Η αρχαϊκή τέχνη
Η τέχνη που ακολουθεί τους γεωμετρικούς χρόνους χαρακτηρίζεται ως «ανατολίζουσα», επειδή άφθονα στοιχεία από την τέχνη των λαών της ανατολής την επηρεάζουν.
Έργα της κυρίως αρχαϊκής τέχνης έχουμε από το 625 έως το 480 π.Χ.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
Ο μεγαλύτερος αριθμός αρχιτεκτονικών κατασκευών είναι ναοί,
οι οποίοι τα αρχαϊκά χρόνια ήταν στην αρχή με ξύλινο σκελετό, όπως βλέπουμε παρακάτω:
και στη συνέχεια αρχίζουν να χτίζονται
από πέτρα και ειδικά από μάρμαρο.
Σκοπός τους είναι να στεγάσουν το άγαλμα του θεού ή της θεάς, όπως του Δία το εντυπωσιακό (και σε διαστάσεις) χρυσελεφάντινο άγαλμα, έργο του Φειδία, στην Ολυμπία (που βλέπουμε σε αναπαραστάσεις):
(κάνετε "κλικ" πάνω στην αριστερή φωτογραφία να δείτε μια άλλη αναπαράσταση του αγάλματος)
γι' αυτό και είναι οι πρώτες μεγάλες κατασκευές στην ελληνική αρχιτεκτονική: επίδραση από τους λαούς της Ανατολής, όπως η Αίγυπτος με τις μεγάλες κατασκευές από πέτρα, χώρα με την οποία είχαν πολλές επαφές οι Έλληνες.
Η επικοινωνία με άλλους λαούς,
ο πλούτος από τα εμπορικά ταξίδια,
η άφθονη παραγωγή μαρμάρου στη Νάξο
συντελούν στη δημιουργία της μεγάλης γλυπτικής στην Ελλάδα.
Ο ελληνικός ναός στην απλή μορφή του:
Άλλε φορές περιβάλλεται από μία σειρά κιόνων που ονομάζεται "'πτερόν" και ο ναός παίρνει το όνομα "'περίπτερος" (Αν υπάρχει διπλή σειρά κιόνων, ο ναός ονομάζεται "δίπτερος")
Παρατηρήστε στο σχέδιο ενός περίπτερου ναού τη δομή του:
Το άγαλμα του θεού ή της θεάς βρίσκεται στο χώρο του σηκού.
Ναός του Ασκληπιού στη Μεσσήνη (Πελοπόννησος):
ΟΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΙ ΡΥΘΜΟΙ
Οι ρυθμοί (τύποι αρχιτεκτονικής με ιδιαίτερη τεχνοτροπία) που επικρατούν στην ελληνική αρχιτεκτονική είναι δύο:
Ο Δωρικός Ρυθμός |
|
________________________________________________________________
_________________________________________________________________
πηγές φωτογραφικού υλικού:
"Τα θαύματα του κόσμου", NG Society
http://dim-galat.pel.sch.gr/projects/akropolis/akr_04aetomata.htm
Χαλούλος Παναγιώτης
23/04/2010