Γιατί είναι τόσο σημαντική η δημιουργικότητα;

Δημιουργική τάξη
Η δημιουργικότητα είναι ένα πολύ σημαντικός παράγοντας και την καλλιέργεια της σκέψης των παιδιών. Οι πιο πετυχημένες τάξεις είναι αυτές που οι μαθητές ενθαρρύνονται στο να δημιουργούν τις δικές τους ιδέες, με βάση την εμπειρία τους και τη θεωρητική τους κατάρτιση.

Ο εκπαιδευτικός είναι ο μόνος που έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη και την προώθηση της δημιουργικότητας και αυτό είναι μια πτυχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας που δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε. Ο δάσκαλος περισσότερο από το να μαθαίνει τους μαθητές πώς να βρίσκουν πληροφορίες, θα πρέπει να τους μαθαίνει πώς να γεννούν τις δικές τους ιδέες.
 
Γενικά όλη η εκπαίδευση θα πρέπει να μαθαίνει τους μαθητές πώς να σκέφτονται μόνοι τους αξιοποιώντας τις διαθέσιμες κάθε φορά πληροφορίες και όχι να τους "φορτώνει" με γνώσεις τις οποίες συχνά ούτε καν επεξεργάζονται.
 
Η ενθάρρυνση της δημιουργικότητας στη σχολική τάξη είναι μια ικανότητα που δεν την έχουν όλοι οι εκπαιδευτικοί, γιατί όλοι μας έχουμε μεγαλώσει με μια διαφορετική αντίληψη της αγωγής. Όσοι όμως έχουν καλλιεργήσει τη δημιουργικότητα των μαθητών τους μέσα από διάφορες δραστηριότητες, έχουν καταφέρει να χαραχτούν για πάντα στη μνήμη των παιδιών. Οι εκπαιδευτικοί που έχουν προωθήσει τη δημιουργική σκέψη, είναι στην ουσία αυτοί που έχουν εξοπλίσει τους μαθητές τους να αντιμετωπίσουν πολλές από τις προκλήσεις της ενήλικης ζωής.
Κάποια παιδιά δεν μπορούν καθόλου να μάθουν αν δεν τα αφήσουμε να εκφραστούν δημιουργικά. Δεν μπορούν να καταλάβουν, γιατί να μαθαίνουν τη γλώσσα ή κάποια μαθηματική θεωρία, αν αυτά δεν μπορούν να τα εφαρμόσουν σε μια πραγματική κατάσταση, για κάποιο σκοπό ή για κάποιο αποτέλεσμα.

Τα παιδιά (και όλοι οι άνθρωποι) αποκτούν κίνητρο, εμπνέονται ή νιώθουν μια έντονη πρόκληση να δημιουργήσουν κάτι που αξίζει, αν κατά κάποιο τρόπο αυτό έχει άμεση σχέση με αυτό που οι ίδιοι είναι.

Η δημιουργικότητα βελτιώνει την αυτοπεποίθηση των μαθητών, όταν μπορούν να δουν τις δικές τους ιδέες να είναι αυτές που έλυσαν ένα πρόβλημα ή δημιούργησαν κατασκευή. Μέσα από το αποτέλεσμα καταλαβαίνουν τι είναι ικανοί να πετύχουν.
Γενικά η δημιουργική σκέψη είναι πολύ σημαντική στην πραγματική ζωή. Είναι μέρος της ικανότητάς μας να επιβιώνουμε αναπτύσσοντας κάποιες στρατηγικές, είναι η κινητήριος δύναμη της προσωπικής μας ανάπτυξης και της εξέλιξης του πολιτισμού μας.

Πώς μπορούμε, λοιπόν, να προωθήσουμε τη δημιουργικότητα στην τάξη μας;

  • Ενθαρρύνοντας τους μαθητές να έχουν τις δικές τους ιδέες και αποθαρρύνοντάς τους να δανείζονται ή να απομνημονεύουν τις ιδέες άλλων. Σκοπός είναι να μάθουμε τους μαθητές την αξία της προσωπικής τους δημιουργικής σκέψης, ακόμη και αν αυτή είναι ατελής.

  • Αντί να δείχνετε μόνο κάτι στους μαθητές, βάλτε τους να κάνουν μια πρακτική άσκηση σε αυτό. Κατά ένα περίεργο τρόπο, ένα παιδί δεν θυμάται ποτέ τόσο καλά τον σωστό τρόπο για να γίνει κάτι, αν δεν έχει κάνει λάθος της πρώτη φορά.

  • Αν πρέπει να λύσετε ένα πρόβλημα, καλό είναι να το συζητάτε με την τάξη σας, πριν προχωρήσετε να τους δείξετε τη λύση. Αυτός είναι πολύ πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αποκτήσουν οι μαθητές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, από το να τους δείχνετε ένα παράδειγμα.
  • Αποθαρρύνετε την τυποποίηση και προκαλέστε τα παιδιά να σκέφτονται από μόνα τους.
  • Αντί να κάνετε υποδείξεις, θέστε ανοιχτές ερωτήσεις. Αφήστε ένα πνεύμα αλληλεπίδρασης να κατευθύνει ό,τι έχετε να κάνετε στην τάξη.


  • Διδάξτε τους μαθητές σας να έχουν τον δικό τους τρόπο σκέψης, αντί να αντιγράφουν τις σκέψεις και τις ιδέες των άλλων.
  • Ο εκπαιδευτικός είναι αυτός που βοηθάει τον μαθητή να ανακαλύψει τη γνώση και αυτόν τον ρόλο πρέπει να τον κατανοήσουμε σε βάθος. Οι μαθητές μας είναι κατά κάποιο τρόπο ειδικοί στο να ανακαλύπτουν τους δικούς τους πρωτότυπους δρόμους και να έχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, αν τους επιβραβεύουμε. Και είναι γεγονός ότι η τάξη μας θα γίνει μια "δημιουργική τάξη" αν δημιουργήσουμε ένα κλίμα ελευθερίας της σκέψης και του λόγου και ενθαρρύνουμε με έναν καλό λόγο κάθε προσπάθεια των μαθητών μας.

 

Αδειοδοτημένο υπό τους όρους Creative Commons Attribution Non-commercial 3.0 License

Ioanna Komninou Athens 2012