«Σχεδιάζοντας βιοκλιματικά το σχολείο» από το 18ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης για τον Διαγωνισμό «STEAM for all 2020-2021»
Θέμα:
Περιβάλλον |
Τάξη:
Τάξη Υποδοχής |
Ηλικία: 12 | Χρόνος: – λεπτά |
Κόστος:
Λιγότερο από 10 ευρώ |
Είδος:
Κατασκευή |
Λέξεις κλειδιά:
|
Δεξιότητες:
|
* Απαιτείται επίβλεψη από γονέα/κηδεμόνα ή εκπαιδευτικό.
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός
Ζωή Μπούτζα
Στόχοι
1. Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές αναφορικά με την ανάγκη να προστατεύσουμε το περιβάλλον και να εξοικονομήσουμε ενέργεια
2. Να εντοπίσουν αν και πού παρατηρείται υπερκατανάλωση ενέργειας στο σχολείο
3. Να ανακαλύψουν πώς μπορούμε να εξοικονομήσουμε ενέργεια και να αξιοποιήσουμε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
4. Να ευαισθητοποιήσουν και την υπόλοιπη κοινότητα του σχολείου αναφορικά με τα παραπάνω
5. Να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλήματος
6. Να εξοικειωθούν με τις έννοιες: ενέργεια, χημική ενέργεια, θερμότητα, θερμοκρασία, μόνωση, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κ.λπ.
7. Να κατακτήσουν σχετικό λεξιλόγιο που συναντάμε στην καθημερινότητα (ηλεκτρικές συσκευές, λάμπες οικονομίας, ανεμιστήρες, διπλά τζάμια, ανακύκλωση πλαστικών, γυαλιών, μετάλλων, πλαστικών, ) και να διευρύνουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες
8. Να ανακαλύψουν πώς μπορούν να ξαναχρησιμοποιήσουν συσκευασίες και υλικά
9. Να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να ενδυναμωθούν
Υλικά
- Χαρτόκουτα
- Συσκευασίες από φελιζόλ
- Συσκευασίες από κατεψυγμένα λαχανικά
- Κουτί από αναψυκτικό
Προετοιμασία εκπαιδευτικού
1. Εντοπισμός προϋπάρχουσας γνώσης
2. Δημιουργία ή επιλογή του υλικού για τη διαπραγμάτευση βασικών εννοιών που θα χρειαστούν (ενέργεια, μορφές και πηγές ενέργειας, τρόποι εξοικονόμησης), καθώς και για την κατανόηση του τρόπου αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
3. Προετοιμασία φύλλων εργασίας (ενεργειακό βαρόμετρο για το σχολείο και για το σπίτι, φύλλα εργασίας για την αξιολόγηση των πειραμάτων) και πειραμάτων (πειράματα θερμομόνωση, ηλιακού θερμοσίφωνα)
Οδηγίες
1. Εντοπισμός της ανάγκης επίλυσης του προβλήματος στέγασης της Τάξης Υποδοχής του σχολείου
2. Ιδεοθύελλα γύρω από την έννοια της ενέργειας και εντοπισμός της στενής εξάρτησης του ανθρώπου από αυτή
3. Σχολιασμός της υπερκατανάλωσης που παρατηρείται και των συνεπειών της για το περιβάλλον και τον άνθρωπο (π.χ. πόλεμοι για τα ενεργειακά αποθέματα)
4. Εντοπισμός της ενεργειακής κατανάλωσης στο σπίτι πρώτα κι έπειτα στο σχολείο (ενεργειακό βαρόμετρο, παρατήρηση, συνέντευξη από τη διευθύντρια)
5. Πειράματα σχετικά με τα υλικά θερμομόνωσης και τη λειτουργία του ηλιακού θερμοσίφωνα
6. Συλλογή υλικών που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν
7. Κατασκευή της μακέτας [σχεδιασμός του αναπτύγματος και των επιμέρους στοιχείων του κτιρίου (πόρτες, παράθυρα), υπολογισμός του πόσα παράθυρα θα πρέπει να υπάρχουν ώστε να υπάρχει αρκετό φυσικό φως, εφαρμογή θερμομονωτικού υλικού, κατασκευή ηλιακού θερμοσίφωνα, τοποθέτηση του σωλήνα για την ενδοδαπέδια θέρμανση και σύνδεση με τον ηλιακό θερμοσίφωνα, τοποθέτηση κουρτινών για επιπλέον θερμομόνωση, διακόσμηση]
Αξιολόγηση Δραστηριότητας
Η κατασκευή της μακέτας αποτελεί ουσιαστικά τη διαδικασία αξιολόγησης όλων όσων προηγουμένως διαπραγματευθήκαμε με τους μαθητές. Περαιτέρω εμπέδωση κι αξιολόγηση προβλέπεται μέσω της δημιουργίας σχετικού βίντεο αναφορικά με τη μακέτα και το πού στηρίζεται προς ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της υπόλοιπης σχολικής κοινότητας.
Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ.
Επιστημονικό Υπόβαθρο
Η κατεύθυνση που ακολουθήθηκε είναι αυτή του εποικοδομισμού. Η δραστηριότητα έγινε στο πλαίσιο ενός project περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κι έχει διαθεματική και συνεργατική προσέγγιση. Αξιοποιήθηκαν βασικές θεωρητικές αρχές κι επιστημονικές γνώσεις που αφορούν στην ενέργεια, τις μορφές και τις πηγές της, τη διαχείρισή της κ.λπ. καθώς και κάποια στοιχεία βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής.
Πηγή
Τα πειράματα που πραγματοποιήθηκαν πριν την κατασκευή της μακέτας είναι από την ιστοσελίδα: plastelini.xyz- πειράματα στην ενέργεια.
Αφήστε μια απάντηση