ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Παραγωγή κειμένου


Επιχειρηματολογία παραδείγματα


 

 

Επικονωνιακό πλαίσιο: Μια παρέα παιδιών της Β' γυμνασίου αποφασίζει να πάει κινηματογράφο. Τα μέλη της παρέας ανταλλάσσουν μηνύματα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο προβάλλοντας επιχειρήματα για την ταινία που προτείνουν. Ο τίτλος της ταινίας είναι Τζουκ και είναι φανταστικός.

 

Παιδιά, είμαι σίγουρος πως η ταινία Τζουκ θα μας ικανοποιήσει όλους και θα είναι καλύτερη από την άλλη επιλογή. Μη ξεχνάτε πως στην ταινία Τζουκ έχουν απονεμηθεί πολλά βραβεία. Όπως ξέρουμε τα βραβεία δεν απονέμονται εύκολα σε οποιαδήποτε ταινία. Πρέπει να πληρεί κάποια συγκεκριμένα κριτήρια και η ταινία Τζουκ, όπως φαίνεται τα πληρεί και με το παραπάνω, αφού δεν έχει βραβευθεί μόνο με ένα. Επίσης, έχουν ειπωθεί πολύ καλές κριτικές εξίσου από το κοινό και τους κριτικούς.

Άλλος ένας λόγος που με κάνει να πιστεύω πως πρέπει να δούμε τη ταινία Τζουκ είναι η ενδιαφέρουσα πλοκή της. Εδώ πρέπει να σας πω ότι η ταινία δεν βασίζεται σε κάποιο βιβλίο, γράφτηκε από έναν σεναριογράφο, ο οποίος χρησιμοποίησε όλη τη φαντασία του με αποτέλεσμα να υπάρχει στις περισσότερες σκηνές κι από μία ανατροπή. Μάλιστα, διάβασα στο διαδίκτυο πως το τέλος ήταν τόσο αναπάντεχο που οι περισσότεροι θεατές δεν κατάφεραν να το προβλέψουν από πριν! Επιπλέον, η υπόθεσή της βρίσκει σύμφωνους όλους μας: είναι σύνθετη και περίπλοκη χωρίς, όμως, να είναι δυσνόητη.

Αν και γνωρίζω πως η περιπέτεια δεν είναι του γούστου σου, Ντίνο, η ταινία Τζουκ θα σου αλλάξει τη γνώμη. Για παράδειγμα, σε μια σκηνή της ταινία ο πρωταγωνιστής είναι ανάμεσα σε πολλούς εχθρούς, όμως χάρη στις δεξιοτεχνίες του καταφέρνει και διαφεύγει. Ακόμη, η αγωνία και η ένταση του θεατή κορυφώνεται όταν αρχίζει η μουσική της ταινίας, η οποία αποτελείται από ποικίλα όργανα που σου θυμίζουν μια πραγματική ορχήστρα. Άλλος ένας τρόπος που ο σκηνοθέτης εντείνει ακόμη περισσότερο το άγχος του θεατή είναι τα ειδικά εφέ που έχει επιλέξει όπως οι εκρήξεις αυτοκινήτων και η καταρρεύσεις ολόκληρων κτιρίων!

Καθώς, όμως, βλέπω ότι συνεχίζετε να είστε διστακτικοί, θα σας πω κι άλλους λόγους που χρήζουν την ταινία ως την ιδανικότερη επιλογή. Το σινεμά στο οποίο παίζεται είναι πολύ κοντά στα σπίτια μας. Για την ακρίβεια είναι τόσο κοντά που δε χρειαζόμαστε περισσότερα από 10 λεπτά! Κι αφού είναι δίπλα το σινεμά, μερικά κορίτσια που είναι συνηθισμένες στην καθυστέρηση δε θα χρειαστεί να ακούσουν ξανά τις διαμαρτυρίες των φίλων τους. Είτε αργήσετε είτε όχι πιστέψτε με θα είστε στην ώρα σας στον κινηματογράφο. Τόσο κοντά μας είναι.

Κάτι τελευταίο που θέλω οπωσδήποτε να σας πω είναι ότι αν πάμε σήμερα στην ταινία Τζουκ, θα συναντήσουμε κι άλλα παιδιά από το τμήμα μας, γιατί τα άκουσα να προγραμματίζουν κι εκείνα την ίδια μέρα και ώρα με εμάς να παρακολουθήσουν την ταινία. Ιδιαίτερα στη Μαργαρίτα αυτή η ιδέα θα αρέσει πολύ μια και μέσα σε αυτά τα παιδιά θα είναι και ο Γιώργος! Ναι, Μαργαρίτα πολύ καλά άκουσες… θα συναντήσεις τον Γιώργο στον κινηματογράφο αν, φυσικά, επιλέξουμε αυτή την ταινία.

Αυτά είχα να σας πω. Όπως καταλάβατε η ταινία Τζουκ είναι μονόδρομος. Θα περάσουμε ευχάριστα και θα θυμόμαστε τη βόλτα αυτή για πολύ καιρό. Παρ’ όλ’ αυτά, αν κάποιος δεν θέλει να έρθει, ας το πει τώρα. Μμμμμ…. Εντάξει αφού όλοι θέλετε να δούμε την ταινία, ας πάμε στον κινηματογράφο την ώρα που συμφωνήσαμε. Εντάξει, δεν είναι ανάγκη να βιάζεστε και τόσο πολύ. Ούτως ή άλλως δε θα πάμε ακόμα. Μα ποιος σας άλλαξε τόσο γρήγορα τη γνώμη;

 

© Χάρης Κωνσταντινίδης

 


 

Γεια σας παιδιά.

Είμαι πολύ χαρούμενος που την επόμενη εβδομάδα θα πάμε όλοι μαζί στον κινηματογράφο. Παρόλα αυτά σας στέλνω αυτό το μήνυμα για να σας πείσω ότι θα ήταν καλύτερο να δούμε την ταινία Τζουκ. Ελπίζω να λάβετε τα επιχειρήματα μου στα σοβαρά και να βγάλετε τα τελικά συμπεράσματά σας.

Η γνώμη μου είναι πως θα πρέπει να ακολουθήσουμε τις απόψεις των άλλων ατόμων και να πάμε στη ταινία με τις καλύτερες κριτικές. Φυσικά όλοι ξέρουμε πως αυτή είναι η ταινία Τζουκ καθώς έχει 4,8 στα 5. Βαθμολογία που μέχρι στιγμής πολύ λίγες ταινίες έχουν καταφέρει να σημειώσουν. Πράγμα λογικό αν σκεφτείς πως οι απαιτήσεις του κόσμου πλέον έχουν γίνει πολύ υψηλές.

Ακόμα στην ταινία Τζουκ παίζουν οι πιο γνωστοί και βραβευμένοι ηθοποιοί του Hollywood, ενώ και η ίδια η έχει κερδίσει πολλούς τίτλους. Αυτό σίγουρα δείχνει πολλά για την ποιότητά της αφού οι ηθοποιοί είναι αυτοί που με τον τρόπο που παίζουν τον ρόλο τους σε κάνουν να ταυτιστείς σε αυτήν.

Επιπροσθέτως μην ξεχνάτε πως η ταινία Τζουκ φημίζεται για το απεριόριστο χιούμορ και τη δράση που έχει. Αυτά σε συνδυασμό με την αγωνία που σου δημιουργείται σχηματίζουν ένα τέλειο αποτέλεσμα που ο μεγαλύτερος ο βαθμός του κοινού της δεν έχει ξεχάσει να το αναφέρει. Εξάλλου αν δεν εμπιστευτούμε τις γνώμες του κόσμου ποιανού άλλου μπορούμε;

Επίσης θέλω να σας θυμίσω πως σε μία εβδομάδα είναι η τελευταία ημέρα προβολής της ταινίας. Δεν νομίζω κάποιος άλλος από εσάς να θέλει να χάσει μία τέτοια ταινία, ακόμα και αν δεν είναι από τις αγαπημένες του. Έτσι αν πάμε να δούμε αυτή θα έχουμε καιρό να δούμε και την άλλη και θα μείνουν ευχαριστημένες και οι δύο πλευρές.

Τέλος η υπόθεση της ταινίας φημολογείται πως είναι από τις καλύτερες και προσφέρει μια ιστορία με πολύ γέλιο ανατροπές και δράση. Βέβαια σε όλο αυτό βοήθησαν τη σκηνοθεσία αλλά και γενικά όλοι όσο επένδυσαν ή βοήθησαν στη παραγωγή της.

Αυτά ήταν τα επιχειρήματα που είχα να σας πω.Φυσικά η επιλογή είναι δική σας και θα τη σεβαστώ όποια και αν είναι αυτή. Εξάλλου ό,τι και να δούμε είμαι σίγουρος πως θα περάσουμε τέλεια.

 

© Παναγιώτης Δεμερτζόγλου

 


 

Πιστεύω ότι η ταινία Τζουκ είναι η ταινία που πρέπει να δούμε για διάφορους λόγους. Αρχικά, σήμερα είναι η τελευταία προβολή αυτής της ταινίας. Αυτό σημαίνει ότι αυτή είναι η τελευταία μας ευκαιρία να δούμε την ταινία Τζουκ. Εκτός από το γεγονός ότι είναι η τελευταία μας ευκαιρία να δούμε την ταινία Τζουκ», οι αίθουσες που θα προβάλλεται η ταινία θα είναι σχεδόν άδειες καθώς ο περισσότερος κόσμος έχει ήδη δει την ταινία. Άρα, οιη σχεδόν άδειες αίθουσες θα βελτιώσουν την εμπειρία μας πάρα πολύ.

Ακόμη, η ταινία είναι ξακουστή για την απερίγραπτη αγωνία και περιπέτεια που προσφέρει στους θεατές. Αναλυτικότερα, οι ταινίες που περιέχουν αγωνία ή περιπέτεια θεωρούνται υψηλής ποιότητας και ψυχαγωγίας καθώς ενθαρρύνουν το άτομο να παρακολουθήσει τι γίνεται στην οθόνη του κινηματογράφου. Δηλαδή, οι περιπετειώδεις ή αγωνιώδεις ταινίες είναι πιο ενδιαφέρουσες.

Επίσης, οι ηθοποιοί της ταινίας θεωρούνται εξαιρετικοί και έχουν λάβει αμέτρητα βραβεία. Πιο συγκεκριμένα, ο πρωταγωνιστής της ταινίας, Βαγγελάκης Παπαδόπουλος, θεωρείται ένας από τους καλύτερους ηθοποιούς και έχει κηρυχθεί ο καλύτερος ηθοποιός του 2020. Συνοψίζοντας, καταλαβαίνει κανείς ότι οι εξαιρετικοί ηθοποιοί της ταινίας Τζουκ την βελτίωσαν τρομερά.

Κλείνοντας, πιστεύω ότι η ταινία Τζουκ, για τους παραπάνω λόγους, είναι η καλύτερη επιλογή που έχουμε. Επιπροσθέτως, το γεγονός ότι είναι η τελευταία προβολή της ταινίας, το γεγονός ότι η ταινία είναι φημισμένη για την αγωνία και περιπέτεια που προσφέρει στους θεατές αλλά και το γεγονός ότι παίζουν πολλοί βραβευμένοι ηθοποιοί στην ταινία αυτή μας βοηθάει να καταλάβουμε ότι είναι καλή ιδέα να δούμε αυτήν την ταινία.

 

© Χρήστος Αναγνώστου

 


 

Ένα από τα χειρότερα πράγματα που συμβαίνουν ανάμεσα σε φίλους είναι η "διαφωνία" για κάτι. Πόσο μάλλον για μια ταινία. Είναι Σάββατο απόγευμα βρίσκεστε έξω από τον κινηματογράφο και είστε ανάμεσα σε δύο ταινίες. Την ταινία Τζουκ ή το Τitanic.Εσύ υποστηρίζεις την ταινία Τζουκ ενώ ο φίλος σου στην ταινία Titanic. Το μόνο που περιμένεις είναι όλοι να πάρουν το μέρος σου. Είναι απλό.

Ένα πρώτο επιχείρημα που πρέπει να πεις για να τους πείσεις ή να τους γλυκάνεις με λίγα λόγια είναι ότι θα παίζουν ωραίοι, βραβευμένοι ή ακόμη καλύτερα οι αγαπημένοι τους ηθοποιοί. Συνήθως με αυτό το επιχείρημα όλοι πείθονται με την πρώτη.

Δεύτερο επιχείρημα που πρέπει να τους αναφέρεις, είναι ότι η ταινία Τζουκ ανήκει στις τρεις καλύτερες ταινίες για το 2020. Αυτό σημαίνει ότι η συγκεκριμένη ταινία είναι δημοφιλής σε όλη την Ευρώπη ή και ακόμη σε όλο τον κόσμο. Μπορείς να πεις επίσης ότι το Τζουκ το έχει δει η περισσότερη Ευρώπη εκτός από εσάς που διαφωνείτε ακόμη.

Επιχείρημα 3ο. Κάν’ τους τα γλυκά μάτια και πες τους με φωνή έτοιμη να βάλει τα κλάματα: «Ελάτε τώρα καλέ παιδιά! Είναι η τελευταία προβολή στον κινηματογράφο! Δε γίνεται να το χάσουμε αυτό! Αφού ξέρετε πόσο θέλω να την δω, έτσι δεν είναι;» Έτσι ίσως και να τους πείσεις.

Ως 4ο επιχείρημα μπορείς να τους ενημερώσεις ότι η συγκεκριμένη ταινία έχει τόσο καλή βαθμολογία ακόμη και σχόλια που αγγίζουν άνετα και τα 5 αστέρια. Μπορείς επίσης να αναφέρεις ότι όλη η Ευρώπη μέσα σε δύο λεπτά σχολιάζει τα καλύτερα για την ταινία Τζουκ. Πες απλά: «Όλοι έχουν λατρέψει αυτή την ταινία».

Τέλος, δηλαδή ως 5ο επιχείρημα, λες πολύ απλά ότι το Τζουκ, έχει τόσο καλή υπόθεση ή αλλιώς πλοκή που βραβεύτηκε για αυτό. Έχει συγκλονίσει τόσο κόσμο, δηλαδή με λίγα λόγια τον έχει αφήσει άφωνο. Και για ένα πολύ ωραίο φινάλε λες ότι: «η ταινία θα προβληθεί αύριο για τελευταία φορά, είσαι μέσα;» και με αυτά τα λόγια τον στριμώχνεις και λίγο.

Αυτά ήταν κάποια από τα επιχειρήματα που θα μπορούσες να αναφέρεις σε φίλο σου με θέμα «διαφωνία στην ταινία» .Τόσο απλό και αποτελεσματικό.

 

© Μαργαρίτα Αργυροπούλου

 

πάνω

 


 

Στη συνέχεια θα βρεις διάφορες περιγραφές ανθρώπων ή προσώπων από Έλληνες και ξένους Λογοτέχνες, στις οποίες θα είναι με μαύρα γράμματα τα ουσιαστικά, με μπλε τα επίθετα ή οι επιθετικές φράσεις ή οι μετοχές και με κόκκινο τα ρήματα ή οι ρηματικές εκφράσεις. Επίσης το εικονίδιο σχόλιο θα σχολιάζει τα σημεία του κειμένου.

Θα διαπιστώσεις ότι οι περιγραφές ακολουθούν τις βασικές αρχές (γενική εντύπωση, εστίαση σ' ένα σημείο, λεπτομέρειες βάση μιας πορείας). Υπάρχουν βέβαια και παραδείγματα στα οποία διαταράσσεται αυτή η σειρά και σε κάποιες περιπτώσεις η παράγραφος αρχίζει πρώτα με την εστίαση σ' ένα σημείο, ακολουθούν οι λεπτομέρειες, για να δοθεί η γενική εντύπωση στο τέλος της παραγράφου.

 

Βικτόρ Ουκγό, «Οι Άθλιοι»

 

σχόλιο Είχε κάτι το ύποπτο ο άνθρωπός της, γιατί η εμφάνισή του ήταν ελεεινή. Μετρίου αναστήματος, γεροδεμένος, και στην ακμή της ηλικίας του, ως σαράντα οκτώ, το πολύ, χρονών, σχόλιο έκρυβε το ταλαιπωρημένο πρόσωπό του με την κατεβασμένη τραγιάσκα του. Φορούσε πουκάμισο από χοντρό ύφασμα, κιτρινισμένο, όπου ήταν καρφιτσωμένη της το λαιμό μια μικρή ασημένια άγκυρα, το οποίο άνοιγε στο τριχωτό του στήθος. Η γραβάτα του έμοιαζε με σκοινί, τόσο πολύ την είχε στρίψει. Γενικά, φαινόταν αξιολύπητος με το τρύπιο, λιωμένο και λερωμένο παντελόνι του και με την κουρελιασμένη του μπλούζα. Τα πόδια του ήταν γυμνά μέσα σε άρβυλα γεμάτα πρόκες από κάτω. σχόλιο Κρατούσε ένα ροζιασμένο ραβδί. Μακριά γένια και κουρεμένο κεφάλι συμπλήρωναν τη θλιβερή εικόνα του.

 

Βικτόρ Ουκγό, «Οι Άθλιοι», μτφρ. Γιάννης Κουχ

Λεοπόλδος Μάζοχ, Η μαύρη τσαρίνα

 

σχόλιο Ένα απλόχωρο φόρεμα από μαβί μεταξωτό, ένας χιτώνας φοδραρισμένος με μαύρο γουναρικό και γαρνιρισμένος με το ίδιο, περιτυλίγουν με το απαλό χάδι τη βασιλική καλλονή. σχόλιο Τα λυτά ξανθά μαλλιά της συγκρατούνται, καθώς πέφτουν από τις κόκκινες σειρές των θαλασσινών κοραλλιών και σχηματίζουν ένα φόντο χρυσό στο ντελικάτο μακρουλό πρόσωπό της. Τα χαρακτηριστικά είναι γλυκά, σχεδόν αιθέρια. Τα μεγάλα σκοτεινά μάτια, κάτω από τα μακρουλά μαύρα φρύδια, φαίνονται σαν να μη χαϊδεύουν παρά όνειρα και χίμαιρες. Μα τα ματοβαμμένα χείλη του μικροσκοπικού και καλλίγραμμου στόματός της είναι δυνατά σφιγμένα το ένα με το άλλο, και το μικρό πιγούνι τελειώνει το προφίλ με μια γραμμή σύντομη και αδρή. Το στρογγυλό της μπράτσο, που έχει φόρμα κλασική, και το διάφανο και γεμάτο φλέβες χέρι καταλήγουν σε δάχτυλα κοντά, που χαρακτηρίζουν τους δολοφόνους και τους τυράννους.

 

Λεοπόλδος Μάζοχ, Η μαύρη τσαρίνα, μτφρ. Κώστας Τρικογλίδης

Κόσμος, Ρούσσος Βρανάς

 

σχόλιο … σε έναν απότομο χειρισμό του οδηγού σήκωσα άξαφνα τα μάτια και έπεσαν πάνω σε μια όμορφη γυναίκα που καθόταν μπροστά μου, με το κεφάλι γερμένο πίσω, παραδομένη στην αγκαλιά του ύπνου. σχόλιο Το πιγούνι της και από κάτω η γραμμή του λαιμού σε όλο της το βάθος μέχρι τα στήθη αναδεύονταν σαν ωκεανός, άλλοτε γαλήνια σαν νηνεμία και άλλοτε ταραγμένα σαν κύμα που φούσκωνε από το γκάζι του οδηγού, άλλοτε στον αφρό της λιακάδας και άλλοτε στον βυθό από τον σκοτεινό ίσκιο των σπιτιών. … Σε μια στροφή είδα τα χείλη της γυναίκας να αναδεύονται ανάλαφρα και γοργά και άξαφνα μου πέρασε η νοσηρή σκέψη να σκύψω πάνω της σαν μεγάλος εξομολογητής: στον ύπνο του κανείς δεν μπορεί να πει ψέματα. Μα ύστερα πάλι την είδα να ησυχάζει, να ξαναπέφτει στη βαθιά σιωπή, με την επιδερμίδα της να τσιτώνεται σε μια στιλπνή ακινησία. … Το φρενάρισμα με έβγαλε απότομα από της σκέψεις μου. Σαν αναδυόμενη από τα βάθη του ωκεανού, με της ρίζες των μαλλιών της μουσκεμένες ακόμη, η όμορφη γυναίκα σήκωσε το κεφάλι, στάθηκε σαν άγαλμα στα δυο της πόδια και βαδίζοντας ανάλαφρα χωρίς να στηριχτεί πουθενά, χάθηκε στην ανοιχτή πόρτα του λεωφορείου σαν από θαύμα...

 

Κόσμος, Ρούσσος Βρανάς, χρονογράφημα στην εφ. ΤΑ ΝΕΑ

«Το ύψος των Περιστάσεων», Χ. Α. Χωμενίδης

 

σχόλιο Όταν εδέησε επιτέλους να σηκώσει το κεφάλι του κι αντίκρισα τη φάτσα του, έπαθα σοκ. Ο πλοίαρχος Ματθαίος Καβαλλάρης διέθετε μία από της πιο αλλόκοτες και αποκρουστικές φυσιογνωμίες που θα μπορούσε κανείς να φανταστεί. Δε θα ’ταν δυνατόν να ξεμπερδέψεις χαρακτηρίζοντάς τον «άσχημο», «κακοσούλουπο» ή «στραβοχυμένο». Τα χαρακτηριστικά του είχαν, ίσα ίσα, μια περίεργη αρμονία, μια αυστηρή αρχιτεκτονική που σπάνια συναντάς σε ζωντανό οργανισμό, σε σημείο να μοιάζουν σχεδιασμένα με μοιρογνωμόνιο και διαβήτη στα άδυτα κάποιου μεσαιωνικού εργαστηρίου αλχημιστών. σχόλιο Κι αλήθεια, τώρα που το λέω, η μούρη του ως σύνολο θύμιζε περισσότερο πρόσοψη πύργου ή γοτθικού ναού, παρά ανθρώπινο πρόσωπο. Ανάμεσα στα βουρτσοειδή μαύρα μαλλιά και στ’ άγρια φρύδια του, παρεμβαλλόταν ένα κούτελο στενό και ζαρωμένο, στη μέση του οποίου υπήρχε ένα ολοστρόγγυλο σημάδι, παρόμοιο μ’ αποτύπωμα κέρματος. Αριστερά και δεξιά της ασυνήθιστα μικρής για άντρα κι ωστόσο ολόγαμψης μύτης του, έφεγγαν δύο τέλειοι κύκλοι, δυο μάτια καφεκίτρινα, που λειτουργούσαν, έλεγες, όχι ως οπτικά αισθητήρια μα ως παράθυρα για το κρανίο του, στο εσωτερικό του οποίου φαινότανε να καίει ένα λυχνάρι. Το στόμα του περνούσε σχεδόν απαρατήρητο. Με χείλη πανιασμένα και στενά, με δόντια μικροσκοπικά, που μόλις διακρίνονταν στο άνοιγμά του, δεν ήταν παρά μια υποδοχή για να τοποθετεί το τσιγάρο και να το βυζαίνει με βουλιμία, έως ότου η στάχτη έφτανε μέχρι το φίλτρο, οπότε το ’φτυνε σημαδεύοντας το τασάκι. Το μυτερό πιγούνι του σε απειλούσε σαν όπλο, ενώ ο ασυνήθιστα μακρύς λαιμός του στολιζόταν στα πλάγια από δυο πράσινες εξογκωμένες φλέβες που πάλλονταν με πανικό αιχμάλωτων φιδιών καθώς μιλούσε.

 

«Το ύψος των Περιστάσεων», Χ. Α. Χωμενίδης

Η φλέβα του λαιμού, Σωτ. Δημητρίου

 

σχόλιο Τις τελευταίες ημέρες της παραμονής μου, εμφανίστηκε στο μπαρ ένα ξεχωριστό κορίτσι, που πραγματικά με τράβηξε στο δρόμο του. Κατέβαινε απ' το λεωφορείο τελευταία και ερχόταν στο μπαρ με παράξενο λικνισμό. Σαν να ήταν λιγάκι κουτσή, αλλά δεν ήταν. Ψηλή, λεπτοφυής, με πυκνά σκουροκάστανα σχόλιο μαλλιά, κουρεμένα μοντέρνα, αγορίστικα. Ήταν πιο πολύ νόστιμη παρά όμορφη, με μια υπερήφανη λύπη. Έπιανα τον εαυτό μου, τ' απομεσήμερα στο σπίτι, να σκέφτεται το πρόσωπό της. Είχε μεγάλα μάτια, μουντά πράσινα, λιγάκι εξόφθαλμα. Κατέβαιναν τα ματόκλαδα παρακάτω απ' το κανονικό. Σαν να μισοκοιμόταν. Αντιθέτως, τα τόξα των φρυδιών της ήταν ζωηρά, καλογραμμένα. Πάντως, της πήγαινε πολύ το καλοκαίρι.

 

Η φλέβα του λαιμού, Σωτ. Δημητρίου, εκδ. Πατάκη, 1998

Έθιμα ταφής, Χάνα Κεντ

 

σχόλιο Πυκνές φακίδες στη μύτη και στο μέτωπό της σημάδευαν το χλωμό της δέρμα. Τα μάτια της ήταν καστανά, σε απόσταση το ένα από το άλλο, και είχε κενό ανάμεσα στα δυο μπροστινά της δόντια. σχόλιο Υπήρχε κάτι άχαρο πάνω της, αποφάσισε ο Μπλόνταλ.

 

σχόλιο Αλλά αυτή η γυναίκα δεν ήταν ούτε όμορφη ούτε άσχημη. Εντυπωσιακή ίσως, αλλά όχι με τον τρόπο που τραβάει τις πεινασμένες ματιές των νέων αντρών. Ήταν πολύ λεπτή, σαν νεράιδα, όπως θα έλεγαν οι άνθρωποι του νότου. Κανονικό ανάστημα. σχόλιο Στην κουζίνα το περασμένο βράδυ της είχε φανεί πως το πρόσωπο της γυναίκας ήταν μακρύ και αδύνατο. Είχε προσέξει τα ψηλά ζυγωματικά και την ίσια μύτη της. Εκτός από τις μελανιές το δέρμα της ήταν χλωμό και φάνταζε ακόμα πιο ανοιχτόχρωμο εξαιτίας των σκούρων μαλλιών της. Ασυνήθιστα μαλλιά. Σπάνια έχει μια γυναίκα τέτοια μαλλιά σ' αυτά τα μέρη, σκέφτηκε η Μαρκγρέτ. Τόσο μακριά, τόσο σκούρα, σαν μελάνι, σχεδόν μαύρα.

 

Έθιμα ταφής, Χάνα Κεντ, μτφρ. Μαρία Αγγελίδου, εκδ. Ίκαρος, 2014

Ο Χάρι Πότερ και η φιλοσοφική λίθος, Τζ. Κ. Ρόουλιγνκ

 

σχόλιο Ίσως η εμφάνισή του να είχε σχέση με το ότι ζούσε και κοιμόταν σε μια σκοτεινή αποθήκη, αλλά ο Χάρι ήταν πάντα μικροκαμωμένος και αδύνατος για την ηλικία του. Έδειχνε, μάλιστα, ακόμη πιο μικρόσωμος και αδύνατος, γιατί φορούσε πάντα παλιά ρούχα του Ντάντλι κι ο Ντάντλι ήταν τουλάχιστον τέσσερις φορές πιο μεγαλόσωμος απ' αυτόν. σχόλιο Ο Χάρι είχε λεπτό πρόσωπο, κοκαλιάρικα γόνατα, μαύρα μαλλιά και λαμπερά πράσινα μάτια. Φορούσε γυαλιά με στρογγυλούς φακούς, στερεωμένα με σελοτέιπ, γιατί έσπαγαν κάθε φορά που ο Ντάντλι του έδινε μια γροθιά στη μύτη. Το μόνο πράγμα που άρεσε στον Χάρι απ' την εμφάνισή του, ήταν το λεπτό σημάδι σε σχήμα κεραυνού που είχε στο μέτωπό του. Το είχε σ' όλη του τη ζωή κι η πρώτη ερώτηση που θυμόταν να είχε κάνει στη θεία του Πετούνια, ήταν για το πώς το είχε αποκτήσει.

 

Ο Χάρι Πότερ και η φιλοσοφική λίθος, Τζ. Κ. Ρόουλιγνκ, μτφρ. Μάια Ρούτσου, εκδ. Ψυχογιός, 1998

Η κοιλάδα του φεγγαριού, Τζακ Λόντον

 

σχόλιο Αντάλλαξαν χειραψία και καθώς η Σάξον ένιωσε τη σκληρή και όλο κάλους παλάμη του, πρόλαβε να καταγράψει ένα σωρό πράγματα. σχόλιο Εκείνος πάλι, αυτό που κυρίως πρόσεξε ήταν τα μάτια της κι έμεινε με την αόριστη εντύπωση πως ήταν βαθιά γαλάζια. Μόνο πολύ πιο ύστερα, όταν η μέρα είχε προχωρήσει, κατάλαβε πως στην πραγματικότητα ήταν γκρίζα. Αντίθετα εκείνη με το πρώτο κιόλας κοίταγμα είχε δει πως τα δικά του ήταν καταγάλανα, μεγάλα, όμορφα και γεμάτα από μια καθαρά αγορίστικη αυθάδεια. Είδε ακόμα πως την κοίταζε κατάματα κι αυτό της άρεσε όπως της είχε αρέσει η όψη του και η αφή του χεριού του. Ταυτόχρονα σχόλιο δεν παράλειψε να παρατηρήσει την κοντή και γεροφτιαγμένη μύτη του, τη ροδαλότητα που έβαφε τα μάγουλά του και το στενό, όλο σιγουριά, πάνω χείλος του. Τέλος, σχόλιο το βλέμμα της είχε καταλήξει γοητευμένο στο ομορφογραμμένο φαρδύ του στόμα όπου ανάμεσα στα κόκκινα χείλη του αστραποβολούσαν ζηλευτής ασπράδας δόντια. «Ένα αγόρι, ένα μεγαλόσωμο αγόρι. Να τι είναι» σκέφτηκε και καθώς χαμογελούσαν ο ένας στον άλλο, ενώ τα χέρια τους χωρίζονταν, ξαφνιάστηκε από το φέγγος των σχόλιο μαλλιών του που κοντοκομμένα, τραχιά και άγρια, σκορπούσαν χρυσές ανταύγειες, μόλο που παραήταν αργυρόχρωμα για να θυμίζουν χρυσάφι. Πράγματι ήταν τόσο ξανθός που της έφερνε στο νου κάποιους τύπους που είχε δει κάποτε στη σκηνή του θεάτρου, τύπους δηλαδή σαν τον Όλε Όλσον και τον Τομ Γιόνσον. σχόλιο Μα η ομοιότητά του μ’ αυτούς σταματούσε εκεί, γιατί κατά τ’ άλλα τα μάτια του ήταν σκιασμένα από μεγάλες σκούρες βλεφαρίδες και το βλέμμα του ζεστό και βαρύ, χωρίς τίποτα το παιδιάστικο, ενώ το ανοιχτό καφετί κοστούμι του δεν ήταν ετοιματζίδικο, αλλά φτιαγμένο στα μέτρα του από ράφτη. Σύμφωνα με το γρήγορο υπολογισμό της, το κοστούμι του δε θα έπρεπε να κοστίζει ούτε σέντσι λιγότερο από πενήντα δολάρια. Επιπλέον δεν τον διέκρινε καμιά απ’ τις αδεξιότητες των Σκανδιναβών μεταναστών. Ίσα ίσα μάλιστα ήταν από κείνους που ακτινοβολούν μυϊκή χάρη παρόλα τ’ άχαρα που έχει επιβάλει ο πολιτισμός.σχόλιο Κάθε του κίνηση ήταν απαλή και φανερά προσεγμένη, πράγμα όμως που εκείνη ούτε το πρόσεξε ούτε το λεπτολόγησε. Το μόνο που είδε ήταν ένας καλοντυμένος και ευγενικός άντρας κι ένιωσε ενστικτωδώς τη μυϊκή ηρεμία και σιγουριά που ανάδινε ολόκληρος, καθώς και τη γαλήνη και τη βεβαιότητα που υποσχόταν σιωπηλά όλο του το είναι και που ήταν ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη για κάποια που έξι μέρες τη βδομάδα σιδέρωνε, μ’ όλη τη γρηγοράδα που μπορούσε, σκληρά κολάρα. Όσο λοιπόν της είχε αρέσει η αφή του χεριού του, άλλο τόσο της άρεσε η σωματική και πνευματική ρώμη που σκόρπιζε ολόγυρα η παρουσία του, αλλά μόνο όταν άπλωσε και της πήρε το πρόγραμμα που κρατούσε, βάλθηκε να χαριεντίζεται και να τη φλερτάρει με τον τρόπο που συνηθίζουν οι άντρες, συνειδητοποίησε απόλυτα την αμεσότητα της ευχαρίστησης που της προκαλούσε κι ήταν η πρώτη φορά στη ζωή της που αισθάνθηκε τόσο βαθιά εντυπωσιασμένη από σερνικό. Να ‘ναι άραγε αυτός; Αναρωτήθηκε.

 

Η Κοιλάδα του φεγγαριού, Τζακ Λόντον, μτφρ. Βαγγέλης Κατσάνης, εκδ. Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος, Αθήνα, 1989

Ο μικρός κύριος Φρήντεμαν

 

σχόλιο Φορούσε μια φαρδιά, τελείως ανοιχτόχρωμη ζακέτα· ακόμη και η φούστα ήταν ανοιχτόχρωμη. σχόλιο Κάτω από το μικρό στρογγυλό ψάθινο καπέλο της, με μια καφετιά δερμάτινη λουρίδα γύρω του, φούσκωναν τα κοκκκινόξανθα μαλλιά της, που ήσαν κομμένα πάνω από τ' αυτιά, και έπεφταν σαν χοντρός κόμπος βαθιά πίσω στο σβέρκο. Το χρώμα που είχε το δέρμα του οβάλ προσώπου της ήταν θαμπά λευκό και στις κόγχες των ασυνήθιστα σμιχτών καφετιών της ματιών σχηματίζονταν γαλαζωπές σκιές. Πάνω από τη μικρή, μα πολύ καλοσχηματισμένη μύτη της, είχαν κάνει την εμφάνισή τους οι φακίδες του καλοκαιριού που της πήγαιναν· το αν όμως και το στόμα της ήταν ωραίο, αυτό δεν μπορούσε να το επιβεβαιώσει κανείς, γιατί έτεινε το κάτω χείλος αδιάκοπα προς τα μπρος και ύστερα πάλι πίσω, τρίβοντάς το σαν βρεγμένο σφουγγάρι με το πάνω.

Ο Μάριο και ο Μάγος, Τόμας Μαν, μτφρ. Φώτης Βασινιώτης, εκδ. Ερατώ, Αθήνα, 1982

 

 

πάνω

 


 

Είδαμε τις βασικές αρχές για την περιγραφή ανθρώπου - προσώπου και περιγραφές από τη Λογοτεχνία. Στη συνέχεια θα δούμε πώς περιγράφουν, ως συνήθως, οι μαθητές ένα πρόσωπο. Στόχος μας είναι να καταλάβουμε τα λάθη, ώστε να τα αποφύγουμε.

 

Ας δούμε πώς περιγράφουν οι μαθητές τα δύο πρόσωπα της φωτογραφίας τον Τζακ και τη Ρόουζ από την ταινία Τιτανικός

 

Ο Τζακ έχει ένα μακρόστενο πρόσωπο με μαλλιά ίσια. Το μέτωπό του είναι μεγάλο, τα μάτια του είναι μικρά και η μύτη του είναι μικρή. Έχει δύο μικρά χείλια κι ένα στενό πηγούνι. Η Ρόουζ έχει μακριά σγουρά μαλλιά και μεγάλο μέτωπο. Η μύτη της είναι μικρή. Έχει δυο χείλη και ο λαιμός της είναι μακρύς. Και οι δύο έχουν στραμμένο το κεφάλι τους κοιτώντας κάπου.

 

Αν προσπαθήσουμε να βρούμε τη γενική εντύπωση, την εστίαση σ' ένα σημείο και την πορεία της περιγραφής, θα διαπιστώσουμε ότι:

→ α) δεν υπάρχει η γενική εντύπωση,

→ β) η περιγραφή αρχίζει με τα μαλλιά και συνεχίζει με το μέτωπο, τα μάτια, τη μύτη, τα χείλη το πηγούνι.

→ Θα διαπιστώσουμε επίσης ότι χρησιμοποιούνται επίθετα, π.χ. μακρόστενο, ίσια, μεγάλο, μικρά στενό κ.ά. Να σημειώσουμε εδώ ότι τα επίθετα αυτά πολλές φορές επαναλαμβάνονται.

→ Εκείνο όμως που προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι η χρήση των ρημάτων. Ως συνήθως οι μαθητές χρησιμοποιούν τα ρήματα έχει και είναι, τα οποία τα επαναλαμβάνουν συνεχώς.

 

Αν λοιπόν οι μαθητές κάνουν αυτά τα λάθη, τότε θα πρέπει να μάθουμε να τα αποφεύγουμε. Θα χρειαστεί λοιπόν να έχουμε στο μυαλό μας μια πληθώρα επιθέτων που θα μας βοηθήσουν να αποδώσουμε τα χαρακτηριστικά του προσώπου ενός ανθρώπου, αλλά και μια πληθώρα ρημάτων ή ρηματικών εκφράσεων.

 

Αυτές τις λέξεις θα τις ξεσηκώσουμε από περιγραφές λογοτεχνών και θα μάθουμε να τις χρησιμοποιούμε.

 

Μια καλύτερη εκδοχή

σχόλιο Αγκαλιασμένοι ο Τζακ και η Ρόουζ κοιτούν με έκπληξη και τρόμο προς το παγόβουνο στο οποίο κατευθύνεται το πλοίο τους, ο Τιτανικός. Ο Τζακ είναι ένας μικροκαμωμένος αλλά πολύ όμορφος άντρας, με ευγενικά και λεπτά χαρακτηριστικά που θυμίζουν περισσότερο έφηβο παρά άντρα. σχόλιο Τα ίσια ξανθά μαλλιά του πέφτουν δεξιά και αριστερά στο κεφάλι του, αφήνοντας να προβάλλει ένα καθάριο και μεγάλο μέτωπο. Δυο γαϊτανόφρυδα στεφανώνουν τα νερένια μάτια του, ενώ μια μικρή και κομψή μύτη αναδεικνύει το μικροκαμωμένο στόμα του με τα κερασένια χείλη. Τη χάρη του προσώπου του συμπληρώνει το μυτερό πιγούνι του.

σχόλιο Η Ρόουζ είναι σίγουρα μια εντυπωσιακή γυναίκα που θα την ήθελε δίπλα του κάθε άντρας. σχόλιο Ο χείμαρρος των σπαστών μαλλιών φτάνει μέχρι πίσω την πλάτη της καλύπτοντάς την σαν εσάρπα. Το μεγάλο μέτωπό της καταλήγει σε δυο σμιλεμένα φρύδια που κάθονται σαν κορώνες πάνω από τα έκπληκτα μάτια της. Τα σαρκώδη και άλικα χείλη της διορθώνουν την ατέλεια της ελαφρά πλακουτσωτής μύτης της. Όμως το διάφανο δέρμα της είναι αυτό που σε κάνει να μην μπορείς να την ξεχάσεις ποτέ.

 

Μια δεύτερη εκδοχή:

 

Ο Λεονάρντο έχει ένα νεανικό και φρέσκο πρόσωπο με ελαφρά τριγωνικό σχήμα. Ένα πλατύ μέτωπο στεφανώνεται από τα ξανθά του μαλλιά που είναι ίσια και φτάνουν στο ύψος των αυτιών. Τα γαλανά μάτια του, αν και είναι συνηθισμένα στο μέγεθος και στο σχήμα, κρύβουν όλη τη γοητεία του προσώπου του. Μοναδική παραφωνία ίσως να είναι το κόκαλο της μύτης του που είναι σχετικά μεγάλο, σε αναλογία βέβαια με το υπόλοιπο πρόσωπο. Το χαμόγελό του διαγράφεται από δύο ωραία χείλη, με το κάτω χείλος να είναι περισσότερο σαρκώδες. Το ελαφρά τριγωνικό πηγούνι του, με το ελαφρύ λακκάκι που σχηματίζεται, χαρίζει στο πρόσωπο μια αίσθηση αθωότητας και παιδικότητας. Είναι σε γενικές γραμμές ένα γλυκό πρόσωπο, που σε προδιαθέτει να τον χαρακτηρίσεις καλό παιδί, ενώ ποτέ δεν μπορείς να τον διανοηθείς να παίζει το ρόλο του σκληρού.

Το πρόσωπο της Κέιτ Γουίσλετ αποπέμπει μια αίσθηση μυστηρίου. Πλαισιώνεται από μακριά κοκκινωπά μαλλιά που πέφτουν σε μπούκλες, ξεπερνώντας κατά πολύ το ύψος των ώμων και τα οποία δημιουργούν την αίσθηση ενός κόκκινου καταρράκτη. Το πλατύ και καθάριο μέτωπό της κυριαρχεί σ’ αυτό το καλοσχηματισμένο πρόσωπο σε σχήμα οβάλ. Η λευκότητα του δέρματός της τονίζεται ακόμη περισσότερο από τα μάγουλά της που θυμίζουν το πρότυπο που είχαν για τη γυναικεία ομορφιά πριν γίνουν της μόδας τα λιπόσαρκα μοντέλα. Τότε που όμορφη γυναίκα θεωρούνταν αυτή που ήταν γεματούλα με λευκό δέρμα. Στο γοητευτικό της πρόσωπο κυριαρχούν δυο μεγάλα αμυγδαλωτά μάτια, μ’ ένα βαθύ βλέμμα που σε μαγνητίζει. Από πάνω δυο καλοσχηματισμένα φρύδια, γαϊτανόφρυδα θα τα έλεγαν οι παλιοί γιατί το σχήμα τους θυμίζει το γιαταγάνι, το τούρκικο σπαθί, προστατεύουν αυτά τα μάτια και τα αναδεικνύουν. Η λεπτή μύτη της κατεβαίνει μέχρι που συναντά δυο αρκετά σαρκώδη χείλη. Το ελαφρό ανασήκωμα που σχηματίζεται στο πηγούνι της δηλώνει την αποφασιστικότητα του χαρακτήρα της. Ίσως η ομορφιά της λευκόσαρκης Γουίνσλετ να μην είναι ταιριαστή με τα σημερινά πρότυπα, δεν παύει όμως να είναι μια πανέμορφη γυναίκα. Πάντως, ήταν η ιδανικότερη επιλογή που θα μπορούσε να κάνει ο σκηνοθέτης για παρτενέρ του Λεονάρντο στη ταινία Τιτανικός.

 

 

πάνω

 


 

Στον πίνακα που ακολουθεί παρατίθεται ένα βασικό λεξιλόγιο για την περιγραφή ανθρώπου - προσώπου.

Είναι προφανές ότι το λεξιλόγιο είναι πολύ πενιχρό, αφού η επινοητικότητα του καθένα είναι ανεξάντλητη.

Ελπίζουμε όμως ότι θα είναι μια καλή πρώτη αρχή.

 

γενική εικόνα

 

γενική εντύπωση: μεγαλόσωμος, μικρόσωμος, μικροκαμωμένος, αδύναμος, γεροδεμένος, θεόρατος, ψηλόλιγνος, λυγερός, λεπτοφυής, όμορφος, πανέμορφος, άσχημος, κακάσχημος, κακοσούλουπος, κρεμανταλάς, ταλαιπωρημένος, στραβοχυμένος, γεμάτος αυτοπεποίθηση - ζωντάνια - θέληση - αποφασιστικότητα κλπ.
εμφάνιση: στην ακμή της ηλικίας, ελεεινή, αξιολύπητη, αλλόκοτη, αποκρουστική, γοητευτική, αιθέρια, αέρινη, αγγελική
ηλικία: νέος, μεσήλικας, γέρος, εικοσάρης, τριαντάρης κλπ.
ύψος: ψηλός, πολύ ψηλός, ντερέκι, κοντός, πολύ κοντός, νάνος κλπ.
χρώμα δέρματος
: μαύρο, μελαμψό, μαυριδερό, άσπρο, κόκκινο, κοκκινωπό, σκουροκίτρινο, αρρωστιάρικο, χλωμό κλπ.
πάχος: λεπτός, αδύνατος, ξερακιανός, παχύς, εύσωμος, χοντρός, παχύσαρκος κλπ.
ρήματα-ρηματικές φράσεις: έχει, είναι, βλέπω, αντικρίζω, η εμφάνισή του είναι..., φαίνεται, παρουσιάζει, η εμφάνισή του παρουσιάζει, τα μάτια μου έπεσαν πάνω σε...

 

κεφάλι-πρόσωπο

 

σχήμα: στρογγυλό, ωοειδές (οβάλ), τετράγωνο, μεγάλο, μικρό, πλακομύτικο, παχουλό κλπ.
μέγεθος: μεγάλο, μικρό κλπ.
χαρακτηριστικά: ταλαιπωρημένο,
ρήματα-ρηματικές φράσεις: έχει

 

μαλλιά

 

χρώμα: ξανθά, καστανά, κόκκινα, μαύρα, γκρίζα, άσπρα, σκουροκάστανα, ανοιχτόχρωμα κλπ.
είδος: ίσια, με μπούκλες, σπαστά, σγουρά, βουρτσοειδή, άγρια, λυτά, πυκνά, αραιά, καλοχτενισμένα κλπ.
χτένισμα-κούρεμα: κοντά, μακριά, αγορίστικο, ξυρισμένα, μοϊκάνα, φαλάκρα, σύρριζα κλπ.
ρήματα-ρηματικές φράσεις: συγκρατούνται, πέφτουν, στεφανώνουν, καλύπτουν, σχηματίζουν ένα...

 

μέτωπο

 

πλατύ, στενό, μικρό, μεγάλο, ψηλό, ζαρωμένο
ρήματα-ρηματικές φράσεις: ξεπροβάλλει...

 

μάτια-βλέμμα

 

χρώμα: μαύρα, καστανά, γαλανά, γκριζογάλανα, μελιά, καφεκίτρινα, πράσινα κλπ.
σχήμα: μεγάλα, μικρά, στρογγυλά, σχιστά, αμυγδαλωτά κλπ.
χαρακτηριστικά: υγρά, αστραφτερά, λαμπερά, νερένια, σκοτεινά, εξόφθαλμα, μουντά, άγρια
ρήματα: προβάλλουν, κοιτάνε, μισοκλείνουν, κλείνουν

 

φρύδια

 

τα τόξα των φρυδιών..., λεπτά, παχιά, μακρουλά, άγρια, ζωηρά, καλογραμμένα, τοξωτά, γαϊτανόφρυδα,  κλπ.

 

μύτη

 

μικρή, μεγάλη, λεπτή, χοντρή, ίσια, γαμψή, ολόγαμψη, γαλλική,  καλοσχηματισμένη κλπ.

 

μουστάκι

 

λεπτό, παχύ, περιποιημένο, απεριποίητο, τσιγκελωτό

 

στόμα

 

μικρό, μικροσκοπικό, σφιχτό, καλλίγραμμο κλπ.

 

χείλη

 

λεπτά, σαρκώδη, στενά, πανιασμένα, μικροσκοπικά, άβαφα, καλοβαμμένα, κακοβαμμένα, ματοβαμμένα, κερασένια, κατακόκκινα, σφιγμένα κλπ.
ρήματα: αναδεύονται ανάλαφρα και γοργά, πετάγονται, ξεπροβάλλουν

 

πιγούνι

 

μικρό, μεγάλο, τριγωνικό, τετράγωνο, μυτερό, θεληματικό κλπ.

 

λαιμός

 

χαρακτηριστικά: κοντός, ψηλός, λεπτός, χοντρός, μακρύς, σαν κύκνου κλπ.
ρήματα: προβάλλει, φανερώνεται, στηρίζει

 

 

πάνω