Αναλυτικό περίγραμμα υλοποίησης της εργασίας
Α. Γενικά στοιχεία
Τίτλος εργασίας: Οι Θησαυροί της Θεσσαλονίκης
Κατηγορία συμμετοχής: Αξιοθέατα
Διασύνδεση με τη συμμετοχή μας (λινκ): http://users.sch.gr/gpil_gr/thessaloniki-diag/
Τίτλος τμήματος/τάξης/ομάδας: ΣΤ Τάξη του 5ου Δημοτικού Σχολείου Πολίχνης
Εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν: Γιώργος Πηλιανίδης
Πόσοι μαθητές συμμετέχουν στην εργασία αυτή: 15
Οι ηλικίες τους: 12 ετών – 13 ετών
Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας με το συντονιστή της εργασίας: gpil_gr{at}sch.gr
Για τον διαγωνισμό: «Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας» – 4ος Διαδικτυακός Διαγωνισμός ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ ? Περίοδος 2011-2012
B. Περιγραφή της περιοχής μας
Η Νύφη του Θερμαϊκού είναι μια σύγχρονη πόλη στολισμένη με αξιοθέατα και συνεχώς εξελίσσεται. Έχει σπουδαίο πολιτισμό που ξεκινά από τους αρχαίους χρόνους και χαρίζει στους επισκέπτες της αξέχαστες εμπειρίες.
(κείμενο μαθήτριας)
Γ. Περίληψη της εργασίας μας
Η Θεσσαλονίκη όλοι πιστεύουν πως είναι μια όμορφη πόλη με τουριστικά μέρη. Εμείς έχουμε συγκεντρώσει πληροφορίες για τα αξιοθέατά της και θέλουμε να σας αποδείξουμε ότι δεν είναι μια τουριστική πόλη αλλά ένας Παράδεισος με πολλούς θησαυρούς. Γι αυτό κι εμείς μέσα απ΄αυτή την εργασία, είμαστε έτοιμοι να σας τους αποκαλύψουμε όλους! Ταξιδέψτε μαζί μας λοιπόν.
(κείμενο μαθήτριας)
Δ. Προβλήματα στην πορεία της εργασίας μας
Στην υλοποίηση της εργασίας μας τα βασικότερα προβλήματα ήταν
Για να τα επιλύσουμε,
Τελικά απόλαυσαν όλη αυτή τη διαδικασία μετατροπής του γραπτού υλικού σε ηλεκτρονικό.
Ε. Κύρια περιγραφή της εργασίας μας ? βασικά στοιχεία της
Πώς οι δραστηριότητές μας και η έρευνά μας με αυτήν την εργασία για το διαδικτυακό εκπαιδευτικό διαγωνισμό «Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας» συμπλήρωσαν τη διδασκαλία διδακτικών ενοτήτων των επιμέρους μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος;
Η εργασία μας ταίριασε και συμπλήρωσε απόλυτα το κρατικό αναλυτικό πρόγραμμα για την ΣΤ΄ τάξη του δημοτικού σχολείου. Ιδιαίτερα βοήθησε στα παρακάτω μαθήματα:
Ελληνική γλώσσα: Στην ΣΤ΄τάξη ένα μέρος της διδακτικής ύλης στο γλωσσικό μάθημα ασχολείται με τα ταξίδια, τους τόπους αλλά και τα μουσεία. Με την εργασία μας αυτή τα παιδιά επέκτειναν τη γνώση που τους είχε δοθεί από το γλωσσικό μάθημα με την προγραμματισμένη διδασκαλία συγκεκριμένων ενοτήτων.
Ιστορία: Στην πέμπτη τάξη του δημοτικού σχολείου διδάχθηκαν το ιστορικό παρελθόν του Ελλαδικού χώρου για το χρονικό διάστημα της ρωμαιοκρατίας και της βυζαντινής εποχής. Στην έκτη τάξη διδάχθηκαν την νεότερη ιστορία αλλά είδαν ταυτόχρονα και τα επιτεύγματα στο σήμερα της πόλης μας.
Γεωγραφία: Στην πέμπτη τάξη του δημοτικού σχολείου διδάχθηκαν αναλυτικά η γνώση του γεωγραφικού χώρου της Ελλάδας. Η γνώση αυτή δεν περιορίζεται μόνο στα αυστηρά γεωγραφικά στοιχεία αλλά απλώνεται και σε γνώσεις που ορίζονται σαν στοιχεία ανθρωπογεωγραφίας ? κοινωνιολογίας ? κατανόησης σε τελική ανάλυση του κόσμου που τους περιβάλλει, φυσικού και ανθρώπινου, στις ποικίλες αλληλεξαρτήσεις του και στη δυναμική του υφή. Σε σχέση με την Γεωγραφία της ΣΤ΄τάξης μπόρεσαν να κατανοήσουν το βάθος χρόνου που τους προσέφερε η πόλη μας ώστε να μιλάμε για θησαυρούς της Ελλάδας.
Σχολική ζωή: Τα περισσότερα από αυτά τα μέρη δεν τα επισκεφτήκαμε αλλά βασιστήκαμε σε πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν αλλά και στις εντυπώσεις των παιδιών που είχαν από δικές τους ατομικές επισκέψεις.
Αισθητική Αγωγή (Μουσική ? Ζωγραφική – Φωτογραφία): Αναζητήσαμε παλαιό φωτογραφικό υλικό της πόλης μας και μουσικά κομμάτια για την πόλη μας (τα οποία και δεν παρουσιάσαμε σεβόμενοι τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών τους) …
Ομαδική συνεργασία: Τα παιδιά εργάστηκαν και σε ομάδες και σε ατομική βάση. Το μεγάλο ενδιαφέρον για τη χρήση αυτού του εκπαιδευτικού μέσου (Η/Υ και διαδίκτυο) βοήθησε στην εργασία με ομάδες. Η τάξη μας έχει συνηθίσει εδώ και καιρό σε εργασία με ομάδες (έκδοση σχολικής εφημερίδας).
Τι καινούργιο μάθαμε ? ποιες νέες ιδέες σκεφτήκαμε: Στην περίπτωση της εργασίας μας, καινούργια μάθαμε όλοι, και οι δάσκαλοι που ασχολήθηκαν και οι μαθητές. Όμως νομίζω περισσότερα εμείς οι εκπαιδευτικοί. Διαπιστώσαμε για άλλη μια φορά εμείς οι εκπαιδευτικοί τις τεράστιες δυνατότητες της χρήσης των ΤΠΕ στη διδακτική διαδικασία. Είδαμε εντυπωσιασμένοι τη γρήγορη προσαρμογή των μαθητών στο νέο αυτό μέσο διδασκαλίας τον Η Υ. Η ανάγκη για προσαρμογή του σχολείου στη νέα τεχνολογική εποχή είναι άμεση. Η μελετημένη και ποιοτική εισαγωγή των ΤΠΕ στο σχολείο πρέπει να μπει στις άμεσες προτεραιότητες των εκπαιδευτικών αρχών.
Τι εργαλεία και τεχνολογίες πληροφορικής χρησιμοποιήσαμε. Για την εργασία μας οι μαθητές χρησιμοποίησαν το φωτοτυπικό μηχάνημα του σχολείου (για αναπαραγωγή του έντυπου υλικού τους)
Δημιουργήθηκε αρχικά και για 20 περίπoυ μέρες μια εξωτερική ιστοσελίδα LMS βασισμένη στο (http://www.claroline.net) σε πάροχο ελεύθερου hosting με σκοπό στον ελεύθερο χρόνο τους να ανταλλάσουν και να εμπλουτίζουν το υλικό που μαζευόταν σιγά σιγά αλλά δεν ευδοκίμησε μια και στη συνέχεια κόπηκε μια και θεωρήθηκε ότι το chat μεταξύ των μαθητών ήταν μια υπηρεσία που έπρεπε να γίνεται επί πληρωμή – δεν πειράζει μάθαμε κι απ΄αυτό.
Επίσης μεταφέρθηκαν υλικό σε usb στικάκια που είχαν πάντοτε μαζί τους οι μαθητές. Χρησιμοποίησαν εγκυκλοπαίδειες από τη βιβλιοθήκη τους καθώς και τη βιβλιοθήκη του σχολείου, ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες, περιοδικά κι εφημερίδες όπου βρήκαν και μάζεψαν υλικό (φωτογραφίες – ειδήσεις). Οι εκπαιδευτικοί της τάξης χρησιμοποίησαν τον υπολογιστή του σχολείου τον επιτραπέζιο σαρωτή (σκάνερ) καθώς και προγράμματα επεξεργασίας κειμένου και εικόνας, πρόγραμμα κατασκευής ιστοσελίδων καθώς και πρόγραμμα πλοήγησης ιστοσελίδων. Φυσικά η επικοινωνία με e-mail ήταν συχνή.
Με ποιους τρόπους γίναμε (με την εργασία μας) «πρεσβευτές» της τοπικής κοινότητας μέσα από το διαδίκτυο. Οι μαθητές της τάξης μας ενημέρωσαν πολλούς συμμαθητές τους και στο ίδιο το σχολείο και σε γειτονικά σχολεία σχετικά με την εργασία τους και το διαγωνισμό. Πολλοί συμμαθητές και φίλοι τους (που συναντιούνται σε φροντιστήρια αγγλικών κι άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες) περιμένουν να δουν την ιστοσελίδα των παιδιών. Είναι σίγουρο ότι τα παιδιά θα αφήσουν για άλλη μαι φορά το στίγμα τους σ΄αυτό που λέμε «παγκόσμιο χωριό» όπως έκαναν μέχρι σήμερα με το δικτυακό τους περιοδικό (http://5dim-polichn.thess.sch.gr).
Αντίκτυπος της εργασίας μας στην τοπική μας κοινότητα (σχολείο-γειτονιά-συνοικία). Οι μαθητές μας όλο αυτό το διάστημα ψάχνοντας για πηγές και υλικό δραστηριοποιήθηκαν και δραστηριοποίησαν με τη σειρά αρκετά μέλη της τοπικής μας κοινωνίας. Πρώτον ζήτησαν από τους γονείς τους και τους συγγενείς τους, να βρουν φωτογραφικό υλικό της πόλης μας. Δημιουργήθηκε σε όλους ? όσους ασχολούνται με το μεγάλωμα και την εκπαίδευση των παιδιών αυτών – μια «γλυκιά» αναστάτωση, όλοι όσοι έμαθαν τη διαδικασία του διαγωνισμού και της συμμετοχής τους σε αυτόν, βοήθησαν πρόθυμα γιατί όλοι κατανόησαν την ανάγκη εξοικείωσης και χρήσης αυτού του εκπαιδευτικού μέσου του «Διαδικτύου» από τους μαθητές.
Πώς πήραν μέρος άλλα μέλη της κοινότητάς μας στην εργασία μας βοηθώντας εθελοντικά. Η ενθάρρυνση που είχαμε από γονείς και συναδέλφους έπαιξαν καταλυτικό ρόλο και μας βοήθησαν ιδιαίτερα.
Ανακαλύψεις ? απρόοπτα ? εκπλήξεις: Ευχάριστη έκπληξη, η έντονη δραστηριοποίηση και συμμετοχή στην εργασία μαθητών που δεν έδειχναν μέχρι τώρα τόσο πολύ ενδιαφέρον! Προσπάθησαν ιδιαίτερα και μπράβο τους, σε όλους, με όφελος και της τάξης τους και των ίδιων.
Τελικά αυτή η εργασία μπορεί να επιβάρυνε τους εκπαιδευτικούς της τάξης σε ότι αφορά το τεχνικό μέρος της (μετατροπή σε ιστοσελίδα), όμως το τελικό αποτέλεσμα άξιζει τον κόπο για όλους τους εμπλεκόμενους … αν και κατά γενική ομολογία δεν καλύψαμε όσο θα θέλαμε την παρουσίαση των αξιοθέατων της πόλης μας !