Εισαγωγή

"Το εκπαιδευτικό μας σύστημα επικεντρώνεται στο 'τι είναι'.
Αλλά δεν είναι καθόλου επαρκές στο να σχεδιάσει το 'τι θα μπορούσε να είναι' " .
from Tom Peter’s book Re-imagine

Έχετε ποτέ νιώσει ότι εσείς και οι μαθητές σας σκέφτεστε πολύ περιορισμένα ή αλλιώς"μέσα σε ένα κουτί" (inside the box);
 
 
Αν η απάντηση είναι "Ναι", τότε ήρθε η ώρα να μετατρέψετε την τάξη σας σε έναν χώρο κατάλληλο για αλληλεπίδραση, δημιουργικότητα, εξερεύνηση και αναστοχασμό. Είναι ώρα να δείτε τον εαυτό σας σαν πρωτοπόρους στην εκπαιδευτική καινοτομία, τα σχολεία σας ως τους πιο θερμούς υποστηρικτές σας και τους μαθητές σας σαν το μεγαλύτερό σας κίνητρο. Ήρθε η ώρα να ταρακουνήσετε τους μαθητές σας, δημιουργώντας για αυτούς ένα περιβάλλον που να τους εμπνέει. Είναι ώρα για τη δημιουργική τάξη...

Το να διδάξουμε τη δημιουργικότητα δεν είναι κάτι εύκολο, αν και πολλοί θα έλεγαν ότι πρόκειται για κάτι εξαιρετικά ευχάριστο και κάτι που μας κάνει να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Είναι, εξίσου, γεγονός ότι χρειαζόμαστε πολύ χρόνο για να σχεδιάσουμε το μάθημά μας με αυτόν τον τρόπο, ώστε οι μαθητές μας να έχουν πολλές ιδέες, τις οποίες στη συνέχεια θα πρέπει και να αξιολογήσουν. Αλλά σίγουρα δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ένα εκπαιδευτικό σύστημα πληροί τα κριτήρια που ισχύουν στην παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα, χωρίς να αξιολογεί θετικά τη δημιουργικότητα και να την εντάσσει στην καθημερινή διδασκαλία και μάθηση.


Στις μέρες μας ακούμε συχνά για τη δημιουργική τάξη και αυτόματα μας έρχονται στον νου μας κάποιες ερωτήσεις:

  • Είναι σημαντικό για το μέλλον το (οποίο) όφελος προκύπτει από την προώθηση της δημιουργικότητας στη σχολική τάξη;
  • Ποια είναι η θέση της δημιουργικότητας στο εκπαιδευτικό μας σύστημα;
  • Πρέπει να διδάσκουμε δημιουργικά ή πρέπει να διδάσκουμε τη δημιουργικότητα;
Κατά τη διάρκεια αυτού του μαθήματος, θα προσπαθήσουμε να δώσουμε μαζί απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα και σε όποια άλλα σας απασχολούν.

Εικονίδιο ηΔραστηριότητας Το περιεχόμενο αυτού του WBT

Το περιεχόμενο αυτού του μαθήματος διακρίνεται σε 3 ενότητες:

1. Τι είναι η δημιουργικότητα;

2. Ενθαρρύνοντας τη δημιουργική ομαδική εργασία

3. Τεχνικές δημιουργικότητας

- Ιδεοθύελλα (Brainstorming)

-Αντίστροφη ιδεοθύελλα (Reverse brainstorming)

-Δημιουργία ιστοριών (Storyboarding)

-Brainwriting

- Scamper

- Τυχαίες λέξεις (Random words)

- Τα 6 καπέλα της σκέψης (Six thinking hats)

- Δελφοί (Delphi)

 


Αδειοδοτημένο υπό τους όρους Creative Commons Attribution Non-commercial 3.0 License

Ioanna Komninou Athens 2012