Στην ενότητα παρουσιάζονται τα φαινόμενα: σύγκριση, παραθετικά, προτάσεις (υποθετικές 3).
Πατήστε στον κατάλογο για να εμφανιστούν σελίδες με παρόμοιο περιεχόμενο.
Κατέβασε το αρχείο σε
,
για να επεξεργαστείς το κείμενο. Στη συνέχεια επιβεβαίωσε τις απαντήσεις σου μ' αυτές που παρατίθενται παρακάτω.
Καλή προσπάθεια.
Για τον Ισοκράτη
Βικιπαίδεια ,
Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας
Ο λόγος: Περὶ εἰρήνης
Περισσότερα κείμενα του Ισοκράτη ,
Για το κείμενο
Στον λόγο του Περί [της] ειρήνης ο ρήτορας, μετά και την αρνητική για τους Αθηναίους έκβαση του Συμμαχικού πολέμου (357–355 π.Χ.), τάσσεται υπέρ της ειρήνης μεταξύ Αθηναίων και των συμμάχων τους Χίων, Ροδίων και Βυζαντίων, αλλά και γενικότερα με όλες τις πόλεις, τονίζοντας τη σημασία της ειρήνης.
[57] Τάχ’ οὖν ἄν τις τῶν σφόδρα τοῖς λεγομένοις ἐνόχων ὄντων ἀγανακτήσας ἐρωτήσειε «πῶς, εἴπερ οὕτω κακῶς βουλευόμεθα, σῳζόμεθα καὶ δύναμιν οὐδεμιᾶς πόλεως ἐλάττω κεκτημένοι τυγχάνομεν;» ἐγὼ δὲ πρὸς ταῦτ’ ἀποκριναίμην ἂν ὅτι τοὺς ἀντιπάλους ἔχομεν οὐδὲν βέλτιον ἡμῶν φρονοῦντας. [58] εἰ γὰρ μετὰ τὴν μάχην, ἣν ἐνίκησαν Θηβαῖοι Λακεδαιμονίους, ἐκεῖνοι μὲν ἐλευθερώσαντες τὴν Πελοπόννησον καὶ τοὺς ἄλλους Ἕλληνας αὐτονόμους ποιήσαντες ἡσυχίαν εἶχον, ἡμεῖς δὲ τοιαῦτ’ ἐξημαρτάνομεν, οὔτ’ ἂν οὗτος ἔσχεν ταύτην ποιήσασθαι τὴν ἐρώτησιν, ἡμεῖς τ’ ἂν ἔγνωμεν ὅσῳ κρεῖττόν ἐστιν τὸ σωφρονεῖν τοῦ πολυπραγμονεῖν.
Το κείμενο με συνδέσεις στα λεξικά του perseus.tufts.edu
[57] τάχ᾽ οὖν ἄν τις τῶν σφόδρα τοῖς λεγομένοις ἐνόχων ὄντων ἀγανακτήσας ἐρωτήσειε “πῶς, εἴπερ οὕτω κακῶς βουλευόμεθα, σωζόμεθα καὶ δύναμιν οὐδεμιᾶς πόλεως ἐλάττω κεκτημένοι τυγχάνομεν;” ἐγὼ δὲ πρὸς ταῦτ᾽ ἀποκριναίμην ἂν ὅτι τοὺς ἀντιπάλους ἔχομεν οὐδὲν βέλτιον ἡμῶν φρονοῦντας. [58] εἰ γὰρ μετὰ τὴν μάχην, ἣν ἐνίκησαν Θηβαῖοι Λακεδαιμονίους, ἐκεῖνοι μὲν ἐλευθερώσαντες τὴν Πελοπόννησον καὶ τοὺς ἄλλους Ἕλληνας αὐτονόμους ποιήσαντες ἡσυχίαν εἶχον, ἡμεῖς δὲ τοιαῦτ᾽ ἐξημαρτάνομεν, οὔτ᾽ ἂν οὗτος ἔσχε ταύτην ποιήσασθαι τὴν ἐρώτησιν, ἡμεῖς τ᾽ ἂν ἔγνωμεν ὅσῳ κρεῖττόν ἐστι τὸ σωφρονεῖν τοῦ πολυπραγμονεῖν.
Τάχ’ οὖν τις |
α-κύρια |
τῶν σφόδρα |
|
τοῖς λεγομένοις |
|
ἐνόχων ὄντων |
|
ἀγανακτήσας |
|
ἄν ἐρωτήσειε |
|
|
|
«πῶς, σῳζόμεθα (ἡμεῖς) |
β-κύρια |
|
|
εἴπερ |
υποθετική |
οὕτω κακῶς |
|
βουλευόμεθα, (ἡμεῖς) |
|
|
|
καὶ δύναμιν |
γ-κύρια |
οὐδεμιᾶς πόλεως |
|
ἐλάττω κεκτημένοι |
|
τυγχάνομεν;» (ἡμεῖς) |
|
|
|
ἐγὼ δὲ |
δ-κύρια |
πρὸς ταῦτ’ |
|
ἀποκριναίμην ἂν |
|
|
|
ὅτι |
ειδική |
τοὺς ἀντιπάλους |
|
ἔχομεν (ἡμεῖς) |
|
οὐδὲν βέλτιον ἡμῶν φρονοῦντας. |
|
|
|
εἰ γὰρ |
υποθετική |
μετὰ τὴν μάχην, |
|
ἣν ἐνίκησαν Θηβαῖοι Λακεδαιμονίους |
αναφορική |
ἐκεῖνοι μὲν |
|
ἐλευθερώσαντες τὴν Πελοπόννησον |
|
καὶ τοὺς ἄλλους Ἕλληνας αὐτονόμους ποιήσαντες |
|
ἡσυχίαν εἶχον, |
|
|
|
ἡμεῖς δὲ |
υποθετική |
τοιαῦτ’ |
|
ἐξημαρτάνομεν, |
|
|
|
οὔτ’ οὗτος |
ε-κύρια |
ἂν ἔσχεν ταύτην |
|
ποιήσασθαι τὴν ἐρώτησιν, |
|
|
|
ἡμεῖς τ’ |
στ-κύρια |
ἂν ἔγνωμεν |
|
|
|
ὅσῳ |
πλ.ερωτ. |
κρεῖττόν ἐστιν |
|
τὸ σωφρονεῖν |
|
τοῦ πολυπραγμονεῖν. |
|
Λεξιλογικά
τάχα: ίσως
σφόδρα: πολύ, ορμητικά, βίαια
βουλεύομαι: σκέφτομαι, αποφασίζω, κρίνω
φρονέω-ῶ: σκέπτομαι, νομίζω, σκοπεύω, επιθυμώ
ἐξαμαρτάνω: κάνω λάθος, κάνω σφάλματα, αποτυγχάνω
ἔχω + : μπορώ να
πολυπραγμονέω-ῶ: ασχολούμαι με πολλά πράγματα, είμαι πολυάσχολος
Χρησιμοποίησε το λεξικό των H.G. Liddell & R. Scott για τις άγνωστες λέξεις
Συντακτική ανάλυση: για να δεις τη συντακτική ανάλυση, πέρασε τον δείκτη πάνω από τις λέξεις, αν χρησιμοποιείς υπολογιστή, ή κτύπα τη λέξη, αν χρησιμοποιείς τηλέφωνο ή τάμπλετ.
Για τη μετάφραση της κάθε σειράς πάτα τον αριθμό.
εἴπερ
οὕτω
κακῶς
βουλευόμεθα,
ἡμεῖς τ’
ἂν ἔγνωμεν
1. ἔσχεν, ἔγνωμεν: να εγκλιτική αντικατάσταση + απαρέμφατο και μετοχή
οριστική | υποτακτική | ευκτική | προστακτική | απαρέμφατο | μετοχή |
ἔσχεν | σχῇ | σχοίη | σχέτω | σχεῖν | σχών, σχοῦσα, σχόν |
ἔγνωμεν | γνῶμεν | γνοῖμεν | γνῶναι | γνούς, γνοῦσα, γνόν |
2. κακῶς, μικρά: να γραφτούν τα παραθετικά των επιρρημάτων
θετικός | συγκριτικός | υπερθετικός |
κακῶς | κάκιον / χεῖρον | κάκιστα / χείριστα |
μικρά | μικρότερα / ἐλάσσ(ττ)ονα - ἐλάσσ(ττ)ω / ἥττονα - ἥττω | μικρότατα / ἐλάχιστα / ἥκιστα |
1. εἰ ἐκεῖνοι ἡσυχίαν εἶχον - ἡμεῖς τ’ ἂν ἔγνωμεν: να μετατραπεί ο υποθετικός λόγος στο προσδοκώμενο και στην απλή σκέψη του λέγοντος
προσδοκώμενο: ἐὰν ἐκεῖνοι ἡσυχίαν ἔχωσιν - ἡμεῖς τ' γνωσόμεθα
απλή σκέψη του λέγοντος: εἰ ἐκεῖνοι ἡσυχίαν ἔχοιεν - ἡμεῖς τ' ἄν γνοῖμεν