Mαντεία

Στην αρχαία Ελλάδα όπως γνωρίζουμε καμία σοβαρή απόφαση δεν λαμβανόταν χωρίς τη συμβουλή του μαντείου είτε πρόκειται για πόλεμο ή για ίδρυση αποικίας. Τα μαντεία τα επισκεπτόταν όχι μόνο οι άρχοντες αλλά και απλοί άνθρωποι ζητώντας τη συμβουλή του θεού ή για θεραπεία. Ολόκληρη η αρχαία ιστορία στηριζόταν σε μια αλληλουχία χρησμών. Ως γνωστό, οι αρχαίοι Έλληνες είχαν θέσει τις βάσεις του ορθολογισμού και των θετικών επιστήμων. Ο σημερινός άνθρωπος θα ρωτούσε, πως είναι δυνατόν οι αρχαίοι να πίστευαν στα μαντεία. Από που τα μαντεία αντλούσαν τη δύναμη τους. Εμείς στην εποχή μας είμαστε βυθισμένοι τόσο βαθειά στον υλικό και καταναλωτικό πολιτισμό που αδυνατούμε να κατανοήσουμε τον πνευματικό πολιτισμό των αρχαίων.

Τα μαντεία αντλούσαν τη δύναμη τους από τις τιτάνιες δυνάμεις της Γαίας σε συνδυασμό το λαμπρό απολλώνιο φως που λούζει το όμορφο φυσικό περιβάλλον. Οι θέσεις των μαντείων και των ιερών δεν ήσαν τυχαίες. Ιδρύθηκαν σε τόπους υψηλής ενέργειας σύμφωνα με το γεωδαιτικό τριγωνισμό. Το επιβλητικό τοπίο που βρίσκονται ανάγει την ψυχή στον στοχασμό και στην πνευματική ανάταση.

Το κορυφαίο των μαντείων ήταν των Δελφών .Όταν βρεθείς στην υποβλητική Κασταλία πηγή και γευτείς το ύδωρ ατενίζοντας την χαράδρα των Φαιδριάδων τότε θα νιώσεις το μεγαλείο και την δύναμη του αρχαιοτέρου μαντείου αφιερωμένο αρχικά στη Μητέρα Γη.

Αρχικά τα μαντεία ήταν οι βαθιές σπηλιές και τα χάσματα πλησίον πηγών. Η μητέρα Γη από τα σπλάχνα της γέννησε εκατομμύρια έμψυχα όντα. Οι πρώτοι άνθρωποι στη μητέρα Γη απευθύνονταν για όλα τα προβλήματα τους. Τα σπλάχνα της Γαίας ήταν τα σπήλαια και οι πηγές με τα κελαρυστά νερά. Το γήινο χάσμα των Φαιδριάδων με το ύδωρ ήταν η μήτρα ?δελφύς? της μάνας γης όπου έλαβε το όνομα Δελφοί. Ας σημειωθεί ότι κατά την παράδοση στο Ιδαίον άντρο γεννήθηκε ο Ζεύς στο δε άντρο του όρους Κύνθου γεννήθηκε ο Απόλλων.


Οι Νύμφες, θυγατέρες της Γης ήταν οι προστάτιδες των πηγών. Τα Νυμφαία ήταν σπηλιές αφιερωμένες στις Νύμφες. Ξακουστό ήταν το Κωρύκειο άντρο στο Παρνασσό κοντά στους Δελφούς. Ακόμη και σήμερα το νερό που στάζει από τα τοιχώματα του σπηλαίου δημιουργεί ένα παιχνιδιάρικο ήχο σαν τον αυλό του Πάνα ικανό να προκαλέσει είδος κατάληψης και μαντικής ενόρασης (νυμφοληψία). Υπάρχει η σπηλιά του Νυμφολύπτου στη Βάρη αφιερωμένη κυρίως στον Πάνα, στην Γαία, στις Νύμφες και στον Απόλλωνα. Σύμφωνα με μία πληροφορία του Ολυμπιοδώρου και του Αιλιανού οι γονείς του μεγάλου φιλοσόφου Πλάτωνος ,τον πήγαν στη σπηλιά του Νυμφολύπτου για να αποκτήσει την εύνοια των Νυμφών, το δώρο της μαντικής. Ο Θηραίος γλύπτης Αρχέδημος διαμόρφωσε τον χώρο αν και η λατρεία υπήρχε από τα πανάρχαια χρόνια.

Ο Παν παιδί της Γης θεωρείται ο παλαιότερος δάσκαλος της μαντικής τέχνης πριν ο Απόλλων πάρει την σκυτάλη σκοτώνοντας τον Πύθωνα που προστάτευε το χθόνιο μαντείο των Δελφών.

Ας σταθούμε λίγο στον συμβολισμό των σπηλαίων. Τα σπήλαια συμβόλιζαν την πρωταρχική ύλη (θηλυκή αρχή) ,από την οποία συνεστήθη ο κόσμος. Το άμορφο χαώδες σκότος και το ακαθόριστο βάθος μιας σπηλιάς δείχνει το Χάος της πρωταρχικής ύλης. Ο απρόσωπος θεός ως αρσενική αρχή διακόσμησε την ύλη δημιουργώντας τον κόσμο. Από αυτήν την αρσενική και θηλυκή αρχή γεννήθηκε το Παν. Με τον φόνο του Πύθωνος λήγει η μητριαρχία και το μαντείο από την υποχθόνια χαράδρα που ήταν πριν, βγήκε έξω στο φως για να φωτίζει την ανθρωπότητα με τα μεγαλύτερα διδάγματα που έμειναν χαραγμένα στους λίθους : το ?γνώθι σ?αυτόν? και το ?μηδέν άγαν?. Το ?γνώθι σ?αυτόν ? είναι μια ηθική αυτοεξέταση ,το να γνωρίζει κάποιος τις αδυναμίες του (αυτογνωσία). Και το ?μηδέν άγαν ? καταδικάζει κάθε υπερβολή και διακηρύσσει την ανάγκη του μέτρου. Μαντεία του Απόλλωνος υπήρχαν στο Πτώον, στα Τέγυρα, στην Δειράδα Άργους, στις Άβες, στη Γόρτυνα Κρήτης και στα Δίδυμα της Μικράς Ασίας.

Το μαντείο της Δωδώνης κι αυτό πανάρχαιο αφιερωμένο στη θεά Γη. Η ιερά δρυς που υπήρχε για χιλιάδες χρόνια μέσα από το θρουν των φυλλωμάτων της, οι ιερείς διέβλεπαν τις απαντήσεις. Η ιερά δρυς κόπηκε από κάποιο φανατικό χριστιανό. Σήμερα στη θέση της παλιάς ,θάλλει νέα δρυς φυτεμένη από ευσεβή χέρια. Τα φυλλώματα της ιεράς δρυός συνεχίζουν να θροούν. Ποιος όμως μπορεί να τα αφουγκρασθεί. Υπήρχαν μαντεία ?εγκοιμητήρια για την ίαση ψυχικών και άλλων ασθενειών όπως τα Ασκληπιεία ( Επίδαυρος), το Αμφιαράειο. Το θρησκευτικό κέντρο όλης της Ελλάδας θεωρείται η Ιερά Ελευσίς όπου στο τελεστήριο ετελούντο τα μυστήρια της ζωής και του θανάτου. Αρχικά τιμήθηκε η θεά Γη εν συνεχεία η Δήμητρα η οποία έχασε και άνευρε την Κόρη της. Η Περσεφόνη απαχθείσα από τον Πλούτωνα στον κάτω κόσμο επανέρχεται κάθε άνοιξη στη μητέρα της ,πρασινίζοντας την Φύση. Χθόνιο μαντείο αφιερωμένο στον Πλούτωνα είναι το Νεκρομαντείο του Αχέροντος. Οι προσκυνητές έρχονταν σε επαφή με τις ψυχές των πεθαμένων. Ανάλογο νεκρομαντείο υπήρχε στο Ταίναρο αφιερωμένο στον Ποσειδώνα. Μαντείο υποχθόνιο λειτουργούσε και στον Πόρο.