Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.sch.gr/kontaxis

 

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

Τεχνικός Πολιτισμός

Χρήσιμες Συνδέσεις

Αξιοποιήστε τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων 2010-2011

Προθεσμία 16 Νοεμβρίου 2010 (e-twinning 9 Νοεμβρίου 2010

Τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων όπως η περιβαλλοντική εκπαίδευση, η αγωγή υγείας, η αγωγή σταδιοδρομίας, το e-twinning, οι επισκέψεις εκπαιδευτικών και μαθητών σε άλλες χώρες κλπ αποτελούν, πέραν των άλλων, ένα εξαιρετικό μέσο προσέλκυσης του ενδιαφέροντος των μαθητών,  προβολής του σχολείου στην τοπική κοινωνία, αλλαγής της εικόνας του σχολείου συνολικά.

Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί που έχουν συμμετάσχει σε ανάλογα προγράμματα έχουν να διηγηθούν σπουδαίες ιστορίες σχετικά με την ενεργοποίηση μαθητών, οι οποίοι δεν δείχνουν ανάλογο ενδιαφέρον στα μαθήματα του σχολείου. Μέσα από θέματα που ενδιαφέρουν τους μαθητές και την τοπική κοινωνία (άρα οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι κάνουν "κάτι σημαντικό") πραγματοποιούνται κάθε χρόνο "μικρά θαύματα".  Μέσα από αυτά τα θαύματα "κερδίζουμε" μαθητές προσωρινά  ή ακόμη καταφέρνουμε  να  αλλάξουμε συνολικά την μορφωτική τους πορεία.

Το αντικείμενο των Επαγγελματικών Σχολείων είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για τις παραπάνω δραστηριότητες αλλά και τη σύνδεσή τους με επιμέρους διδακτικά αντικείμενα.

Προφανώς, οι μαθητές των μικρότερων τάξεων του Λυκείου είναι περισσότερο εύκολο να συμμετάσχουν σε αντίστοιχα προγράμματα.

Ωστόσο θα μπορούσαν να συμμετάσχουν και μαθητές της Γ΄ τάξης, ιδιαίτερα αυτοί οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται να λάβουν μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις. Κατ' αυτόν τον τρόπο, οι συγκεκριμένοι μαθητές μπορούν να δραστηριοποιούνται σε αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν για το επάγγελμά τους, την ώρα που οι υπόλοιποι μαθητές ασχολούνται με την επίλυση σύνθετων ασκήσεων. Έτσι αποφεύγονται και τα φαινόμενα, οι μαθητές αυτοί να παρακωλύουν το μάθημα που συνήθως είναι προσανατολισμένο στην προετοιμασία για τις πανελλήνιες εξετάσεις. 

Τα προγράμματα αυτά μπορούν κάλλιστα να συνδεθούν και με επαγγελματικά μαθήματα, διευκολύνοντας έτσι τη διδασκαλία τους.

Α΄ ΕΠΑΛ και Α΄ ΓΕΛ

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελεί το μάθημα Στοιχεία Τεχνολογίας της Α΄ ΕΠΑΛ και Τεχνολογία Α΄ ΓΕΛ όπου στη σχετική πρόταση διδασκαλίας του παρουσιάζονται διάφορες ιδέες για ομαδικές εργασίες μαθητών οι οποίες κάλλιστα θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο και της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή της Αγωγής Υγείας ή της Αγωγής Σταδιοδρομίας. Κατ' αυτόν τον τρόπο, εξοικονομείται και χρόνος ώστε μέρος του προγράμματος να διεξάγεται στο πλαίσιο του μαθήματος. Δείτε σχετικά οδηγίες για το μάθημα Στοιχεία Τεχνολογίας.

Επίσης στα προγράμματα θα μπορούσαν να συνεργαστούν και οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν το ΣΕΠ και την Πληροφορική, αλλά και τη Φυσική ή Χημεία. Σε αυτήν την περίπτωση, αξιοποιούνται τα Προγράμματα δραστηριοτήτων και οι ώρες που προβλέπονται στο ωράριο,  για τη συνεργασία των εκπαιδευτικών που διδάσκουν παρεμφερή μαθήματα, κάτι που θα έπρεπε να γίνεται εκ των πραγμάτων. Δείτε επίσης το άρθρο: Αξιοποίηση του εργαστηρίου Φυσικής στα τεχνολογικά μαθήματα

Β΄ ΕΠΑΛ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ και ΟΧΗΜΑΤΩΝ

Στη Β΄ ΕΠΑΛ, το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει αρκετά μαθήματα εισαγωγής σε βασικούς τεχνολογικούς τομείς όπως ΜΕΚ, Θερμοδυναμική κλπ. Στις σχετικές οδηγίες για αυτά τα μαθήματα προβλέπονται πλήθος εργασιών, οι οποίες μπορούν κάλλιστα να συνδεθούν με προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (πχ εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση ρύπων, διαχείριση λαδιών στα συνεργεία κλπ) ή με προγράμματα Αγωγής Υγείας (πχ Υγιεινή και Ασφάλεια στην Εργασία) ή Αγωγής Σταδιοδρομίας. .

Επίσης, ανάλογες δυνατότητες προσφέρονται στα εργαστηριακά μαθήματα, όπου και πάλι οι οδηγίες προτείνουν να πραγματοποιηθούν κάποιες εργασίες μαθητών σχετικά με την Υγιεινή και Ασφάλεια και τις πραγματικές συνθήκες στους χώρους εργασίας.

Πάρτε σχετικές ιδέες από τις Οδηγίες για τη Β΄ τάξη των ΕΠΑΛ

ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ

Παρακάτω αναφέρουμε ορισμένες συγκεκριμένες ιδέες για τις ειδικότητες των Μηχανολόγων:

Περιβαλλοντική εκπαίδευση και Μηχανολόγοι

Αγωγή Υγείας και Μηχανολόγοι

Άλλα προγράμματα και Μηχανολόγοι

Πως πραγματοποιείται μια πρόταση

 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Μηχανολόγοι

Η περιβαλλοντική εκπαίδευση μπορεί να αξιοποιηθεί όχι μόνο για να ασχοληθούν οι μαθητές με γενικότερα θέματα περιβάλλοντος που τους ενδιαφέρουν, αλλά ακόμη για σύνδεση της περιβαλλοντικής τους ευαισθησίας με το αντικείμενο εκπαίδευσής τους και τα τοπικά προβλήματα. Όσες ομάδες συμμετέχουν σε αντίστοιχα προγράμματα μπορούν να επισκεφθούν μέχρι 2 από τα 56 Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα και το καθ' ένα διαθέτει διάφορα προγράμματα, πολλά από τα οποία έχουν άμεση σχέση με τον τομέα των Μηχανολόγων.  Παραδείγματα έργων στα οποία θα μπορούσαν να ασχοληθούν οι μαθητές του ευρύτερου μηχανολογικού τομέα, σε συνδυασμό με άλλους τομείς είναι τα εξής:

  • Διαχείριση αποβλήτων των συνεργείων αυτοκινήτου (λάδια, υγρά, λάστιχα,  κλπ)

  • Εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια ή ειδικότερα σε τουριστικές περιοχές,  εξοικονόμηση ενέργειας σε τουριστικές εγκαταστάσεις (καταλύματα, ξενοδοχεία κλπ όπου υπάρχει πλούσιο υλικό και οδηγοί από ΚΑΠΕ και Εθνικό Αστεροσκοπείο)

  • Περιβαλλοντική προσέγγιση τουριστικών εγκαταστάσεων (ευρύτερη προσέγγιση μαζί με άλλες ειδικότητες)

  • Εξοικονόμηση νερού στην κατοκία, ή αγροτικές ή τουριστικές εγκαταστάσεις

  • Προστασία περιβάλλοντος ή και εξοικονόμηση πόρων σε βιοτεχνίες ή βιομηχανίες (πχ ελαιοτριβεία, οινοποιεία, μονάδες τροφίμων)

  • Η περιβαλλοντική προσέγγιση στη δουλειά του ψυκτικού ή του υδραυλικού, ή του μηχανικού αυτοκινήτων, ή του μηχανολόγου στη βιομηχανία κλπ

Τα Κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και άλλες πληροφορίες  στην Πύλη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Συμβουλευθείτε παλαιότερη οδηγία με τίτλο: Ενεργητική μάθηση σε Τουριστικές Περιοχές

 Αγωγή Υγείας και Μηχανολόγοι

Τα προγράμματα αγωγής υγείας μπορούν κάλλιστα να συνδεθούν με θέματα Υγιεινής και Ασφάλειας της εργασίας στο επάγγελμα ή στο σχολείο, στο εργαστήριο κλπ. Ενδεικτικά παραδείγματα:

  • Υγιεινή και Ασφάλεια στο επάγγελμα του μηχανικού αυτοκινήτων ή του ψυκτικού, ή του υδραυλικού κλπ

  • Υγιεινή και Ασφάλεια στα κτίρια

  • Υγιεινή και Ασφάλεια σε τοπικές παραγωγικές μονάδες

  • Υγιεινή και Ασφάλεια στις τουριστικές επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, εστιατόρια, καταλύματα, camping κλπ)

  • Υγιεινή και Ασφάλεια στο Εργαστήριο του σχολείου. πχ ένα εύκολο σχετικά πρόγραμμα θα μπορούσε να περιλαμβάνει την επιλογή των κατάλληλων σημάνσεων και την τοποθέτησή τους στα εργαστήρια ή και στους άλλους χώρους του σχολείου.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να πάρετε από τον Οδηγό:
Η Υγιεινή και Ασφάλεια στην εκπαίδευση των Μηχανολόγων

 Άλλα προγράμματα και Μηχανολόγοι

Τα πολιτιστικά προγράμματα ή τα προγράμματα σταδιοδρομίας μπορούν επίσης να συνδεθούν με το αντικείμενο του μηχανολόγου πχ

  • Φωτογραφίζω και περιγράφω τα επαγγέλματα και το περιβάλλον εργασίας του ψυκτικού, του υδραυλικού, του μηχανικού αυτοκινήτων κλπ.

  • Φωτογραφίζω και παρουσιάζω την ιστορία των βιομηχανικών και μηχανολογικών μνημείων της περιοχής μου. Δείτε σχετικά το άρθρο "Πολιτιστικό απόθεμα των βιομηχανικών εγκαταστάσεων των Κυκλάδων". http://www.viokliron.gr/documents/Spartinou.pdf

Επίσης, τα υπόλοιπα προγράμματα και ιδιαιτέρως τα προγράμματα κινητικότητας και δια βίου εκπαίδευσης όπως το Leonardo Da Vinci και το Comenius δίνουν πολλές ευκαιρίες για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Δείτε τη σχετική περιοχή στην ιστοσελίδα μας: Ευκαιρίες

 Πως πραγματοποιείται  μια πρόταση

Η διαδικασία συμμετοχής στα προγράμματα είναι σχετικά απλή και περιγράφεται σε σχετική εγκύκλιο που εκδίδεται από το ΥΠΕΠΘ.

Συνοπτικά, ακολουθείται η εξής διαδικασία:

Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να υλοποιήσουν κάποιο πρόγραμμα, συγκροτούν την εθελοντική μαθητική ομάδα, η οποία μπορεί να αποτελείται:

  • από κανονικό σχολικό τμήμα

  • από ομάδα μαθητών /τριών διαφορετικών τμημάτων

  • από μαθητές του σχολείου σε συνεργασία με μαθητές άλλου σχολείου.

 

Όταν συγκροτηθεί η ομάδα, ο εκπαιδευτικός επιλέγει σε συνεργασία με τους μαθητές/τριες το θέμα του προγράμματος. Σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των θεμάτων, υπενθυμίζουμε τις βασικές αρχές που εφαρμόζονται στα προγράμματα των Σχολικών Δραστηριοτήτων: η διεπιστημονική θεώρηση, η βιωματική προσέγγιση, η ενθάρρυνση της μαθητικής πρωτοβουλίας, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, η ανάπτυξη δημοκρατικού διαλόγου και η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. Μετά την επιλογή του θέματος, ακολουθεί ο σχεδιασμός του προγράμματος που περιλαμβάνει τον τίτλο, τα υποθέματα, τους στόχους, το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία, το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης, τις συνεργασίες, τα πεδία σύνδεσης με τα αναλυτικά προγράμματα, το ημερολόγιο προγραμματισμού δραστηριοτήτων και τα ονοματεπώνυμα των εκπαιδευτικών και των μαθητών που θα συμμετέχουν. Στη συνέχεια, συμπληρώνεται με τις πληροφορίες αυτές «Σχέδιο υποβολής προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων» , υπόδειγμα του οποίου επισυνάπτεται στην εγκύκλιο. (παράρτημα 2)

Τα συμπληρωμένα σχέδια θα πρέπει να εγκριθούν από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας ή των σχολικών μονάδων, σε περίπτωση συνεργασίας σχολείων, και στη συνέχεια να υποβληθούν στους αντίστοιχους Υπευθύνους της τοπικής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, προκειμένου αυτοί να εισηγηθούν την έγκριση και τη χρηματοδότησή τους από την Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης, στην οποία συμμετέχουν όλοι οι Υπεύθυνοι.

Ο εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει πρόγραμμα και μόνο αυτός δικαιούται: Δύο (2) ώρες υπερωρία την εβδομάδα ή δύο (2) ώρες συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου του εφόσον το επιτρέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου. Έχει επίσης την δυνατότητα για μία (1) ώρα υπερωρία και μία (1) ώρα συμπλήρωση.

Για τα Προγράμματα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση διατίθεται εβδομαδιαίως ένα δίωρο  το οποίο ορίζεται συγκεκριμένα και αναγράφεται στο πρακτικό του Συλλόγου καθηγητών του σχολείου που εγκρίνει το πρόγραμμα και  το οποίο συνοδεύει το σχέδιο υποβολής προγράμματος.

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς για όλες τις δραστηριότητες μπορεί να διατεθεί ένα διήμερο προκειμένου να γίνει παρουσίαση των προγραμμάτων (γιορτές μαθητικής δημιουργίας).

 

 

Κατεβάστε την Εγκύκλιο  "Σχεδιασμός και Υλοποίηση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων για το σχολικό έτος 2010-2011"  http://didefth.gr/kesyp/wp-content/uploads/egiklios-sxolikon-drastiriotiton.zip

Περιλαμβάνει αναλυτικές οδηγίες και έντυπα υποβολής προτάσεων

Τα σχέδια προγραμμάτων πρέπει να υποβληθούν μέχρι την

Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010, στην τοπική Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

Είμαστε στη διάθεσή σας για βοήθεια, παρουσίαση εμπειριών άλλων σχολείων και πρακτικές οδηγίες.

Αθανάσιος Κονταξής
Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12
Μηχανολόγος Μηχανικός