Κεφάλαιο 7 Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ (15ος -18ος αι.)
II. Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΥΠΟ ΒΕΝΕΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ

2. Ο Ελληνισμός υπό βενετική και οθωμανική κυριαρχία



 

ΙΙ. Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΥΠΟ ΒΕΝΕΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ

Συνοπτική παρουσίαση της ενότητας, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αντιληφθούν τα ακόλουθα σημεία:

Συνθήκες κατάκτησης Βενετών και Οθωμανών, σ. 133

Ρόλος της Εκκλησίας, σ. 134-135

Θεσμός των κοινοτήτων, σ. 135

Ρόλος των Φαναριωτών, σ. 135

Αρματολοί και κλέφτες, σσ. 135-136

Οικονομικές και κοινωνικές αλλαγές από τον 17ο αι., σσ. 136-137

Παροικίες, σ. 138

Παιδεία και Νεοελληνικός Διαφωτισμός, σ. 137-138

Υποστηρικτικό υλικό:

-Χάρτης για τις παροικίες, στο «Έλληνες της Διασποράς», Βουλή των Ελλήνων, σ. 12: εδώ

-Πηγές του σχολ. βιβλίου ή/και άλλες για την ανάδειξη των παραπάνω σημείων.

-Παρουσίαση με επιλογές από την ενότητα «…Εικόνες από την Κοινωνία και τον πολιτισμό στην Οθωμανική αυτοκρατορία», «Οθωμανική περίοδος», Ελληνική Ιστορία στο διαδίκτυο, Ι.Μ.Ε: εδώ και ειδικότερα, «Άνθρωποι και χρήμα. Στιγμές από την οικονομική και κοινωνική ζωή στην οθωμανική αυτοκρατορία», Οθωμανική περίοδος, Ελληνική ιστορία στο διαδίκτυο, Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού: εδώ

Προτεινόμενη δραστηριότητα:

-Συγκεντρώστε τους όρους (πληθυσμιακές ομάδες, θεσμοί, αξιώματα, δραστηριότητες, παράγοντες φθοράς, κ.ά.) που αφορούν τον Ελληνισμό κατά την οθωμανική περίοδο.

 2 ώρες 

 

Διδακτικοί στόχοι

• Να γνωρίσουν οι μαθητές τις γενικές συνθήκες διαβίωσης του υπόδουλου Ελληνισμού

• Να γνωρίσουν και να εκτιμήσουν τις δυνάμεις συντήρησης και ανανέωσής του

• Να γνωρίσουν και να εκτιμήσουν τον ρόλο των ελληνικών παροικιών στη συντήρηση και ανάκαμψη του υπόδουλου Ελληνισμού

 

Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας

• Να αξιοποιηθεί κατάλληλα η εικόνα Ο ναός του αγίου Γεωργίου και το Φλαγγινιανό Φροντιστήριο στη Βενετία που βρίσκεται σ:ην αρχή του Κεφαλαίου. Το Φλαγγινιανό Ελληνομουσείο ή Φλαγγίνειος Σχολή ή Φλαγγινιανό Φροντιστήριο λειτούργησε στη Βενετία από το 1665 έως το 1800. Ιδρυτής ήταν ο Θωμάς Φλαγγίνης (Κερκυραίος και Κύπριος την καταγωγή), ο οποίος μαζί με συνεργάτες του προικοδότησαν το ίδρυμα με μεγάλα ποσά για την οργάνωση και τη λειτουργία του. Ένας εκλεκτός κύκλος λογίων αποτέλεσε τους δασκάλους της Σχολής, όπως ο Ματθαίος (έπειτα) Μελέτιος Τυπάλδος, ο Ιωάννης Πατούσας και ο Αντώνιος Κατήφορος. Οι μαθητές προέρχονταν από την Κέρκυρα, την Κεφαλονιά, τα Γιάννινα, την Κύπρο και από αλλού.

• Τα ΚΝΛ του Γυμνασίου προσφέρονται για διαθεματική προσέγγιση, καθώς υπάρχουν πολλά κείμενα σχετικά με τα ιστορικά θέματα που εξετάζουμε.

• Η αφόρμηση μπορεί να γίνει από τον πίνακα Bενετοκρατούμενες περιοχές. Καλό είναι να ανακληθούν τα στοιχεία της προηγούμενης μάθησης για την περίοδο της Λατινοκρατίας. Θα επισημανθεί ότι για αρκετό ακόμα χρονικό διάστημα μετά την Άλωση (1453) οι Λατίνοι εξακολουθούσαν να κατέχουν ελληνικά εδάφη, νησιά και παραλιακές ζώνες, που είχαν καταλάβει κατά την τέταρτη Σταυροφορία (1204). Στις περισσότερες λατινοκρατούμενες περιοχές κυριαρχούσαν οι Βενετοί, ενώ άλλες περιορισμένης έκτασης αποτελούσαν κτήσεις διάφορων ηγεμονικών οίκων της Δύσης. Έτσι, όταν αναφερόμαστε κατά την περίοδο αυτή σε λατινοκρατία, ουσιαστικά εννοούμε τη Βενετοκρατία. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές θα πληροφορηθούν για την εξέλιξη και το τέλος της λατινοκρατίας στον ελλαδικό χώρο: Η Κύπρος και η Κρήτη παρέμειναν υπό τους Βενετούς μέχρι το 1571 και το 1669 αντίστοιχα, οπότε καταλήφθηκαν από τους Τούρκους, ενώ τα Επτάνησα μέχρι το 1792, οπότε περιήλθαν στους Γάλλους. Για την Κρητική Λογοτεχνία να αξιοποιηθούν τα ΚΝΛ Γ' Γυμνασίου.

• Για τον πρώτο διδακτικό στόχο να αξιοποιηθεί κατάλληλα το αντίστοιχο υποστηρικτικό υλικό καθώς και το δημοτικό τραγούδι για το παιδομάζωμα στα ΚΝΛ Γ' Γυμνασίου, ώστε οι μαθητές να σχηματίσουν μια συνολική εικόνα για τις συνθήκες διαβίωσης των Ελλήνων στις βενετοκρατούμενες και τουρκοκρατούμενες περιοχές. Ειδικότερα, όσον αφορά το παράθεμα Αντίσταση Ναουσαίων να δοθεί έμφαση στη μεταστροφή του αρματολού Ζήση Καραδήμου σε κλέφτη καθώς και στα αίτια που την προκάλεσαν (Βλ. παρακάτω: Αρματολοί και κλέφτες).

• Με αφετηρία το παράθεμα Συνάντηση πατριάρχη και Μωάμεθ θα αρχίσει η συζήτηση για τις δυνάμεις επιβίωσης και ανανέωσης του υπόδουλου Ελληνισμού (δεύτερος διδακτικός στόχος). Ο καθηγητής θα καλέσει τους μαθητές να εικάσουν τους λόγους παραχώρησης των προνομίων. Το Κοράνι βέβαια προέβλεπε ειδική μεταχείριση για τους λαούς της Βίβλου, αλλά η παραχώρηση των προνομίων υπαγορευόταν κυρίως από πολιτικές και διοικητικές σκοπιμότητες. Η αναγνώριση του πατριάρχη όχι μόνο ως θρησκευτικού αλλά και πολιτικού ηγέτη έδινε τη δυνατότητα στον σουλτάνο να ελέγχει και να διοικεί ευχερέστερα εκατομμύρια χριστιανών μέσω της Εκκλησίας. Να ληφθεί υπόψη ότι η οργανωτική δομή της Εκκλησίας (πατριάρχης - πατριαρχείο, μητροπολίτης - μητροπόλεις, ιερείς - ενορίες) διέθετε τους απαραίτητους μηχανισμούς επικοινωνίας των τούρκων με τους υπόδουλους για θέματα φορολογικά, διοικητικά και άλλα. Να σημειωθεί ότι η τουρκική διοίκηση δεν διέθετε μητρώα των υπηκόων της, και χρησιμοποιούσε τα εκκλησιαστικά και κοινοτικά μητρώα σε πολλές περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα για το παιδομάζωμα.

Ο θεσμός της κοινότητας ήταν πολύ σημαντικός. Οι μαθητές με την κατάλληλη αξιοποίηση του σχετικού υποστηρικτικού υλικού μπορούν να αποκτήσουν μια σαφή εικόνα για τον θεσμό της κοινότητας και τις λειτουργίες της καθώς και για τον ρόλο των κοινοτικών αρχόντων.

Σχετικά με τους Φαναριώτες πέραν των άλλων δραστηριοτήτων τους που αναφέρουμε, παρείχαν επίσης ποικίλες υπηρεσίες και σε πρεσβείες των ευρωπαϊκών χωρών που ήταν εγκατεστημένες στην Κωνσταντινούπολη. Ως ηγεμόνες των Παραδουνάβιων Ηγεμονιών (Μολδαβίας και Βλαχίας) οι Φαναριώτες έδειξαν ιδιαίτερο ζήλο για τη διάδοση των ελληνικών γραμμάτων και την πνευματική ανάπτυξη των Παραδουνάβιων Ηγεμονιών. Ίδρυσαν σχολεία και Ακαδημίες, όπου δίδαξαν διαπρεπείς Έλληνες λόγιοι.

Μερικοί από αυτούς διακρίθηκαν για την ιδιαίτερη μόρφωσή τους, όπως ο Νικόλαος Μαυροκορδάτος που υπήρξε και λόγιος, γνωστός για το μυθιστόρημά του Φιλοθέου πάρεργα. Άλλοι πάλι εμπνεύστηκαν από τη φωτισμένη δεσποτεία, όπως ο Κωνσταντίνος Μαυροκορδάτος που εφάρμοσε αγροτική μεταρρύθμιση στη Βλαχία το 1740.

Με αφετηρία το υποστηρικτικό υλικό θα γίνει συζήτηση για τον ρόλο των αρματολών και των κλεφτών στην επιβίωση και στην ανανέωση του έθνους. Η λαϊκή αντίληψη για τους αρματολούς και τους κλέφτες εκφράζεται καθαρά στο κλέφτικο τραγούδι και στην αντίστοιχη εικόνα του Κόντογλου. Ανεξάρτητα από τον τρόπο δημιουργίας των δύο θεσμών, εκείνο που αποκόμιζε ο λαός ήταν η ενίσχυση του εθνικού φρονήματός του σε καιρούς δύσκολους. Το στοιχείο αυτό όπλιζε τους Έλληνες με υπομονή για την αντιμετώπιση των δεινών και με ελπίδα για καλύτερες μέρες. Για τους κλέφτες να αξιοποιηθούν και άλλα τραγούδια, βλ. ΚΝΛ Α'- Β' Γυμνασίου.

Με αφετηρία την εικόνα Η αγορά των Αθηνών και το παράθεμα τα Αμπελάκια θα ξεκινήσει η συζήτηση για τις εξελίξεις στην οικονομία και την κοινωνία. Πρέπει να σημειωθεί ότι η παραδοσιακή αποχή των Οθωμανών από τη ναυτιλία και το εμπόριο επέτρεψε αρχικά στα ιταλικά κράτη (Βενετία, Γένουα, Νεάπολη) να κυριαρχούν στο μεσογειακό χώρο στους τομείς αυτούς. Όταν η ανάγκη συμμαχιών ανάγκασε το τουρκικό κράτος να συνάψει εμπορικές συμφωνίες με τα ευρωπαϊκά κράτη, τις διομολογήσεις*, αρχικά με τη Γαλλία (1535) και στη συνέχεια και με άλλα κράτη, τότε άνοιξαν νέοι δρόμοι για τους Έλληνες.

Αυτοί υψώνοντας εκτός από την τουρκική, γαλλική, αγγλική, αυστριακή, ναπολιτάνικη και αργότερα ρωσική σημαία (από 1774), ανέπτυξαν έντονη δραστηριότητα στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών. Τη συγκυρία της ενσωμάτωσης μέσω των διομολογήσεων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στο διεθνές οικονομικό σύστημα, αξιοποίησαν οι Έλληνες και στον αγροτικό - κτηνοτροφικό και βιοτεχνικό τομέα. Οι εξελίξεις αυτές διαμορφώνουν βαθμιαία την ελληνική αστική τάξη, που αποτελείται από εμπόρους, βιοτέχνες και πλοιοκτήτες.

Για την παιδεία θα αξιοποιηθούν κατάλληλα τα αντίστοιχα παραθέματα: Η διόρθωση της απαιδευσίας (πρόσθετο) και Η ορθή μέθοδος της παιδείας. Θα τονισθεί ότι αρχικά η παιδεία βρισκόταν αποκλειστικά στα χέρια της Εκκλησίας. Αργότερα, όμως, κυρίως από τον 18ο αιώνα οι νέες κοινωνικές δυνάμεις (έμποροι, πλοιοκτήτες και Φαναριώτες) άρχισαν να διεκδικούν θέση στα εκπαιδευτικά ζητήματα χρηματοδοτώντας την ίδρυση και λειτουργία σχολείων καθώς και την έκδοση βιβλίων.

Για τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό να αξιοποιηθούν και τα ΚΝΛ Γ' Γυμνασίου.

• Η συζήτηση για τον παροικιακό Ελληνισμό μπορεί να αρχίσει από τον Θούριο του Ρήγα, που λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος με την παιδεία του υπόδουλου γένους (τρίτος διδακτικός στόχος). Αφού εξηγηθούν οι λόγοι για τους οποίους οι Έλληνες ακολουθούσαν τον δρόμο της ξενιτιάς (τουρκική καταπίεση, σπουδές, καλύτερη τύχη, επαγγελματικές δραστηριότητες κ. ά), στη συνέχεια, η προσοχή θα εστιασθεί στο επίπεδο ανάπτυξης των παροικιών, στη σχέση των Ελλήνων του εξωτερικού με τους υπόδουλους και στην πολύτιμη βοήθεια (οικονομική, εκπαιδευτική κ. ά.) που προσέφεραν σ' αυτούς. Παράλληλα, να αξιοποιηθούν τα ΚΝΛ Α'-Β' Γυμνασίου (Η αποδημία και ο Ελληνισμός έξω από τα σύνορα).

 

Πρόσθετα παραθέματα

1. Η τύχη του αρματολού Ζήση Καραδήμου και των συντρόφων του

(Μετά την ένοπλη αντίσταση των Ναουσαίων εξαιτίας του παιδομαζώματος, με εντολή της υψηλής Πύλης σχηματίστηκε στρατιωτικό σώμα που κατεδίωξε και σκότωσε τον αρματολό Ζήση Καραδήμο, ενώ οι δύο γιοι του και πολλοί συναγωνιστές τους συνελήφθησαν αιχμάλωτοι και μεταφέρθηκαν στη Βέροια.)

Προσκαλέσαμε αμέσως εδώ τον σοφολογιότατο ιεροδικαστή Νάουσας Χαλήλ εφέντη, Τους βοεβόδες και λοιπούς αγιάννηδες και ισχυρούς του τόπου. ενώπιον του οποίου συγκροτήσαμε σήμερα έκτακτο ιεροδικαστικό συμβούλιο, ενώπιον του οποίου οδηγήθηκαν δέσμιοι οι συλληφθέντες κακούργοι συμμορίτες. Αυτοί δημόσια και μπροστά σε όλους, όταν ρωτήθηκαν με τη σειρά ο καθένας, τόλμησαν να διακηρύξουν με τα ακάθαρτα χείλη τους τις ασεβείς φράσεις είμαστε πράγματι αρματολοί και διακηρύσσουμε τα φρονήματά μας .

Έτσι, αφού βεβαιωθήκαμε ότι αυτοί που συνελήφθησαν είναι οι κακούργοι επαναστάτες [...] αφού τους κρίναμε σύμφωνα με το ιερό ρητό του θεόπεμπτού μας Προφήτη σκοτώστε όσους εναντιώνονται τους καταδικάσαμε όλους σε θάνατο με απαγχονισμό. [...] Ύστερα, διατάχθηκε ο μπουλούκμπασης Ρετζέπ αγάς, να κόψει τις κεφαλές των απίστων Ζήση Καραδήμου και των γιων του και να κάνει τη σχετική διαπόμπευση στους σουλτανικούς δρόμους της πόλης

 

Απόσπασμα από την αναφορά του διοικητή της Βέροιας προς τον μπεηλέρμπεη της Ρούμελης (21 Ιουνίου 1705) στο
Απόστολος Ε. Βακαλόπουλος Πηγές της Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού τ. 1 1204-1669 Θεσσαλονίκη 1965, σ. 252- 53

 

2. Η διόρθωση της απαιδευσίας

[...] Βλέποντας,  θεοφιλέστατε δέσποτα,  ότι,  δια την μακράν και πικροτάτην δικαιοσύνην, το ημέτερον γένος εξέπεσε και ουδέ καν αναθυμάται την προκοπήν όπου είχαν οι πρόγονοί μας, με την οποίαν άφησαν εις όλην την οικουμένην λαμπράν και αθάνατο δόξαν, ηθέλησα πολλάκις περί τούτου να συμβουλευθώ και να κοινολογήσω το πράγμα με όσους σοφούς και πεπαιδευμένους και κατά αλήθειαν ευγενείς και λείψανα της αθλίας και δυστυχούς αρχαίας Ελλάδος, λέω το ενδοξότατον δοχείον των αρετών Αντώνιον Καλλέργην [...] και να μη μακρολογώ, και με πολλούς άλλους όπου έτυχαν εδώ, είχα συμβουλευθεί με ποίον τρόπον ήθελεν διορθωθεί το πάθος τούτο της απαιδευσίας, και να γυρίσουν εις το καλόν. Και όλοι από μίαν γνώμην ήσαν ότι, αν ήθελαν διαβάσει και να γροικήσουν τα βιβλία όπου αφήκαν εκείνοι οι παλαιοί και ενάρετοι άνδρες, εύκολα ήθελαν διορθωθεί η απαιδευσία όπου πλεονάζει εις τους πολλούς.

 

Απόσπασμα από την προσφώνηση του Νικόλαου Σοφιανού προς τον επίσκοπο Μυλοποτάμου και Χερσονήσου Διονύσιο στο,
Απόστολος Ε. Βακαλόπουλος, Πηγές της Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού τ. 1 1204-1669 Θεσσαλονίκη 1965, σ. 340-41

 

Μεταξύ των προβλημάτων που απασχόλησαν τους λόγιους του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ήταν και η έκθεση των νέων ιδεών μέσα στη νεοελληνική κοινωνία.  Οι προοδευτικοί λόγιοι επηρεασμένοι από τις  ιδέες του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού θεωρούν ότι η ευρωπαϊκή φιλοσοφία ( ορθολογισμός, ο φιλοσοφικός στοχασμός και η επιστημονική σκέψη) πρέπει να αποτελέσουν τη βάση της παιδείας. Αντίθετη άποψη έχουν οι συντηρητικοί που φοβούνται τις ευρωπαϊκές επιδράσεις και πιστεύουν ότι η φιλοσοφία στρέφεται εναντίον της παραδοσιακής παιδείας και της θρησκείας. Γράφει σχετικά ο Δημαράς: στον αιώνα των Φώτων, η Φιλοσοφία παρουσιάζει ένα πολύ ανοιγμένο ριπίδι εννοιών, τόσο που ο καθένας που την αναφέρει τη φορτίζει με ό,τι κρίνει σκόπιμο. από πολύ ενωρίς όμως αρχίζει να παίρνει ένα νόημα μαχητικό, εριστικό: είναι η υγιαίνουσα, η αληθινή, η υγιής, επίθετα δηλαδή, που αποδοκιμάζουν όσους την βλέπουν αλλιώς, άρρωστη ή ψεύτικη.

 

Κ. Θ. Δημαράς, Νεοελληνικός Διαφωτισμός,  Νεοελληνικά Μελετήματα 2,  Αθήνα 1977, σ. 76

 

Σχολιασμός του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του

1. Παραθέματα στο β. μ.

• Το παράθεμα Αντίσταση Ναουσαίων (1705) αναφέρεται στον θεσμό του παιδομαζώματος, ταυτόχρονα όμως συνδέεται με τις αντιδράσεις του ελληνικού πληθυσμού και με τον θεσμό των αρματολών και των κλεφτών. Έτσι, προϊδεάζει τους μαθητές και για ένα θέμα που θα τους απασχολήσει στη συνέχεια. Το παιδομάζωμα ή φόρος του αίματος ήταν η βίαιη στρατολογία ανηλίκων χριστιανόπουλων, τα οποία χρησίμευαν για τη στελέχωση της οθωμανικής διοίκησης και κυρίως του στρατού. Τα πλέον ευφυή παιδιά 6-10 ετών γίνονταν ιτς ογλάν και μετά από πολυετή εκπαίδευση διορίζονταν σε ανώτατες κρατικές θέσεις. Το επίλεκτο σώμα των γενιτσάρων προερχόταν αποκλειστικά από τα εξισλαμισθέντα χριστιανόπουλα (15-20 ετών), που ονομάζονταν ατζέμ ογλάν.

• Το παράθεμα - απόσπασμα από το Μέγα Χρονικό του Γεωργίου Σφραντζή αναφέρεται στην πρώτη συνάντηση του πατριάρχη Γενναδίου Β' με τον Μωάμεθ Β' και στην παραχώρηση των προνομίων. Η αφήγηση του Σφραντζή είναι η πλέον διαφωτιστική σχετικά με τα προνόμια, αλλά η γνησιότητά της αμφισβητήθηκε.

• Οι μαθητές μπορούν να αντλήσουν από το παράθεμα Πρακτικό Εκλογής κοινοτικών αρχόντων στοιχεία σχετικά με την εκλογή των κοινοτικών αρχόντων, καθώς και για την οργάνωση και τη λειτουργία της κοινότητας. Οι μαθητές να κληθούν να εντοπίσουν τις σχετικές λέξεις ή φράσεις.

Να σημειωθεί ότι η έλλειψη κρατικών δημοσιονομικών μηχανισμών και γραφειοκρατικής υποδομής για την κατανομή μεταξύ των κοινοτήτων, τον επιμερισμό στα μέλη της κοινότητας, την εκμίσθωση και την είσπραξη των φόρων επιφόρτισαν την κοινότητα με δημοσιονομική ευθύνη. Επιπλέον η παραχώρηση ποικίλων άλλων εξουσιών στον θεσμό αυτό οφείλεται στην έλλειψη δημόσιας διοίκησης: δεν υπήρχε κρατική μέριμνα για την κατασκευή δημοσίων έργων (π.χ. γεφυρών), σχολείων, υγειονομικής περίθαλψης ή δημόσιας ασφάλειας (προστασία από πειρατές, κουρσάρους, ληστές).

Έτσι, ο θεσμός των κοινοτήτων περιβλήθηκε με εξουσίες και αρμοδιότητες, που διαφορετικά θα ανήκαν στην κεντρική ή την περιφερειακή διοίκηση. Γενικά, η κοινότητα είχε τη δυνατότητα να συντάσσει τους φορολογικούς καταλόγους, να εκτιμά τα περιουσιακά στοιχεία των μελών της για τον δικαιότερο επιμερισμό των φόρων, να εισπράττει τους φόρους για λογαριασμό των δικαιούχων ( ενοικιαστών των φόρων ή της διοίκησης), να διαθέτει και να αξιοποιεί δικά της περιουσιακά στοιχεία, να επιβαρύνει τα μέλη τα κοινότητας για την πραγματοποίηση έργων ωφελείας (π.χ. κατασκευή μιας γέφυρας) ή γενικότερου ενδιαφέροντος (π.χ. ίδρυση σχολείου), για την κάλυψη έκτακτων αναγκών (π.χ. σε περίπτωση επιδημίας) ή για την ασφάλεια της περιοχής, να επιβάλλει έκτακτους φόρους για δικές της ανάγκες, να δανείζεται και άλλα. Συγχρόνως οι κοινοτικοί άρχοντες ήταν επιφορτισμένοι και με την απονομή δικαιοσύνης μεταξύ των μελών της κοινότητας (κριτές).

• Στο παράθεμα Κοινότητα και κατανομή των φόρων εξηγείται ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούσε το οθωμανικό σύστημα κατανομής των φόρων και ο ρόλος της κοινότητας. Είναι περιττό να αναφέρουμε ότι η τυχόν είσπραξη των φόρων από φοροεισπράκτορες θα επιβάρυνε τους φορολογούμενους με έκτακτες αμοιβές νόμιμες και αυθαίρετες.

• Στο παράθεμα Να ‘μουν είναι φανερή η ταύτιση στη λαϊκή αντίληψη των αρματολών με τους κλέφτες.

• Στο παράθεμα Τα Αμπελάκια ο Φελίξ Μποζούρ (Γάλλος πρόξενος στη Θεσσαλονίκη) αναφέρεται σε μια ακμάζουσα ελληνική βιοτεχνική -εμπορική επιχείρηση στον τουρκοκρατούμενο ελληνικό χώρο. Είχε 124 εργαστήρια, όπου βάφονταν μεγάλες ποσότητες βαμβακερών νημάτων, που διοχετεύονταν απευθείας στη Γερμανία και στη συνέχεια μοιράζονταν στην Πέστη, τη Βιέννη, τη Λειψία, τη Δρέσδη και αλλού. Εκείνο που διαπιστώνει ο συντάκτης της έκθεσης αυτής δεν είναι μόνο η εργατικότητα των κατοίκων και τα επιτεύγματά τους. Περισσότερο, τον εντυπωσιάζει η ηθική και πνευματική αναγέννησή τους ως αποτέλεσμα της οικονομικής και κοινωνικής του βελτίωσης.

• Το παράθεμα Η ορθή μέθοδος της παιδείας είναι απόσπασμα από τον Παπατρέχα του Κοραή. Ο Παπατρέχας είναι αφήγημα που συγκροτείται από τα Προλεγόμενα στις τέσσερις πρώτες ραψωδίες της Ιλιάδας που εξέδωσε ο Κοραής στο Παρίσι κατά τα έτη 1811, 1817, 1818 και 1820.

Μεταξύ των προβλημάτων που απασχόλησαν τους λογίους του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ήταν και η θέση των νέων ιδεών μέσα στη νεοελληνική κοινωνία. Οι προοδευτικοί λόγιοι επηρεασμένοι από τις ιδέες του ευρωπαϊκού διαφωτισμού θεωρούν ότι η ευρωπαϊκή φιλοσοφία (ο ορθολογισμός, ο φιλοσοφικός στοχασμός και η επιστημονική σκέψη) πρέπει να αποτελέσουν τη βάση της παιδείας. Αντίθετη άποψη έχουν οι συντηρητικοί που φοβούνται τις ευρωπαϊκές επιδράσεις και πιστεύουν ότι η φιλοσοφία στρέφεται εναντίον της παραδοσιακής παιδείας και της θρησκείας. Γράφει σχετικά ο Δημαράς: Στον αιώνα των Φώτων, η Φιλοσοφία παρουσιάζει ένα πολύ ανοιγμένο ριπίδι εννοιών, τόσο που ο καθένας που την αναφέρει τη φορτίζει με ό,τι κρίνει σκόπιμο. Από πολύ ενωρίς όμως αρχίζει να παίρνει ένα νόημα μαχητικό, εριστικό: είναι η υγιαίνουσα, η αληθινή, η υγιής, επίθετα δηλαδή, που αποδοκιμάζουν όσοι την βλέπουν αλλιώς, άρρωστη ή ψεύτικη.

 

Κ. θ. Δημαρά, Νεοελληνικός Διαφωτισμός, Νεοελληνικά Μελετήματα 2, Αθήνα 1977, σ. 76 .

 

Ο Κοραής, επηρεασμένος από την ευρωπαϊκή διανόηση, πιστεύει ότι η φιλοσοφία αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία πρέπει να στηρίζεται κάθε προσπάθεια βελτίωσης της ζωής του ανθρώπου. Πεποίθησή του είναι ότι η παιδεία είναι ο ασφαλέστερος δρόμος για την απόκτηση της ελευθερίας. Μάλιστα, συνδέει τα κλασικά γράμματα με την ελευθερία και γι' αυτό επιδίδεται στην έκδοση αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων. Βλ. και Ενότητα 1.7.

• Ο Ρήγας Φεραίος οραματίζεται μια πατρίδα ελεύθερη, απαλλαγμένη από τα δεσμά της δουλείας. Για να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός πρέπει να συνδράμουν στον αγώνα όλοι οι Έλληνες όπου και αν βρίσκονται. Προσκαλεί, λοιπόν, και τους απόδημους Έλληνες και μάλιστα αυτούς που βρίσκονται στην υπηρεσία ξένων δυνάμεων ως αξιωματικοί να πολεμήσουν για την πατρίδα (όγδοο παράθεμα, Προσκλητήριο ελευθερίας). Βλ. και Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας.

 

2. Πρόσθετα παραθέματα

• Το πρώτο πρόσθετο παράθεμα αποτελεί συνέχεια του παραθέματος στο β. μ.

• Ο ιερέας Νικόλαος Σοφιανός, από την Κέρκυρα, είναι γνωστός λόγιος του 16ου αι. που δρα στη Βενετία, όπου ασχολείται με την αντιγραφή χειρογράφων και με τη συγγραφή βιβλίων χρήσιμων για την πνευματική ανάκαμψη των Ελλήνων. Θεωρεί τη σκλαβιά ως το κύριο αίτιο της κατάπτωσης του ελληνικού έθνους και πιστεύει ότι με την έκδοση και μελέτη αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων θα ξανακερδίσουν οι Έλληνες την παλιά πνευματική τους αίγλη (δεύτερο πρόσθετο παράθεμα).

 

3. Εικονογραφικό υλικό

• Για τον πρώτο πίνακα βλ. Επισημάνσεις για την πορεία Διδασκαλίας. Να σημειωθεί ότι τα Επτάνησα δεν καταλήφθηκαν ταυτόχρονα από τους Βενετούς: πρώτη η Κέρκυρα 1386, τελευταία η Λευκάδα 1699.

• Σχετικά με την κρητική λογοτεχνία του 17ου αι. βλ. ΚΝΛ Γ' Γυμνασίου. Η πνευματική άνθηση να συνδυαστεί με τη βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών στην Κρήτη.

• Στον πίνακα Συνέπειες από την οθωμανική κατάκτηση να προσεχθούν τα εξής:

1. Τον κεφαλικό και τον έγγειο φόρο πλήρωναν μόνο οι μη μουσουλμάνοι υπήκοοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. 2. Στις διοικητικές αυθαιρεσίες μπορούμε να αναφέρουμε την απαγόρευση να ιππεύουν οι Έλληνες, την απαγόρευση να παρίστανται ως μάρτυρες στα δικαστήρια, την επιβολή αυθαίρετων προστίμων κ.ά. 3. Πολλοί χριστιανοί εξαναγκάζονταν είτε με την άμεση απειλή κατά της ζωής τους είτε για να απαλλαγούν από τους εξευτελιστικούς όρους ζωής να ασπασθούν τον ισλαμισμό. Ένα μέρος, όμως, από αυτούς άλλαξε μόνο τυπικά την πίστη του, ενώ ουσιαστικά διατήρησε κρυφά άσβεστη τη φλόγα του χριστιανισμού (κρυπτοχριστιανοί). Τα πληρώματα του οθωμανικού στόλου, οι γνωστοί λεβέντες, προέρχονταν κυρίως από ναυτολογημένους Έλληνες, που ήταν εύσωμοι και ρωμαλέοι. Ο θεσμός αυτός οδήγησε στην αφαίμαξη των νησιωτικών και παράλιων πληθυσμών, είχε όμως και μια θετική όψη. Διαμόρφωσε εμπειροπόλεμους ναυτικούς, που αποτέλεσαν τους πρώτους πυρήνες των ναυτικών αγωνιστών κατά την Επανάσταση του 1821. Να ερωτηθούν οι μαθητές με ποια έννοια χρησιμοποιεί ο λαός την έννοια λεβέντης και πώς προέκυψε η σημασία αυτή; (Δες και το Λ.Κ.Ν.) 4. Η ληστεία στη ξηρά και η πειρατεία στη θάλασσα ήταν μόνιμη μάστιγα για τους ελληνικούς πληθυσμούς. Οι πειρατές (Λατίνοι, Μουσουλμάνοι, Έλληνες και άλλοι), που λυμαίνονταν τα ελληνικά παράλια και τα νησιά, δεν απέβλεπαν μόνο στη λεηλασία αλλά και στην αιχμαλωσία ανθρώπων, γιατί αποκόμιζαν κέρδη είτε από τα λύτρα εξαγοράς τους είτε από την πώλησή τους σε σκλαβοπάζαρα της Ανατολής.

• Η εικόνα Γενίτσαροι παρουσιάζει γενίτσαρους που εκπαιδεύονται στην τοξοβολία.

• Στην εικόνα Αρματολοί και Κλέφτες ο ζωγράφος αποδίδει εικαστικά τη λαϊκή αντίληψη για τους αρματολούς και τους κλέφτες.

• Η εικόνα Η αγορά των Αθηνών αντανακλά τη βελτίωση της οικονομίας. Κατά τον 18ο αιώνα τα καταναλωτικά αγαθά πολλαπλασιάζονται και οι πόλεις εφοδιάζονται με αγαθά μέσω των διαρκών ή εβδομαδιαίων αγορών.

 

1. Υποδείξεις για τις απαντήσεις στις ερωτήσεις β.μ.

Βλ. Επισημάνσεις για την πορεία διδασκαλίας και Σχολιασμό του υποστηρικτικού υλικού και διδακτική αξιοποίησή του.

 

2. Ερωτήσεις στο τέλος της διδακτικής ενότητας του β.μ.

Πρώτη ερώτηση: Εκτός από τα λογοτεχνικά κείμενα που μνημονεύτηκαν παραπάνω μπορεί να χρησιμοποιηθεί και το έργο τα Ρέας Γαλανάκη, Ο βίος του Ισμαήλ Ρεφίκ.

• Δεύτερη ερώτηση: Ο διδάσκων θα δώσει στους μαθητές τη σχετική βιβλιογραφία, από όπου οι μαθητές θα αντλήσουν τα στοιχεία.

 

 

πάνω

 




Όροι – κλειδιά της ενότητας
Φεουδαρχικό σύστημα, εκκλησία-προνόμια, ραγιάδες, κοινότητες, Φαναριώτες, αρματολοί και κλέφτες, παιδεία-Νεοελληνικός Διαφωτισμός, παροικιακός Ελληνισμός

Οι Έλληνες υπό βενετική κυριαρχία
Συνθήκες διαβίωσης

σχόλιο Ορισμένες περιοχές του ελλαδικού χώρου εξακολούθησαν να βρίσκονται υπό βενετική κυριαρχία και μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453.

Στα εδάφη αυτά οι Βενετοί επέβαλαν το δυτικό φεουδαρχικό σύστημα, προσαρμοσμένο στις τοπικές συνθήκες. Υπήρξαν, όμως, αντιστάσεις των πληθυσμών που εκδηλώθηκαν με ποικίλες μορφές.

Βενετοκρατούμενες περιοχές

Βενετοκρατία στην Κύπρο Βενετοκρατία στην Κύπρο

Κύπρος 1489-1571
Κρήτη 1206- 1669
Επτάνησα 1386/1689-1792

Αντιστασιακές ενέργειες των ελληνικών πληθυσμών κατά των Βενετών
● Εξέγερση αρχόντων στην Κρήτη με αρχηγό τον Σήφη Βλαστό (1453).
● Κίνημα του Διασσωρίνου στην Κύπρο (1492), με χαρακτηριστικά εθνικά, πολιτικά και πνευματικά
● Το ρεμπελιό των ποπολάρων (εξέγερση του λαού) στη Ζάκυνθο (1640) με στοιχεία κοινωνικά

σχόλιο Ηπιότερη πολιτική ακολούθησε η Βενετία στον πολιτιστικό τομέα, επιτρέποντας την ελεύθερη μετακίνηση σπουδαστών από τις βενετοκρατούμενες περιοχές προς την Ιταλία. Έτσι, τα πνευματικά κέντρα της Ιταλίας (Βενετία, Φλωρεντία, Πάδοβα κ.ά.) έγιναν εστίες μόρφωσης και ανταλλαγής ιδεών των Κυπρίων, των Κρητικών και των Επτανησίων, οι οποίοι στη συνέχεια μεταλαμπάδευαν τα φώτα της παιδείας στις ιδιαίτερες πατρίδες τους.

Γράμματα και Τέχνες

Επτάνησα: Η ξένη κυριαρχία Επτάνησα: Η ξένη κυριαρχία (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
«Ερωτόκριτος» «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου (1553-1613/4)(Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού)

σχόλιο Κατά τον 16ο και 17ο αιώνα η Κρήτη γνωρίζει αξιόλογη ανάπτυξη των γραμμάτων και των τεχνών. Η κρητική λογοτεχνία παράγει σημαντικά έργα, όπως το έμμετρο μυθιστόρημα ο Ερωτόκριτος του Β. Κορνάρου και η τραγωδία Ερωφίλη του Γ. Χορτάτση. Στα λογοτεχνικά αυτά κείμενα χρησιμοποιείται η κρητική διάλεκτος και γίνεται συγκερασμός ελληνικών και αναγεννησιακών χαρακτηριστικών.

Αξιόλογη είναι, επίσης, η κρητική παρουσία και στον τομέα της τέχνης με τη λεγόμενη Κρητική Σχολή. Ο Θεοφάνης Στρελίτζας Μπαθάς, γνωστός ως Θεοφάνης ο Κρης, θεωρείται ως ο κυριότερος εκπρόσωπος της κατά τον 16ο αιώνα. Ο καλλιτέχνης αυτός δημιουργεί προσωπικό ύφος συνδυάζοντας στοιχεία της παλαιολόγειας παράδοσης και της δυτικής τέχνης.

σχόλιο Μετά την κατάληψη της Κρήτης από τους Τούρκους (1669), πολλά από τα χαρακτηριστικά της κρητικής πολιτιστικής παραγωγής μεταφέρονται στα Επτάνησα από τους κρητικούς πρόσφυγες. Αναδεικνύονται σημαντικοί επτανήσιοι ζωγράφοι, που ακολουθούν την κρητική παράδοση με επιδράσεις από την Αναγέννηση και το μπαρόκ.

Κρητικοί και επτανήσιοι ζωγράφοι
Κρητικοί: Μιχαήλ Δαμασκηνός Μιχαήλ Δαμασκηνός Μιχαήλ Δαμασκηνός, Γ. Κλότζας, Θεόδωρος Πουλάκης (16ος-17ος αι.)
Επτανήσιοι: Ηλίας Μόσκος Παναγιώτης Δοξαράς επ, Νικόλαος Δοξαράς επ, Νικόλαος Κουτούζης (17ος -18ος αι.) Νικόλαος Κουτούζης
Η επτανησιακή σχολή στην Εθνική Πινακοθήκη επ

Οι Έλληνες υπό οθωμανική κυριαρχία
Το καθεστώς των υποδούλων

Συνέπειες από την οθωμανική κατάκτηση

1. Βαριά φορολογία: κεφαλικός (cizye) και έγγειος φόρος (φόρος για τη χρήση της γης) ή χαράτσι (harac).
2. Διοικητικές αυθαιρεσίες
3. Παιδομάζωμα, εξισλαμισμοί, υποχρεωτική ναυτολόγηση παράλιων πληθυσμών
4. Ληστεία και πειρατεία
5. Δημογραφική φθορά
● Με ποια σημασία χρησιμοποιούνται σήμερα από τον λαό οι λέξεις χαράτσι και χαρατσώνω;

σχόλιο Στις τουρκοκρατούμενες περιοχές οι κατακτημένοι λαοί της Βίβλου (Εβραίοι, Χριστιανοί), σύμφωνα με το ισλαμικό δίκαιο μπορούσαν να συνάψουν συνθήκες που τους επέτρεπαν να διατηρήσουν την εσωτερική τους οργάνωση. Με τον τρόπο αυτό οι Χριστιανοί εξασφάλιζαν ατομικές, οικονομικές και θρησκευτικές ελευθερίες έναντι ορισμένων υποχρεώσεων, όπως η καταβολή ποικίλων φόρων στο Οθωμανικό Κράτος.

Βενετική και οθωμανική κυριαρχία στην Κρήτη Βενετική και οθωμανική κυριαρχία στην Κρήτη ΕΡΤ-ΑΡΧΕΙΟ)

Στην πράξη όμως τα δικαιώματα αυτά κατά κανόνα αναιρούνταν.

Πηγές για το Οθωμανικό κράτος Πηγές για το Οθωμανικό κράτος (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
1 Βιβλιοθήκες στην Οθωμανική αυτοκρατορία (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)

133



Η οθωμανική κατάκτηση προκάλεσε πολλές ανακατατάξεις περιορισμούς, και καταπιέσεις στους υπόδουλους πληθυσμούς ή ραγιάδες εικ. . Ο Ελληνισμός, όμως, ανέπτυξε δυνάμεις που του επέτρεψαν όχι μόνο να ξεπεράσει την αρχική κρίση, αλλά και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την αναγέννησή του.

Αντίσταση Ναουσαίων (1705)

[...] Με την παρούσα υψηλή μου διαταγή, σας κάνω γνωστό ότι.διορίσαμε και αποστείλαμε αμέσως τον σιλιχτάρη Αχμέτ Τσελεμπή, με την εντολή να ενεργήσει την επιλογή και τη στρατολόγηση πενήντα νέων γενιτσάρων, σύμφωνα με το παλαιό έθιμο [...]. Οι άπιστοι κάτοικοι της παραπάνω πόλης (Νάουσας), αφού επαναστάτησαν και δήλωσαν εμείς δεν παραδίνουμε τους γιους μας στους μουσουλμάνους, τόλμησαν να σκοτώσουν δημόσια και στη μέση του δρόμου τον σιλιχτάρη με τους δύο συνοδούς του μουσουλμάνους. Στη συνέχεια, οι άπιστοι αυτοί φονιάδες με επικεφαλής τον αρματολό Ζήση Καραδήμο και τους δύο γιους του, αφού σχημάτισαν συμμορία από εκατό και πλέον κακούργους, ύψωσαν τη σημαία της ανταρσίας και [...] εξακολουθούν να διαπράττουν κακουργήματα, δηλ. φόνους και ληστείες σε βάρος των μουσουλμάνων πιστών του Ισλάμ.

Απόσπασμα από διαταγή του Μπεηλέρμπεη της Ρούμελης στους ιεροδικαστές Βέροιας και Νάουσας (25 Απριλίου 1705) στο: Απόστολος Ε. Βακαλόπουλος, Πηγές της Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού, τ. 1, 1204-1669, Θεσσαλονίκη 1665, 251-52 (60).

■ Πώς αντιμετώπισαν οι 'Ελληνες τη στρατολόγηση νέων στη Νάουσα; Ποια νομίζετε ήταν στη συνέχεια η αντίδραση των Τούρκων;

Δυνάμεις επιβίωσης και ανανέωσης του Ελληνισμού

Οθωμανική διοίκηση, Θεσμικοί λειτουργοί Οθωμανική διοίκηση, Θεσμικοί λειτουργοί
Το παιδομάζωμα (ντεβσιρμές) Το παιδομάζωμα (ντεβσιρμές) (Εκπαιδευτικό υλικό, Βιβλίο Εργασίας 1: «Η Οθωμανική αυτοκρατορία», προτεινόμενες σελίδες: 62-65
Χρονολόγιο Χρονολόγιο της οθωμανικής κυριαρχίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, προτεινόμενες σελίδες: 29-40
Γλωσσάριο «Οθωμανικής κυριαρχίας» Γλωσσάριο «Οθωμανικής κυριαρχίας» (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)

Η Εκκλησία και τα προνόμια

σχόλιο Μετά την Άλωση ο Μωάμεθ Β' παραχώρησε στον πατριάρχη Γεννάδιο Β' μια σειρά προνομίων με τα οποία αναγνωριζόταν όχι μόνο ως πνευματικός αλλά και ως πολιτικός ηγέτης, ως εθνάρχης (millet basi). Με τη διπλή αυτή ιδιότητα ο πατριάρχης αποκτούσε το δικαίωμα να παρεμβαίνει στην Υψηλή Πύλη για θέματα που αφορούσαν τους ορθόδοξους χριστιανούς.

σχόλιο Ειδικότερα, ο σουλτάνος χορηγούσε στον πατριάρχη, εκτός από το ανώτατο θρησκευτικό αξίωμα, κοσμικές εξουσίες, όπως το δικαίωμα να ιδρύει εκκλησιαστικά δικαστήρια για την εκδίκαση υποθέσεων αστικού δικαίου (διαζυγίων, κληρονομιών κ.ά.) και να επιβάλλει φορολογία στους πιστούς για τις ανάγκες της Εκκλησίας ή για λογαριασμό της οθωμανικής διοίκησης. Η παραχώρηση των προνομίων αυτών δεν υπαγορευόταν μόνο από το ισλαμικό δίκαιο. Έδινε στους Οθωμανούς τη δυνατότητα να διοικούν μέσω της Εκκλησίας εκατομμύρια χριστιανούς σε ολόκληρη την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

γενίτσαροι
Γενίτσαροι. Παρίσι, Εθνική Βιβλιοθήκη.
Το σώμα των γενιτσάρων (νέος στρατός) προερχόταν από εξισλαμισθέντα χριστιανόπουλα

134



σχόλιο Επιπλέον, η Εκκλησία, καθώς διέθετε οργανωμένο διοικητικό δίκτυο (μητροπόλεις, επισκοπές, ενορίες, μοναστήρια) αποτελούσε ιδανικό μηχανισμό για τη διοίκηση των υποδούλων. Έτσι, η Εκκλησία ανέλαβε, εκτός από εκκλησιαστικές αρμοδιότητες, και κοσμικές δικαιοδοσίες και καθήκοντα.

Πρακτικό εκλογής κοινοτικών αρχόντων(1.4.1667)

Επειδή και ο πολλά έκλαμπρος αφέντης Πιέρος Σκούταρης επίτροπος και κριτής τούτης της κοινότητος της νήσου Μυκόνου, ψηφισμένος και βαλμένος από τους 1665 Ιουνίου 5 στο άνωθεν αξίωμα, ο οποίος εδούλεψε εντίμως και θεαρέστως κατά το πρέπον και αρμόδιο [...] και επειδή το νησί μας χρειάζεται άρχοντες διαλεκτούς, τίμιους και άξιους να κυβερνούν και να επιτηρούν τα πάντα προς ωφέλεια και διόρθωση. δια τούτο λοιπόν, αφού συγκεντρωθήκαμε όλοι μαζί στον ναό της Υπεράγνου Θεοτόκου οι αιδεσιμότατοι ιερείς και οι εντιμότατοι άρχοντες και όλο το ποίμνιο [...] και μην ευρίσκοντας άλλον αξιότερον εις τους καιρούς τούτους, επανεκλέγουμε τον άνωθεν αφέντη Σκούταρη [...] (με ελαφρά γλωσσική προσαρμογή).

Εκλογή κοινοτικών αρχόντων στη Μύκονο, στο: Απόστολος Ε. Βακαλόπουλος, ό. π.. 308

● Πώς γινόταν η εκλογή των κοινοτικών αρχόντων στη Μύκονο; Ποια προσόντα έπρεπε να έχουν;

Συνάντηση Πατριάρχη και Μωάμεθ

[...] Ο Μωάμεθ προσκάλεσε τον πατριάρχη για να δειπνήσουν μαζί και να συζητήσουν. Και σαν έφτασε, ο τύραννος τον δέχτηκε με μεγάλες τιμές. [...] Όταν ήρθε η ώρα να φύγει ο πατριάρχης από το παλάτι, ο Μωάμεθ του έδωσε ως δώρο το πολύτιμο δεκανίκιο (πατριαρχικό σύμβολο) και τον παρακάλεσε το δεχθεί. Και κατέβηκε μαζί του τις σκάλες μέχρι κάτω στην αυλή [...] Έδωσε μάλιστα και προνόμια εγγράφως στον πατριάρχη με την υπογραφή του, για να μην τον ενοχλήσει κανένας ή να τα αμφισβητήσει [...].

Από το Μέγα Χρονικόν του Γ. Φραντζή, στο: Απόστολος Ε. Βακαλόπουλος, ό.π, 260-261.

Ο θεσμός της κοινότητας

σχόλιο Ο γνωστός από την Αρχαιότητα θεσμός της κοινότητας αποτελούσε ένα είδος τοπικής αυτοδιοίκησης (οι Έλληνες κάθε χωριού ή πόλης αποτελούσαν μια κοινότητα) που προσαρμόστηκε στις απαιτήσεις της οθωμανικής πολιτικής. Ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας του οθωμανικού κράτους έδωσε στην κοινότητα κύρος και δικαιοδοσίες, φορολογικές, εκπαιδευτικές και άλλες.


Η δυνατότητα εκλογής των κοινοτικών αρχόντων ή προκρίτων και ο συλλογικός τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων έκαναν τον θεσμό αυτό πόλο εθνικής συσπείρωσης και εστία καλλιέργειας του δημοκρατικού πνεύματος.

Κοινότητα και κατανομή των φόρων

Η οθωμανική διοίκηση δεν καθόριζε (με εξαίρεση τον κεφαλικό φόρο και τη δεκάτη επί της παραγωγής) το ποσό που θα καταβάλει ως φόρο ο κάθε υπόχρεος, αλλά τη συνολική φορολογική επιβάρυνση κάθε περιοχής. Στη συνέχεια το ποσό του φόρου μοιραζόταν μεταξύ των κοινοτήτων με τη συνεργασία των κοινοτικών αρχόντων, οι οποίοι το επιμέριζαν στα μέλη της κοινότητάς τους.

Ποιο όφελος είχαν οι Έλληνες από τον ρόλο αυτό της κοινότητας;

Οι Φαναριώτες

σχόλιο Γύρω από το Πατριαρχείο, τη συνοικία Φανάρι της Κωνσταντινούπολης, διαμορφώθηκε μια ομάδα λαϊκών αξιωματούχων, που είναι γνωστή με την προσωνυμία Φαναριώτες. Με τη μόρφωση και της γλωσσομάθειά τους έγιναν απαραίτητοι στην οθωμανική διοίκηση και κατέλαβαν υψηλά αξιώματα, όπως του Δραγομάνου (διερμηνέα) της Υψηλής Πύλης, του Δραγομάνου του Στόλου και του Ηγεμόνα των Παραδουνάβιων Ηγεμονιών. Έτσι, απόκτησαν κύρος και εξελίχθηκαν σε κοινωνική ομάδα με μεγάλη οικονομική δύναμη και επιρροή.

Νάμουν....

Νάμουν τον Μάη πιστικός, τον Αύγουστο δραγάτης
και στην καρδιά του χειμωνιού να ΄μουνα κρασοπούλος.
Μα πλιο καλά 'ταν να'μουνα αρματολός και κλέφτης.
Αρματολός μες τα βουνά και κλέφτης μες τους κάμπους,
να 'χα τα βράχια αδέλφια μου, τα δέντρα συγγενάδια,
να με κοιμάν' οι πέρδικες, να με ξυπνάν' τ' αηδόνια
και στην κορφή της Λιάκουρας να κάνω τον σταυρό μου,
να τρώγω τούρκικα κορμιά, σκλάβο να μη με λένε.

Κλέφτικο δημοτικό τραγούδι, Ανθολογία, Περάνθη, χ. χ., τ. Γ.,546
πιστικός: μισθωτός βοσκός, δραγάτης:αγροφύλακας.

Πώς έβλεπε ο λαός τους κλέφτες και τους αρματολούς; Γιατί τους ταύτιζε; Βλ. και το παράθεμα Ανταρσία Ναουσαίων.

Αρματολοί και κλέφτες

Κλέφτες Κλέφτες Κλέφτες Κλέφτες Κλέφτες

σχόλιο Τα σώματα των αρματολών και των κλεφτών σχηματίστηκαν κάτω από διαφορετικές συνθήκες. Η οθωμανική διοίκηση, προκειμένου να εξασφαλίσει τη φύλαξη ορισμένων περιοχών, οργάνωσε ένοπλα σώματα από Έλληνες, τους αρματολούς.

135


Αρματολοί και κλέφτες, Φώτη Κόντογλου, Δημαρχείο Αθηνών, στο: Νίκος Ζίας, Φώτης Κόντογλου,
Εμπορική Τράπεζα της Ελλάδας, Αθήνα 1991, αρ. 269.
Αρματολοί και κλέφτες

Τα Αμπελάκια

Τα Αμπελάκια με την δραστηριότητά τους μοιάζουν μάλλον με κωμόπολη της Ολλανδίας παρά με χωριό της Τουρκίας. Το χωριό αυτό σκορπίζει, με τη βιοτεχνία του, την κίνηση και τη ζωή σε όλη τη γύρω χώρα και δημιουργεί ένα απέραντο εμπόριο, που συνδέει τη Γερμανία με την Ελλάδα με χίλια νήματα [...]
Όσο για μένα, ποτέ δεν θα ξεχάσω αυτά που είδα στα Αμπελάκια [...] Όλες οι μεγάλες ιδέες να φυτρώνουν σε ένα χώμα βουτηγμένο επί είκοσι αιώνες στη σκλαβιά. Ο αρχαίος ελληνικός χαρακτήρας να ξαναγεννιέται, με την πρώτη ενεργητικότητα, ανάμεσα στους καταρράκτες και τα σπήλαια του Πηλίου. Και, για να τελειώνουμε, όλα, όλα τα ταλέντα και όλες οι αρετές της αρχαίας Ελλάδας, να ξαναγεννιούνται στη γωνιά αυτή της σύγχρονης Ελλάδας.
Φελίξ Μπωζούρ, Πίνακας του εμπορίου της Ελλάδας στην Τουρκοκρατία, Παρίσι VIII (1800), εκδ. Τολίδη, Αθήνα 1974, 142, 146-147..
● Ποια θέματα θίγει ο Μπωζούρ και ποια είναι τα συμπεράσματά του;
● Ποια γενικότερη επίδραση είχε η οικονομική ανάπτυξη στην ηθική και πνευματική αναγέννηση του Ελληνισμού;


Αντίθετα, το σώμα των κλεφτών δημιουργήθηκε από ένοπλους Έλληνες που κατέφευγαν στα βουνά για να αποφύγουν την τυραννία των κατακτητών και ζούσαν κάνοντας κλοπές και ληστείες. Συχνά υπήρχε εναλλαγή μεταξύ των δύο ρόλων, ώστε με την πάροδο του χρόνου στη συνείδηση του Ελληνισμού οι δύο έννοιες ταυτίστηκαν.

Οι αρματολοί και οι κλέφτες υπήρξαν οι κύριοι εκφραστές της ένοπλης αντίστασης των Ελλήνων εναντίον των κατακτητών και έγιναν συνώνυμοι της ανδρείας και του αγώνα για ελευθερία. Από τις ένοπλες αυτές ομάδες προήλθε ο πυρήνας των αγωνιστών, η μαγιά της λευτεριάς, σύμφωνα με τον Μακρυγιάννη.

Οικονομικές και κοινωνικές μεταβολές

Γιορτές και διασκέδαση Η καθημερινή ζωή κατά την περίοδο της ξένης κυριαρχίας: Γιορτές και διασκέδαση (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
Ενδυμασία Η καθημερινή ζωή κατά την περίοδο της ξένης κυριαρχίας: Ενδυμασία (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)
Κατοικία Η καθημερινή ζωή κατά την περίοδο της ξένης κυριαρχίας: Κατοικία (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)

σχόλιο Κατά τους δύο πρώτους αιώνες μετά την Άλωση οι δυσμενείς συνθήκες δεν επέτρεψαν την οικονομική πρόοδο. Από τον 17ο αι. παρατηρείται σταδιακή βελτίωση της οικονομίας, που οφείλεται στη σύναψη εμπορικών σχέσεων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με τις ευρωπαϊκές δυνάμεις.

[Οι ευρωπαϊκές χώρες, με πρώτη τη Γαλλία (1535), συνάπτουν η μια μετά την άλλη προνομιακές εμπορικές συμφωνίες με την Οθωμανική Αυτοκρατορία, τις λεγόμενες Διομολογήσεις εικ.. ]

136


Η αγορά των Αθηνών. Αθήνα, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη


Οι Έλληνες αξιοποίησαν την ευκαιρία και ανέπτυξαν δραστηριότητα στον τομέα των θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών. Οι τελευταίες διευκολύνονταν από μια σειρά ελληνικών παροικιών που αναπτύχθηκαν κατά μήκος του οδικού άξονα προς την κεντρική Ευρώπη. Παράλληλα, η ανάπτυξη του εμπορίου έφερε αλλαγές στην αγροτική οικονομία και στον μεταποιητικό τομέα. Καλλιεργούνται προϊόντα (βαμβάκι, μετάξι και άλλα) που έχουν μεγάλη ζήτηση στο εξωτερικό, ενισχύεται η κτηνοτροφία για τον ίδιο λόγο (εξαγωγές μαλλιού) και η οικοτεχνία μετατρέπεται βαθμιαία σε βιοτεχνία.

σχόλιο Η ελληνική βιοτεχνική παραγωγή επεκτείνεται κατά τον 18ο αιώνα και στον ευρωπαϊκό χώρο. Για να αντιμετωπιστεί ο διεθνής ανταγωνισμός, δημιουργήθηκαν μεγάλες εταιρείες ή συνεταιρισμοί. Χαρακτηριστική περίπτωση βιοτεχνικού και εμπορικού συνεταιρισμού ήταν τα Αμπελάκια με δραστηριότητες στην κατασκευή, βαφή και εμπορία βαμβακερών νημάτων.


σχόλιο Η ανάπτυξη των νέων οικονομικών δραστηριοτήτων οδήγησε στη δημιουργία μιας νέας εύπορης τάξης της αστικής, που αποτελούνταν από εμπόρους, βιοτέχνες και πλοιοκτήτες. Ο ελληνικός πληθυσμός, όμως, στην πλειονότητά του ήταν αγροτικός.

Παιδεία του υπόδουλου Ελληνισμού

σχόλιο Στα πρώτα χρόνια μετά την Άλωση οι δύσκολες συνθήκες διαβίωσης των υπόδουλων Ελλήνων δεν άφηναν ασφαλώς περιθώρια πολιτιστικής ανάπτυξης. Ωστόσο, η Εκκλησία με επίκεντρο την Πατριαρχική Ακαδημία στην Κωνσταντινούπολη και με τη βοήθεια πνευματικών ανθρώπων που σπούδασαν στη Δύση, αναθερμαίνει την παιδεία του υπόδουλου γένους. Ο Πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρης (1572-1638), που φοίτησε στο Πανεπιστήμιο της Πάδοβας, ανέθεσε στον Θεόφιλο Κορυδαλλέα (1570-1646), έναν από τους σπουδαιότερους αριστοτελικούς φιλοσόφους της Τουρκοκρατίας, τη διεύθυνση της Πατριαρχικής Ακαδημίας. Πράγματι, από τις αρχές του 17ου αιώνα αρχίζουν να αποδίδουν καρπούς οι πρώτες αυτές προσπάθειες για αναγέννηση της παιδείας. Η παιδευτική αυτή δραστηριότητα της Εκκλησίας ονομάστηκε θρησκευτικός ουμανισμός (ανθρωπισμός).

137



σχόλιο Η βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών καθώς και η στενότερη επαφή με την Ευρώπη οδήγησαν σε μια προοδευτική αναγέννηση της ελληνικής παιδείας από τα τέλη του 17ου αιώνα. Αντιπρόσωποι της ανερχόμενης αστικής τάξης αμιλλώνται σε θέματα παιδείας. Τα σχολεία πολλαπλασιάζονται και εκδίδονται περισσότερα βιβλία.

Η ορθή μέθοδος της παιδείας

Μαθημένοι εις τα θυμιάματα και τας προσκυνήσεις της απαιδευσίας, ολίγοι τινές κακώς γραμματισμένοι αλαζόνες, σπουδάζουν (επιδιώκουν) να διώξωσι την φιλοσοφίαν, μόνην ικανήν να δείξη την ορθήν μέθοδον της παιδείας, ποτέ (άλλοτε) μεν αυτήν κατηγορούντες ως εναντίαν της θρησκείας, ποτέ δε τους επαινέτας αυτής κηρύττοντες ως αθρήσκους.

Από τον Παπατρέχα του Κοραή, στο: Αδαμαντίου Κοραή, Ο Παπατρέχας, εκδ. Ερμής, Αθήνα 1970, 32.

● Γιατί ο Κοραής θεωρεί τη φιλοσοφία (λογική, ορθολογισμό, φιλοσοφικό στοχασμό, επιστημονική σκέψη) ως βάση για μια σωστή παιδεία;
● Ποιες ομοιότητες παρατηρείτε στη σκέψη του Κοραή και των ευρωπαίων διανοητών για τον ρόλο της επιστημονικής σκέψης;

σχόλιο Η πνευματική αυτή δραστηριότητα έφτασε στην ακμή της με τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό (1750-1821). Οι Έλληνες λόγιοι επηρεασμένοι από τις ιδέες του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού επιδιώκουν γενίκευση της παιδείας, διαδίδουν, εκτός από την κλασική παιδεία, τις θετικές επιστήμες και προωθούν τη λαϊκή γλώσσα. Ταυτόχρονα, προβάλλουν την ορθολογική σκέψη και το αίτημα για πολιτική ελευθερία και ισότητα. Ανάμεσα στους σημαντικότερους εκπροσώπους αυτού του κινήματος είναι ο Ρήγας Βελεστινλής ή Φεραίος (1757-1798) και ο Αδαμάντιος Κοραής (1748-1833).

Παράλληλα, εκκλησιαστικοί άνδρες αγωνίζονται για τη διάδοση της παιδείας και τη στήριξη της Ορθοδοξίας. Μεταξύ αυτών εξέχουσα θέση κατέχει ο εθνομάρτυρας Κοσμάς ο Αιτωλός (1714-1779).

Αλλοι σπουδαίοι εκπρόσωποι του Νεοελληνικού Διαφωτισμού
Ευγένιος Βούλγαρης (1716-1806)
Ιώσηπος Μοισιόδακας (1725-1800) Ιώσηπο Μοισιόδακα
Δημήτριος Καταρτζής (1730-1807)

Τέχνη και λαϊκός πολιτισμός

Το γλωσσικό ζήτημα στην προεπαναστατική Ελλάδα Το γλωσσικό ζήτημα στην προεπαναστατική Ελλάδα (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ)

σχόλιο Από τον 17ο αιώνα, που αρχίζουν να βελτιώνονται οι συνθήκες στον τουρκοκρατούμενο ελληνικό χώρο, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για ανάπτυξη της τέχνης κυρίως της αρχιτεκτονικής και της ζωγραφικής.

Προσκλητήριο ελευθερίας

Όσ' απ' την τυραννίαν πήγαν στη ξενιτειάν,
στον τόπο του ο καθένας ας έλθη τώρα πια.
και όσοι του πολέμου την τέχνην αγροικούν,
εδώ ας τρέξουν όλοι, Τυράννους να νικούν.
Ως πότε οφφικιάλος σε ξένους βασιλείς;
Ελα να γίνης στύλος δικής σου της φυλής.
Κάλλιο για την Πατρίδα κανένας να χαθή
ή να κρεμάση φούντα για ξένον στο σπαθί.


Από τον Θούριο του Ρήγα, στην Ανθολογία, Περάνθη, χ. χ., τ. Α΄, 292.
οφφικιάλος: αξιωματούχος

Ποιους προσκαλεί ο Ρήγας να γυρίσουν στην Ελλάδα και γατί; Γιατί ποιους λόγους έφευγαν οι 'Ελληνες από την πατρίδα τους;

Είναι χαρακτηριστικό ότι αυξάνεται ο αριθμός των ζωγράφων που καλούνται να φιλοτεχνήσουν τα νέα μοναστήρια και τις νέες εκκλησίες που αρχίζουν να κτίζονται.

Μεγάλη άνθηση παρουσιάζει και η λαϊκή τέχνη σε όλους τους τομείς. Τη γνησιότερη, όμως, πνευματική εκδήλωση του λαϊκού πολιτισμού εκφράζουν τα δημοτικά τραγούδια.

Η λαϊκή τέχνη, τα δημοτικά τραγούδια, τα ήθη και τα έθιμα, καθώς συνυφαίνουν διαχρονικά στοιχεία της ελληνικής παράδοσης, βοήθησαν τους Έλληνες να αντισταθούν στον κίνδυνο της αφομοίωσης και να διαφυλάξουν την ελληνικότητά τους.

Ο παροικιακός Ελληνισμός

Παροικιακός Ελληνισμός Παροικιακός Ελληνισμός (ΙΜΕ)

σχόλιο Η μετανάστευση Ελλήνων στο εξωτερικό, που άρχισε πριν από την Άλωση, συνεχίστηκε και έγινε πυκνότερη σε όλη την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας. Στο τέλος του 18ου αιώνα υπήρχαν πολυάριθμες ελληνικές παροικίες εικ. στη δυτική, κεντρική και ανατολική Ευρώπη, στη Βαλκανική και στη νότια Ρωσία.

Οι ελληνικές παροικίες στη Βενετία, στη Βιέννη, στην Τεργέστη και αλλού υπήρξαν εστίες οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης ολόκληρου του Ελληνισμού. Στα σχολεία τους φοιτούσαν νέοι από τον ελλαδικό χώρο και από τα τυπογραφεία τους διοχετεύονταν χιλιάδες βιβλία στην υπόδουλη Ελλάδα. Στη Βιέννη εκδόθηκαν τα πρώτα φιλολογικά περιοδικά, η πρώτη ελληνική εφημερίδα και τα έργα του Ρήγα Φεραίου. Παράλληλα, Έλληνες της διασποράς χρηματοδοτούσαν την ίδρυση και λειτουργία σχολείων στα Γιάννενα, στη Σιάτιστα, στη Σμύρνη και αλλού.

χρονολόγιο

 


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ


  1. Να συζητήσεις με τους συμμαθητές σου, αξιοποιώντας και λογοτεχνικά κείμενα, μερικά από τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι Έλληνες τα πρώτα χρόνια μετά την Άλωση: Παιδομάζωμα,, εξισλαμισμός, κρυπτοχριστιανισμός, ναυτολογία, πειρατεία-σκλαβοπάζαρα.
  2. Να χωριστείτε σε ομάδες και να βρείτε στοιχεία για τον παροικιακό Ελληνισμό της Ευρώπης. Στην εργασία σας μπορείτε να εργαστείτε με βάση τους εξής άξονες: ίδρυση και οργάνωση των παροικιών, πληθυσμός, απασχόληση, σχολεία, τυπογραφεία, εκδόσεις χρησιμοποιώντας και ποσοτικά στοιχεία