Κυκλοφορικό Σύστημα

 

Διδακτικό Σενάριο 

ΤΙΤΛΟΣ: ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ 

Α. Στοιχεία του μαθήματος 

Θέμα: ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ και ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ 

 Γνωστικό αντικείμενο : ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΦΥΣΙΚΑ 

Τάξη: ΣΤ 

Υλοποίηση: 2 διδακτικές ώρες 

Χώρος: ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (Προαπαιτούμενες γνώσεις: Φυλλομετρητής. Υπολογιστικά φύλλα, κειμενογράφος, πλοήγηση στα διαδραστικά βιβλία και το φωτόδεντρο). 

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές το κυκλοφορικό σύστημα και να συνδέσουν τη λειτουργία του με τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος. 

Παιδαγωγικοί και μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος  

Παιδαγωγικοί στόχοι 

Στόχος του μαθήματος είναι να εμπλακούν οι μαθητές σε διερευνητικές διαδικασίες που θα τους οδηγήσουν όχι μόνο στη γνώση του αντικειμένου αλλά και στην κριτική σκέψη. Λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες του καθενός, με το σωστό διαχωρισμό τους σε ομάδες καταρχήν, αλλά και τις προσωπικές εμπειρίες τους, οι μαθητές,  με ενεργητικό ρόλο, θα οδηγηθούν στην ανακάλυψη, στην αναγνώριση και ερμηνεία του φαινομένου και τελικά στον αυτοέλεγχο και τη συνειδητοποίηση όλης της γνωστικής πορείας δηλαδή στη μεταγνώση.  

Οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος διακρίνονται σε γνωστικούς και τεχνολογικούς.  

Οι γνωστικοί στόχοι αυτού του μαθήματος είναι οι μαθητές: 

  • Να γνωρίζουν και να ονομάζουν τα όργανα του κυκλοφορικού συστήματος (καρδιά, αρτηρίες, φλέβες). 
  • Να διακρίνουν τη διαφορά φλεβών και αρτηριών. 
  • Να κατανοούν το ρόλο της καρδιάς ως αντλία του κυκλοφορικού συστήματος. 
  • Να γνωρίζουν την ανατομία και τη μηχανική λειτουργία της καρδιάς. 
  • Να διακρίνουν τη μικρή από τη μεγάλη κυκλοφορία του αίματος. 
  • Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν το ρόλο του αίματος (ως μέσο μεταφοράς οξυγόνου, διοξειδίου του άνθρακα και θρεπτικών ουσιών) καθώς και την αμυντική του λειτουργία. 

Οι τεχνολογικοί στόχοι είναι οι μαθητές να γνωρίσουν τις δυνατότητες που τους παρέχουν οι νέες τεχνολογίες για την κατανόηση θεμάτων που δύσκολα θα μπορούσαν συμβατικά να αξιοποιηθούν. Στο συγκεκριμένο θέμα η αιτιολόγηση της αύξησης των χτύπων της καρδιάς κατά την άσκηση, η ανατομική και μηχανική της καρδιάς, καθώς και όλη η λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος παρουσιάζουν αρκετές δυσκολίες, οι οποίες εξομαλύνονται από το εκπαιδευτικό λογισμικό συνδυάζοντας τη λειτουργία του με το αναπνευστικό σύστημα. 

Η επιλογή της κατάλληλης πληροφορίας από το Διαδίκτυο και η κατάλληλη παρουσίαση της με οπτικό υλικό  βοηθούν ακόμη περισσότερο τους μαθητές στην γνωριμία και εξοικείωσή τους με τις Νέες Τεχνολογίες. Επίσης, θα μάθουν να αξιοποιούν τις δυνατότητες του ψηφιακού περιβάλλοντος moodle με χρήση του ατομικού μαθήματος πρακτικής. 

Προστιθέμενη παιδαγωγική αξία.  

Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού λογισμικού, μέσα από ένα περιβάλλον αλληλεπίδρασης και ενεργητικής συμμετοχής, οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες με διακριτούς ρόλους, και χρησιμοποιώντας τον Η/Υ ως γνωστικό εργαλείο θα υλοποιήσουν το μάθημα μέσα από δράσεις που προτείνονται. Το μάθημα υποστηρίζει την ανακαλυπτική μάθηση, μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες, ενταγμένες σε ένα πλαίσιο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης. 

Γνωστικά – διδακτικά ζητήματα /προβλήματα  

Στο συγκεκριμένο μάθημα είναι ανέφικτη η πραγματική παρατήρηση του φαινομένου του κυκλοφορικού συστήματος. Με το συγκεκριμένο λογισμικό έχουμε το πλεονέκτημα ότι τα ίδια τα παιδιά παρατηρούν άμεσα το φαινόμενο, πειραματίζονται, εξάγουν συμπεράσματα και οικοδομούν τη γνώση. Επίσης να αναπτύξουν δεξιότητες χρήσης και αξιοποίησης του λογισμικού και του Η/Υ, δυνατότητες άντλησης και σωστής διαχείρισης πληροφοριών, καθώς και δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας. 

Οργάνωση της τάξης 

Προτείνεται η μορφή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας κατά την οποία θα δημιουργηθούν ομάδες (5 ομάδες των 2 ατόμων και 1 ομάδα των 3 ατόμων), που θα αλληλοβοηθηθούν, θα επιμεριστούν το έργο και θα συνεργαστούν μεταξύ τους σε όλες τις φάσεις της διδασκαλίας. Μπορούν με δική τους πρωτοβουλία να διανείμουν ρόλους μεταξύ τους , του χειριστή, του γραμματέα, του συντονιστή. Επίσης  σε κάθε ομάδα υπάρχει ένας μαθητής που να είναι πιο εξοικειωμένος με τη χρήση λογισμικού και διαδικτύου. Θα υπάρχει ανομοιογένεια στις ομάδες ως προς τις μαθησιακές ικανότητες των μαθητών. Ο ρόλος μας θα είναι συντονιστικός οργανωτικός και καθοδηγητικός, που με τις σωστές οδηγίες προς τους μαθητές θα διευκολύνουμε και θα υποστηρίξουμε τη μάθηση. Καίριες  θα  είναι οι συμβουλευτικές παρεμβάσεις που θα οδηγήσουν σε μάθηση και προβληματισμό, ώστε να αξιοποιηθούν με τον σωστότερο τρόπο οι εμπειρίες, τα νοήματα και τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν.  

Page Break 

1η Διδακτική Ώρα 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: αυξάνονται οι παλμοί της καρδιάς μας κατά την άσκηση;  

Στόχος: Να ερευνήσεις τη λειτουργία και τη δομή του αναπνευστικού συστήματος, αν οι καρδιακοί παλμοί αυξάνονται κατά τη διάρκεια της άσκησης και σε τι είδους δραστηριότητες είναι υψηλότεροι. 

ΔΩΣΕ ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΟΣΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΩΣ ΤΩΡΑ  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 

Δραστηριότητα 1 

Παρακολούθησε το βίντεο που ακολουθεί και συμπλήρωσε τα κενά στον παρακάτω πίνακα: 

https://www.youtube.com/watch?v=8NUxvJS-_0k  

 

Όργανα 

 

Χρησιμότητα 

  Εδώ το αίμα αφήνει το διοξείδιο του άνθρακα και παίρνει οξυγόνο. 
Ρινική κοιλότητα  Από αυτήν μπαίνει και βγαίνει ο αέρας στους πνεύμονες. 
  Σωλήνας που ενώνει τη στοματική κοιλότητα με τον οισοφάγο και την τραχεία.  Βρίσκεται πριν από τον λάρυγγα. 
  Σωλήνας που αποτελείται από δακτυλίους.  
  Μια άλλη οδός, από όπου μπαίνει και βγαίνει ο αέρας στους πνεύμονες. 
  Διακλαδώσεις της τραχείας που ενώνονται με τους πνεύμονες. 
  Μυς που ανεβοκατεβαίνει κάνοντας τον αέρα να μπαινοβγαίνει στο σώμα. 
  Η συνέχεια του φάρυγγα.  Εδώ βρίσκονται οι φωνητικές χορδές. 

 

Διαπίστωσε την ορθότητα των επιλογών σου στην παρακάτω εφαρμογή: 

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4914  

Έλεγχος της ερώτησης: οι παραπάνω διαπιστώσεις μας βοήθησαν να κατανοήσουμε τη δομή και τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος που είναι υπεύθυνο για τη μεταφορά και ανταλλαγή των αερίων; 

 

Δραστηριότητα 2 

Πρόβλημα: Χτυπά η καρδιά με τον ίδιο ρυθμό πάντα; 

Τι θα ερευνήσεις: Τη λειτουργία της καρδιάς σε ηρεμία και κατά τη διάρκεια της άσκησης 

Επισκεφτείτε τον παρακάτω σύνδεσμο: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4120 Πατήστε το κουμπί έναρξη και ακούστε την ταχύτητα της αναπνοής των δύο σκιτσαρισμένων ανδρών κάνοντας κλικ πάνω τους. Έπειτα, μετρήστε τους παλμούς και των δύο για 10΄΄. 

Έλεγχος:  Συζητήστε με την ομάδα σας τι παρατηρείτε και πατήστε το κουμπί επόμενο.   

 

Δραστηριότητα 3 

Πρόβλημα: Χτυπά η δική σου καρδιά με τον ίδιο ρυθμό πάντα; 

Τι θα ερευνήσεις: Παρατήρησε και συσχέτισε την ταχύτητα της αναπνοής σου με την ταχύτητα λειτουργίας της καρδιάς σου σε κατάσταση ηρεμίας κι έπειτα από γρήγορο τρέξιμο. Τι παρατηρείς; Κατάγραψε τους παλμούς των συνεργατών σου και στις δύο περιπτώσεις. Συμπλήρωσε το παρακάτω φύλλο: 

Μαθητής/τρια    1  2  3  4  5  6  7 
Παλμοί καρδιάς/λεπτό  Πριν από άσκηση               
Μετά από άσκηση               

 

 

Δείτε το slide στην παρακάτω διεύθυνση και προσπαθήστε να απαντήσετε ξανά στο πρώτο ερώτημα:http://www.slideboom.com/presentations/703779/%CE%97%CE%91%CE%9D%CE%91%CE%A0%CE%9D%CE%9F%CE%97 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: αυξάνονται οι παλμοί της καρδιάς μας κατά την άσκηση;  

Στόχος: Να ερευνήσεις τη λειτουργία και τη δομή του αναπνευστικού συστήματος, αν οι καρδιακοί παλμοί αυξάνονται κατά τη διάρκεια της άσκησης και σε τι είδους δραστηριότητες είναι υψηλότεροι. 

Αναστοχασμός:  

ΔΩΣΕ ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΟΣΑ ΕΜΑΘΕΣ ΩΣ ΤΩΡΑ  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 

Μια σκέψη στο “Κυκλοφορικό Σύστημα”

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *