Συμπεράσματα-Συζήτηση
Συμπερασματικά, ως προς το πρώτο στόχο-ερώτημα «πως η διερευνητική διαδικασία ενεργοποιεί το ενδιαφέρον και τις μαθησιακές δεξιότητες των παιδιών» απαντάμε ότι τα ενεργοποιεί λόγω της ελευθερίας που δίνει στους μαθητές για αυτενέργεια και δράση. Αυτό πιστεύουμε ότι ισχύει ακόμα και όταν την συγκρίνουμε με την απλή διαθεματική προσέγγιση, που όμως ο εκπαιδευτικός θέτει εκ των προτέρων τους γνωστικούς στόχους και ορίζει τις δραστηριότητες. Εν αντιθέσει, τα παιδιά, επιλέγοντας το αντικείμενο της μάθησης τους, αναδεικνύουν και εκφράζουν τους πραγματικούς προβληματισμούς. Είναι πιο συγκεντρωμένα, με μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη δράση και συνέπεια παράγουν περισσότερες και καλύτερες ιδέες. Είναι σαφώς πιο «ανοικτά» σε νέες ιδέες, που ενισχύονται από την αλληλεπίδραση, ανταλλαγή ιδεών και αντιλήψεων με τους συνομήλικούς τους. Κατά συνέπεια επιτυγχάνεται και η απόκτηση νέων ή και η ανάπτυξη των προϋπαρχουσών μαθησιακών δεξιοτήτων τους.
Η απάντηση στον δεύτερο στόχο-ερώτημα του πώς αντιλαμβάνονται τα παιδιά τις αλλαγές στον τρόπο μάθησης τους διαφαίνεται από τους παραγόμενους συλλογισμούς τους, όπως αυτοί εκφράζονται στην ολομέλεια αλλά και από τις συνεχείς διαμορφωτικές αξιολογήσεις που πραγματοποιούν. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι διαμορφωτικές αξιολογήσεις είναι το κλειδί επιτυχίας της δράσης. Είναι τόσες πολλές και συντελούνται με τόσο γρήγορο ρυθμό που κάποιες φορές δύσκολα γίνονται αντιληπτές από τον εκπαιδευτικό. Είναι στην ουσία η «αναβάθμιση» της σκέψης των παιδιών που συντελείται σχεδόν αυτόματα και μόνο αν ο εκπαιδευτικός επιδιώξει να ζητήσει εξηγήσεις θα την αντιληφθεί. Από συζητήσεις μας με τα παιδιά οι απαντήσεις που ακούσαμε στο ερώτημα «πως το έμαθες αυτό» ήταν «επειδή το έκανα…ή το δοκίμασα…..», «το έμαθα γιατί το σκέφτηκα πρώτα…..», «πριν δεν το ήξερα γιατί δεν το κάναμε….». Τέλος συναρπαστική είναι η απάντηση που λάβαμε : « το έμαθα γιατί άκουσα την ιδέα του Μ. και μετά το σκέφτηκα και εγώ», όπου εδώ αναδεικνύεται η αξία της ομαδικότητας και της συζήτησης. Εξαιτίας της συστηματικής και μακρόχρονης «έκθεσής» τους στις διαδικασίες της διερευνητικής μάθησης μπορούν πλέον να αντιλαμβάνονται τις αλλαγές στον τρόπο που κατακτούν τη νέα γνώση, να περιγράφουν τη διαδικασία κατάκτησής της και φυσικά να χρησιμοποιούν τις νέες γνώσεις σε άλλα μαθησιακά πλαίσια.