«Περσινά ξινά σταφύλια» μεν, πάντα χρήσιμα δε?

 Κύριε διευθυντή,

Τις παραμονές της έναρξης του νέου σχολικού έτους επιλέγει ως κατάλληλη χρονική στιγμή ο συντάκτης της εφημερίδας σας κ. Απ. Λακασάς για να στραφεί, για μια ακόμη φορά, με ανοίκειο τρόπο και κατά παράβαση κάθε έννοιας δημοσιογραφικής δεοντολογίας, εναντίον του κλάδου των εκπαιδευτικών (φ. της 26/08/2014).

http://www.kathimerini.gr/781079/article/epikairothta/ellada/ka8hghtes-den-e3antloyn-to-evdomadiaio-wrario

Επιτρέψτε μας να επισημάνουμε ότι δεν είναι πρώτη φορά που ο κ. Λακασάς καταφέρεται συκοφαντικά εναντίον των εκπαιδευτικών, εκτοξεύοντας ανυπόστατες, γενικευτικές κατηγορίες για εκπαιδευτικούς που δήθεν «δεν εξαντλούν το ωράριό τους», επιχειρώντας να αμαυρώσει έτσι τη δημόσια εικόνα τους. Στο φύλλο της εφημερίδας σας στις 26/08/2014 έκανε πάλι λόγο για «καθηγητές της αργομισθίας», και για «λαθροχειρία με τις ώρες διδασκαλίας».

http://www.kathimerini.gr/472927/article/epikairothta/ellada/ka8hghtes-ths-argomis8ias

Μόνο που αυτή τη φορά η ακραία παραβίαση κάθε έννοιας δημοσιογραφικής δεοντολογίας από μέρους του κ. Λακασά δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με την επίκληση της άγνοιας. Και αυτό γιατί, ενώ ανακινεί, μετά από σχεδόν μια διετία, το ίδιο ζήτημα, αποσιωπά εντελώς τις αναλυτικές και τεκμηριωμένες απαντήσεις που έδωσαν τότε οι εκπαιδευτικοί (μέσω των ΕΛΜΕ) της Νότιας Αθήνας και της Ανατολικής Αττικής, στις ίδιες κατηγορίες τις οποίες επαναφέρει και με το πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας σας.

Δεν γνωρίζει άραγε ο επιπόλαιος κατήγορος των εκπαιδευτικών ? συντάκτης του άρθρου ότι με αφορμή τα πορίσματα των επιθεωρητών ? ελεγκτών δημόσιας διοίκησης κινήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες και ότι ο αρμόδιος εισαγγελέας εφετών έκρινε ότι έπρεπε να θέσει στο αρχείο την υπόθεση; Και αν το γνωρίζει, γιατί το αποσιωπά εντελώς και επιμένει να απευθύνει σοβαρές κατηγορίες εναντίον εκπαιδευτικών με βάση πορίσματα που έχουν καταρρεύσει; Αν πάλι το αγνοεί, είναι άραγε αυτό γνώρισμα έγκυρης και σοβαρής δημοσιογραφίας;

Οι στοιχειώδεις κανόνες δημοσιογραφικής δεοντολογίας, υπαγορεύουν την υποχρέωση του δημοσιογράφου να τεκμηριώνει τους ισχυρισμούς του και να δίνεται στην άλλη πλευρά το δικαίωμα της ισηγορίας. Αυτές οι στοιχειώδεις αρχές δεν έγιναν σεβαστές στη συγκεκριμένη περίπτωση, παρά το γεγονός ότι η απάντηση της ΟΛΜΕ (μέσω των ΕΛΜΕ) στο παλαιότερο δημοσίευμα ήταν εκτενής και εμπεριστατωμένη.

http://olmesch.files.wordpress.com/2012/12/kathim131212.pdf

Δημιουργείται έτσι εύλογα το ερώτημα αν πρόκειται απλώς για μια περίπτωση αντιδεοντολογικής συμπεριφοράς και εμμονικής μεροληψίας ή αν πρέπει να αναζητηθούν άλλα κίνητρα, που ασφαλώς δεν αρμόζουν σε λειτουργό της δημοσιογραφίας.

Για την πληρέστερη ενημέρωση του αναγνωστικού σας κοινού, υπενθυμίζουμε ότι τα χρόνια των μνημονιακών πολιτικών οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είδαμε το ωράριό μας να αυξάνεται, δεκάδες τμήματα και σχολεία να συγχωνεύονται, τις συνθήκες εργασίας μας να επιδεινώνονται τραγικά, τα προβλήματα στο σχολείο να πολλαπλασιάζονται και το επίπεδο ζωής μας να καταρρακώνεται.

Χρειάστηκε, μέσα σε αυτό το νοσηρό κλίμα πολλές φορές να πάρουμε πρωτοβουλίες για να στηρίξουμε διδακτικά, χωρίς κανένα προσωπικό κέρδος, όσα παιδιά δεν είχαν άλλη δυνατότητα βοήθειας και στήριξης, ακόμα και σε κάποιες περιπτώσεις να αντιμετωπίσουμε με δικές μας πρωτοβουλίες περιστατικά υποσιτισμού μαθητών μας.

Πρέπει ακόμα να γνωρίζετε ότι ολοένα και περισσότεροι συνάδελφοί μας αναγκάζονται να περιφέρονται από σχολείο σε σχολείο για να συμπληρώσουν το ωράριό τους, «γράφοντας» καθημερινά μέχρι και αρκετές δεκάδες χιλιόμετρα με κίνδυνο ακόμα και της ίδιας τους της σωματικής ακεραιότητας (στις στήλες και της δικής σας εφημερίδας έγιναν γνωστά τέτοια περιστατικά την περασμένη χρονιά).

Αντιμετωπίσαμε συχνά την απάνθρωπη στάση στελεχών της Διοίκησης που πιέζουν συναδέλφους μας με σοβαρά προβλήματα υγείας να εργαστούν το πλήρες ωράριό τους, δηλώνοντας χαρακτηριστικά «ας πεθάνουν στην τάξη»! Και αυτό παρά το γεγονός ότι μειωμένο ωράριο για ορισμένους εκπαιδευτικούς με πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας προβλέπεται ρητά από την κείμενη νομοθεσία (γνωμοδότηση 268/2012 του Νομικού Συμβουλίου του κράτους).

Θα παρατηρούσαμε, επίσης, πως εύκολα χαρακτηρίζεται από τους ελεγκτές δημόσιας διοίκησης ως «κακοδιαχείριση» η λειτουργία τμημάτων όταν έχουν λιγότερους από 25 μαθητές, και όχι λιγότερους από 30, όπως ξαναεπέβαλε η μνημονιακή πολιτική. Εμείς θεωρούμε θετική αυτή την πρακτική και για τους μαθητές μας αλλά και τους εκπαιδευτικούς, γιατί βελτιώνει σημαντικά τις συνθήκες μάθησης.

Προσθέτουμε ακόμα ότι και εμάς, που έχουμε επιλέξει το εκπαιδευτικό έργο, δεν μας αρέσει να ασχολούμαστε με γραμματειακή εργασία στα σχολεία. Δυστυχώς, όμως, τα περισσότερα από αυτά δεν διαθέτουν το απαιτούμενο διοικητικό προσωπικό και αυτές οι αρμοδιότητες προστίθενται στο πλαίσιο των καθηκόντων μας. Σας γνωρίζουμε επίσης ότι σύμφωνα με το άρ.25 παρ.1 περ.6 του ν.4203/2000 προβλέπεται ότι εκπαιδευτικοί μπορεί να απασχολούνται σε διοικητικές εργασίες για την συμπλήρωση του υποχρεωτικού διδακτικού τους ωραρίου.

Αλλά, κι αν ακόμα δεχτούμε ότι σε κάποιες περιπτώσεις η αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού δεν γίνεται με τον ενδεδειγμένο τρόπο, πρέπει να γίνει σαφές ότι αναφερόμαστε σε ελάχιστες περιπτώσεις, για τις οποίες οι ευθύνες πρέπει να αναζητηθούν κυρίως σε εκείνους που έχουν την ευθύνη της οργάνωσης και λειτουργίας της εκπαίδευσης.

Τέλος, εκφράζουμε την ευχή εισαγγελείς, ελεγκτές δημόσιας διοίκησης και τύπος να έδειχναν το ίδιο ενδιαφέρον και για τις καταγγελίες εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών για τα τεράστια κενά και τις ελλείψεις που παρατηρούνται στα δημόσια σχολεία κάθε χρόνο. Και να αναζητούσαν τις ευθύνες των υπαιτίων, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται.

Σε ό,τι μας αφορά, δεν έχουμε να κρυφτούμε από κανένα. Οι θέσεις μας και οι αγώνες μας γίνονται πάντα κάτω από το φως του ήλιου. Τα αιτήματά μας δικαιώνονται από την ίδια τη ζωή.

Θα συνεχίσουμε πιστά να παλεύουμε και να αγωνιζόμαστε

-        για την προάσπιση της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας

-        για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης των παιδιών μας.