ΕΛΕΝΗ ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

4Η ΣΚΗΝΗ Β ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ

-Η προαναγγελία της  εισόδου της  Θεονόης γίνεται από ………………………………….

-Αυτό δημιουργεί μια δραματική κορύφωση γιατί …………………………………………………………….

-Η Θεονόη κάνει μια  επιβλητική, μεγαλόπρεπη, ιεροπρεπή, τελετουργική εμφάνιση που προκαλεί σεβασμό και φόβο. (βρες τις φράσεις)

Το δίλημμα της Θεονόης:

  • Να παραδώσει τον ……………………………….ή να τον σώσει μαζί με …………………………………
  •    Να συνταχθεί με ………………… ή με …………………………………
  • Να υπερασπιστεί το δ………………..…    ή ……………………………….
  • Να πάρει το μέρος του …………………………..ή να συνταχθεί με τους θεούς και τον πατέρα της;

Ο Λόγος της Ελένης

Η ικεσία της Ελένης έχει διπλό στόχο:

Παράλληλο Κείμενο 2

Τα επιχειρήματα της Ελένης

-Επίκληση στο συναίσθημα:

-Επίκληση στη λογική:

-Επίκληση στο ήθος του δέκτη (ήθος Θεονόης):

-Επίκληση στην αυθεντία:   Απόψεις με γενικό κύρος, βία και έννοια του δικαίου:

Οι ρήσεις των δύο ηρώων (Ελένης – Μενελάου)

Μορφή ρήσεων: Μοιάζουν με «αγώνα λόγων». Οι συγκεκριμένες βέβαια ρήσεις δεν αποτελούν αγώνα, αφού    ……………………………………………………… ………………………………………………………………… Περισσότερο υπάρχει μια ατμόσφαιρα αγώνα, καθώς το ίδιο βασικό επιχείρημα αναπτύσσεται από δύο διαφορετικά πρόσωπα, με το Χορό να παρεμβαίνει, όπως σε ένα αληθινό αγώνα λόγων.

Το βασικό επιχείρημα που χρησιμοποιούν οι δύο ήρωες είναι το δίκαιο της «……………………» (δάνειο και απόδοση): …………………………………………………………………………………….

  Σύγκριση των λόγων Ελένης – Μενελάου:                         Πέρα από τις ομοιότητες στις δύο ρήσεις (κυρίως στο επιχείρημα) υπάρχουν διαφορές, κυρίως στο ύφος και τον τόνο της κάθε ρήσης. Στην Ελένη ξεχωρίζουμε την……………………………………………………………………………………………………….., ενώ στο Μενέλαο ξεχωρίζουμε τη σθεναρή επιμονή, το σοβαροφανή τρόπο, το σαρκαστικό τόνο και τις απειλές.

Ο λόγος του Μενελάου μοιάζει περισσότερο με δικανικό λόγο (με τα δύο βασικά του επιχειρήματα:

  • α. Πρέπει να  ………………………………………………………………………………………………………………,
  • β. Εφόσον οι θεοί δέχονται τα σφάγια δεν μπορούν στη συνέχεια να εξαπατούν αυτόν που προσφέρει τη θυσία και να μην ικανοποιούν το αίτημά του),

ενώ της Ελένης με συμβουλευτικό.

Ειδολογική κατάταξη του έργου: Άλλοι θεωρούν την «Ελένη» τραγωδία, άλλοι ……………………, άλλοι ………………………… δράμα.

Άλλοι πάλι θεωρούν ότι η «Ελένη» συνδέεται με τα πολιτικά γεγονότα της εποχής. Είναι μια πολιτική αλληγορία σε σχέση με τον Αλκιβιάδη. Μελετητές μάλιστα λένε ότι στην πραγματικότητα πρωταγωνιστής του έργου είναι ο Αλκιβιάδης που κρύβεται κάτω από το όνομα της Ελένης. Οι υπαινιγμοί κατά του Αλκιβιάδη είναι βέβαια φανεροί σ’ όλο το έργο. Όταν  η Ελένη λέει πως αν γυρίσει στη Σπάρτη θα της κλείνουν τις πόρτες, γίνεται υπαινιγμός για τον Αλκιβιάδη που τότε φιλοξενούνταν στη Σπάρτη και που του είχαν ανοίξει τις πόρτες. Κι όταν η ίδια λέει θεϊκή βουλή ήτανε να σκοτωθούν τόσοι και να βγάλει αυτή κακό όνομα, πάλι τον Αλκιβιάδη παρωδεί πως δεν έφταιγε τάχα τίποτε. Κι όταν βάζει τη Θεονόη να μαντεύει υπέρ της επιστροφής της Ελένης, προειδοποιεί πως πάλι οι θεομπαίχτες της Αθήνας θα επιστρατευθούν για να δώσουν χρησμό υπέρ της επιστροφής.

Η Θεονόη αποφασίζει ………………………………………… …………………………………………………………..

Επιχειρήματα:

Posted by elsak

Φιλόλογος Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας Φιλοσοφική Σχολή Α.Π.Θ. Εκπαιδευτικός στη Μέση Εκπαίδευση