Κυκλοφορικό Σύστημα

 

Διδακτικό Σενάριο 

ΤΙΤΛΟΣ: ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ 

Α. Στοιχεία του μαθήματος 

Θέμα: ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ και ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ 

 Γνωστικό αντικείμενο : ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΦΥΣΙΚΑ 

Τάξη: ΣΤ 

Υλοποίηση: 2 διδακτικές ώρες 

Χώρος: ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (Προαπαιτούμενες γνώσεις: Φυλλομετρητής. Υπολογιστικά φύλλα, κειμενογράφος, πλοήγηση στα διαδραστικά βιβλία και το φωτόδεντρο). 

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές το κυκλοφορικό σύστημα και να συνδέσουν τη λειτουργία του με τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος. 

Παιδαγωγικοί και μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος  

Παιδαγωγικοί στόχοι 

Στόχος του μαθήματος είναι να εμπλακούν οι μαθητές σε διερευνητικές διαδικασίες που θα τους οδηγήσουν όχι μόνο στη γνώση του αντικειμένου αλλά και στην κριτική σκέψη. Λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες του καθενός, με το σωστό διαχωρισμό τους σε ομάδες καταρχήν, αλλά και τις προσωπικές εμπειρίες τους, οι μαθητές,  με ενεργητικό ρόλο, θα οδηγηθούν στην ανακάλυψη, στην αναγνώριση και ερμηνεία του φαινομένου και τελικά στον αυτοέλεγχο και τη συνειδητοποίηση όλης της γνωστικής πορείας δηλαδή στη μεταγνώση.  

Οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος διακρίνονται σε γνωστικούς και τεχνολογικούς.  

Οι γνωστικοί στόχοι αυτού του μαθήματος είναι οι μαθητές: 

  • Να γνωρίζουν και να ονομάζουν τα όργανα του κυκλοφορικού συστήματος (καρδιά, αρτηρίες, φλέβες). 
  • Να διακρίνουν τη διαφορά φλεβών και αρτηριών. 
  • Να κατανοούν το ρόλο της καρδιάς ως αντλία του κυκλοφορικού συστήματος. 
  • Να γνωρίζουν την ανατομία και τη μηχανική λειτουργία της καρδιάς. 
  • Να διακρίνουν τη μικρή από τη μεγάλη κυκλοφορία του αίματος. 
  • Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν το ρόλο του αίματος (ως μέσο μεταφοράς οξυγόνου, διοξειδίου του άνθρακα και θρεπτικών ουσιών) καθώς και την αμυντική του λειτουργία. 

Οι τεχνολογικοί στόχοι είναι οι μαθητές να γνωρίσουν τις δυνατότητες που τους παρέχουν οι νέες τεχνολογίες για την κατανόηση θεμάτων που δύσκολα θα μπορούσαν συμβατικά να αξιοποιηθούν. Στο συγκεκριμένο θέμα η αιτιολόγηση της αύξησης των χτύπων της καρδιάς κατά την άσκηση, η ανατομική και μηχανική της καρδιάς, καθώς και όλη η λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος παρουσιάζουν αρκετές δυσκολίες, οι οποίες εξομαλύνονται από το εκπαιδευτικό λογισμικό συνδυάζοντας τη λειτουργία του με το αναπνευστικό σύστημα. 

Η επιλογή της κατάλληλης πληροφορίας από το Διαδίκτυο και η κατάλληλη παρουσίαση της με οπτικό υλικό  βοηθούν ακόμη περισσότερο τους μαθητές στην γνωριμία και εξοικείωσή τους με τις Νέες Τεχνολογίες. Επίσης, θα μάθουν να αξιοποιούν τις δυνατότητες του ψηφιακού περιβάλλοντος moodle με χρήση του ατομικού μαθήματος πρακτικής. 

Προστιθέμενη παιδαγωγική αξία.  

Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού λογισμικού, μέσα από ένα περιβάλλον αλληλεπίδρασης και ενεργητικής συμμετοχής, οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες με διακριτούς ρόλους, και χρησιμοποιώντας τον Η/Υ ως γνωστικό εργαλείο θα υλοποιήσουν το μάθημα μέσα από δράσεις που προτείνονται. Το μάθημα υποστηρίζει την ανακαλυπτική μάθηση, μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες, ενταγμένες σε ένα πλαίσιο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης. 

Γνωστικά – διδακτικά ζητήματα /προβλήματα  

Στο συγκεκριμένο μάθημα είναι ανέφικτη η πραγματική παρατήρηση του φαινομένου του κυκλοφορικού συστήματος. Με το συγκεκριμένο λογισμικό έχουμε το πλεονέκτημα ότι τα ίδια τα παιδιά παρατηρούν άμεσα το φαινόμενο, πειραματίζονται, εξάγουν συμπεράσματα και οικοδομούν τη γνώση. Επίσης να αναπτύξουν δεξιότητες χρήσης και αξιοποίησης του λογισμικού και του Η/Υ, δυνατότητες άντλησης και σωστής διαχείρισης πληροφοριών, καθώς και δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας. 

Οργάνωση της τάξης 

Προτείνεται η μορφή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας κατά την οποία θα δημιουργηθούν ομάδες (5 ομάδες των 2 ατόμων και 1 ομάδα των 3 ατόμων), που θα αλληλοβοηθηθούν, θα επιμεριστούν το έργο και θα συνεργαστούν μεταξύ τους σε όλες τις φάσεις της διδασκαλίας. Μπορούν με δική τους πρωτοβουλία να διανείμουν ρόλους μεταξύ τους , του χειριστή, του γραμματέα, του συντονιστή. Επίσης  σε κάθε ομάδα υπάρχει ένας μαθητής που να είναι πιο εξοικειωμένος με τη χρήση λογισμικού και διαδικτύου. Θα υπάρχει ανομοιογένεια στις ομάδες ως προς τις μαθησιακές ικανότητες των μαθητών. Ο ρόλος μας θα είναι συντονιστικός οργανωτικός και καθοδηγητικός, που με τις σωστές οδηγίες προς τους μαθητές θα διευκολύνουμε και θα υποστηρίξουμε τη μάθηση. Καίριες  θα  είναι οι συμβουλευτικές παρεμβάσεις που θα οδηγήσουν σε μάθηση και προβληματισμό, ώστε να αξιοποιηθούν με τον σωστότερο τρόπο οι εμπειρίες, τα νοήματα και τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν.  

Page Break 

1η Διδακτική Ώρα 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: αυξάνονται οι παλμοί της καρδιάς μας κατά την άσκηση;  

Στόχος: Να ερευνήσεις τη λειτουργία και τη δομή του αναπνευστικού συστήματος, αν οι καρδιακοί παλμοί αυξάνονται κατά τη διάρκεια της άσκησης και σε τι είδους δραστηριότητες είναι υψηλότεροι. 

ΔΩΣΕ ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΟΣΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΩΣ ΤΩΡΑ  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 

Δραστηριότητα 1 

Παρακολούθησε το βίντεο που ακολουθεί και συμπλήρωσε τα κενά στον παρακάτω πίνακα: 

https://www.youtube.com/watch?v=8NUxvJS-_0k  

 

Όργανα 

 

Χρησιμότητα 

  Εδώ το αίμα αφήνει το διοξείδιο του άνθρακα και παίρνει οξυγόνο. 
Ρινική κοιλότητα  Από αυτήν μπαίνει και βγαίνει ο αέρας στους πνεύμονες. 
  Σωλήνας που ενώνει τη στοματική κοιλότητα με τον οισοφάγο και την τραχεία.  Βρίσκεται πριν από τον λάρυγγα. 
  Σωλήνας που αποτελείται από δακτυλίους.  
  Μια άλλη οδός, από όπου μπαίνει και βγαίνει ο αέρας στους πνεύμονες. 
  Διακλαδώσεις της τραχείας που ενώνονται με τους πνεύμονες. 
  Μυς που ανεβοκατεβαίνει κάνοντας τον αέρα να μπαινοβγαίνει στο σώμα. 
  Η συνέχεια του φάρυγγα.  Εδώ βρίσκονται οι φωνητικές χορδές. 

 

Διαπίστωσε την ορθότητα των επιλογών σου στην παρακάτω εφαρμογή: 

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4914  

Έλεγχος της ερώτησης: οι παραπάνω διαπιστώσεις μας βοήθησαν να κατανοήσουμε τη δομή και τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήματος που είναι υπεύθυνο για τη μεταφορά και ανταλλαγή των αερίων; 

 

Δραστηριότητα 2 

Πρόβλημα: Χτυπά η καρδιά με τον ίδιο ρυθμό πάντα; 

Τι θα ερευνήσεις: Τη λειτουργία της καρδιάς σε ηρεμία και κατά τη διάρκεια της άσκησης 

Επισκεφτείτε τον παρακάτω σύνδεσμο: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4120 Πατήστε το κουμπί έναρξη και ακούστε την ταχύτητα της αναπνοής των δύο σκιτσαρισμένων ανδρών κάνοντας κλικ πάνω τους. Έπειτα, μετρήστε τους παλμούς και των δύο για 10΄΄. 

Έλεγχος:  Συζητήστε με την ομάδα σας τι παρατηρείτε και πατήστε το κουμπί επόμενο.   

 

Δραστηριότητα 3 

Πρόβλημα: Χτυπά η δική σου καρδιά με τον ίδιο ρυθμό πάντα; 

Τι θα ερευνήσεις: Παρατήρησε και συσχέτισε την ταχύτητα της αναπνοής σου με την ταχύτητα λειτουργίας της καρδιάς σου σε κατάσταση ηρεμίας κι έπειτα από γρήγορο τρέξιμο. Τι παρατηρείς; Κατάγραψε τους παλμούς των συνεργατών σου και στις δύο περιπτώσεις. Συμπλήρωσε το παρακάτω φύλλο: 

Μαθητής/τρια    1  2  3  4  5  6  7 
Παλμοί καρδιάς/λεπτό  Πριν από άσκηση               
Μετά από άσκηση               

 

 

Δείτε το slide στην παρακάτω διεύθυνση και προσπαθήστε να απαντήσετε ξανά στο πρώτο ερώτημα:http://www.slideboom.com/presentations/703779/%CE%97%CE%91%CE%9D%CE%91%CE%A0%CE%9D%CE%9F%CE%97 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: αυξάνονται οι παλμοί της καρδιάς μας κατά την άσκηση;  

Στόχος: Να ερευνήσεις τη λειτουργία και τη δομή του αναπνευστικού συστήματος, αν οι καρδιακοί παλμοί αυξάνονται κατά τη διάρκεια της άσκησης και σε τι είδους δραστηριότητες είναι υψηλότεροι. 

Αναστοχασμός:  

ΔΩΣΕ ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΟΣΑ ΕΜΑΘΕΣ ΩΣ ΤΩΡΑ  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 

Πρόγραμμα αγωγής υγείας

Πρόγραμμα αγωγής υγείας

 

 

Ποδόσφαιρο Ε-ΣΤ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ημερομηνία :                                     σχολείο :   δημοτικό

α/α μαθήματος : 1/8                          τάξη : Ε΄- ΣΤ΄          τμήμα :

διδακτική ενότητα : ποδόσφαιρο

στόχοι : ντρίπλα

υλικά : μπάλες ποδοσφαίρου (1 μπάλα ανά 2 παιδιά), κώνοι, διακριτικά
σημείο κλειδί για τη διδασκαλία : τονίζουμε την σημασία της διατήρησης της μπάλας κοντά στα πόδια, η μπάλα προωθείται όχι με πολύ μεγάλη ταχύτητα
εισαγωγικό μέρος
Διάρκεια περιγραφή δραστηριοτήτων σετ επαναλήψεις σχήματα σχόλια
4΄- 5΄ Παιχνίδι «οι πόρτες». Οι μισοί μαθητές μετακινούνται με ντρίπλα και οι μισοί κάνουν διατάσεις. 2-3 φορές Σε ζευγάρια με μια μπάλα ελεύθερα στο χώρο. προσπαθούν να περάσουν όσες περισσότερες πόρτες σε 1΄
Κύριο μέρος
30 1. προώθηση της μπάλας και σταμάτημα με πάτημα, η προώθηση της μπάλας γίνεται χρησιμοποιώντας και τα δύο πόδια.

2.  η ίδια άσκηση με τη διαφορά ότι οι μαθητές κινούνται ανάμεσα σε εμπόδια πριν παραδώσουν την μπάλα στον επόμενο.

 

3. παιχνίδι ποδόσφαιρο με ντρίπλες. Δεν επιτρέπονται οι μακρινές πάσες, τέρμα σημειώνεται όταν η μπάλα περάσει την τελική γραμμή.

 

ή παιχνίδι με ντρίπλα μέσα από διάσπαρτες μικρές εστίες που υπάρχουν στο χώρο του ποδιού.

3-4 επαν

 

 

 

3-4 επαν

Σε ομάδες των 4 ατόμων- με μια μπάλα -ανά δύο αντιμέτωποι.

 

 

 

 

 

 

 

Χωρίζουμε το τμήμα σε 4 ομάδες των 5-6 ατόμων.

Με το εσωτερικό, το μετατάρσιο, το εξωτερικό του ποδιού.

 

 

 

 

 

 

Για λόγους ασφαλείας δεν επιτρέπεται το στενό μαρκάρισμα.

τελικό μέρος
3΄-4΄ Χαλαρό τρέξιμο και διατάσεις

Γιατί χρειάζεται η ντρίπλα;

   

 

Σε ημικύκλιο

 
αξιολόγηση
Τα παιδιά θα ελέγχουν και θα προωθούν την μπάλα και θα μάθουν να συνεργάζονται με το άλλο φύλο.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ημερομηνία :                                     σχολείο :   δημοτικό

α/α μαθήματος : 2/8                          τάξη : Ε΄- ΣΤ΄          τμήμα :

διδακτική ενότητα : ποδόσφαιρο

στόχοι : πάσα (συρτή)

υλικά : μπάλες ποδοσφαίρου (1 μπάλα ανά 2 παιδιά), κώνοι, διακριτικά
σημείο κλειδί για τη διδασκαλία : τονίζουμε την σημασία της ακρίβειας στην πάσα, περιορισμοί στην δυνατότητα μετακίνησης της μπάλας.
εισαγωγικό μέρος
διάρκεια περιγραφή δραστηριοτήτων σετ επαναλήψεις σχήματα σχόλια
5΄- 8΄ Συνεχόμενες πάσες 10 επαναλήψεις/ άσκηση σε ζευγάρια ή τριάδες σε απόσταση 8μ περίπου. με το εσωτερικό, το εξωτερικό του ποδιού και το μετατάρσιο.
Κύριο μέρος
25 1. παιχνίδι κατοχής της μπάλας με πάσες

με σκοπό να γίνουν 5 συνεχόμενες πάσες

 

 

 

 

 

 

 

2. παιχνίδι 3 εναντίον 3 ή 4 εναντίον 4 με μικρά τέρματα (χωρίς τερματοφύλακες).

Ένα τέρμα επιτυγχάνεται μόνο μετά από πάσα και όχι μετά από ντρίπλα.

 

 

 

 

  Σε ομάδες των 3 ή 4 ατόμων.

Σχεδιάζουμε γήπεδα 15×25μ περίπου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Να αποφεύγονται οι ατομικές ενέργειες των παικτών

 

τελικό μέρος
4΄-6΄ Χαλαρό τρέξιμο και διατάσεις

Με ποιο είδος πάσας πετυχαίνουμε μεγαλύτερη ακρίβεια;

   

 

 

Σε ημικύκλιο

 
αξιολόγηση
Θα μάθουν να εκτελούν πάσα και πως να επιλέγουν το είδος της πάσας, θα μάθουν να συνεργάζονται.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ημερομηνία :                                     σχολείο :   δημοτικό

α/α μαθήματος : 3/8                          τάξη : Ε΄- ΣΤ΄          τμήμα :

διδακτική ενότητα : ποδόσφαιρο

στόχοι : σταμάτημα της μπάλας

υλικά : μπάλες ποδοσφαίρου (1 μπάλα ανά 2 παιδιά), κώνοι, διακριτικά
σημείο κλειδί για τη διδασκαλία : τονίζουμε ότι η ορμή της μπάλας απορροφάται κατά την επαφή.
εισαγωγικό μέρος
Διάρκεια περιγραφή δραστηριοτήτων σετ επαναλήψεις σχήματα σχόλια
4΄- 5΄ Ποια μέρη μπορούν να χρησιμοποιηθούν για το σταμάτημα της μπάλας; πάσα – υποδοχή – ντρίπλα – πάσα   Σε ημικύκλιο

 

Σε τριάδες

 

 

 

Χρησιμοποιούμε το εσωτερικό, το εξωτερικό του ποδιού, το στήθος, το μετατάρσιο.
Κύριο μέρος
30 1. πάσα και υποδοχή για σκοράρισμα

σχηματίζουμε μεγάλα γήπεδα και βάζουμε δύο ομάδες σε κάθε γήπεδο. Τοποθετούμε 5 μικρά τέρματα 2μ. χωρίς τερματοφύλακες

και οι δύο ομάδες μπορούν να σκοράρουν και να αμύνονται και στα 5 τέρματα. Οι μαθητές προσπαθούν να πασάρουν περνώντας την μπάλα μέσα από οποιοδήποτε τέρμα

2. παιχνίδι κατοχής της μπάλας

με 3 επαφές

  χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες των 4 – 6 παδιών.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δεν επιτρέπονται δύο συνεχόμενες προσπάθειες στο ίδιο τέρμα.

 

 

 

 

 

 

 

 

η ίδια άσκηση μπορεί να γίνει χρησιμοποιώντας και

δύο μικρές εστίες.

 

τελικό μέρος
4΄-5΄ Με ποιο τρόπο οι παίκτες χωρίς μπάλα μπορούν να βοηθήσουν τον παίκτη που έχει την μπάλα.   Σε ημικύκλιο  
αξιολόγηση
Θα μάθουν να ελέγχουν ή και να σταματούν την μπάλα με τα διάφορα μέρη του σώματος και να διατηρούν την μπάλα ως ομάδα.

Γυμναστική Γ-Δ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ημερομηνία :                                     σχολείο :   δημοτικό

α/α μαθήματος : 1/5                          τάξη : Γ΄- Δ΄          τμήμα :

διδακτική ενότητα : γυμναστική

στόχοι : άλματα, στροφές, ισορροπίες, αυχενική στήριξη, γέφυρα

υλικά : 5-6 στρώματα γυμναστικής

(1 στρώμα για κάθε 4 παιδιά)

σημείο κλειδί για τη διδασκαλία : δίνουμε έμφαση στην ασφαλή εκτέλεση των ασκήσεων και στην αυτοσυγκέντρωση που απαιτείται να έχουν.
εισαγωγικό μέρος
Διάρκεια περιγραφή δραστηριοτήτων σετ επαναλήψεις σχήματα σχόλια
7΄- 9΄ Προθέρμανση με τρέξιμο, περιφορές των χεριών, βάδισμα στα τέσσερα, αλματάκια, στροφές, συσπειρώσεις – εκλακτίσεις, βασικές στάσεις, διατάσεις.

Δίνουμε πληροφορίες για την ενόργανη γυμναστική.

Ο ένας τρέχει πίσω από τον άλλο, γύρω από το γήπεδο.

 

 

Στον κύκλο.

Κύριο μέρος
20 1. τα παιδιά εκτελούν από τη θέση της προσοχής εκτατικό άλμα.

2. η ίδια άσκηση με μισή και ολόκληρη στροφή.

3. μετωπιαία ισορροπία και γονατιαία ισορροπία.

 

4. ρολαρίσματα στην πλάτη και αυχενική στήριξη.

 

5. γέφυρα

4 φορές

 

3 – 4 φορές

 

 

 

4 φορές

 

4 φορές

 

ελεύθερα στο χώρο

 

 

ελεύθερα στο χώρο

 

ελεύθερα στο χώρο

 

 

Τα παιδιά χωρίζονται σε 5 ομάδες και κάθε ομάδα έχει μπροστά της ένα στρώμα γυμναστικής.

 

Δίνουμε προσοχή στην σωστή και ασφαλή προσγείωση

 

 

 

Στο κεράκι τα χέρια τοποθετούνται αρχικά στη μέση κι στη συνέχεια στο στρώμα.

τελικό μέρος
8΄-10 Τα παιδιά σε ομάδες παρουσιάζουν τις ασκήσεις που μάθανε με έμφαση στον συγχρονισμό και συντονισμό της ομάδας. Τα παιδιά χωρίζονται σε 5 ομάδες και κάθε ομάδα έχει μπροστά της ένα στρώμα γυμναστικής.

 

αξιολόγηση
Τα παιδιά θα μπορούν να εκτελέσουν απλές βασικές ασκήσεις της ενόργανης γυμναστικής και μπορούν να συντονιστούν με την ομάδα.

Στον παρακάτω σύνδεσμο δείτε ασκήσεις εδάφους:

http://ephysio-kinisis.blogspot.gr/2013/10/blog-post_21.html