«
ιστορία
η ενότητα
3. Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
Η έναρξη της νέας εποχής σηματοδοτείται στα χρόνια της βασιλείας του
Μιχαήλ Α'
Μιχαήλ Γ'
Μιχαήλ Β'
με καταγωγή από το
Βυζάντιο
Αμόριο
Ρήγιο
.
Κύρια χαρακτηριστικά είναι η ανάπτυξη της
δύναμης
αδυναμίας
του
Βυζαντίου
Χαλιφάτου
που φθάνει στο αποκορύφωμά της με τη διακυβέρνηση της Μ
ηλιακής
ακεδονικής
Δ
υναστείας
ύναμης
.
Η οριστική αναστήλωση των
αγαλμάτων
εικόνων
το
843
943
866
επέτρεψε στη βυζαντινή διακυβέρνηση να ασχοληθεί με τη
κατάργηση
βελτίωση
της
άμυνας
εκκλησίας
κατά των
Σλάβων
Αράβων
. Από τα τέλη του 885 έως τις αρχές του 886 τις κρατικές υποθέσεις διευθύνει ο
Καίσαρ Βάρδας
Ιούλιος Καίσαρας
.
Σταθμό στην ιστορία της βυζαντινής εκπαίδευσης αποτελεί η
κατάργηση
ίδρυση
της ανώτερης
ομάδας
σχολής
της
Μαγνησίας
Μαγναύρας
με πρωτοβουλία του
Βάρδα
Μιχαήλ Γ'
. Τη διεύθυνσή της ανέλαβε ο
Λέων Φιλόσοφος
Νικόλαος Γεμιστός
ή
μαθηματικός
φυσικός
. Το πανεπιστήμιο περιελάμβανε τις σχολές της
φιλοσοφίας
ιστορίας
, της
γεωμετρίας
φυσικής
, της
αστρολογίας
αστρονομίας
και της
ζωγραφικής
γραμματικής
.
Οι λόγιοι άρχισαν να αναζητούν, να συλλέγουν, να μελετούν και να
σχολιάζουν
αντιγράφουν
παπύρους
χειρόγραφα
με έργα της αρχαίας γραμματείας με πιο αξιόλογο τον
Φώτιο
Ιωάννη
. Το σημαντικότερο έργο του ήταν η
Βίβλος
Μυριόβιβλος
που περιέχει περί τα
300
200
φιλολογικά
ψυχολογικές
δοκίμια
μελέτες
για έργα ελάχιστα γνωστά στους συγχρόνους του. Έγραψε επίσης ένα
βιβλίο
λεξικό
,
ομιλίες
ζωγραφιές
και
λογοτεχνικά
θεολογικά
έργα.
Το 859 ο βυζαντινός στρατός πέρασε τον Ευφράτη και νίκησε τον εμίρη της Μελιτηνής το 863. Οι συνεχείς πόλεμοι στα σύνορα «
άκραι
μέσαι
» με τους Άραβες προμήθευσαν πλούσιο υλικό για τη διαμόρφωση της βυζαντινής
λυρικής
επικής
ποίησης. Ανώνυμοι τραγουδοποιοί συνέθεσαν
άσματα
ωδές
που εξυμνούν τους
ύμνους
αγώνες
των
παικτών
ακριτών
δηλαδή των στρατιωτών που προστάτευαν τα ανατολικά σύνορα της αυτοκρατορίας και ιδίως του
Διγενή Ακρίτα
Λουκή Λάρα
. Ο ήρωας φαίνεται ότι έχει στενή σχέση με το
Ρήγιο
Αμόριο
της
Καλαβρίας
Φρυγίας
.
Σύμφωνα με τον επίσκοπο Καισάρειας και σπουδαίο λόγιο
Αρέθα
Ζαμάθα
τα άσματα αυτά έψαλλαν
τροβαδούροι
τραγουδιστές
περιφερόμενοι στις επαρχίες της Μ. Ασίας και θεωρούνται τα σημαντικότερα δείγματα της δημώδους ή
λαϊκότροπης
μαζικής
λογοτεχνίας των βυζαντινών που εξελίσσεται παράλληλα με τη
λόγια γραμματεία
δημώδη ζωγραφική
.
Έλεγχος
ΕΝΤΑΞΕΙ
ΕΞΟΔΟΣ
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ
© Μελίνα Χοπαλάκη - Ελληνικός Πολιτισμός