Λυσία , Υπέρ Μαντιθέου §§ 9 – 12 [ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ]

1o ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ                                             ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2011-12

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ :????????????..         

          ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α? ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Α. ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ : Λυσία , Υπέρ Μαντιθέου §§ 9 – 12

[9] Περ? μ?ν το?νυν α?τ?ς τ?ς α?τ?ας ο?κ ο?δ? ? τι δε?
πλε
?ω λ?γειν· δοκε? δ? μοι, ? βουλ?, ?ν μ?ν το?ς ?λλοις
?γ?σι περ? α?τ?ν μ?νων τ?ν κατηγορημ?νων προσ?κειν
?πολογε?σθαι, ?ν δ? τα?ς δοκιμασ?αις δ?καιον ε?ναι παντ?ς
το
? β?ου λ?γον διδ?ναι. δ?ομαι ο?ν ?μ?ν μετ? ε?νο?ας
?κρο?σασθα? μου. ποι?σομαι δ? τ?ν ?πολογ?αν ?ς ?ν
δ
?νωμαι δι? βραχυτ?των.

[10] ?γ? γ?ρ πρ?τον μ?ν, ο?σ?ας μοι ο? πολλ?ς καταλει-
φθε
?σης δι? τ?ς συμφορ?ς κα? τ?ς το? πατρ?ς κα? τ?ς τ?ς
π
?λεως, δ?ο μ?ν ?δελφ?ς ?ξ?δωκα ?πιδο?ς τρι?κοντα
μν
?ς ?κατ?ρ?, πρ?ς τ?ν ?δελφ?ν δ? ο?τως ?νειμ?μην
?στ? ?κε?νον πλ?ον ?μολογε?ν ?χειν ?μο? τ?ν πατρ?ων,
κα
? πρ?ς το?ς ?λλους ?παντας ο?τως βεβ?ωκα ?στε
μηδεπ
?ποτ? μοι μηδ? πρ?ς ?να μηδ?ν ?γκλημα γεν?σθαι.
[11] κα
? τ?μ?ν ?δια ο?τως δι?κηκα· περ? δ? τ?ν κοιν?ν μοι
μ
?γιστον ?γο?μαι τεκμ?ριον ε?ναι τ?ς ?μ?ς ?πιεικε?ας,
?τι τ?ν νεωτ?ρων ?σοι περ? κ?βους ? π?τους ? [περ?] τ?ς
τοια
?τας ?κολασ?ας τυγχ?νουσι τ?ς διατριβ?ς ποιο?μενοι,
π
?ντας α?το?ς ?ψεσθ? μοι διαφ?ρους ?ντας, κα? πλε?στα
το
?τους περ? ?μο? λογοποιο?ντας κα? ψευδομ?νους. κα?τοι
δ
?λον ?τι, ε? τ?ν α?τ?ν ?πεθυμο?μεν, ο?κ ?ν τοια?την
γν
?μην ε?χον περ? ?μο?. [12] ?τι δ?, ? βουλ?, ο?δε?ς ?ν ?ποδε?-
ξαι περ
? ?μο? δ?ναιτο ο?τε δ?κην α?σχρ?ν ο?τε γραφ?ν
ο
?τε ε?σαγγελ?αν γεγενημ?νην· κα?τοι ?τ?ρους ?ρ?τε πολλ?-
κις ε
?ς τοιο?τους ?γ?νας καθεστηκ?τας.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1. Να μεταφράσετε το απόσπασμα : «Περ? μ?ν το?νυν α?τ?ς?. ?χειν ?μο? τ?ν πατρ?ων.»  (μον 10)

 

2. Να σκιαγραφήσετε το ήθος του ρήτορα όπως διαγράφεται στην § 9 και να αιτιολογήσετε την άποψή σας με παραπομπές στο κείμενο.                                                                                   (μον 15)

 

3. Να καταγράψετε τα επιχειρήματα του Μαντιθέου όπως παρουσιάζονται στην § 10 και να τα αξιολογήσετε.                                                                                                                            (μον 15)

 

4. α. Τι γνωρίζετε για το προοίμιο των ρητορικών λόγων ;

    β. Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία της στήλης Α με εκείνα της στήλης Β                     (μον 10)

 

Α
Β
1.  Προτρέπουν ή αποτρέπουν
Α.  Έκθεση γεγονότων σχετικών
2.  Λυσίας
Β.  Άτεχνη πίστη
3.  Εκφωνούνταν σε εορτές
Γ.  Διέπρεψε στο δικανικό είδος
4.  Διήγησις
Δ.  Οι επιδεικτικοί λόγοι
5.  Συμβόλαια
Ε. Οι συμβουλευτικοί λόγοι

5.  Με ποιους τύπους του κειμένου σχετίζονται ετυμολογικά οι παρακάτω λέξεις ;           (μον 10)

                       δωροδοκία, διάλειμμα, γνήσιος, νόμος,  καθήκον

 

Β. ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ : Ξενοφ?ντος, Κύρου ?νάβασις 5,3, 1-3

 
?πεί δε ο?τε Χειρίσοφος ?κεν ο?τε πλο?α ?κανά ?ν ο?τε τά ?πιτήδεια ?ν λαμβάνειν ?τι,

?δόκει ?πιτέον ε?ναι. Καί ε?ς μέν τά πλο?α το?ς τε ?σθενο?ντας ?νεβίβασαν καί το?ς ?πέρ

τετταράκοντα ?τη καί πα?δας καί γυνα?κας καί τ?ν σκευ?ν ?σα μ? ?νάγκη ?ν ?χειν. Καί

Φιλήσιον καί Σοφαίνετον τούς πρεσβυτάτους τ?ν στρατηγ?ν ε?σβιβάσαντες τούτων

?κέλευον ?πιμελε?σθαι. Ο? δέ ?λλοι έπορεύοντο. ? δέ ?δός ?δοποιημένη ?ν. Καί

?φικνο?νται πορευόμενοι ε?ς Κερασο?ντα τριτα?οι, πόλιν?λληνίδα ?πί θαλάττ?Σινοπέων,

?ποικον ?ν τ?Κολχίδι χ?ρ?. ?ντα?θα ?μειναν ?μέρας δέκα. Καί ?ξέτασις σ?ν το?ς ?πλοις

?γίγνετο καί ?ριθμός, καί ?γένοντο ?κτακισχίλιοι καί ?ξακόσιοι. Ο?τοι ?σώθησαν.

Λεξιλόγιο:

Ηκω = έχω έρθει

 ?ν + απαρέμφατο = ήταν δυνατόν

?πιτέον < ?πέρχομαι =φεύγω, απομακρύνομαι

?δοποι? = φτιάχνω δρόμο (?δοποιημένη ?δός =φτιαγμένος δρόμος)

?ξέτασις = επιθεώρηση

?ριθμός (γίγνεται) = καταμέτρηση

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1. Να μεταφραστεί το κείμενο. (20μ)

 
2. α. Να δοθούν οι τύποι που ζητούνται: (5μ)

πα?δας: δοτική πληθυντικού

γυνα?κας: κλητική ενικού

τούτων: αιτιατική πληθυντικού στο  θηλυκό

?ξέτασις: δοτική πληθυντικού

?δός : δοτική πληθυντικού

 
2. β. Να δοθούν οι τύποι που ζητούνται: (5μ)

?γένοντο: β?ενικό προστακτικής αορίστου β?

λαμβάνειν: β?ενικό οριστικής παρακειμένου

?χειν: β?ενικό προστακτικής αορίστου β?

 ?ν: γ?ενικό οριστικής μέλλοντα

?πιμελε?σθαι: β? ενικό προστακτικής ενεστώτα

 

3. α. Να αναγνωριστούν συντακτικώς οι όροι: (6μ)

 τριτα?οι, ?πιμελε?σθαι, τούτων ,τ?ν σκευ?ν,  πόλιν,  ?σθενο?ντας.

 
3. β. Να αναγνωριστεί  συντακτικά (είδος , εισαγωγή, εκφορά, συντακτική θέση) η πρόταση (μον 4)

  « ?πεί δε ο?τε Χειρίσοφος ?κεν ο?τε πλο?α ?κανά ?ν ο?τε τα ?πιτήδεια ?ν λαμβάνειν ?τι»

 

 

1o ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ                                             ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ 2011-12

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ :????????????..         

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α? ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ                                                                                                

         

Α. ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ : Λυσία , Υπέρ Μαντιθέου §§ 9 – 12

[9] Περ? μ?ν το?νυν α?τ?ς τ?ς α?τ?ας ο?κ ο?δ? ? τι δε?
πλε
?ω λ?γειν· δοκε? δ? μοι, ? βουλ?, ?ν μ?ν το?ς ?λλοις
?γ?σι περ? α?τ?ν μ?νων τ?ν κατηγορημ?νων προσ?κειν
?πολογε?σθαι, ?ν δ? τα?ς δοκιμασ?αις δ?καιον ε?ναι παντ?ς
το
? β?ου λ?γον διδ?ναι. δ?ομαι ο?ν ?μ?ν μετ? ε?νο?ας
?κρο?σασθα? μου. ποι?σομαι δ? τ?ν ?πολογ?αν ?ς ?ν
δ
?νωμαι δι? βραχυτ?των.

[10] ?γ? γ?ρ πρ?τον μ?ν, ο?σ?ας μοι ο? πολλ?ς καταλει-
φθε
?σης δι? τ?ς συμφορ?ς κα? τ?ς το? πατρ?ς κα? τ?ς τ?ς
π
?λεως, δ?ο μ?ν ?δελφ?ς ?ξ?δωκα ?πιδο?ς τρι?κοντα
μν
?ς ?κατ?ρ?, πρ?ς τ?ν ?δελφ?ν δ? ο?τως ?νειμ?μην
?στ? ?κε?νον πλ?ον ?μολογε?ν ?χειν ?μο? τ?ν πατρ?ων,
κα
? πρ?ς το?ς ?λλους ?παντας ο?τως βεβ?ωκα ?στε
μηδεπ
?ποτ? μοι μηδ? πρ?ς ?να μηδ?ν ?γκλημα γεν?σθαι.
[11] κα
? τ?μ?ν ?δια ο?τως δι?κηκα· περ? δ? τ?ν κοιν?ν μοι
μ
?γιστον ?γο?μαι τεκμ?ριον ε?ναι τ?ς ?μ?ς ?πιεικε?ας,
?τι τ?ν νεωτ?ρων ?σοι περ? κ?βους ? π?τους ? [περ?] τ?ς
τοια
?τας ?κολασ?ας τυγχ?νουσι τ?ς διατριβ?ς ποιο?μενοι,
π
?ντας α?το?ς ?ψεσθ? μοι διαφ?ρους ?ντας, κα? πλε?στα
το
?τους περ? ?μο? λογοποιο?ντας κα? ψευδομ?νους. κα?τοι
δ
?λον ?τι, ε? τ?ν α?τ?ν ?πεθυμο?μεν, ο?κ ?ν τοια?την
γν
?μην ε?χον περ? ?μο?. [12] ?τι δ?, ? βουλ?, ο?δε?ς ?ν ?ποδε?-
ξαι περ
? ?μο? δ?ναιτο ο?τε δ?κην α?σχρ?ν ο?τε γραφ?ν
ο
?τε ε?σαγγελ?αν γεγενημ?νην· κα?τοι ?τ?ρους ?ρ?τε πολλ?-
κις ε
?ς τοιο?τους ?γ?νας καθεστηκ?τας.

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1. Να μεταφράσετε το απόσπασμα : « κα? τ? μ?ν ?δια ο?τως δι?κηκα ?. καθεστηκ?τας.»  (μον 10)

 

2. Να σκιαγραφήσετε το ήθος του ρήτορα όπως διαγράφεται στην § §11 -12  και να αιτιολογήσετε την άποψή σας με παραπομπές στο κείμενο.                                                                           (μον 15)

 

3. Να καταγράψετε τα επιχειρήματα του Μαντιθέου όπως παρουσιάζονται στις § §11 -12 και να τα αξιολογήσετε.                                                                                                                           (μον 15)

 

4. α.  Τι γνωρίζετε για τον επίλογο των ρητορικών λόγων ;

    β.  Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία της στήλης Α με εκείνα της στήλης Β                            (μον 10)

Α
Β
1.  Δημοσθένης
Α.  Οι δικανικοί λόγοι
2.  Είναι κατηγορίες ή απολογίες
Β.  Έντεχνες αποδείξεις
3.  Ισοκράτης
Γ. Διέπρεψε στο συμβουλευτικό είδος
4.  Πίστις
Δ.  Διέπρεψε στο επιδεικτικό είδος
5.  Ρητορικά ήθη
Ε. Το ουσιαστικότερο μέρος του ρητορικού λόγου

 

5. Με ποιους τύπους του κειμένου σχετίζονται ετυμολογικά οι παρακάτω λέξεις ;                (μον 10)

    τρίμμα,  Βαγγέλης , κάτοπτρο, εισήγηση, ρήμα

 

 Β. ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ : Δι?δωρος Σικελι?της, Βιβλιοθ?κη ΧΙΙ 53, 1-2

 

Τα?ς ?μέραις ?κείναις κατ?τ?ν Σικελ?αν Λεοντ?νοι, Χαλκιδ?ων μ?ν ?ντες ?ποικοι, συγγενε?ς δ?

?θηνα?ων, ?τυχον ?π? Συρακοσ?ων πολεμο?μενοι. ?πεί ?πιέζοντο δ?τ? πολ?μ? κα? δι? τ?ν

?περοχ?ν τ?ν Συρακοσ?ων ?κινδύνευον ?λ?ναι κατ? κρ?τος, ?ξ?πεμψαν πρ?σβεις ε?ς τ?ς

?θ?νας ?ξιο?ντες τ?ν δ?μον βοηθ?σαιτ?ν ταχ?στην κα? τ?ν π?λιν ?αυτ?ν ?κ τ?ν κινδ?νων

??σασθαι. ?ν δ? τ?ν ?πεσταλμ?νων ?ρχιπρεσβευτ?ς Γοργ?ας ? ??τωρ, δειν?τητι λ?γου πολ?

προ?χων π?ντων τ?ν καθ” ?αυτ?ν. Ο?τος κα? τ?χνας ?ητορικ?ς πρ?τος ?ξε?ρε κα? κατ? τ?ν

σοφιστε?αν τοσο?το το?ς ?λλους ?περ?βαλεν, ?στε μισθ?ν λαμβ?νειν παρ? τ?ν μαθητ?ν

μν?ς ?κατ?ν.

Λεξιλόγιο:

??ομαι = λυτρ?νω, σ?ζω

?λ?ναι < αλίσκομαι : κυριεύομαι

κατ? κρ?τος : ολοσχερώς, εντελώς

 

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

 

1. Να μεταφράσετε το κείμενο. (20μ)

 

2. Να γρ?ψετε τον τ?πο που σας ζητε?ται για καθεμι? απ? τις παρακ?τω λ?ξεις: (5μ)

?ντες: δοτικ? πληθυντικο? αρσενικο? γ?νους

??τωρ: κλητικ? ενικο?

δειν?τητι: ονομαστικ? ενικο?

π?ντων: γενικ? πληθυντικο? θηλυκο? γ?νους

ο?τος: αιτιατικ? πληθυντικο? θηλυκο? γ?νους

 

3. Να δώσετε τους ζητούμενους ρηματικούς τύπους: (5μ)

?τυχον: β΄ ενικ? πρ?σωπο προστακτικ?ς ενεργητικο? αορ?στου β΄

?ξ?πεμψαν: α΄ πληθυντικ? πρ?σωπο υποτακτικ?ς ενεργητικο? αορ?στου

?ξιο?ντες: γ΄ ενικ? πρ?σωπο οριστικ?ς παρατατικο? μ?σης φων?ς

?περ?βαλεν: απαρ?μφατο ενεργητικο? μ?λλοντα

λαμβ?νειν: β΄ ενικ?πρ?σωπο οριστικ?ς ενεργητικο?παρακειμ?νου.

 

4. α. Να αναγνωρ?σετε συντακτικ?ς τις παρακ?τω λ?ξεις: (4μ)

πολεμο?μενοι ,  βοηθ?σαι , ? ??τωρ , πρ?τος.

 

β. Να αναγνωριστούν  συντακτικά (είδος , εισαγωγή, εκφορά, συντακτική θέση) οι προτάσεις: (μον 6)

 - «?πεί ?πιέζοντο δ? τ? πολ?μ? κα? δι? τ?ν ?περοχ?ν τ?ν Συρακοσ?ων ?κινδύνευον ?λ?ναι κατ? κρ?τος»

-  «?στε μισθ?ν λαμβ?νειν παρ? τ?ν μαθητ?ν μν?ς ?κατ?ν.»

 
This entry was posted in ΑΡΧΑΙΑ Β' ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>