Coaching in Table Tennis

Προπονητικό Camp στην Κίνα

Προπονητικό Camp στην Κίνα

Για πολλούς αποτελεί όνειρο ζωής ή ο απόλυτος προορισμός προκειμένου να μάθει κάποιος να παίζει πιγκ-πογκ σε υψηλό επίπεδο. Τα διαρκή αποτελέσματα των αθλητών που προέρχονται από την Ασία, τα οποία τους κατηγοριοποιούν σε όλες τις πρώτες θέσεις καθώς και η διαρκής προπαρασκευή αθλητών, είναι στοιχεία γενικά αποδεκτά και δεν επιδέχονται αμφισβήτηση. Ειδικά για την Κίνα, τα νούμερα μιλούν από μόνα τους, όπου και να κοιτάξει κανείς, Ολυμπιάδες, Παγκόσμια Πρωταθλήματα, Ανοικτά Πρωταθλήματα κλπ

Αφορμή για το άρθρο αυτό ήταν οι εντυπώσεις του Jan Berner από το τελευταίο κάμπ προετοιμασίας στην Κίνα, οι οποίες καταγράφηκαν στην ιστοσελίδα της ETTU (www.ettu.org) και παρουσιάζονται μεταφρασμένες.

«Το καμπ πραγματοποιήθηκε από τις 27 Δεκεμβρίου έως τις 9 Ιανουαρίου 2011 στο Shi Cha Hai Sport School του Πεκίνου.  Πρόκειται για ένα φημισμένο Αθλητικό Σχολείο όπου έχουν ξεκινήσει τη καριέρα τους εξαιρετικοί αθλητές όπως οι WANG Tao, FAN Chang Mao, TENG Yi,  ZHANG Yi Ning, DING Ning, GOU Yuan and MA Long.

Η προπόνηση συμπεριλάμβανε 11 προπονητικές μονάδες/ εβδομάδα, από τις 8:30 έως τις 11:00 και από τις 2:30 έως τις 5:00. Οι προπονήσεις διοργανώθηκαν υπό την εποπτεία των Κινέζων προπονητών και οι Ευρωπαίοι αθλητές προπονήθηκαν αποκλειστικά με Κινέζους. Αυτό έδωσε την ευκαιρία στους Ευρωπαίους παίκτες να εξασκηθούν περισσότερο στις μετακινήσεις καθώς και στις γρήγορες ανταλλαγές κτυπημάτων. Ο Κινέζος προπονητής Gou εξήρε τις ικανότητες των Ευρωπαίων αθλητών και επεσήμανε ότι έχουν ταλέντο. Ωστόσο, όταν ο ρυθμός αυξανόταν, εμείς χάναμε το 80% των πόντων. Ο Gou τόνισε ότι θα πρέπει να βελτιωθεί το επίπεδο των μετακινήσεων μας και γενικότερα της κίνησής μας στο τραπέζι. Και δεν είναι μόνο η δύναμη που θα πρέπει να βελτιωθεί, αλλά και ο τρόπος που οι αθλητές μετακινούνται.

Σύμφωνα με τους Κινέζους υπάρχουν 5 ειδών διαφορετικές κινήσεις για τους επιθετικούς παίκτες, που χρησιμοποιούνται ανάλογα με τις απαιτήσεις του παιχνιδιού και όλες αυτές τις κινήσεις τις μαθαίνουν οι αθλητές από νεαρή ηλικία. Στην Ευρώπη, συνεχίζει ο Berner, μαθαίνουμε αυτές τις κινήσεις πολύ αργά. Πρέπει να ξεκινήσουμε να εκπαιδευόμαστε σε αυτά τα τεχνικά στοιχεία πολύ πιο νωρίς, ακόμα και από το πρώτο χρόνο της προπόνησης. Εκεί (Κίνα), η κίνηση της μέσης είναι κάτι που το μαθαίνουν με εξάσκηση μπροστά στον καθρέπτη. Απ? την άλλη, η εφαρμογή αυτού του είδους της προπόνησης στην Ευρώπη πιθανόν να ήταν και αιτία για να σταματήσουν να ασχολούνται με το πιγκ-πογκ. Είναι λοιπόν η διαφορά κουλτούρας πολύ έντονη και θα πρέπει να λαμβάνεται υπ? όψιν. Επιπλέον, οι Ευρωπαίοι κοιτάνε περισσότερο για τα αποτελέσματα παρά για την βελτίωση σε τεχνικό επίπεδο ενώ οι Κινέζοι αθλητές αγωνίζονται σε λιγότερα τουρνουά και εστιάζουν περισσότερο στην ανάπτυξη.

Κάποιο απόγευμα το καμπ επισκέφτηκε ο LI Zhun, που θεωρείται ένας από τους κορυφαίους προπονητές τεχνικής. Είναι ο ένας από τους δύο αρχι-προπονητές της Εθνικής Ομάδας των Γυναικών της Κίνας, που ήταν και ο προσωπικός προπονητής για τις ZHANG Yining και WANG Nan, πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου. Πρόκειται για έναν γνώστη του αντικειμένου σε ανώτατο βαθμό. Όταν ρωτήθηκε για τους Ευρωπαίους αθλητές είπε σχετικά με την κίνηση των ποδιών ? μετακινήσεις (footwork) και για το πώς χρησιμοποιούν το forehand. Επισήμανε δηλαδή ότι δεν χρησιμοποιούν αρκετή δύναμη. Ενώ οι μπάλες έχουν αρκετές περιστροφές (spin), δεν έχουν αρκετή δύναμη, που χρειάζεται. Οι Ευρωπαίοι παίζουν πρώτα με spin και μετά με δύναμη. Οι Κινέζοι με τον αντίθετο τρόπο. Πρώτα δύναμη και μετά φάλτσο. Επίσης, τόνισε ότι οι αθλητές που ήταν στο καμπ είναι ταλαντούχοι και μπορούν νε «υιοθετήσουν» αυτή τη τεχνική σύντομα. Από τις παρατηρήσεις του αθλητές και προπονητές εντυπωσιάστηκαν. Μάλιστα οι παίκτες είπαν ότι ήταν σαν να τους  σαν να δημιουργήθηκε ένας νέος τρόπο σκέψης.

Το βράδυ της πρωτοχρονιάς, οι παίκτες είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το προπονητικό κέντρο της Εθνικής Ομάδας της Κίνας. Στον πρώτο όροφο υπήρχε ένα πλήρως εξοπλισμένο γυμναστήριο. Στον δεύτερο υπήρχαν 24 τραπέζια για τις ανάγκες της Εθνικής Ομάδας των Γυναικών, ενώ ο τρίτος ήταν για την αντίστοιχη των Ανδρών. Οι γυναίκες έκαναν αγώνες επιλογής για το επερχόμενο Pro Tour. Ήταν ένα τουρνουά υψηλού επιπέδου και πιστεύω ότι ήταν πιο δύσκολο να πετύχεις εκεί παρά να έπαιρνες τον τίτλο σε ένα τουρνουά στην Ευρώπη. Όλοι εντυπωσιάσθηκαν από τους αγώνες αν και ο αρχι-προπονητής της Εθνικής Ομάδας και πρώην Παγκόσμιος Πρωταθλητής KONG Linghui είπε ότι δεν ήταν ικανοποιημένος με την απόδοση των αθλητριών επειδή ήταν?.αργές!! Άραγε, ποιες πιο γρήγορες θα ανταγωνιστούν, σκεφτήκαμε, εξωγήινους;;

Μαζί με τις γυναίκες ήταν και οι νεανίδες καθώς και κορασίδες που είχαν την ευκαιρία να αγωνίζονται ενάντια στις καλύτερες του κόσμου. Όλοι οι αθλητές μένουν στο προπονητικό κέντρο. Η πειθαρχία που δείχνουν είναι απόλυτη. Δεν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα σε Ολυμπιονίκες, Παγκόσμιους Πρωταθλητές και τους υπόλοιπους αθλητές. Όλοι στέκονται σαν στρατιώτες όταν ο προπονητής μιλάει. Όπως περιγράφει ο Berner, μου θύμισε τον καιρό που ήμουν στον Σουηδικό στρατό. Επιπλέον, έχουν και point system. Όλοι ξεκινάνε από τους 100 βαθμούς. Αν π.χ. έχουν κοσμήματα ή δαχτυλίδια, χάνουν 5 βαθμούς. Το ίδιο συμβαίνει όταν χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο, δεν ταχτοποιούν τα πράγματα τους κλπ Επίσης, τιμωρούντα με παραπάνω φυσικές δραστηριότητες όπως τρέξιμο 15χλμ. ή με τον να αποκλείονται από κάποια προπόνηση, αν πέσουν σε παραπτώματα.»

 

3η Σύνοδος Προπονητών ETTU - Επισκόπηση

3rd ETTU COACHING CONFERENCE

Austria 5-7/11/2010

Επισκόπηση

Όπως χρόνο ?τα τελευταία τρία- πραγματοποιήθηκε η σύνοδος για προπονητές Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης (ETTU).  Η πρωτοπόρος αυτή προσπάθεια, θα πρέπει να επισημάνω, είναι πολύ σημαντική και απαραίτητη για την εξέλιξη του αθλήματος και τη δημιουργία δικτύου επικοινωνίας μεταξύ των προπονητών. Το τελευταίο δυστυχώς σχεδόν δεν υφίσταται και απ? ότι φαίνεται δεν είναι αρνητικό προνόμιο της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης. Ωστόσο, εμείς ως προπονητές και στην ουσία ως κινητήριος δύναμη για την εξέλιξη στο αγωνιστικό κομμάτι του αθλήματος κυρίως, θα πρέπει να είμαστε σε ετοιμότητα και με ανοικτό μυαλό για να ακολουθήσουμε και να συμβάλουμε και εμείς με τη σειρά μας στην ανάπτυξη και στη βελτίωση των επιδόσεων των αθλητών.

Ο προπονητικός μικρόκοσμος της Ελληνικής Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης για πολύ καιρό ήταν συρρικνωμένος και παρόλα αυτά βρισκόμενος σε έναν ιδιότυπο «πόλεμο» για το ποιος προπονητής είναι ο πιο ικανός. Στην ουσία δηλαδή, μολονότι ανήκουμε σε ένα μικρό άθλημα, εντούτοις αναλωνόμαστε σε έναν πρωτότυπο εμφύλιο, θέλοντας να δείξουμε ποιος μπορεί να κάνει καλύτερα τη δουλειά, ποιος δηλαδή μπορεί να «βγάλει» αθλητές. Όπως λοιπόν ο κάθε εμφύλιος έχει παράπλευρες απώλειες (βλέπε συνεργασία και εμπιστοσύνη μεταξύ των προπονητών), αποτελεί και τροχοπέδη στην ανάπτυξη του αθλήματος, αφού ο καθένας κάνει ότι θέλει, όπως θέλει και στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς λόγο. Και σίγουρα η προπονητική διαδικασία και η ανάπτυξη των αθλητών δεν είναι μονόδρομος, αλλά σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να πληρούνται κάποια στάνταρτ που αν μη τι άλλο θα προστατεύουν τον αθλητή και θα οργανώνουν ορθότερα τη προπονητική διαδικασία. Αν σε όλα συνυπολογιστεί και η a priori άρνηση απόψεων και θέσεων με μόνο επιχείρημα το ποιος το είπε, τότε σίγουρα ο δρόμος που βαδίζουμε δεν διαφαίνεται θετικός.

Όλα τα παραπάνω ?θέλω να πιστεύω-ότι αποτελούν στην ουσία παρελθόν και ότι τα τελευταία χρόνια τα χάσματα τείνουν να γεφυρώνονται. Η πρωτοβουλία της Ελληνικής Ομοσπονδίας Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης ήταν πολύ σημαντική και έτσι τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται στη χώρα μας επιμορφωτικές ημερίδες και σεμινάρια διευρυμένου θεματικού περιεχομένου. Είχα την χαρά να επιλεγώ από την Ομοσπονδία ως επιμορφωτής και σε όλα τα σεμινάρια που οργανώθηκαν είδα συμμετοχή από ανθρώπους που είχαν δίψα για μάθηση, είτε ήταν η πρώτη τους επαφή με το άθλημα είτε κατείχαν πτυχίο από τα ΤΕΦΑΑ είτε ήταν βετεράνοι ή εν? ενεργεία αθλητές. Η αρχή λοιπόν έγινε και αισιοδοξώ ότι με την ίδια θέληση η Ομοσπονδία θα συνεχίσει αυτή τη προσπάθεια που σίγουρα θα βοηθήσει το άθλημα στην ανάπτυξη του τόσο σε ποσότητα όσο και ποιότητα.

Πέραν τούτου όμως δεν είναι δυνατόν στην εποχή της πληροφόρησης και της επικοινωνίας να περιμένουμε από την Ομοσπονδία την όποια ενημέρωση/επιμόρφωση. Θα πρέπει και εμείς ως προπονητές να θέσουμε ως προτεραιότητα την επιμόρφωση μας, προκειμένου να γίνουμε ωφέλιμοι αλλά και ανταγωνιστικοί. Πόσο μάλλον όταν οι ημερίδες επιμόρφωσης για την Επιτραπέζια Αντισφαίριση είναι ελάχιστες είτε με τη μορφή σεμιναρίων, συνόδων ή συνεδρίων στον Ευρωπαϊκό ή και Διεθνή χώρο και ειδικά για το 2010-11 σε μέρη που δεν καθιστούν απαγορευτική τη μετακίνηση των προπονητών που επιθυμούν να συμμετέχουν.

Κλείνοντας την παραπάνω μεγάλη αλλά θεωρώ χρήσιμη εισαγωγή θα ήθελα να επισημάνω και το λόγο αυτού του άρθρου που δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια ανασκόπηση των βασικών θεμάτων που συζητήθηκαν εκτενώς στην 3η Σύνοδο για προπονητές Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης που πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη το διάστημα 5-7/11/2010 και την παρακολούθησα αυτοπροσώπως.  Παρόντες ήταν περίπου 30 προπονητές από όλα τα μέρη της Ευρώπης.

Το μείζων θέμα που απασχόλησε τη σύνοδο ήταν η δημιουργία των προϋποθέσεων για την ανάπτυξη του αθλήματος, το οποίο φαίνεται ότι προς το παρόν δεν είναι ανταγωνίσιμο σε σχέση με τη Κίνα και τις άλλες Ασιατικές χώρες, οι οποίες υπερτερούν τόσο σε άνδρες όσο και γυναίκες. Επίσης, το φαινόμενο της διαρροής αθλητών στο κατώφλι της μετα-εφηβικής ηλικίας για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους, αποτελεί εξίσου σημαντικό θέμα μιας και οι λεγόμενες παραγωγικές ηλικίες και οι πολύχρονες προσπάθειες των αθλητών περιορίζονται σημαντικά όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα για την δημιουργία προϋποθέσεων για να συνεχίσει κάποιος νέος αθλητής να προπονείται σε επίπεδο Πρωταθλητισμού. Έτσι, ακόμα και αν οι ομάδες των νέων-νεανίδων φαίνεται να είναι ανταγωνιστικές, με το πέρασμα στην ηλικία αυτή αποδυναμώνονται αφού τα μέλη τους «κοιτάνε» προς άλλες περισσότερο προσοδοφόρες οδούς.

Το Γαλλικό Σύστημα

Κύριος ομιλητής μιας εκ? των συνεδριών ήταν ο κ.Decret, όπου ανέλυσε το Γαλλικό σύστημα ανάπτυξης του αθλήματος, το οποίο φαίνεται ότι τα τελευταία χρόνια αποδίδει σημαντικά μιας και η Γαλλία έχει εμφανίσει στο Πανευρωπαϊκό στερέωμα αθλητές υψηλού επιπέδου, ιδιαίτερα στις κατηγορίες των Εφήβων. Η απαρχή της οργάνωσης του νέου συστήματος ανάπτυξης του αθλήματος αναφέρεται στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όπου η Γαλλία ?αν και παραδοσιακά μεγάλη δύναμη στα αθλήματα- έφτασε στο σημείο να έχει ελάχιστους αθλητές διεθνούς επιπέδου. Επιπλέον, οι οικονομικοί υπολογισμοί των διοικητικών φορέων έδειχναν ότι στη χώρα απαριθμούνταν 9 Εθνικά   και 15 Περιφερειακά Αθλητικά Κέντρα, που συγκριτικά με τα αποτελέσματα δεν ήταν προσοδοφόρα. Αν ληφθεί υπ ?όψιν ότι το ίδιο σύστημα ανάπτυξης ήταν το ίδιο για 20 χρόνια και στις ομάδες δεν υπήρχε το «έδαφος» για τη δημιουργία αθλητών υψηλού επιπέδου, κάτι έπρεπε να γίνει, σύμφωνα με τον ομιλητή.

Η οργάνωση του νέου συστήματος έθεσε εξ? αρχής κάποιες βασικές αρχές. Κάποιες από αυτές ήταν:

  • Σωστότερος τρόπος επιλογής αθλητών,
  • προσανατολισμός του συστήματος στις ανάγκες των αθλητών,
  • διαρκείς συνεκτικοί κρίκοι ανάμεσα στο σωματειακό προπονητή και τον αθλητή,
  • πρόγραμμα προετοιμασίας σύμφωνα με τις διεθνείς απαιτήσεις και
  • διαφοροποίηση ανάμεσα στην επένδυση και την επιλογή των αθλητών

Ποιοτικά το νέο σύστημα όριζε νέες βάσεις που συνοπτικά παρουσιάζονται παρακάτω:

Επιλογή Ταλέντων:

  • Στρατολόγηση σε νεαρότερη ηλικία
  • Επιλογή βάση όχι μόνο των ικανοτήτων των μικρών αθλητών αλλά και σύμφωνα με την υποστήριξη που μπορεί να παρέχει το οικογενειακό περιβάλλον
  • Προπονητικό Πρόγραμμα που καθοδηγείται από τον Ομοσπονδιακό Προπονητή αλλά σε συνεχή και άμεση επικοινωνία με τον προπονητή της Ομάδας.

Διαχείριση Προγράμματος

  • Περίοδος προπόνησης από Σεπτέμβριο έως και Ιούνιο
  • Αριθμός παιδιών που αξιολογούνται  3500-4000. Ηλικίας 8-10 ετών
  • Η επιλογή θα γίνεται από τις πόλεις
  • Camp προετοιμασίας τον Ιούλιο με 15-25 επιλεγμένους αθλητές

Ιδιαιτερότητες

  • Επιλογή αθλητών και των προπονητών τους (ο κάθε αθλητής χρειάζεται τον προπονητή του).
  • Εκπαίδευση αθλητών και προπονητών την ίδια στιγμή
  • Έμφαση στις Φυσικές Ικανότητες
  • Προσαρμογή του Σχολείου
  • 6 -8 εβδομάδες Εθνικά Προπονητικά Camp. Κλήσεις σε αθλητές και προπονητές
  • Δημιουργικοί Αγώνες με σκοπό την αξιολόγηση των προγραμμάτων

Τα Εθνικά Αθλητικά Κέντρα

  • Με το νέο πρόγραμμα οργάνωσης δημιουργήθηκαν 3 Εθνικά κέντρα έναντι των 9 που υπήρχαν παλαιά.
  • Ένας προπονητής υπεύθυνος για 5 αθλητές
  • Σχολικός Χρόνος προσαρμοσμένος στο άθλημα
  • Προπονητικά Camp διαρκείας
  • 2 Προπονητικά Camp κάθε χρόνο που συμμετέχουν και τα 3 Εθνικά κέντρα

Ο ρόλος των Ομάδων

  • Baby Ping. Εισαγωγή του αθλήματος με τη μορφή κινητικών ασκήσεων και παιχνιδιών στη νηπιακή ηλικία
  • 1η φάση εισαγωγής στο άθλημα στις ηλικίες 8-12 έτη
  • Δημιουργία περιβάλλοντος για αθλητισμό υψηλών επιδόσεων

Οι παραπάνω επισημάνσεις αναφέρονται στο οργανόγραμμα του Γαλλικού συστήματος, το οποίο χρήζει σαφώς μεγαλύτερης ανάλυσης, αν θέλουμε να το εξετάσουμε διεξοδικά. Ωστόσο, αν θέλαμε να συνοψίσουμε σε μερικά συμπεράσματα θα πρέπει να υπογραμμίσω ότι ο ομιλητής θέλησε να δείξει ότι το νέο σύστημα:

  1. Απαιτεί Επαγγελματική προσέγγιση από την νηπιακή ηλικία
  2. Σχεδιάστηκε λεπτομερώς σε όλες του τις μορφές, πριν ξεκινήσει
  3. Δίνονται ευκαιρίες στους αθλητές να εξελιχθούν, ακόμα και αν δεν επιλεγούν στη 1η φάση
  4. Απαιτεί διαρκή επιμόρφωση και εκπαίδευση των προπονητών.

 

Το Ρουμάνικο Σύστημα

Η Ρουμανία αποτελεί μια παραδοσιακή δύναμη στο χώρο της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης, ιδιαίτερα στις γυναίκες. Κατά τη διάρκεια της συνόδου, ο κ. Filimon περιέγραψε τον τρόπο επιλογής και εκπαίδευσης των νέων αθλητών. Είναι σαφές, ότι η Ρουμανία δεν έχει ούτε το ανθρώπινο δυναμικό αλλά ούτε και τους πόρους της Γαλλίας. Και σίγουρα όταν μιλάμε για σχεδιασμό και ανάπτυξη, οι πόροι είναι αν μη τι άλλο απαραίτητοι. Ως αντιστάθμισμα των περιορισμένων πόρων, φαίνεται ότι είναι η σκληρή δουλειά που γίνεται στη Ρουμανία καθώς και η κοινωνική καταξίωση που μπορεί κάποιος να απολαύσει ως αθλητής.

Η πρώτη επιλογή γίνεται στο σχολείο στην ηλικία των 6-7 ετών. Τα παιδιά υποβάλλονται σε -μάλλον πρακτικά- τεστ αξιολόγησης και όσα τα καταφέρνουν περνάνε στη 2η φάση που είναι η συστηματική προπόνηση με σκοπό τη τελική αξιολόγηση. Η φάση αυτή διαρκεί 2 περίπου μήνες. Τα παιδιά που τα καταφέρουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις, επιλέγονται και εντάσσονται στο άθλημα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης. Όλα όσα δεν τα καταφέρνουν, απορροφούνται από άλλα αθλήματα.

Φαίνεται ότι το σύστημα της Ρουμανίας δεν υποστηρίζεται επιστημονικά, τουλάχιστον με τη μορφή που γνωρίζει τη σημερινή εποχή η αθλητική κοινότητα. Ίσως να είναι η έλλειψη πόρων ή η μεθοδολογία προσέγγισης και ανάπτυξης των αθλητών αυτών των χωρών. Πάντως και κρίνοντας από τα αποτελέσματα, θα πρέπει να δεχτούμε ότι παρ? όλες τις ελλείψεις σε εγκαταστάσεις και οικονομικούς πόρους η Ρουμανία είναι μέσα στις μεγάλες αθλητικές δυνάμεις και δεν αναφέρομαι μόνο στην Επιτραπέζια Αντισφαίριση.

Σύνοψη

Από τη μια πλευρά η Γαλλία με έναν στρατό από ερευνητές, προπονητές και με διαρκής ισχυρή οικονομική υποστήριξη. Από την άλλη η Ρουμανία, με το πείσμα και με τη διαρκή δουλειά, φωτίζουν με τον τρόπο τους κάποιον από τους δρόμους για να φτάσει κανείς στην κορυφή. Ως γνωστόν, στην προπονητική οι δρόμοι που οδηγούν στη κορυφή είναι πάρα πολλοί. Όποιον όμως και αν θέλει κάποιος να ακολουθήσει, θα πρέπει να έχει ισχυρή θέληση (αθλητές, γονείς και προπονητές) και να σχεδιάζει λεπτομερώς τα βήματά του. Θα πρέπει όμως να καθορίζεται το πλαίσιο οργάνωσης πάντα σε σχέση με τη κουλτούρα της χώρας στην οποία απευθύνεται, μιας και ο ιδιαίτερος πολιτισμικός χαρακτήρας μπορεί να οδηγήσει στην αποτυχία ένα σύστημα ενώ έχει αποδώσει κάπου θετικά κάπου αλλού.

Στο περιθώριο των συζητήσεων θα ήθελα και να σας μεταφέρω τις απόψεις του κορυφαίου προπονητή κ. Amizic σχετικά με τις αιτίες που υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη, σχετικά με την εξάπλωση και απόδοση των αθλητών. Ο πολύπειρος λοιπόν προπονητής σημείωσε ότι δεν είναι δυνατόν να κλείσει το κενό ανάμεσα στις δύο Ηπείρους μιας και υπάρχει μεγάλο πολιτισμικό χάσμα. Η κουλτούρα των δύο Ηπείρων είναι εντελώς διαφορετική και έχει επιπτώσεις και στο άθλημα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης, όπου η διαφορά είναι πολύ μεγάλη. Θα ήταν λάθος να προσπαθήσουμε να αντιγράψουμε όλα όσα συμβαίνουν στη Κίνα, τόνισε και ότι δεν έχει δει κανέναν Ευρωπαίο παίκτη που να έγινε φανερά καλύτερος ύστερα από την επίσκεψη του για προπόνηση στην Κίνα. Τα προβλήματα της Ευρώπης είναι πολλά και ξεκινούν από τον περιορισμένο χρόνο για προπόνηση εξαιτίας των συνεχών αγωνιστικών υποχρεώσεων των Ευρωπαίων αθλητών, από τους μη ξεκάθαρους στόχους (Ολυμπιονίκης ή Πρωταθλητής Παίδων;), από την εμμονή των προπονητών να συνεχίζουν μια μέθοδο η οποία φαίνεται ότι δεν εξελίσσει επαρκώς τους αθλητές καθώς και από τη πλημμελή εκπαίδευση των Ευρωπαίων προπονητών. Στα παραπάνω πρόσθεσε ότι απ? ότι φαίνεται, όλοι θέλουν να έχουν καλούς αθλητές αλλά δεν αλλάζουν το μέχρι τώρα σκεπτικό που εξουθενώνει αγωνιστικά τους αθλητές πριν καν ακόμα αποκτήσουν την απαραίτητη προπονητική επάρκεια. Υπογράμμισε επίσης ότι οι Ευρωπαίοι προπονητές έχουν χάσει το κύρος τους και ότι χωρίς κύρος δεν μπορεί να υπάρχει πυγμή, που είναι απαραίτητη για το προπονητή. Έτσι δεν υποστηρίζεται όταν πρέπει να πάρει αποφάσεις για το συνολικό όφελος του αθλητή, αποφάσεις που συγκρούονται με το πρόσκαιρο ή άμεσο συμφέρον. Στον αντίποδα, στην Ασία ο προπονητής έχει κυρίαρχη θέση στις επιλογές σχετικά με τον αθλητή και αυτός αποφασίζει. Αν λοιπόν πει ότι δεν θα παίξει ο παίκτης αγώνες, απλά δεν θα παίξει, χωρίς  παραπάνω διευκρινήσεις ή δισταγμό από την πλευρά αθλητών ή γονέων.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι το παραπάνω κείμενο έχει ως σκοπό να μεταδώσει στους Έλληνες προπονητές κάποια κύρια σημεία της 3ης Ευρωπαϊκής προπονητικής συνόδου και να αποτελέσει σημείο προβληματισμού και για τα θέματα που μας απασχολούν.

 

Προκειμένου να διαβάσετε δηλώσεις στην ETTU κάντε κλικ.

 

Μιχάλης Κατσικαδέλης

MSc ? ΠΕ11

Περ. Ομοσπονδιακός Προπονητής

 

Επιτραπέζια Αντισφαίριση - Μύθοι και Παρανοήσεις (2)

(συν. από Κεντρική σελίδα)

Παρανοήσεις

Με τα γρήγορα λάστιχα/ ξύλα παίζω καλύτερα

Μια ευρύτερα γνωστή παρανόηση που απαντάται ιδιαίτερα σε νέους και σε χαμηλού επιπέδου αθλητές. Επειδή γνωρίζουν ότι οι υψηλού επιπέδου αθλητές χρησιμοποιούν εξοπλισμό που δίνει τη δυνατότητα για βελτίωση της δύναμης και της περιστροφής της μπάλας, θεωρούν ότι όσο πιο «γρήγορα» λάστιχα/ ξύλα έχουν, τόσο το καλύτερο θα παίξουν.

Το αποτέλεσμα βέβαια είναι ότι χάνεται ο έλεγχος της μπάλας μιας και ο εξοπλισμός για αθλητές υψηλού επιπέδου δεν αποτελεί βοήθημα για να γίνει κάποιος καλύτερος παίκτης. Οι αθλητές που κάνουν χρήση τέτοιου εξοπλισμού, έχουν αφιερώσει πολλά χρόνια για την εξέλιξη και βελτίωση της τεχνικής τους και έτσι μπορούν να έχουν τον έλεγχο της μπάλας με τις «γρήγορες» ρακέτες. Με το να προσπαθεί κάποιος να χρησιμοποιεί μια πολύ γρήγορη ρακέτα χωρίς την κατάλληλη τεχνική οδηγείται σε αποτυχία.

Πρέπει να βρω τον απόλυτο συνδυασμό υλικών για να παίξω καλύτερα

Οι νέοι παίκτες ειδικότερα πέφτουν θύματα αυτής της παρανόησης. Ειδικά μερικοί, φαίνεται ότι προσπαθούν να δοκιμάσουν κάθε δυνατό συνδυασμό σε λάστιχα και ξύλα, με την ελπίδα να βρουν τη?μαγική ρακέτα!! Το αποτέλεσμα συνήθως είναι να μπουν σε μια ατέρμονη διαδικασία.

Είναι προτιμότερο λοιπόν από το να αρχίσει κανείς την αναζήτηση για τη τέλεια ρακέτα, να αγοράσει ένα ξύλο και δύο λάστιχα μέσης ταχύτητας και να κρατήσει τα χρήματά του γι? αργότερα ή να ξεκινήσει προπονήσεις για να μάθει το άθλημα. Μέσα σε ένα ?δύο χρόνια με τη προπόνηση θα έχει αποκτήσει αρκετά καλή τεχνική, που θα μπορεί να αρχίσει να κοιτάει για υλικά που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του και στο είδος του παιχνιδιού που έχει εξασκηθεί. Σίγουρα η γνώμη των ειδικών μπορεί να βοηθήσει.

Τα ειδικά λάστιχα είναι απρόβλεπτα

Συνήθως αυτή η παρανόηση ακούγεται από αθλητές χαμηλού επιπέδου που δεν μπορούν να καταλάβουν πως επιστρέφει η μπάλα μετά από ένα κτύπημα με Anti Spin ή με «δοντάκια». Όταν ο παίκτης εξοικειωθεί με το τι μπορούν να κάνουν αυτά τα λάστιχα, καταλαβαίνει ότι σίγουρα δεν είναι απρόβλεπτα. Η προπόνηση και η υπομονή θα βελτιώσουν οπωσδήποτε το αποτέλεσμα.

Το Ταλέντο μπορεί να μετρηθεί

Αυτός ο μύθος αποτελεί πολλές φορές τη κύρια αιτία για διαφωνίες μεταξύ των παικτών.  Έτσι, μερικοί αποφαίνονται ότι μπορούν να αναγνωρίσουν το ταλέντο ή ότι μπορούν να ξεχωρίσουν ποιος παίκτης είναι ο πιο ταλαντούχος

Αυτό που θα πρέπει να τονιστεί είναι ότι δεν θα πρέπει να συγχέεται το ταλέντο με το πόσο συχνά κερδίζει κάποιος έναν αγώνα. Συνεπώς, ας μην βάζουμε όρια στον εαυτό μας επειδή χάνουμε και σκεφτόμαστε ότι δεν έχουμε ταλέντο αφού ποτέ δεν μπορεί να ξέρει κάποιος πόσο «μακριά» θα φτάσει, πριν?.φτάσει!

Οπωσδήποτε προειδοποίηση πριν τη ποινή

Αυτή η παρανόηση συνηθίζεται τόσο σε άπειρους όσο και έμπειρους αθλητές, που θεωρούν ότι θα πρέπει οπωσδήποτε ο διαιτητής να τους προειδοποιήσει για ένα παράνομο σέρβις πριν τους τιμωρήσει. Προφανώς, επειδή ο κανονισμός λέει ότι ο διαιτητής μπορεί να δώσει προειδοποίηση αν το σέρβις είναι αμφισβητούμενης νομιμότητας.

Η ουσία είναι όμως ότι αυτό εναπόκειται στη κρίση του διαιτητή και αν κρίνει ότι ευθύς εξαρχής το σέρβις είναι παράνομο έχει τη αρμοδιότητα να τιμωρήσει το παίκτη. Το ίδιο αναφέρεται και στους κανονισμούς, ότι ένα παράνομο σέρβις θα πρέπει να τιμωρείται χωρίς προειδοποίηση.

Επίλογος

Το παραπάνω άρθρο προσπάθησε να καταγράψει και να εξηγήσει κάποιους από τους κύριους μύθους και παρανοήσεις που συναντά κανείς στο άθλημα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης. Με τη γνώση των κανονισμών αλλά και ακολουθώντας τις οδηγίες των ειδικών μπορεί κανείς να διασκεδάσει αλλά και να γνωρίσει το συναρπαστικό άθλημα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης και σίγουρα θα βρει κερδισμένος.

 

Πρωτότυπο άρθρο: Top Myths About Table Tennis/Ping-Pong by Greg Letts, Table Tennis.about.com

Επιμέλεια : Μιχάλης Κατσικαδέλης


 

Επιτραπέζια Αντισφαίριση - Μύθοι και Παρανοήσεις

Κάθε άθλημα περιβάλλεται από κάποιους μύθους, που σε μερικές περιπτώσεις είναι πιστευτοί από αρκετά μεγάλη μερίδα του κόσμου. Αυτό άλλωστε δεν συμβαίνει μόνο στα αθλήματα αλλά και στη καθημερινή ζωή. Ειδικότερα στο άθλημα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης παρουσιάζονται περισσότερες παρανοήσεις μιας και ο τρόπος που αγωνίζονται οι υψηλού επιπέδου αθλητές διαφέρει σημαντικά από αυτούς που ασχολούνται με το άθλημα ερασιτεχνικά. Έτσι εκτός από τους μύθους που πιστεύονται στο ευρύ κοινό που δεν ασχολείται με το άθλημα, παρατηρείται και σειρά παρανοήσεων από όσους ασχολούνται ερασιτεχνικά, συνήθως χαμηλού επιπέδου αγωνιζόμενους.

Στο άρθρο αυτό του Greg Letts, γίνεται μια προσπάθεια να καταγραφούν τόσο οι μύθοι όσο και οι παρανοήσεις σχετικά με το αγώνισμα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης.

Οι Μύθοι

Η Επιτραπέζια Αντισφαίριση είναι ένα παιχνίδι αλλά όχι άθλημα.

Αυτός είναι συνήθως ο πιο διαδεδομένος μύθος σχετικά με την Ε.Α. στο ευρύ κοινό και συμβαίνει επειδή είναι πολύ εύκολο να ξεκινήσει κάποιος αμέσως να παίζει πιγκ-πογκ χωρίς καμία άλλη προετοιμασία. Έτσι, ακόμα και δύο αρχάριοι που μπορούν να πετύχουν τη μπάλα, είναι δυνατόν να αρχίσουν να παίζουν, ακόμα και σετ.

Προφανώς, ο τρόπος που θα παίξουν, δεν είναι αυτός με τον οποίο αγωνίζονται αθλητές που ασχολούνται συστηματικά με το άθλημα, ωστόσο πολλοί θεωρούν ότι έτσι παίζουν όλοι, μέχρις ότου βέβαια δούνε αθλητές να αγωνίζονται. Και σίγουρα όταν θα τους δουν θα καταλάβουν τη τεράστια διαφορά. Σε αντίθεση με άλλα αθλήματα λ.χ. το τένις, όπου για να υπάρξει ένα στοιχειώδες παιχνίδι με αρχάριους θα πρέπει να υπάρξουν τουλάχιστον κάποιες ώρες εκμάθησης. Συνεπώς, επειδή οι νέοι παίκτες στο τένις χρειάζονται περισσότερο κόπο για μερικές ανταλλαγές κτυπημάτων, εκτιμούν περισσότερο τις ικανότητες των υψηλού επιπέδου αθλητών.

Δεν απαιτούνται Φυσικές Ικανότητες

Αυτός ο μύθος σε μεγάλο βαθμό συσχετίζεται με την άποψη ότι η Επιτραπέζια Αντισφαίριση δεν είναι άθλημα αλλά μόνο παιχνίδι. Πολλές φορές για την εξάπλωση αυτού του μύθου έχουν μερίδιο και κάποιοι που προσπαθούν να κάνουν το άθλημα γνωστό και να προσεγγίσουν περισσότερο κόσμο, λέγοντας ότι μπορεί να παίξει και να αγωνισθεί ο οποιοσδήποτε. Αυτό βέβαια είναι αλήθεια σε κάποιο ποσοστό αλλά δεν θα πρέπει να αγνοείται το γεγονός ότι σε υψηλότερα επίπεδα χρειάζεται η ανάπτυξη πολλών Τεχνικών και Τακτικών στοιχείων για να ανταπεξέλθει κανείς όταν υπάρχουν ελλείψεις σε φυσικές Ικανότητες. Και φυσικά οι αθλητές υψηλών επιδόσεων βρίσκονται σε άριστη φυσική κατάσταση.

Για να παίξει κανείς πρέπει να έχει γρήγορα αντανακλαστικά

Όσοι πιστεύουν αυτό το μύθο, θεωρούν την Επιτραπέζια Αντισφαίριση ως ένα άθλημα όπου οι παίκτες κτυπάνε τη μπάλα τόσο γρήγορα που δεν υπάρχει καν χρόνος για να σκεφτούν και έτσι τα γρήγορα αντανακλαστικά είναι η κύρια ικανότητα για να παίξει κανείς.

Και σίγουρα ο χρόνος αντίδρασης είναι μια σημαντική ικανότητα, αλλά μπορεί κάποιος να παίξει πολύ καλό πιγκ-πογκ χωρίς να έχει αντιδράσεις υπεράνθρωπου. Ο έξυπνος παίκτης μπορεί να κατευθύνει τη μπάλα σε τέτοια θέση όπου ο αντίπαλος να μην μπορεί να τη κτυπήσει με μεγάλη δύναμη ή να αναγκάσει τον αντίπαλο να κατευθύνει τη μπάλα σε συγκεκριμένο σημείο. Ο χρόνος αντίδρασης από μόνος του, δεν μπορεί να κάνει πολλά.

Το πινγκ-πονγκ δεν είναι θεαματικό

Συνήθως αυτή η άποψη απαντάται σε όσους έχουν δει πιγκ-πογκ χαμηλού επιπέδου μόνο.  Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει όταν κάποιος έχει τη δυνατότητα να δει από κοντά αθλητές υψηλού επιπέδου να αγωνίζονται, προσφέροντας θέαμα.

Το πινγκ-πονγκ είναι παιχνίδι, η Επιτραπέζια Αντισφαίριση είναι άθλημα.

Αυτός ο μύθος είναι δημοφιλής επειδή ένας αριθμός έμπειρων αθλητών συνήθως λένε ότι ασχολούνται με το άθλημα της Επιτραπέζιας Αντισφαίρισης παρά με το πινγκ-πονγκ. Στην ουσία όμως, στην ιστορία του αθλήματος χρησιμοποιούνται και τα δύο ονόματα για να περιγράψουν την ίδια αθλητική δραστηριότητα.

Αν και ίσως η χρήση των λέξεων πινγκ-πονγκ δυσαρεστεί κάποιους έμπειρους αθλητές, στην  πραγματικότητα και τα δύο ονόματα είναι σωστά. Βέβαια, συνήθως χρησιμοποιείται ο όρος πινγκ-πονγκ για να περιγράψει το παιχνίδι αναψυχής ενώ η χρήση του όρου Επιτραπέζια Αντισφαίριση δίνει πιο σοβαρή χροιά στο άθλημα. Ότι και να χρησιμοποιείται πάντων είναι ακριβές.

 

Παρανοήσεις

 

Racket Control Changes and Announcement

Από την Τετάρτη 1η Σεπτεμβρίου τίθενται σε εφαρμογή οι νέοι κανονισμοί ελέγχου για τις ρακέτες.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ

 
Περισσότερα Άρθρα...