To 2003 κυκλοφόρησε το ντοκυμανταίρ Whose is that song? το οποίο παρουσιάζει το θέμα της "πατρότητας" μιας παραδοσιακής μελωδίας. Η εν λόγω παραδοσιακή μελωδία είναι ευρύτατα γνωστή στη νοτιοανατολική ευρώπη γενικότερα με την κάθε εθνική ομάδα να "διεκδικεί" την "πατρότητα" της εν λόγω παραδοσιακής μελωδίας. Σε ποια εθνική ομάδα ανήκει αυτή η μελωδία; Σε όλες, καθώς όλες χρησιμοποιούν τη μελωδία αυτή. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι παραδοσιακή μουσική ορίζεται ως τη μουσική (ανώνυμης δημιουργίας σε αγροτικές περιοχές που διαδίδεται μέσω της προφορικής παράδοσης) που χρησιμοποιεί η κάθε εθνική ομάδα ανεξαρτήτως της προέλευσής που η μουσική αυτή έχει!. Περισσότερες πληροφορίες για το ντοκυμανταίρ αυτό μπορείτε να δείτε εδώ.
Η παιδαγωγική αξιοποίηση της ... διαπολιτισμικής αυτής μελωδίας:
Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως συμπληρωματικό/υποστηρικτικό υλικό στη διδασκαλία της ενότητας Εδώ είναι Βαλκάνια της Μουσικής της Β' Γυμνασίου προκειμένου οι μαθητές/τριες να αναγνωρίζουν την εθνομουσικολογική ενότητα των Βαλκανίων (καθώς τα Βαλκάνια είναι τμήμα της Ανατολικής Μουσικής Περιοχής).
Κατά τη διδασκαλία της ελληνικής εκδοχής της μελωδίας αυτής (του τραγουδιού Από ξένο τόπο) να εξηγούν την πολυπολιτισμικότητα της μελωδίας αυτής, συμβάλλοντας στη διαπολιτισμική κατανόηση.
Να συγκρίνουν οι μαθητές/τριες διάφορες εκδοχές μιας παραδοσιακής μελωδίας (σε διαφορετικές γλώσσες) περιγράφοντας την ύπαρξη πολυάριθμων παραλλαγών ενός παραδοσιακού τραγουδιού ή μιας παραδοσιακής μελωδίας (εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι στην παραδοσιακή μουσική μουσική υπάρχουν παραλλαγές στις ερμηνείες διαφόρων τραγουδιών, εξ' αιτίας της ανώνυμης δημιουργίας που τη χαρακτηρίζει).
Ξεκινάμε το ... ταξίδι της παραδοσιακής μελωδίας...
Ελλάδα...
ΠΓΔΜ...
Αλβανία...
Βουλγαρία...
Τουρκία...
Σερβία....
Βοσνία...
Αραβικές χώρες...
Σεφαραδίτες (Ισπανοεβραίοι ομιλούντες τη ladino που εγκατέλειψαν την Ισπανία τον 15ο αιώνα και διασκορπίστηκαν κυρίως στη νοτιοανατολική Ευρώπη και πρακτικά εξολοθρεύτηκαν στο Ολοκαύτωμα κατά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο)...