 του Ν. 2817/2000 αντικαθίσταται ως εξής:
“Για το διορισμό στις θέσεις Παρέδρων με θητεία απαιτείται πτυχίο Τμήματος Πανεπιστημίου της ημεδαπής ή ισότιμο πτυχίο ομοταγούς ιδρύματος της αλλοδαπής, μεταπτυχιακές σπουδές σε μία από τις ειδικότητες της ειδικής αγωγής και πενταετής τουλάχιστον εμπειρία στην ειδική αγωγή.”
8. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης ιδρύονται σε κάθε Κ.Δ.Α.Υ. θέσεις εκπαιδευτικών για τα τμήματα ένταξης και την κατ` οίκον διδασκαλία των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ο προϊστάμενος κάθε Κ.Δ.Α.Υ. διαθέτει κάθε σχολικό έτος τους παραπάνω εκπαιδευτικούς στα σχολεία της αρμοδιότητας του με βάση τις ανάγκες και την κίνηση του μαθητικού πληθυσμού.
Άρθρο 3
Ίδρυση Σ.Μ.Ε.Α. στο Εθνικό Ίδρυμα Κωφών
1. Στις εγκαταστάσεις του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών (Ε.Ι.Κ.) μπορεί να ιδρύονται και να λειτουργούν Σ.Μ.Ε.Α., που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
2. Οι Σ.Μ.Ε.Α. της προηγούμενης παραγράφου ιδρύονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υγείας και Πρόνοιας, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομίας και Οικονομικών, ύστερα από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ι.Κ. και εισήγηση των οργάνων του άρθρου 1 παρ. 18του Ν. 2817/2000. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται:
α) ο τύπος της ιδρυόμενης σχολικής μονάδας, οι τάξεις, οι τομείς και τα τμήματα ειδικότητας αυτής,
β) οι οργανικές θέσεις εκπαιδευτικού, ειδικού εκπαιδευτικού, ειδικού βοηθητικού και διοικητικού προσωπικού, κατά κλάδους και ειδικότητες, οι οποίες απαιτούνται για τη λειτουργία της σχολικής μονάδας και οι οποίες προσαυξάνουν τις θέσεις των οικείων κλάδων προσωπικού ειδικής αγωγής του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και
γ) οι χώροι και οι εγκαταστάσεις ιδιοκτησίας του Ε.Ι.Κ., η χρήση των οποίων παραχωρείται για τη λειτουργία των ιδρυόμενων σχολικών μονάδων και για όσο χρονικό διάστημα εξακολουθεί η λειτουργία αυτών.
3. Στις ιδρυόμενες σχολικές μονάδες εγγράφονται και φοιτούν μαθητές που είναι τρόφιμοι του Ε.Ι.Κ. ή τυγχάνουν οποιασδήποτε περίθαλψης και πρόνοιας αυτού. Μπορεί να εγγράφονται και να φοιτούν επίσης εξωτερικοί κωφοί και βαρήκοοι μαθητές, ύστερα από εισήγηση του οικείου Κ.Δ.Α.Υ.
4. α) Υπάλληλοι του Ε.Ι.Κ., που προσφέρουν εκπαιδευτικό έργο ή υποστηρικτικές υπηρεσίες αντίστοιχες με το έργο του ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού στους τροφίμους και περιθαλπόμενους αυτού, μπορεί ύστερα από αίτηση τους, να εντάσσονται στις θέσεις προσωπικού, οι οποίες συνιστώνται κατά τις διατάξεις της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου ή να μετατάσσονται σε προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις της επόμενης παραγράφου.
β) Σε περίπτωση που οι υποψήφιοι για ένταξη είναι περισσότεροι από τις συνιστώμενες θέσεις, προτιμώνται όσοι έχουν το μεγαλύτερο χρόνο υπηρεσίας.
5. Η κατά την προηγούμενη παράγραφο ένταξη ή μετάταξη γίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας και Πρόνοιας, ύστερα από γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Ι.Κ. και πρόταση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Υ.Σ.Ε.Ε.Π.) και ύστερα από αίτηση τους, που υποβάλλεται εντός διμήνου από την ίδρυση της σχολικής μονάδας:
α) σε θέσεις μόνιμου εκπαιδευτικού ή ειδικού εκπαιδευτικού ή ειδικού βοηθητικού ή διοικητικού προσωπικού για όσους είναι μόνιμοι υπάλληλοιτου Ε.Ι.Κ. καιέχουνταπρο-βλεπόμενα προσόντα από τις οικείες διατάξεις για διορισμό στις θέσεις αυτές,
β) σε προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης ειδικότητας που συνιστώνται με την απόφαση ένταξης για όσους δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της προηγούμενης περίπτωσης α`, καθώς και για όσους δεν επιθυμούν να ενταχθούν σε μόνιμες θέσεις.
Οι εντασσόμενοι σε θέσεις της παρούσας περίπτωσης εξακολουθούν να υπηρετούν με την ίδια σχέση εργασίας.
6. Όσοι υπαχθούν στις διατάξεις της παραγράφου 5του παρόντος άρθρου κατατάσσονται σε μισθολογικά κλιμάκια του Ν. 2470/1997 (ΦΕΚ40 Α`) με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση του Υ.Σ.Ε.Ε.Π., εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων του άρθρου 22 του ίδιου νόμου.
7. Όσοι κατέχουν προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις μπορεί να διατίθενται ολικά ή μερικά σε άλλες Σ.Μ.Ε.Α. για την προσφορά υπηρεσιών, με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από πρόταση του Υ.Σ.Ε.Ε.Π.
Άρθρο 10
Ισχύς
Η ισχύς του νόμου αυτού αρχίζει από τη δημοσίευση του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά σε επί μέρους διατάξεις του.
Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεση του ως νόμου του Κράτους.