Irini's Math Pages

Ερευνητικές Εργασίες

Γενικά:

Με την έναρξη του "Νέου Λυκείου" κατά το σχολικό έτος 2011-12, εισάγεται ένα καινούριο μάθημα στην Α' Λυκείου, οι ονομαζόμενες "Ερευνητικές Εργασίες" (δείτε το σχετικό ΦΕΚ και την εγκύκλιο της 30-08-11). Στόχος του μαθήματος είναι οι μαθητές να γνωρίσουν τρόπους διερεύνησης ενός θέματος και η παραγωγή νέας γνώσης, μέσα από ομαδική εργασία.

Περίπου ένα χρόνο μετά, εκδίδεται νέα εγκύκλιος (27-04-12), με την οποία το μάθημα καθιερώνεται ως δίωρο μάθημα που διδάσκεται με συνδιδασκαλία δύο καθηγητών, τόσο στην Α' όσο και στην Β' τάξη του Γενικού Λυκείου.
Τον Σεπτέβριο του 2013 εκδίδονται δύο εγκύκλιοι που ρυθμίζουν τον μέγιστο αριθμό Ερευνητικών Εργασιών που μπορεί να αναλάβει ένας εκπαιδευτικός και σε ποιες περιπτώσεις δεν εφαρμόζεται η "ζώνη διδασκαλίας" του μαθήματος (δείτε τις εδώ και εδώ).

Σ' αυτήν την ιστοσελίδα παρέχονται πληροφορίες και σκέψεις για τη διδασκαλία του μαθήματος, ελπίζω χρήσιμες στους συναδέλφους. Συμπληρωματικά και με στόχο την επικοινωνία των διδασκόντων και την ανταλλαγή εμπειριών, δημιούργησα την ομάδα "Ερευνητικές Εργασίες", που φιλοξενείται στην Ελληνική Κοινότητα Ιστοεξερευνήσεων.

Μια καλή αφετηρία για όλους μας, είναι το "Βιβλίο του εκπαιδευτικού για τις Ερευνητικές Εργασίες"

Χρήσιμα επίσης είναι

  1. Tο σχέδιο υποβολής Ερευνητικής Εργασίας
  2. Tα διαβαθμισμένα κριτήρια αξιολόγησης Ερευνητικών Εργασιών
  3. Ο οδηγός για τους μαθητές, που διαμόρφωσα υπό την εποπτεία του Καθηγητή κ. Ηλία Ματσαγγούρα
  4. Απαντήσεις σε οργανωτικά θέματα Ερευνητικών Εργασιών του κ. Γιάννη Τζωρτζάκη, Σχολικού Συμβούλου.

Τέλος, ευχαριστώ όλους τους συναδέλφους που με βοήθησαν στην εύρεση και διαμόρφωση του υλικού αυτής της ιστοσελίδας!


Σημεία ανάπτυξης



Προτάσεις Ερευνητικών Εργασιών:

Στο " Βιβλίο του εκπαιδευτικού για τις Ερευνητικές Εργασίες, Δεύτερο Μέρος" υπάρχουν οι εξής ενδεικτικές ερευνητικές εργασίες:

  • «Καταγραφή και Ανάδειξη Προτάσεων για την Αναβάθμιση του Καθημερινού Χώρου», Δημήτρης Ευθυμίου - Καθηγητής Εικαστικών
  • «Η Συμβολή των Μετάλλων στην Εξέλιξη του Πολιτισμού» Μεταλλουργία - Μεταλλοτεχνία - Ανακύκλωση μετάλλων», Άννα Μπαράτση-Μπαράκου - Χημικός Msc
  • «Ο Κύκλος του Νερού», Άννα Μπαράτση-Μπαράκου - Χημικός Msc
  • «Από το Περιοδικό Σύστημα στο Κινητό Τηλέφωνο» (παρουσίαση), Κωνσταντίνα Σχίζα - Φυσικός, Θεόδωρος Πετρέσκου - Μαθηματικός Παύλος Κοσμίδης - Γεωλόγος
  • «Τα ρούχα μας... αυτοί οι άγνωστοι!» Ποιες είναι οι διαστάσεις της παραγωγής και κατανάλωσης των ειδών ένδυσης; Κατερίνα Μπαζίγου - Φιλόλογος
  • «Μαθηματική Μοντελοποίηση» Διερεύνηση μαθηματικών εννοιών μέσα από την επίλυση καθημερινών προβλημάτων, Θεόδωρος Πετρέσκου - Μαθηματικός
  • «Διάνθιση της Γεωμετρίας του Λυκείου», Θεόδωρος Πετρέσκου - Μαθηματικός
  • «Τα Τρόφιμα... η Ζωή μας!» Οι κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές διαστάσεις της γεωργίας και της πείνας, Κατερίνα Μπαζίγου - Φιλόλογος, Δήμητρα Σωτηροπούλου - Γεωπόνος
  • «Αυτοκίνητο: Χρήσεις, Καταχρήσεις και Κρίσεις» (παρουσίαση), Κωνσταντίνα Σχίζα - Φυσικός, Γεώργιος Κούσουλας - Φυσικός

Για το αντίστοιχο μάθημα των "Πλαισιωμένων Προσωπικών Εργασιών" (Travaux Personnels Encadrés) της Γαλλίας:

Κατά την κρίση μου, αρκετά σχετικές είναι και οι "Ιστοεξερευνήσεις" (webquests). Εύκολα μια ιστοεξερεύνηση μετατρέπεται σε ερευνητική εργασία. Επιπλέον, ως αρκετά δημοφιλείς, πολλές ιστοεξερευνήσεις φιλοξενούνται σε ειδικές πλατφόρμες όπως είναι το "zunal.com" και η "Ελληνική Κοινότητα Ιστοεξερευνήσεων". Τα παρακάτω θέματα είναι διεπιστημονικά, μερικά όμως επικεντρώνονται στα Μαθηματικά και τις συνδέσεις τους με άλλες επιστήμες.

  • «Αλλάζοντας μέγεθος»
    Υπό-θέματα:
    • Σχέση του εμβαδού επιφάνειας και του όγκου στα όμοια στερεά
    • Πώς το μέγεθος ενός κτιρίου επηρεάζει την ευστάθειά του;
    • Πώς το μέγεθος ενός οργανισμού επηρεάζει τις βιοτικές λειτουργίες του;
    • Ποιες μεγαλειώδεις κατασκευές δημιούργησε ο άνθρωπος και γιατί;
    • Γίγαντες και νάνοι στις κινηματογραφικές ταινίες: η τέχνη του παραμυθιού
    Σημείωση: Αυτή η ιστοεξερεύνηση έχει εφαρμοστεί σε μαθητές Λυκείου. Δείτε εδώ τις εργασίες τους.

  • «Αναζητώντας άλλες πατρίδες» (και εδώ)
    Υπό-θέματα:
    • Οι παράγοντες που διατηρούν και διαφυλάσσουν τη ζωή στη Γη και οι παράγοντες που την απειλούν. Πώς εξελίσσεται η ένταση της απειλής;
    • Τεχνολογικά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν πριν εξετάσουμε σχέδια διαφυγής σε άλλους πλανήτες ή δορυφόρους του Ηλιακού μας Συστήματος
    • Μελετώντας τη ζωή στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό: Ποια η καθημερινότητα των αστροναυτών; Επάγονται συμπεράσματα για τη μεταβολή στην καθημερινότητα των ανθρώπων σε άλλους κόσμους;
    • Αναζήτηση άλλων κόσμων εκτός του Ηλιακού Συστήματος (εξωπλανήτες)
    Σημείωση: Αυτή η ιστοεξερεύνηση έχει εφαρμοστεί σε μαθητές Λυκείου. Δείτε εδώ τις εργασίες τους.

  • «Συντεταγμένες»
    Υπό-θέματα:
    • Πώς εντοπίζουμε το γεωγραφικό μας στίγμα αξιοποιώντας τα ουράνια σώματα και τη μέτρηση του χρόνου;
    • Πώς οι ναυαγοί, σε επιλεγμένα μυθιστορήματα, εντοπίζουν τη θέση τους; (η συμβολή των μυθιστορημάτων στη μετάδοση τεχνολογικών γνώσεων)
    • Τεχνολογίες πλοήγησης, χθες και σήμερα
    • Το σχήμα της Γης, το σχήμα των σύντομων διαδρομών και η μέτρηση του μήκους τους
    • Πώς έντομα, ψάρια, θηλαστικά, κινούνται με μεγάλη ακρίβεια στα μακρινά ταξίδια τους;

  • «Ο χρυσός αριθμός Φ»

  • « Μια διαθεματική προσέγγιση των Μαθηματικών (Πυθαγόρειο θεώρημα - Ευπαλίνειο Όρυγμα)»

  • Ιστοεξερεύνηση για τα κανονικά πολύγωνα της Πόπης Αρδαβάνη

Επιπλέον προτάσεις:

  • « Αρχαίοι Έλληνες Μαθηματικοί και η συμβολή τους στα σύγχρονα προβλήματα»

  • « Ιδιόμορφα αγγεία στο χωριό Μαργαρίτες: Ιστορικές καταβολές και φυσικοί νόμοι που διέπουν τους μηχανισμούς τους»
  • Υπό-θέματα:
    • Γεωμετρικές παρατηρήσεις στο σχήμα ενός αγγείου και στα μοτίβα διακόσμησής του
    • Ποια αγγεία στο χωριό Μαργαρίτες θεωρούνται "μινωικά"; Πώς επάγονται καθημερινές ασχολίες των Μινωιτών από τα σκεύη που χρησιμοποιούσαν;
    • Ποια αγγεία στο χωριό Μαργαρίτες έχουν "μηχανισμούς λειτουργίας"; Για ποιο λόγο; Σε ποιες αρχές της Φυσικής βασίζονται οι λειτουργίες αυτές;
    • Ποιες χημικές διεργασίες μετατρέπουν την άργιλο σε κεραμικό; Γιατί αλλάζει το χρώμα; Ποια η διαφορά στη χημική σύσταση της αργίλου στο χωριό Μαργαρίτες από αυτήν σε άλλες περιοχές και πώς αυτό επηρεάζει τη διαδικασία της αγγειοπλαστικής;
    • Η χρήση των κεραμικών χθες και σήμερα (ως σκεύη καθημερινής χρήσης και διακόσμησης χώρου)
    • Το επάγγελμα του αγγειοπλάστη χθες και σήμερα (η καθημερινότητά του, ο ρόλος της τεχνολογίας, κορεσμός και ανταγωνισμός)

  • «Αθλητισμός: Iδεώδες ή επιχείρηση;» Ο τίτλος είναι δικός μου γιατί ήταν το θέμα που επεξεργαστήκαμε στην ομάδα των επιμορφωτών που συντόνιζε ο καθηγητής κ. Ηλίας Ματσαγγούρας.
    Περιγραφή: Με αφορμή σχόλια για τον διορισμό διακριθέντων αθλητών που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, ο καθηγητής κινητοποιεί το ενδιαφέρον των μαθητών για θέματα όπως το αθλητικό ιδεώδες ή η ισονομία των πολιτών. Ο άξονας διερεύνησής τους είναι το δίπολο "τότε και τώρα". Επίσης, ο "αναθηματικός αλτήρας του Ακματίδου" αποτελεί το έναυσμα για να εξεταστούν οι φυσικές αρχές του υποβοηθητικού αρχαίου εξοπλισμού, παράλληλα με τον ρόλο της σύγχρονης τεχνολογίας στην βελτίωση των επιδόσεων. (Δείτε και τα παραρτήματα 3 και 4)


Κατάλογος με τα σημεία ανάπτυξης
Αρχή της σελίδας

Η κατάθεση της προσωπικής μου εμπειρίας:

Μόλις ολοκλήρωσα την εκπαίδευσή μου ως επιμορφώτρια στις Ερευνητικές Εργασίας (Ιούνιος 2011), πέρασα στο επόμενο στάδιο: Πώς θα υλοποιήσω επιτυχώς το μάθημα στο σχολείο μου; Αυτή ήταν μια μεγάλη περιπέτεια, που ακόμα βρίσκεται σε εξέλιξη... Την μοιράζομαι μαζί σας


Ιούλιος 2011

Έχοντας την εμπειρία με τις ιστοεξερευνήσεις, έκρινα αναγκαίο να εντοπίσω ένα θέμα με μαθητικά, αλλά που να "αγγίζει" και άλλα επιστημονικά πεδία και φυσικά να θεωρείται "σύγχρονο" και "ενδιαφέρον για τα παιδιά". Το θέμα, βρέθηκε γρήγορα: "Προσανατολισμός και πλοήγηση στον φυσικό χώρο: Μέσα και επιστημονικές αρχές". Το συζήτησα ανοιχτά και με άλλους συναδέλφους του Λυκείου μας και με χαρά, η συνάδελφος και φίλη Βαρβάρα Ρούσσου, φιλόλογος, σκέφτηκε και την λογοτεχνική του διάσταση, καθώς πολύ ενδιαφέροντα διηγήματα με ναυαγούς (όπως ο "Ροβινσώνας Κρούσος" και "Το νησί της επόμενης ημέρας") έχουν σημαντικά στοιχεία για τα μέσα πλοήγησης και προσανατολισμού εκείνης της εποχής και τον τρόπο χρήσης τους. Οπότε, εγώ και η Βαρβάρα, γίναμε ομάδα και αρχίσαμε τις εργασίες για το καινούριο μάθημα:

  • Εντοπίσαμε αξιόπιστο υλικό και πηγές για το θέμα
  • Σκεφτήκαμε πιθανούς ρόλους για τους μαθητές που αντανακλούσαν διαφορετικές οπτικές για την προσέγγιση του θέματος. Για παράδειγμα, οι "βιολόγοι" θα εστίαζαν στον προσανατολισμό των ζώων, οι "αρχαίοι ναυτικοί" θα αναζητούσαν τον τρόπο πλοήγησης των καραβιών στα αρχαία χρόνια κλπ.
  • Σκεφτήκαμε πιθανά συμπεράσματα στα οποία θα οδηγούσε η έρευνα
  • Δημιουργήσαμε έναν οδηγό ιστοεξερεύνησης με όλα τα παραπάνω, που όμως δεν χρησιμοποιήσαμε στο μάθημα, γιατί η "Ερευνητική Εργασία" ως μέθοδος έρευνας, διαφέρει από την "Iστοεξερεύνηση".

Α' τετράμηνο σχολικού έτους 2011-12

Η εργασία του Ιουλίου (δημιουργία ιστοεξερεύνησης) ήταν πολύ σημαντική στη συμπλήρωση του "Σχεδίου Υποβολής Ερευνητικής Εργασίας", που απαιτείται για την έγκριση του θέματος από τον σύλλογο διδασκόντων. Το θέμα μας εγκρίθηκε και παρουσιάστηκε στους μαθητές, μαζί με άλλα, για να το δηλώσουν. Τελικά, διαμορφώθηκε το τμήμα ενδιαφέροντος με 21 μαθητές, που στην πορεία έγιναν 20, καθώς μια μαθήτρια μεταγράφηκε σε άλλο Λύκειο.

Τρόπος χειρισμού του μαθήματος:

  • Ζητήσαμε από τον διαμορφωτή του ωρολογίου προγράμματος να είμαστε και οι δύο καθηγήτριες σε όλο το τρίωρο.
  • Έγινε διαχωρισμός των παιδιών σε 4 τετραμελείς και μία πενταμελή ομάδα. Ο διαχωρισμός έγινε βάσει κοινωνιογράμματος (ζητήθηκε από τους μαθητές να δηλώσουν συμμαθητές με τους οποίους θα ήθελαν να συνεργαστούν)
  • Στην πρώτη συνάντηση οι μαθητές διατύπωσαν ερωτήματα που χωρίστηκαν σε 3 ευρύτερες κατηγορίες. Κάθε ομάδα, ανέλαβε να διερευνήσει μία από αυτές τις κατηγορίες.
  • Ακολουθήσαμε μια χαλαρή καθοδήγηση των ομάδων, δηλαδή δεν τους παραπέμψαμε στην ιστοεξερεύνηση, αλλά τους αφήσαμε ελεύθερους να αναζητήσουν το δικό τους υλικό.
  • Ως μέσο ελέγχου και αναστοχασμού, χρησιμοποιήσαμε (περίπου 3 φορές το τετράμηνο) φύλλα αξιολόγησης, ατομικά και ομαδικά. Επίσης, κατά καιρούς γινόταν έλεγχος στα ημερολόγια των μαθητών και καλούσαμε τις ομάδες σε ολομέλεια.
  • Για την συγγραφή της Ερευνητικής Έκθεσης δώσαμε στις ομάδες μια δομή και ιδιαίτερες οδηγίες για το πώς γίνονται οι αναφορές και οι παραπομπές.
  • Επίσης, ζητήσαμε να ελέγξουμε τις εκθέσεις τους, πριν τις καταθέσουν οριστικά για αξιολόγησή. Οι διορθώσεις που έγιναν δεν αλλοίωσαν το γραπτό και την έκφραση των μαθητών, απλά στόχευαν στην διόρθωση μεγαλύτερων λαθών στη δομή και στο περιεχόμενο (π.χ. αν είχαν "αντιγράψει-επικολλήσει" το υλικό τους, αν οι πηγές τους δεν ήταν έγκυρες, αν χρησιμοποιούσαν εξειδικευμένη ορολογία που δεν εξηγούσαν, κλπ).
  • Κατά τη διάρκεια του τρίωρου, κρατούσαμε σημειώσεις για τον τρόπο εργασίας των ομάδων και διατηρούσαμε κι εμείς ημερολόγιο.

Όμως, παρά τη συστηματική μας προσπάθεια, προέκυψαν θέματα που δεν μπορούσαμε να χειριστούμε:

  • Σε κάθε μάθημα, από τις 5 ομάδες το πολύ να καθοδηγούσαμε επιτυχώς τις 3 ομάδες. Ποτέ δεν καταφέραμε να καλύψουμε κάθε αίτημα των μαθητών (παρόλο που ήμασταν και οι δύο καθηγήτριες παρούσες, ολόκληρο το τρίωρο). Αυτό, συνοδευόταν από αρκετή φασαρία και "αταξία" από τα παιδιά.
  • Κάποια ομάδα, δήλωνε συστηματικά ότι θα ασχοληθεί με τις υποχρεώσεις της στο σπίτι και έμενε χαλαρή και άπραγη στα τρίωρα, παρά τις δικές μας αντιρρήσεις. Αυτή η ομάδα, την ημέρα των παρουσιάσεων έτρεχε σαν τρελή, γιατί λέει "δεν είχε καταλάβει ότι εκείνη την ημέρα ήταν οι παρουσιάσεις".
  • Από τα φύλλα αξιολόγησης, φαινόταν πραγματικά ότι οι ομάδες δεν συνειδητοποιούσαν τις υποδείξεις των καθηγητών.
  • Κάποια στιγμή παρουσίασε "κοιλιά" το μάθημα, καθώς είχε τελειώσει η αναζήτηση της πληροφορίας και στη σύνταξη της Ερευνητικής Έκθεσης δούλευαν λίγα μέλη, ενώ τα υπόλοιπα ήταν χαλαρά δίπλα τους.
  • Από ερωτηματολόγιο αξιολόγησης που μοιράσαμε μετά τις παρουσιάσεις των εργασιών, φάνηκε ότι οι πιο πολλοί μαθητές, εργάστηκαν περισσότερο στο σπίτι παρά στο σχολείο για την έρευνά τους. Επειδή, σαν ιδέα ήταν καλή, σας κάνουμε δώρο το βιβλίο Excel που χρησιμοποιήσαμε. Αυτό, περιέχει δύο φύλλα: το ένα είναι η βάση δεδομένων και το άλλο η στατιστική επεξεργασία που γίνεται αυτόματα.

Χριστούγεννα του 2011 - Ο οδηγός για τους μαθητές

Τα "κακώς κείμενα" μάς κινητοποίησαν στο να αναζητήσουμε πιο αποτελεσματικά μέσα για να διαχειριστούμε το μάθημα.

Το πρώτο βήμα, ήταν η σύνταξη ενός "οδηγού για τους μαθητές" που φαινόταν πως έλλειπε. Ο οδηγός στάλθηκε στον Καθηγητή κ. Ηλία Ματσαγγούρα, τον επιστημονικό υπεύθυνο του μαθήματος των Ερευνητικών Εργασιών, ο οποίος συμπλήρωσε ελλείψεις του και διόρθωσε αρκετά σημεία.


Β' τετράμηνο σχολικού έτους 2011-12

Μετά από ημερίδα που διοργάνωσε η σύμβουλος των φιλολόγων στο Ρέθυμνο κα. Αγγελική Καψάσκη (Ιανουάριος 2012), έγιναν ακόμα πιο κατανοητά τρία πράγματα:

  1. Η σύνθεση των ομάδων, απαιτεί μια "ζύμωση" των μελών σε ολομέλεια και επομένως δεν μπορεί να γίνει από το πρώτο μάθημα.
  2. Οι μαθητές θα πρέπει να βρουν τον ρόλο τους στην ομάδα, αλλιώς θα αισθάνονται "περιττοί".
  3. Η διατήρηση του προσωπικού χαρτοφυλακίου/φακέλου (portfolio) από κάθε μαθητή είναι μια σημαντική δεξιότητα και αποτελεί μέσο συνεχούς αυτο-αξιολόγησης.

Το θέμα μας κατά το δεύτερο τετράμηνο ήταν "Μαθηματικοί και Μαθηματικά όπως προβάλλονται στον κινηματογράφο και την λογοτεχνία". Από μόνο του, το θέμα είχε το πλεονέκτημα ότι οι μαθητές θα αναγκάζονταν να ετοιμάσουν δικά τους κείμενα. Έπρεπε όμως να αποκτήσουν μια κριτική ματιά και αυτό θα γινόταν με ειδική καθοδήγηση. Εξάλλου, κατανοούσαμε ότι η "φθίνουσα καθοδήγηση" που προτείνεται για το μάθημα, δεν ήταν η "χαλαρή καθοδήγηση" που είχαμε εφαρμόσει στο πρώτο τετράμηνο. Οι ενέργειές μας λοιπόν, για την αποφυγή των λαθών του παρελθόντος ήταν οι εξής:

  • Στην πρώτη συνάντηση, το Τμήμα Ενδιαφέροντος λειτούργησε σε ολομέλεια, χωρίς ομάδες. Ενημερώσαμε τους μαθητές για τις ατομικές υποχρεώσεις τους προφορικά και δίνοντάς τους ένα σύντομο οδηγό που περιελάμβανε και τον δικό μας χρονοπρογραμματισμό. Στη συνέχεια τους ζητήσαμε να συμπληρώσουν το προσωπικό τους προφίλ και να το παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους, γιατί αμέσως μετά έπρεπε να δηλώσουν με ποιους θα ήθελαν να συνεργαστούν. Τέλος, έγινε το πρώτο μάθημα για την συγγραφή κειμένου: Οι μαθητές παρακολούθησαν ένα σύντομο φιλμάκι και έπειτα συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας.
  • Γενικώς, τα φύλλα εργασίας είναι ένα σταθερό μέσο που χρησιμοποιούμε για την καθοδήγηση των ομάδων
  • Για την καλή λειτουργία των ομάδων, κρίναμε ότι χρειάζεται και το "φύλλο προόδου της ομάδας", ξεχωριστό για κάθε τρίωρο. Αυτό έχει τον εξής προορισμό: Οι μαθητές συνειδητοποιούν κάθε φορά ποιες εργασίες πρέπει να κάνουν, ποιες εργασίες κατάφεραν να κάνουν (απλώς τσεκάρουν) και ποιες δεν κατάφεραν, οπότε εκκρεμούν για την επόμενη φορά. Διαθέτει επίσης χώρο για τα σχόλια των καθηγητών, όπου μπορούμε να προσθέτουμε μια-δυο γραμμές ή απλώς μια χαρούμενη φατσούλα, ή κάτι άλλο για δική τους ανατροφοδότηση. Το φύλλο αυτό, αποτελεί και τον οδηγό τους για τη συγγραφή του ομαδικού ημερολόγιου.
  • Ελέγχουμε τους ατομικούς φακέλους, τους οποίους οι μαθητές αφήνουν στο σχολείο.
  • Μια πιο πρόσφατη ιδέα είναι να ενεργοποιήσουμε τους μαθητές μας σε ένα wiki, το mathlogos, με στόχο να ανταλλάξουν εκεί ιδέες και να συν-διαμορφώσουν κείμενα.

Φαίνεται πως τα πράγματα πηγαίνουν καλύτερα το δεύτερο τετράμηνο. Και οι ίδιοι οι μαθητές, κάποιοι που τους είχαμε και στο πρώτο και στο δεύτερο τετράμηνο, παρατήρησαν ότι τώρα γίνεται περισσότερη εργασία στο σχολείο και ουσιαστικότερη. Και πραγματικά, τα παιδιά κρατούν σημειώσεις, γράφουν κειμενάκια, θέτουν ενδιαφέροντα ερωτήματα, αναπτύσσονται ωραίες συζητήσεις και προβληματισμοί.


Κι άλλα διδάγματα

Ο αποτελεσματικός χειρισμός του μαθήματος, παραμένει ακόμα ένας γρίφος, που δεν ξέρω αν κάποτε τον "λύσουμε". Όμως, έχουμε συνεχώς διάθεση για βελτιώσεις και καινούριες ιδέες. Έτσι, τα βήματά μας οδηγούνται σε σεμινάρια και ημερίδες, που διοργανώνονται για αυτό το μάθημα. Σε μία από αυτές, κατάλαβα ότι η μέθοδος του κοινωνιογράμματος που χρησιμοποιούσαμε για τον διαχωρισμό των ομάδων, ήταν λάθος ή καλύτερα, δεν ήταν η ορθότερη.



Κατάλογος με τα σημεία ανάπτυξης
Αρχή της σελίδας

Σεμινάρια - ημερίδες και το υλικό τους

Ημερίδες που διοργάνωσε η ομάδα ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ για τις Ερευνητικές Εργασίες στην Αθήνα (30-06-12) και στη Θεσσαλονίκη (08-09-12) και το υλικό τους (προβολές παρουσιάσεων, βίντεο).

Τετάρτη, 14 Μαρτίου 2012, "Η καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών της Α' Λυκείου στην πράξη. Καίρια ζητήματα και πρακτικές αντιμετώπισης", Αμφιθέατρο του Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου. Δείτε μερικές φωτογραφίες εδώ.

Σάββατο, 28 Ιανουαρίου 2012, ημερίδα που διοργάνωσε η Σύμβουλος Φιλολόγων κα. Αγγελική Καψάσκη με θέμα "Ερευνητικές Εργασίες: Καλές πρακτικές προγραμματισμού και υλοποίησης", 3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου



Κατάλογος με τα σημεία ανάπτυξης
Αρχή της σελίδας

Εξελίξεις:

13-09-12: Τροποποιητική Εγκύκλιος ( doc, pdf) που ρυθμίζει το πότε σε ένα σχολείο είναι δυνατόν να μην εφαρμοστεί η "ζώνη διδασκαλίας" του μαθήματος.

04-09-12: Υπουργική Απόφαση (doc, pdf) για τη διδασκαλία του μαθήματος, όπου ρυθμίζεται το ανώτερο όριο Ερευνητικών Εργασιών που μπορεί να αναλάβει κάποιος εκπαιδευτικός.

27-04-12: Εκδίδεται νέα εγκύκλιος με την οποία καθιερώνεται το μάθημα ως δίωρο μάθημα που διδάσκεται με συνδιδασκαλία δύο καθηγητών, τόσο στην Α' όσο και στην Β' Λυκείου.

04-04-12: Ρεπορτάζ ESOS: Τα αποτελέσματα έρευνας για τα PROJECT στον Γ. Μπαμπινιώτη

02-04-12: Ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων της Β' τάξης του Γενικού Λυκείου

28-03-12: Ανακοινώνεται πως το μάθημα των Ερευνητικών Εργασιών θα διδάσκεται και στην Β' Λυκείου. Δείτε την σχετική "Συνέντευξη Τύπου"

08-09-11: Αποτελέσματα για την Επιμόρφωση στις Ερευνητικές Εργασίες (project)

07-09-11: Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Λυκείων στο αντικείμενο: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΈΣ ΕΡΓΑΣΊΕΣ (PROJECTS) Σεπτέμβριος 2011 - Συμμετοχή

30-08-11: Εκδίδεται από το Υπουργείο Παιδείας σχετική εγκύκλιος για το μάθημα των Ερευνητικών Εργασιών

18-08-11: Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Λυκείων στο αντικείμενο: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΈΣ ΕΡΓΑΣΊΕΣ (PROJECTS) Σεπτέμβριος 2011

13-07-11: Συμμετοχή των εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ στην Επιμόρφωση στις Ερευνητικές Εργασίες (Project)

27-06-11: Επανάληψη Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών της Α΄ τάξης Γεν. Λυκείων στις Ερευνητικές Εργασίες (Project)

27 & 28-06-11: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα διάφορα ΠΕΚ για τις Ερευνητικές Εργασίες

22-06-11: Τελικά Αποτελέσματα Επιλογής Επιμορφούμενων στο αντικείμενο: «Ερευνητικές Εργασίες (project)»

17-06-11: Αποτελέσματα Επιλογής Επιμορφούμενων στο αντικείμενο: «Ερευνητικές Εργασίες (project)»

13-06-11: Πρόγραμμα Διήμερης Επιμόρφωσης Επιμορφωτών για τις Ερευνητικές Εργασίες (Project)

09-06-11: Διημερίδα Επιμόρφωσης Επιμορφωτών στο αντικείμενο: «Ερευνητικές Εργασίες (project)»

08-06-11: Τελικά Αποτελέσματα Επιλογής Επιμορφωτών στο αντικείμενο: «Ερευνητικές Εργασίες (project)»

03-06-11: Ανακοίνωση Αποτελεσμάτων Επιμορφωτών στο αντικείμενο: «Ερευνητικές Εργασίες (project)»

03-06-11: ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΤΟΥ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΟΥ Ο.ΕΠ.ΕΚ. ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ (PROJECTS)

20-05-11: Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Γενικών Λυκείων



Κατάλογος με τα σημεία ανάπτυξης
Αρχή της σελίδας

Σύνδεσμοι:

Οι Ερευνητικές Εργασίες - Project (Α' Γενικού Λυκείου - Γενικής Παιδείας), Ψηφιακό Σχολείο Υπουργείου Παιδείας

Αποθετήριο του ΟΕΠΕΚ για τις Ερευνητικές Εργασίες

Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Τεχνολογίας (Π.Ε.ΚΑ.ΤΕ.)

Η αξιολόγηση των Ερευνητικών Εργασιών - Ρουμπρίκες Αξιολόγησης, του Γιάννη Τζωρτζάκη

Ορισμός ομάδων και στρατηγικές επικοινωνίας στις Ερευνητικές Εργασίες, του Γιάννη Τζωρτζάκη

Ερευνητικές Εργασίες στην Κρήτη, ιστότοπος του Γιάννη Τζωρτζάκη

Το wiki της Τεχνολογίας, του Γιάννη Τζωρτζάκη

Ερευνητικές Εργασίες στο Ζάνειο Λύκειο, του Γιάννη Τζωρτζάκη

Ομάδα "Ερευνητικές Εργασίες"

Ερευνητικές Εργασίες με τη μέθοδο Project, Ιστολόγιο του Τίμου Θεοφανέλλη

Ερευνητικές Εργασίες, ιστότοπος του Δημήτρη Σλαβούδη

Άρθρο και υλικό από τον Νίκο Μιχαηλίδη

Project και διαγράμματα του Μάνου Αλισαβάκη

Ερευνητικές Εργασίες από την ομάδα ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ

Ερευνητικές Εργασίες, πλατφόρμα ιδιωτικής πρωτοβουλίας για την διαχείριση των Ερευνητικών Εργασιών.

Eurydice, National Systems and Politics Πληροφορίες για τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών της Ευρώπης



Κατάλογος με τα σημεία ανάπτυξης
Αρχή της σελίδας

© 2007-2012 Irini Perissinaki. All Rights Reserved

Τελευταία Ενημέρωση: 14 Σεπτεμβρίου 2012
Last Update: 14 September 2012

Home Page | Subjects | Puzzles | Amazing Students | Projects | Publications | Favourites | About me

School Net Ministry of Education and Religious Affairs