Η Θεία Κοινωνία

Εξαιρετικής σημασίας εφόδιο για την προετοιμασία του μάρτυρα αποτελούσε το μυστήριο της Θείας Κοινωνίας. Μέσα στην Καινή Διαθήκη παρέχεται η διαβεβαίωση πως «ὁ τρώγων μου τή σάρκα καί πίνων μου τό αἷμα ἔχει ζωήν αἰώνιον»[1]. Όπως αναφέρουν οι ευχές της Θείας Μεταλήψεως, η Θεία Κοινωνία είναι «ὁ ἄρτος τῆς ζωῆς»[2]. Από αυτήν πηγάζει ο αγιασμός και κάθε τι το καλό[3] ενώ ταυτόχρονα σαν φωτιά διώχνει κάθε πάθος και κάθε τι το κακό[4]. Ο Νικόδημος προτρέπει τους πρώην αρνησίχριστους που έχουν μετανοήσει και θέλουν να μαρτυρήσουν, μεταξύ άλλων προϋποθέσεων ως κορυφαία, και τελευταία πριν το μαρτύριο, να κοινωνήσουν.[5] Στην περίπτωση του Αγίου Κωνσταντίνου του Υδραίου, ένας χριστιανός έφερνε κάθε μέρα τη Θεία Κοινωνία στον Κωνσταντίνο και έτσι έπαιρνε κουράγιο και δύναμη. Όταν πάρθηκε η απόφαση να τον θανατώσουν, μαθεύτηκε στην πόλη, και οι χριστιανοί φρόντισαν να πάει ιερέας για να τον κοινωνήσει.

Στο συναξάρι του Αγίου Γεωργίου του Χιοπολίτη αναφέρεται ότι όταν πάρθηκε η απόφαση να τον θανατώσουν, αυτό μαθεύτηκε στην πόλη, και οι χριστιανοί φρόντισαν να πάει ιερέας για να τον κοινωνήσει. Η δύναμη της Θείας Κοινωνίας έδιωξε τους σατανικούς λογισμούς που τον ταλαιπωρούσαν τα προηγούμενα βράδια και δεν τον άφηναν να κοιμηθεί. Παρατηρώντας αυτό το θαύμα ένας χριστιανός που ήταν μαζί του στη φυλακή συγκλονίστηκε και του ζήτησε να παρακαλέσει το Θεό και για εκείνον και τη συγχώρεση των αμαρτιών του.

 

[1] Ἰω. στ’, 54.

[2] Ευχή ευχαριστίας Θείας Μεταλήψεως Μ. Βασιλείου. Ωρολόγιον το Μέγα, Αθήνα 1898, σελ. 548

[3] ό. π.

[4] Ευχή ευχαριστίας Θείας Μεταλήψεως Συμεών Μεταφραστού. Ό. π., σελ. 549

[5] Δ. Τσάμης, Αγιολογία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, Θεσσαλονίκη 1999, σελ. 118.