ΓΛΥΠΤΙΚΗ
Συνηθίζεται η «μνημειακή» γλυπτική
(= μεγάλων διαστάσεων) που ονομάζεται «δαιδαλική»
(Ο Δαίδαλος: μυθικός αρχιτέκτονας στην Κρήτη - η Κρήτη κοντά στην Αίγυπτο *)
* μνημειακά έργα τα αιγυπτιακά
Τα συνηθισμένα αγάλματα της εποχής είναι
οι κούροι και οι κόρες που είχαν προορισμό να αφιερωθούν στους θεούς ή να τοποθετηθούν πάνω σε τάφους
Ας γνωρίσουμε πρώτα τους κούρους:
(παρατηρήστε την όρθια στάση του γυμνού σώματος,τη θέση των ποδιών- προβολή του αριστερού προς τα εμπρός και τις ελαφρά σφιγμένες γροθιές δίπλα στους μηρούς - στερεότυπη σχεδόν φόρμα)
Υπάρχει ακινησία και συμμετρία ή κίνηση και ασυμμετρία;
Υπάρχουν και ντυμένοι κούροι ή με προσφορές προς τους θεούς, ιππείς, πολεμιστές, ...
κούροι καθιστοί, θεοί κτλ.
γραφέας Δίας Απόλλων
Οι κόρες εμφανίζονται ντυμένες με ενδύματα της εποχής.
Έβαφαν τα αγάλματα με χρώματα
Ίχνη χρωμάτων στις Κόρες από την Ακρόπολη των Αθηνών:
(Δείτε στις κόρες και στους κούρους ένα ελαφρό μειδίαμα = χαμόγελο)
Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές εντοπίζετε μεταξύ κούρων και κορών;
Αξιοσέβαστες γυναίκες (οικοδέσποινες ή ιέρειες) παριστάνονται καθιστές σε θρόνους:
Υπάρχει μια ελαφρά κίνηση που με το χρόνο γίνεται πιο έντονη
και μια άλλη τεχνική
Οι γλύπτες Ροίκος και Θεόδωρος, από τη Σάμο, κατασκεύασαν αγάλματα από χαλκό
που εσωτερικά είναι κούφια, όπως ο κούρος που βλέπουμε παρακάτω:
την τεχνική αυτή διαπιστώνουμε εύκολα στη φωτογραφία του ''δαιδαλικού" κεφαλιού:
Υπάρχουν, βέβαια, και περίφημα γλυπτά στα αετώματα των ναών:
και τα ανάγλυφα στις μετόπες και στις ζωφόρους:
ή άλλα, ως επιτύμβια (δηλ. ταφικά μνημεία):
: εικονίζεται καθιστή η νεκρή Ηγησώ και μπροστά της μια δούλη
επιτύμβια στήλη τροφού : πλάκα, πιθανόν από επένδυση ταφικού μνημείου, με παράσταση ενός οπλιτοδρόμου
Ακόμα αγάλματα ζώων ή μυθολογικών τεράτων:
πηγές φωτογραφικού υλικού:
"Τα θαύματα του κόσμου", NG Society
Ο Κύκλος των Μουσείων, Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση
αρχική σελ. ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ |
επιστροφή: Μαθήματα Ιστορίας
Επιστροφή στην αρχική σελίδα |
© Χαλούλος Παναγιώτης
17/02/2010