Η κλασική γλυπτική      

α. ο 5ος αιώνας

    Τα γλυπτά του Παρθενώνα στις μετόπες, στη ζωφόρο και στα αετώματα είναι έργα λαξευμένα από ένα μεγάλο επιτελείο καλλιτεχνών, οι οποίοι εργάστηκαν με βάση σχέδια του μεγάλου γλύπτη Φειδία και κάτω από την άμεση εποπτεία του. Ίσως κάποια να τα δούλεψε το χέρι του ίδιου του Φειδία.

      

ακολουθούν:

theoi-zof.jpg (38762 bytes)                        zof-efippoi.jpg (49254 bytes)                    ippeis-Panath.jpg (43846 bytes)

alogo-head.jpg (23182 bytes)        Afrod-dioni-estia.jpg (54703 bytes)    Dionysos-aet.jpg (45910 bytes)  head-hippos.jpg (58050 bytes)  

Στα παραπάνω γλυπτά παρατηρήστε την τελειότητα στην κίνηση και στην πλαστική επεξεργασία'  δείτε πώς κάτω από τις πτυχές των λεπτοΰφαντων υφασμάτων διαφαίνεται η ανατομία των σωμάτων - έτσι μοιάζουν ζωντανές παραστάσεις έχοντας ξεπεράσει την πραγματική  τους κατάσταση του γλυπτού ...    

    Κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας στην Ελλάδα ο Άγγλος λόρδος Έλγιν μετέφερε σημαντικό μέρος των γλυπτών του Παρθενώνα στο Λονδίνο και μέχρι σήμερα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο.

Δείτε περισσότερα γλυπτά του Παρθενώνα και διαβάστε την ιστορία και την περιπέτειά τους : http://www.damon.gr/marmara/

ή (από το Υπουργείο Πολιτισμού:) 

  Στο Φειδία ανήκαν και τα δύο χρυσελεφάντινα αγάλματα, κολοσσιαίου μεγέθους, που τα γνωρίζουμε μόνο από περιγραφές και από ρωμαϊκά αντίγραφά τους, της  "Αθηνάς Παρθένου"  (στον Παρθενώνα) και του  "Δία"  (στο ναό του στην Ολυμπία).   


    Τα αγάλματα της κλασικής εποχής έχουν ξεφύγει από την αυστηρή, κατά μέτωπο στάση που χαρακτήριζε τους κούρους της αρχαϊκής εποχής. Τώρα παρουσιάζουν μεγαλύτερη ελευθερία στην κίνηση και στη δομή του ανθρώπινου σώματος. Παρατηρήστε πώς το βάρος του σώματος πέφτει στο ένα σκέλος, ενώ το άλλο σκέλος λυγίζει στο γόνατο: 

: ο "μοσχοφόρος" και : ο "έφηβος", από τα παλιότερα έργα του 5ου αιώνα με το βάρος να πέφτει πιο πολύ στο ένα σκέλος. Η πλαστικότητα του σώματος είναι πια διαφορετική ( ειδικά στον έφηβο) από αυτή των Κούρων. Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι πιο εμφανή στα παρακάτω έργα. 

 artemisio-zeus.jpg (29754 bytes) (: ο "Δίας", χάλκινος ανδριάντας, βρέθηκε στο βυθό  της θάλασσας στο ακρωτήριο Αρτεμίσιο της Εύβοιας)

 (ο "Δισκοβόλος" του Μύρωνα :)     diskovolos.jpg (42042 bytes) 

Ασχολήθηκε με την ισορροπία των κινήσεων και με τις ιδανικές αναλογίες του ανθρώπινου σώματος, τις οποίες αναδεικνύει καλύτερα το έργο του ο "Δορυφόρος" : doryf.jpg (52205 bytes)  το οποίο ο ίδιος είχε ονομάσει "Κανόνα" (υπόδειγμα αναλογιών του ανθρώπινου σώματος).    

(Το έργο βλέπουμε παραπάνω σε μαρμάρινο αντίγραφο, όπως και το επόμενο:)

ο "Διαδούμενος" (νέος αθλητής που δένει στα μαλλιά του ταινία, ίσως σύμβολο νίκης) diadoumenos.jpg (41324 bytes)   


    Στην Ολυμπία συναντούμε περίφημα γλυπτά των αρχών της κλασικής εποχής (5ος αι. π. Χ.)

  Νίκη του Παιωνίου, γλύπτη από τη Χαλκιδική)


Και στους Δελφούς σώζονται καταπληκτικά αγάλματα, όπως ο "Ηνίοχος"iniohos.jpg (18052 bytes)


β. ο 4ος αιώνας

Στην αρχή του αιώνα συνεχίζει η τέχνη το ιδεώδες της εποχής του Φειδία, αλλά στην πορεία γίνεται μια σημαντική αλλαγή: η πλαστική τέχνη οδηγείται πιο πολύ στο ρεαλισμό και την έκφραση της ψυχικής διάθεσης.

    Κέντρο της τέχνης είναι πάλι η Αττική, αλλά και στην Πελοπόννησο σημαντικά έργα παράγονται στο Άργος και τη Σικυώνα.

    

 

 

 

 

 

Ο Πραξιτέλης για πρώτη φορά παρουσίασε γυμνή την Αφροδίτη, τη θεά  του Έρωτα, στο γλυπτό "Αφροδίτη της Κνίδου" Afrod-Knidos.jpg (19121 bytes) (:ρωμαϊκό αντίγραφο)

     Στη σχολή του Πραξιτέλη ανήκε ο καλλιτέχνης που φιλοτέχνησε τον "έφηβο" του Μαραθώναefiv-marath.jpg (54326 bytes)  (βρέθηκε στη θάλασσα δίπλα στο Μαραθώνα)

efiv-antikyth.jpg (49318 bytes) (: ο "έφηβος" των Αντικυθήρων και λεπτομέρεια:)  efiv-head.jpg (76095 bytes)

    eirene-kifisod.jpg (29538 bytes)

Οι φιγούρες του  παρουσιάζονται με νέες αναλογίες: το κεφάλι είναι μικρότερο και οι φιγούρες ψιλόλιγνες. Με τις κινήσεις των μελών τους εντάσσονται μέσα στο χώρο και έτσι τονίζεται η διάσταση του βάθους. Δείτε τα χαρακτηριστικά αυτά στο παρακάτω έργο του:

   apoxyom.jpg (32438 bytes)  (: ο "αποξυόμενος", αθλητής που με τη στλεγγίδα ξύνει το σώμα του)            


Αρκετές είναι και οι ανάγλυφες επιτύμβιες στήλες epitafio.jpg (34208 bytes)    epitaf-Aristonautes.jpg (30943 bytes)


πηγές φωτογραφικού υλικού:    http://www.fhw.gr/chronos/gr/      

                                        http://www.sikyon.com/index.html 

Εικονική περιήγηση στη ζωφόρο με γραπτές επεξηγήσεις:  http://www.ekt.gr/parthenonfrieze/index.jsp

      http://harpy.uccs.edu/greek/greek.html (ανενεργός ιστοσελίδα)

               http://www.damon.gr/marmara/

http://www.thebritishmuseum.ac.uk/world/greece/greece.html 

   "Ελληνική Τέχνη", Εκδοτική Αθηνών


Η κλασική αρχιτεκτονική
Η κλασική ζωγραφική - αγγειογραφία
αρχική  σελ. Η ΚΛΑΣΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

επιστροφή: Μαθήματα Ιστορίας

 

Χαλούλος Παναγιώτης

23/04/2010