ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Το τελικό προϊόν (τεχνική έκθεση και κατασκευή), έρχεται ως φυσικό επακόλουθο της -όσο γίνεται- πολύπλευρης, σφαιρικής και αναλυτικής διδασκαλίας στη τάξη. Για τον ίδιο λόγο χρησιμοποιούνται συχνά εποπτικά μέσα και επιδιώκονται βιωματικού χαρακτήρα επισκέψεις. Συνήθεις χώροι, σε συνδυασμό με κατάλληλους χειρισμούς των πληροφοριών, που προέρχονται από πηγές της επιλογής των μαθητών, αποδίδουν το επιθυμητό τεχνολογικό αποτέλεσμα (εμπλοκή τους σε δραστηριότητες διαχείρισης πληροφοριών-γνώσης και εργασία τεχνολογικής δομής, φυσιογνωμίας και φιλοσοφίας). Κατασκευή και επισκέψεις, γίνονται πάντα με την επίβλεψη ενήλικα (κανόνες παιδαγωγικού συμβολαίου τάξης ή ομάδας).

Στην Α΄ τάξη, ελέγχονται δυνατότητες, διαφαίνονται κλίσεις και ενδιαφέροντα, με την ασφαλή είσοδο των μαθητών, σε τρεις μαθησιακές ενέργειες (ξέχωρες ή συνδυασμένες), διάρκειας ενός τριμήνου περίπου, η κάθε μία:

α) θεωρητικό υπόβαθρο, μια πρώτη γνωριμία με το περιβάλλον του μαθήματος.

Το βιβλίο του Ο.Ε.Δ.Β. αντιμετωπίζεται ως πηγή πληροφόρησης. Οι μαθητές, μελετούν το σημειωματάριο που δημιουργούν με επιλεγμένα κείμενά του (υπογραμμίζουν, επεξηγούν σε πλαγιότιτλους, παραπέμπουν, παραθέτουν την Πηγή της πληροφόρησής τους, κλπ) και αντιλαμβάνονται την εκπαιδευτική διαδικασία της τεχνολογίας, περιορισμένη στις τρεις θεματικές ενότητες του εγχειριδίου (εργαλεία-μηχανές, ενέργεια-ισχύς, επικοινωνίες-μεταφορές).

β)Γραπτές εργασίες και παρουσίαση, αξιολόγηση, διάχυση αποτελεσμάτων, αυτοδιαχείριση διαδικασιών, γνωριμία με πραγματικό τεχνολογικό περιβάλλον.

Οι μαθητές, ετοιμάζουν ατομικές (γραπτές) εργασίες, χρησιμοποιώντας και άλλες πηγές πληροφόρησης, που υπάρχουν γύρω τους, τηρώντας προαποφασισμένες προδιαγραφές (περιορισμένης έκτασης, από δύο πηγές τουλάχιστον, τίτλο δικό τους, εικόνες και μορφή σελίδας της αρεσκείας τους...). Ακολουθεί συζήτηση, σε αυτοδιοικούμενα σεμινάρια.

Μεγάλη σημασία αποδίδεται, στην ύπαρξη προφορικών πηγών, αφού εκτός από πληροφορίες οι μαθητές μπορούν να δουν επίδειξη χρήσης και λειτουργίας τεχνολογικών προϊόντων, σύνταξη τεχνικών (και άλλων) σχεδίων, τρόπους ανάγνωσής τους κλπ. Μία συνδιδασκαλία τουλάχιστον, με τον εκπαιδευτικό της Πληροφορικής, για ηλεκτρονική αναπαραγωγή και διαχείριση των γραπτών (χειρόγραφων) εργασιών, επιβάλλεται.

γ)Τελική εργασία, (τρία στάδια παρουσίασής της), αυτοδιαχείριση διαδικασιών, έκθεσή της σε διαμορφωμένο από τους μαθητές χώρο.

Με το τέλος του 2ου τριμήνου, οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους, Πηγές πληροφόρησης, τρόπο εργασίας, σχέδια, ιδέες και γνώσεις. Δηλώνουν θεματική ενότητα, έργο, ακολουθώντας τα προβλεπόμενα βήματα και παρουσιάζοντας σταδιακά την εργασία τους, σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν, την παραδίδουν ολοκληρωμένη. Μικρός αριθμός εργασιών βραβεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων, με κριτήριο την πρωτοτυπία, την λειτουργικότητά τους κλπ.

Στη Β΄ τάξη, διευκρινίζεται η συνέχεια του περσινού εκπαιδευτικού αντικειμένου, μιας και τα τεχνολογικά προϊόντα που μελετήθηκαν, δημιουργούνται σε τεχνολογικούς χώρους, που στην πραγματικότητα είναι παραγωγικές μονάδες, με τη μορφή πολλών και διαφορετικών επιχειρήσεων. Υπ` αυτή την έννοια, κατανόηση και εμπέδωσή του, είναι βασική απαίτηση, προκειμένου να υπεισέλθει ο μαθητής συστηματικά σε τρεις μαθησιακές ενέργειες, περίπου χρονικά ίσες και σ` αυτή τη τάξη, με μοναδικό καινούργιο εφόδιο για την επιτυχία του στόχου, τη συνεργασία.

Α) Ορολογία, και σημασία της στην πράξη. Ιστορία και εξέλιξη των παραγωγικών μονάδων στη χώρα μας.

Οι μαθητές, δημιουργούν σημειωματάριο, με τον τρόπο που αναφέρθηκε στην προηγούμενη τάξη και συμπεριφέρονται κατά τα γνωστά, προσεγγίζοντας θεωρητικά, τους τρεις τομείς παραγωγής (πρωτογενή, δευτερογενή, τριτογενή.).

Β) Σχηματισμός ομάδων και καταμερισμός της προσπάθειας για σύνθεση γραπτών εργασιών και ανάλογη συνέχεια (ομαδική παρουσίαση κλπ).

Οι μαθητές για τις ανάγκες του ομαδικού έργου, αναλαμβάνουν αρμοδιότητες (συντονιστής-φροντίζει για την οργάνωση, γραφέας-για συνεντεύξεις, προμηθευτής-για γραφικά ή χαρτικά, φωτογράφος-για Φώτο ή τοπογραφικά, σύνδεσμος-για διακίνηση ιδεών, ταμίας, διαφημιστής, εκπαιδευτής κα., ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών και το περιεχόμενο του έργου.)και τις εναλλάσσουν, σε κάθε νέα εργασία(καταγραφή κατηγορίας τυποποιημένων προϊόντων της ντόπιας αγοράς, παραγωγικών μονάδων της περιοχής, πορεία προϊόντων απ` τον τόπο παραγωγής και έως τον καταναλωτή, ταύτιση αρμοδιοτήτων με τα στελέχη οργανογράμματος επιχείρησης, πληροφορίες για το ρόλο στελεχών κλπ). Στην ουσία διερευνούν τον τόπο κατοικίας τους, σε σχέση με το υπάρχον παραγωγικό δυναμικό και προετοιμάζονται, για την μελέτη - οργάνωση - κατασκευή μικρογραφίας - παρουσίαση κλπ, μιας πραγματικής παραγωγικής μονάδας. Ευχής έργο, η οργανωμένη επίσκεψη από τους μαθητές όλων των τμημάτων, λόγω σχετικής περιβαλλοντικής δραστηριότητας. Μαθητές με κινητικά ή άλλα προβλήματα μπορούν την ίδια στιγμή να παρακολουθήσουν την εκπαίδευση στο εργ. Πληροφορικής του σχολείου (αποστολή e-mail, επίσκεψη στην ηλεκτρονική σελίδα της παρ. μονάδας, στο Internet) επαρκώς και να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους.

Γ) Με το τέλος του δευτέρου τριμήνου, οι ομάδες αυτοαξιολογούνται και ανάλογα παραμένουν (δύο, των επτά ατόμων) ή συνενώνονται. Η τελική εργασία αφορά πραγματική επιχείρηση και οι μαθητές συνεχίζουν με τον τρόπο που διδάχτηκαν (προεργασία και διορθώσεις στο σχολείο, σταδιακή παρουσίαση, καταμερισμός κλπ ). Τεχνικές εκθέσεις και προπλάσματα που πληρούν τα κριτήρια, εκτίθενται στο τέλος της σχολ. χρονιάς.

Valid XHTML 1.1 Valid CSS!