Τι πρέπει να προσέχετε...

Χρήσιμες συμβουλές

1. Δώστε τη δυνατότητα στους μαθητές σας να αναλάβουν μια σειρά από ρόλους. Αν τους καθηλώσετε στον ρόλο του αναγνώστη, τότε θα πρέπει να έχετε μεγάλο ταλέντο στη συγγραφή, ώστε να μην βαρεθούν και να μην εγκαταλείψουν την ανάγνωση του ιστολογίου σας. Μπορείτε να τους ζητήσετε να ψηφίσουν, να κρίνουν, να στηρίξουν, να αντικρούσουν μια άποψη αλλά και να αναρτήσουν τις δικές τους απόψεις (εκτός από τα σχόλια στις δικές σας).
 
2. Φροντίζετε να σχολιάζετε τακτικά και εποικοδομητικά τη δουλειά των μαθητών σας. Με τον τρόπο αυτό τους βάζετε στη διαδικασία να σχολιάζουν και οι ίδιοι τη δουλειά των άλλων, να ερευνούν, να εκθέτουν απόψεις και να αξιολογούν τόσο τη δουλειά τους όσο και των άλλων. Είναι σημαντικό να διατηρείται και να ανατροφοδοτείται μια συζήτηση, από το να τελειώνει με ένα σχόλιο του εκπαιδευτικού, όπως: Μπράβο! Καλή δουλειά! Αυτό μπορεί να είναι ενθάρρυνση αλλά δεν ανατροφοδοτεί καμία συζήτηση. Απλώς την «κλείνει» με ένα σχόλιο που δεν αφήνει περιθώρια για διαφωνίες ή άλλα σχόλια.
 
3. Δώστε έμφαση στον σημαντικό ρόλο που παίζει η ποιοτική συγγραφή σε επιτυχημένα ιστολόγια. Ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να δουλεύουν σε βήματα κατά τη διάρκεια συγγραφής μιας ανάρτησης (ξεκινάμε με έναν καταιγισμό ιδεών, καταγραφή σε πρόχειρο, διόρθωση, επανάληψη κ.λπ.) πριν τη δημοσιεύσουν. Οι μαθητές θα πρέπει να καταλάβουν ότι για να έχουν επιρροή στις διαδικτυακές κοινότητες θα πρέπει να παρουσιάζουν τις ιδέες τους με τρόπο που να εντυπωσιάζει τους αναγνώστες.


4. Δώστε στους μαθητές σας διαφορετικούς ρόλους μέσα στο ιστολόγιο. Με τον τρόπο αυτό θα χρειαστεί να συνεργαστούν, για να δημιουργήσουν κάτι και θα αναδειχθούν οι διαφορετικές δεξιότητες των μαθητών σας.
 
5. Δημιουργήστε το ιστολόγιο μαζί με τους μαθητές σας. Ρωτήστε τους μαθητές σας πώς θέλουν να φαίνεται το ιστολόγιο στο τέλος της σχολικής χρονιάς και ζητήστε τους να θέσουν κάποιους στόχους. Στη συνέχεια επιλέγετε από κοινού τα θέματα που θέλετε να πραγματευτείτε. Οι μαθητές θα πρέπει να αντιληφθούν ότι το ιστολόγιο είναι σημαντικό εργαλείο, ως χώρος ανταλλαγής ιδεών μεταξύ διαφόρων ανθρώπων και όχι μια απλή αποθήκη εργασιών.

 

6. Αν τελικά επιλέξετε να μην χρησιμοποιούν τα αληθινά τους ονόματα (κάτι που σας το συνιστούμε), ζητήστε από τους μαθητές σας να χρησιμοποιήσουν ένα ψευδώνυμο που να τους αντιπροσωπεύει. Η πρώτη τους ανάρτηση μπορεί να είναι μια παρουσίαση του εαυτού τους, που θα περιλαμβάνει το γιατί επέλεξαν το συγκεκριμένο ψευδώνυμο!

 

 
7. Ζητήστε από τους γονείς των μαθητών σας να μπαίνουν στο ιστολόγιο και να γράφουν σχόλια. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές νιώθουν ότι η δουλειά τους αποκτάει αξία και ενθαρρύνονται να συνεχίσουν και να βελτιωθούν. Μια σημαντική παρατήρηση: ζητήστε το αυτό από τους γονείς μικρών μαθητών. Σε μαθητές λυκείων η παρουσία των γονιών λειτουργεί μάλλον ανασταλτικά…
 
8. Ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να απαντούν στα σχόλια που λαμβάνουν στην ανάρτησή τους. Με τον τρόπο αυτό, ίσως χρειαστεί να υποστηρίξουν μια άποψη, να δούνε τα πράγματα από διαφορετική οπτική γωνία και τελικά να μάθουν να εκφράζονται και να δημοσιεύουν καλύτερα.

9. Οργανώστε μια τηλεδιάσκεψη με κάποιον (γονέα, εκπαιδευτικό, μαθητή) που παρακολουθεί το ιστολόγιό σας, για να ακούσετε τις απόψεις του και να ανταλλάξετε γνώμες.
 
10. Μην ξεχάσετε να βάλετε κανόνες λειτουργίας. Είναι απαραίτητοι για τη σωστή λειτουργία του χώρου.
 
11. Λάβετε υπ’όψιν σας ότι, ίσως, κάποιοι μαθητές δεν έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο από το σπίτι τους. Γι’ αυτό φροντίστε να τους διευκολύνετε στο σχολείο.
 
12. Αξιολογείτε σε τακτά διαστήματα το ιστολόγιο, ζητώντας από μαθητές και γονείς την γνώμη τους, τι τους αρέσει και τι όχι. Η αξιολόγηση μπορεί να είναι μια απλή συμπλήρωση ενός ηλ. ερωτηματολογίου ή οτιδήποτε άλλο κρίνετε ότι ανταποκρίνεται στη δουλειά και στις ανάγκες σας.