ΣΕΛ 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Η ενότητα έχει στο εξώφυλλό της εικόνα σχετική με το θέμα «κατασκευές».
Στη συγκεκριμένη ενότητα γίνεται επεξεργασία οδηγιών (κατευθυντικός λόγος).
Η ενότητα χωρίζεται στις εξής υποενότητες:
• Κατασκευές της φύσης
• Κατασκευές των ανθρώπων
• Μαθηματικές κατασκευές
Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:
• περιγραφές κατασκευών
• οδηγίες κατασκευών
Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, υπενθυμίζεται στο μαθητή η συντακτική και σημασιολογική σχέση Υποκειμένου – Ρήματος – Αντικειμένου και η διάκριση μεταβατικού και αμετάβατου ρήματος (βλ. και ενότητα 7). Επίσης, εντοπίζεται η λειτουργία της ενεργητικής και παθητικής σύνταξης [ως κεντρικού γραμματικού φαινομένου] και η συντακτική και σημασιολογική ιδιαιτερότητα του μετασχηματισμού από τη μία σύνταξη στην άλλη. Στην ενότητα αυτή ολοκληρώνεται η διδασκαλία της χρήσης του κόμματος (βλ. και ενότητες 7, 9) με αναφορά στις αναφορικές προτάσεις, όπου μαθαίνει ο μαθητής να διακρίνει τις προσδιοριστικές από τις μη προσδιοριστικές (προσθετικές).
Και στο Βιβλίο του Μαθητή και στο Τετράδιο Εργασιών προτείνονται διαθεματικές δραστηριότητες, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π., όπως Φυσική, Μαθηματικά, Αισθητική Αγωγή.
Στο Τετράδιο Εργασιών ήρωας είναι ο Πινόκιο και ασχολείται με οδηγίες για διάφορες κατασκευές. Oι οδηγίες χρησιμεύουν για ασκήσεις εμπέδωσης της διδασκαλίας της δομής των κειμένων της ενότητας, για ασκήσεις στα γραμματικά φαινόμενα (ενεργητική και παθητική σύνταξη, μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα) και για λεξιλογικές ασκήσεις.
Παραπομπή στο Ανθολόγιο και συμπληρωματική βιβλιογραφία για το θέμα της ενότητας δίνονται στο Βιβλίο του Μαθητή.
Πολλά ζώα κατασκευάζουν φωλιές ή αλλάζουν με διάφορες κατασκευές τα μέρη στα οποία ζουν. Τα πουλιά κατασκευάζουν φωλιές όπου γεννούν αυγά και μεγαλώνουν τους νεοσσούς τους. Τα σκουλήκια της γης και οι ασβοί σκάβουν λαγούμια βαθιά στο έδαφος. Μερικά ζώα –όπως τα σαλιγκάρια και τα στρείδια, οι αχιβάδες, τα μύδια κ.ά.– αναπτύσσουν κέλυφος γύρω από το σώμα τους για να το προστατεύουν από τα αρπακτικά ζώα.
Φωλιές, λαγούμια και κελύφη, είναι όλα κατασκευές που γίνονται από τα ζώα. Τα ζώα μπορούν και βολεύονται μέσα σ' αυτές. Έτσι, λέμε ότι αυτές είναι «περιβάλλουσες κατασκευές», δηλαδή «περιβάλλουν» τα ζώα (είναι γύρω τους). Εμείς οι άνθρωποι, αντί για φωλιές, οικοδομούμε σπίτια, γραφεία και εργοστάσια. Αντί για λαγούμια κατασκευάζουμε τεράστιες σήραγγες και υπόγεια καταφύγια.
Επίσης, οι κατασκευές μπορούν και να είναι υποστηρίγματα. Το στέλεχος ενός φυτού υποστηρίζει το άνθος, κατά τον ίδιο τρόπο που ο φανοστάτης στηρίζει ένα φως ή μια ψηλή κολόνα στηρίζει ένα άγαλμα.
Ο ιστός μιας αράχνης μοιάζει με μια υποστηρικτική κατασκευή η οποία συνδέει (στο χώρο) δύο κλαδάκια. Κατασκευάζουμε γέφυρες οι οποίες συνδέουν τη μια όχθη του ποταμού με την άλλη.
Τα ζώα χρησιμοποιούν φυσικά υλικά για να φτιάξουν τις κατασκευές τους. Για την ανέγερση των κατασκευών χρησιμοποιούμε κι εμείς φυσικά υλικά. Επιπλέον, οι επιστήμονες και οι μηχανικοί ανακάλυψαν και έφτιαξαν χιλιάδες τεχνητά υλικά. Αυτό σημαίνει ότι οι ανθρώπινες κατασκευές μπορούν να είναι πολύ πιο μεγάλες και πολύπλοκες.
εγκυκλοπαίδεια O νεαρός επιστήμονας, εκδ. Aξιωτέλλη, Aθήνα, 1994
1. Γράψτε σε δύο στήλες ποιες κατασκευές, σύμφωνα με το κείμενο, κάνουν οι άνθρωποι και ποιες κατασκευές δημιουργεί η φύση.
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
η φύση | οι άνθρωποι |
2. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα ανθρώπινων κατασκευών που μπορούν να συγκριθούν με κατασκευές άλλων ζωντανών οργανισμών. Βρείτε τα κοινά στοιχεία στα παρακάτω ζευγάρια: κέλυφος – τροχόσπιτο, ρίζα – θεμέλια σπιτιού, ιστός αράχνης – καλωδιωτή γέφυρα, κυψέλη μελισσών –πολυκατοικία, φωλιά μυρμηγκιών – ουρανοξύστης. Περιγράψτε μια ανθρώπινη κατασκευή, π.χ. τον Λευκό Πύργο της Θεσσαλονίκης, και μια κατασκευή ενός ζώου, π.χ. μια φωλιά τερμιτών.
Περιγραφή κτίσματος
Δείτε ενότητα 1, Ο φίλος μας το περιβάλλον
Δομή περιγραφής κτίσματος [πηγή: mikro-kosmos]
Ποια υλικά χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για τις κατασκευές τους;
Δώστε παραδείγματα υλικών:
που προέρχονται αποκλειστικά από τη φύση |
|
που προέρχονται από τη φύση αλλά έχουν μετασχηματιστεί από τον άνθρωπο |
|
που έχουν παραχθεί τεχνητά στο εργαστήριο |
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
που προέρχονται αποκλειστικά από τη φύση | που προέρχονται από τη φύση αλλά έχουν μετασχηματιστεί από τον άνθρωπο | που έχουν παραχθεί τεχνητά στο εργαστήριο |
3. Bρείτε τα ρήματα του κειμένου που έχουν και ενεργητική και παθητική φωνή και γράψτε τα στο πρώτο πρόσωπο. Βρείτε ουσιαστικά που ανήκουν στην ίδια οικογένεια.
Pήμα | Oυσιαστικό | |
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ | ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ | |
κατασκευάζω | κατασκευάζομαι | κατασκευή, κατασκευαστής |
Eνεργητική – παθητική σύνταξη
Πώς μετατρέπουμε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική
Το ρήμα από ενεργητικό γίνεται παθητικό. |
|
Το αντικείμενο του ενεργητικού ρήματος γίνεται υποκείμενο του παθητικού ρήματος (σε ονομαστική πτώση). |
|
Το υποκείμενο του ενεργητικού ρήματος γίνεται ποιητικό αίτιο (πρόθεση από και πτώση αιτιατική). |
Πώς μετατρέπουμε την παθητική σύνταξη σε ενεργητική
Το παθητικό ρήμα γίνεται ενεργητικό. |
|
Το ποιητικό αίτιο του παθητικού ρήματος γίνεται (χωρίς την πρόθεση) υποκείμενο του ενεργητικού ρήματος (σε ονομαστική πτώση). |
|
Το υποκείμενο του παθητικού ρήματος γίνεται αντικείμενο του ενεργητικού ρήματος (σε αιτιατική πτώση). |
Για την ενεργητική και την παθητική σύνταξη μπορείς να διαβάσεις ή να δεις το βίντεο εδώ
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ ο οικοδόμος (ονομαστική) |
ΡΗΜΑ έχτισε (ενεργητικό) | ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ το σπίτι (αιτιατική) |
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ το σπίτι (ονομαστική) | ΡΗΜΑ χτίστηκε (παθητικό) | ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΑΙΤΙΟ από τον οικοδόμο (πρόθεση + αιτιατική) |
4. Στις προτάσεις του κειμένου που είναι με πράσινο χρώμα να μετατρέψετε προφορικά την ενεργητική σύνταξη σε παθητική. Να πείτε ποιο είναι, κάθε φορά, το υποκείμενο και το αντικείμενο.
Πολλά ζώα κατασκευάζουν φωλιές
Το υποκείμενο είναι: _, το αντικείμενο είναι: _
Η παθητική: _
Τα σκουλήκια της γης και οι ασβοί σκάβουν λαγούμια βαθιά στο έδαφος.
Τα υποκείμενα είναι: _, το αντικείμενο είναι: _
Η παθητική: _
Εμείς οι άνθρωποι, αντί για φωλιές, οικοδομούμε σπίτια, γραφεία και εργοστάσια.
Το υποκείμενο είναι: _, τα αντικείμενα είναι: _
Η παθητική: _
Αντί για λαγούμια κατασκευάζουμε τεράστιες σήραγγες και υπόγεια καταφύγια.
Το υποκείμενο είναι: _, τα αντικείμενα είναι: _
Η παθητική: _
Το στέλεχος ενός φυτού υποστηρίζει το άνθος
Το υποκείμενο είναι: _, το αντικείμενο είναι: _
Η παθητική: _
μια ψηλή κολόνα στηρίζει ένα άγαλμα
Το υποκείμενο είναι: _, το αντικείμενο είναι: _
Η παθητική: _
Ο ιστός μιας αράχνης μοιάζει με μια υποστηρικτική κατασκευή
Το υποκείμενο είναι: _, το αντικείμενο είναι: _
Η παθητική: _
οι επιστήμονες και οι μηχανικοί ανακάλυψαν και έφτιαξαν χιλιάδες τεχνητά υλικά
Τα υποκείμενα είναι: _, το αντικείμενο είναι: _
Η παθητική: _
Α. ΥΛΙΚΑ
Ένας μεταλλικός χάρακας. |
|
Ένα κοπίδι. |
|
Το ψαλίδι και η κόλλα που περιέχονται στη συσκευασία. |
Β. ΤΡΟΠΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Oι φωτογραφίες του μνημείου παρατηρούνται προσεκτικά από τον μαθητή που πρόκειται να το κατασκευάσει. Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στις γωνίες, στη στέγη, στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και στον χώρο που μπορεί να υπάρχει γύρω από το μνημείο. |
|
Μελετάμε το υλικό που βρίσκεται μέσα στον φάκελο. |
|
Τα διάφορα τμήματα του μνημείου συναρμολογούνται με τη σειρά, σύμφωνα με τις οδηγίες. |
Γ. ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ
Σε κάθε σχέδιο υπάρχουν δύο ειδών γραμμές, οι εξωτερικές συνεχόμενες και οι εσωτερικές διακεκομμένες. |
|
Αρχικά κόβονται από τους μαθητές οι εξωτερικές συνεχόμενες γραμμές. |
|
Μετά χαράζονται πολύ ελαφρά με τη βοήθεια του χάρακα οι εσωτερικές διακεκομμένες γραμμές. |
Δ. ΠΡΟΣΟΧΗ
Δεν αρχίζουμε να κόβουμε ή να χαράζουμε με το κοπίδι ή να κολλάμε αν δεν είμαστε βέβαιοι για το αποτέλεσμα. |
|
Προσέχουμε να μην κολλάμε τα διάφορα τμήματα στραβά. Μέχρι να στεγνώσει εντελώς η κόλλα, που συνήθως στεγνώνει εύκολα, φροντίζουμε να πιέζουμε με το χέρι μας τα τμήματα της κατασκευής ή να τοποθετούμε βάρος πάνω σ' αυτά. |
|
Ελέγχουμε συνεχώς την πορεία κατασκευής του έργου μας και προσαρμόζουμε κάθε επιμέρους τμήμα στη βάση του. |
Η κατασκευή δεν είναι δύσκολη, θέλει όμως υπομονή και προσοχή. Να είστε σίγουροι για τον εαυτό σας. Τα χέρια σας είναι ικανά και θα τα καταφέρουν. Είστε παιδιά έξυπνα και δραστήρια. Στο τέλος θα είστε περήφανοι για το έργο σας.
οδηγίες κατασκευής Φτιάξε μόνος σου ένα ελληνικό μοναστήρι (διασκευή)
Μακέτες με διάφορα υλικά [Εικαστικά Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού] (στο τέλος της ενότητας)
1. Οι παρακάτω προτάσεις μάς δείχνουν τις ενέργειες που πρέπει να κάνουμε για να κατασκευάσουμε το μοναστήρι. Μόνο που μπερδεύτηκαν. Βάλτε τες στη σωστή σειρά, σημειώνοντας μέσα στην παρένθεση τον αριθμό που πρέπει:
Στην αρχή κόβουμε τις εξωτερικές συνεχόμενες γραμμές.
Τα υλικά που χρειάζεται να έχουμε είναι ένας μεταλλικός χάρακας, ένα κοπίδι, το ψαλίδι και μία κόλλα.
Παρατηρούμε προσεκτικά τις φωτογραφίες του μνημείου και δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στις γωνίες, στη στέγη και στο χώρο που μπορεί να υπάρχει γύρω από το μνημείο.
Μετά χαράζουμε πολύ ελαφρά με τη βοήθεια του χάρακα τις εσωτερικές διακεκομμένες γραμμές.
Συναρμολογούμε τα διάφορα τμήματα του μνημείου με τη σειρά, ακολουθώντας τις οδηγίες.
2. Να μετατρέψετε τις προτάσεις του κειμένου από παθητική φωνή σε ενεργητική.
Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια
Οι φωτογραφίες του μνημείου παρατηρούνται προσεκτικά από τον μαθητή.
Τα διάφορα τμήματα του μνημείου συναρμολογούνται από τον μαθητή.
Αρχικά κόβονται από τους μαθητές οι εξωτερικές συνεχόμενες γραμμές.
Μετά χαράζονται πολύ ελαφρά με τη βοήθεια του χάρακα οι εσωτερικές διακεκομμένες γραμμές από τους μαθητές.
Yποκείμενο-Pήμα, Yποκείμενο-Pήμα-Aντικείμενο, Yποκείμενο-Pήμα-Kατηγορούμενο
Δείτε ενότητα 7, Mουσική
3. Βρείτε και υπογραμμίστε στο μέρος του κειμένου με επικεφαλίδα «Δ. ΠΡΟΣΟΧΗ» (σελ.13) τα μεταβατικά ρήματα και τα αντικείμενά τους. Μετά γράψτε τα στον παρακάτω πίνακα:
Πάτα το κουμπί Υπογράμμιση για τα ρήματα ή το Έντονα για τα αντικείμενα και στη συνέχεια πάτα στη λέξη που θέλεις. Σε περίπτωση λάθους πάτα το κουμπί Επαναφορά και πάτα στη λέξη. Προσοχή μόνο λέξεις και όχι συνεχόμενο κείμενο.
Το κείμενο:
Δεν αρχίζουμε να κόβουμε ή να χαράζουμε με το κοπίδι ή να κολλάμε αν δεν είμαστε βέβαιοι για το αποτέλεσμα.
Προσέχουμε να μην κολλάμε τα διάφορα τμήματα στραβά. Μέχρι να στεγνώσει εντελώς η κόλλα, που συνήθως στεγνώνει εύκολα, φροντίζουμε να πιέζουμε με το χέρι μας τα τμήματα της κατασκευής ή να τοποθετούμε βάρος πάνω σ' αυτά.
Ελέγχουμε συνεχώς την πορεία κατασκευής του έργου μας και προσαρμόζουμε κάθε επιμέρους τμήμα στη βάση του.
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Pήματα | Aντικείμενα |
4. Να βρείτε στην τελευταία παράγραφο του κειμένου που είναι μαυρισμένη τα ρήματα και το κατηγορούμενο και να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:
Η κατασκευή δεν είναι δύσκολη, θέλει όμως υπομονή και προσοχή. Να είστε σίγουροι για τον εαυτό σας. Τα χέρια σας είναι ικανά και θα τα καταφέρουν. Είστε παιδιά έξυπνα και δραστήρια. Στο τέλος θα είστε περήφανοι για το έργο σας.
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Pήμα | Kατηγορούμενο |
είναι | δύσκολη |
Αναφορικές προτάσεις
Οι αναφορικές προτάσεις αρχίζουν με τις αναφορικές αντωνυμίες ο οποίος, που, όποιος, όσος και με τα αναφορικά επιρρήματα όπου και οπουδήποτε.
Δε χωρίζουμε με κόμμα τις αναφορικές προτάσεις που μας δίνουν μια πληροφορία απαραίτητη για να καταλάβουμε το νόημα. Αυτές τις προτάσεις τις λέμε αναφορικές προσδιοριστικές.
Μελετάμε το υλικό που βρίσκεται μέσα στο φάκελο.
(χωρίς την αναφορική πρόταση δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το υλικό, δεν ξέρουμε για ποιο υλικό μιλάμε)
Χωρίζουμε όμως με κόμμα τις αναφορικές προτάσεις όταν δεν είναι απαραίτητες για να καταλάβουμε το νόημα, όταν προσθέτουν απλώς μια πληροφορία. Αυτές τις προτάσεις τις λέμε αναφορικές μη προσδιοριστικές ή προσθετικές.
Μέχρι να στεγνώσει εντελώς η κόλλα, που συνήθως στεγνώνει εύκολα, φροντίζουμε…
(προσθέτουμε μια πληροφορία για το πώς στεγνώνει η κόλλα)
Γραμματική, σελ. 195: αναφορικές προτάσεις
Για τις αναφορικές προτάσεις μπορείς να διαβάσεις ή να δεις το βίντεο εδώ
5. Στο παρακάτω κείμενο να βρείτε τις αναφορικές προτάσεις, να τις υπογραμμίσετε και να βάλετε κόμμα όπου χρειάζεται:
Δημιουργός του ελληνικού θεάτρου σκιών είναι ο Πατρινός ψάλτης Μίμαρος που γύρω στα 1900 έκανε τον Καραγκιόζη οικογενειακό θέατρο. Η τεχνική του Καραγκιόζη βασίζεται σε φιγούρες που τις κινεί ο καραγκιοζοπαίκτης πίσω από έναν μπερντέ. Όλες οι φιγούρες είναι φτιαγμένες με μεράκι από ανθρώπους που αγαπούν πολύ τον Καραγκιόζη.
Πρωταγωνιστής του θεάτρου σκιών είναι ο Καραγκιόζης που στα τούρκικα σημαίνει μαυρομάτης. Ο Καραγκιόζης είναι ο άνθρωπος που κλέβει επειδή πεινάει, δεν το κάνει για να θησαυρίσει. Και τι κλέβει δηλαδή; Ένα καρβέλι ψωμί.
Ο Καραγκιόζης είναι μια φιγούρα μοναδική που αγαπιέται από όλο τον κόσμο, και κυρίως τα παιδιά, για την εξυπνάδα του, την καπατσοσύνη του και τα πολλά ευρήματα στις πράξεις και στον λόγο του.
Πίσω από ένα φωτισμένο πανί ο καραγκιοζοπαίκτης κινεί τις φιγούρες και δίνει ζωή στις σκιές. O καραγκιοζοπαίκτης είναι ταυτόχρονα υποκριτής, ζωγράφος-δημιουργός των φιγούρων που κατασκευάζει, σκηνογράφος και σκηνοθέτης. H αυθεντικότητα των χαρακτήρων αλλά και η πηγαία έκφραση των συναισθημάτων είναι ίσως τα στοιχεία που έκαναν το Θέατρο Σκιών αγαπημένο θέαμα της νεοελληνικής κοινωνίας.
O Kαραγκιόζης που παλιότερα παιζόταν σε μικρούς χώρους ή σε καφενεία της Aθήνας και της ελληνικής επαρχίας είναι λαϊκό θέατρο. Σήμερα το θέατρο σκιών είναι ιδιαίτερα αγαπητό στην ελληνική κοινωνία, και ιδίως στα παιδιά. Δεν υπάρχει Έλληνας που να μη γνωρίζει τα πρόσωπα του θεάτρου σκιών, ακόμη κι αν δεν έχει δει ποτέ παράσταση. Σε πολλές περιοχές της Eλλάδας οι καραγκιοζοπαίκτες εξακολουθούν με την τέχνη τους να ψυχαγωγούν το κοινό που ενθουσιάζεται πολύ με τις ιστορίες του Kαραγκιόζη.
κείμενο της συγγραφικής ομάδας
Οδηγίες κατασκευής για φιγούρες Καραγκιόζη [πηγή: Σπαθάρειο Μουσείο]
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ | ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ |
1η Κατασκευή | 2η Κατασκευή |
Να κατασκευάσεις το πλάγιο παραλληλόγραμμο ΑΒΓΔ, που έχει πλευρές ΑΒ=4 εκ., ΑΔ=3 εκ. και γωνία Α=70°. | Να κατασκευαστεί το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο ΔΕΖΗ, που έχει ΔΕ = 4 εκ. και ΔΗ=3 εκ. |
1ο βήμα | 1ο βήμα |
Χαράζουμε το ευθύγραμμο τμήμα ΑB=4 εκ. | Χαράζεται το ευθύγραμμο τμήμα ΔΕ=4 εκ. |
2ο βήμα | 2ο βήμα |
Τοποθετούμε το μοιρογνωμόνιο στην κορυφή Α και κατασκευάζουμε τη γωνία Α=70° εκ. | Τοποθετείται το τρίγωνό μας στην κορυφή Δ και σχεδιάζεται η κάθετος ΔΗ=3 εκ. εκ. |
3ο βήμα | 3ο βήμα |
Μετράμε με τον χάρακα πάνω στην πλευρά ΑX 3 εκ. και σημειώνουμε την κορυφή Δ. | Τοποθετείται το τρίγωνό μας στην κορυφή Η και χαράζεται η κάθετος ΗΖ=4 εκ. |
| |
4ο βήμα | 4ο βήμα |
Από την κορυφή Δ σχεδιάζουμε παράλληλο ευθύγραμμο τμήμα ΔΓ=4 εκ. | Ενώνονται οι κορυφές Ε και Ζ. |
5ο βήμα | |
Ενώνουμε τις κορυφές Β και Γ. |
1. Μπορείτε να ξαναγράψετε τις οδηγίες στην άλλη φωνή
1η Κατασκευή
Να κατασκευαστεί το πλάγιο παραλληλόγραμμο ΑΒΓΔ που έχει πλευρές ΑΒ= 4 εκ., ΑΔ= 3 εκ. και γωνία Α= 70° |
|
Χαράζεται _ |
|
_ |
|
_ |
|
_ |
|
_ |
2η Κατασκευή
Κατασκευάστε το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο ΔΕΖΗ που έχει ΔΕ= 4 εκ. και ΔΗ = 3 εκ. |
|
_ |
|
_ |
|
_ |
|
_ |
2. Στο κείμενο συναντάμε τη φράση:
… που έχει πλευρές ΑΒ=4 εκ., ΑΔ=3 εκ. και γωνία Α=70°
καθώς και τις ταμπελίτσες: 1ο βήμα 2ο βήμα 3ο βήμα 4ο βήμα 5ο βήμα
Δοκιμάστε να ξαναγράψετε τη φράση και τις ταμπελίτσες χρησιμοποιώντας γράμματα αντί αριθμούς:
… που έχει πλευρές ΑΒ=τέσσερα εκατοστά _
πρώτο βήμα _
Nα συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Αριθμοί | Απόλυτα αριθμητικά | Τακτικά αριθμητικά |
15 | δεκαπέντε | δέκατος πέμπτος |
τριακοστός ένατος | ||
ογδόντα επτά | ||
142 | ||
τριακοσιοστός πρώτος | ||
εννιακόσια ενενήντα εννέα |
Γραμματική, σελ. 122-125: τα αριθμητικά επίθετα
Η γραφή των αριθμητικών [Ορθογραφικό – ερμηνευτικό λεξικό Δ΄, Ε΄, Στ΄ Δημοτικού]
Για τα αριθμητικά μπορείς να διαβάσεις εδώ
3. Στο κείμενο βρίσκονται οι λέξεις ορθογώνιο παραλληλόγραμμο, ευθύγραμμο και μοιρογνωμόνιο. Είναι λέξεις που μαζί με άλλες χρησιμοποιούμε στη γεωμετρία. Οι περισσότερες από αυτές είναι σύνθετες και περιέχουν κάποια ρίζα αρχαίας λέξης, αφού οι αρχαίοι Έλληνες ανέπτυξαν αυτή την επιστήμη.
Ας δούμε μερικές:
γεωμετρία = γη + μετρώ, η μέτρηση της γης
ορθογώνιο = το σχήμα που έχει ορθές γωνίες
ευθύγραμμο τμήμα = ευθεία + γραμμή,
τμήμα < τέμνω = κόβω, κομμάτι ευθείας γραμμής
παραλληλόγραμμο = παρά + άλληλο + γραμμή, το σχήμα που έχει παράλληλες γραμμές
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
σημασία | σύνθετες λέξεις | |
α (αν-) | [στερητικό] | άκακος, ανάξιος, άτιμος, ακίνητος |
αει- | πάντα, αδιάκοπα | αεικίνητος, αειθαλής |
αλληλο- | ο ένας τον άλλο | αλληλοκατηγορούνται, αλληλογραφία |
αμφι- | από τα δύο μέρη | αμφίβιο |
αρχι- | πρώτος, ανώτερος | αρχιεργάτης, αρχιστράτηγος |
αυτο- | από μόνος μου | αυτοτραυματίζομαι, αυτοκριτική |
διχο- | μοιρασμένος σε δύο | διχόνοια, διχογνωμία |
δυσ- | δύσκολα, κακά | δύσπιστος, δυστυχία |
ευ- | καλά, εύκολα | εύπιστος, ευτυχία |
ημι- | μισό | ημισφαίριο, ημίθεος |
ομο- | μαζί, ίδια | ομόθρησκος, ομόφωνος |
παν- | όλος | πάνθεο, πανελλήνιο |
πυρο- | φωτιά | πυροσβέστης, πυρασφάλεια |
τηλε- | μακριά | τηλέφωνο, τηλεόραση |
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
Αντίστροφο Λεξικό Νέας Ελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
Εθνικός Θησαυρός Ελληνικής Γλώσσας
Εκπαιδευτικός Θησαυρός Ελληνικών Κειμένων
Για την σύνθεση με στοχεία από τα αρχαία ελληνικά μπορείς να διαβάσεις εδώ
Με τη βοήθεια του πίνακα, αλλά και βρίσκοντας τα συνθετικά, μπορείτε να εξηγήσετε τις επόμενες λέξεις και φράσεις από τη γεωμετρία;
ημικύκλιο = ημι + κύκλος > μισός κύκλος
ομόκεντροι κύκλοι= _
διχοτόμος μιας γωνίας= _
ισόπλευρο τρίγωνο= _
οξυγώνιο τρίγωνο (οξύς = μυτερός)= _
τετράπλευρο σχήμα= _
Σε λέξεις της γεωμετρίας συναντάμε και κάποιες αρχαίες προθέσεις, συνήθως ως πρώτο συνθετικό, για παράδειγμα: διαγώνιος < διά + γωνία.
Στα αρχαία ελληνικά κάθε πρόθεση από μόνη της σήμαινε κάτι. Αυτή τη σημασία η πρόθεση τη μετέδιδε στη νέα λέξη. Ας δούμε το παράδειγμα του ρήματος βάλλω:
ΠΡΟΘΕΣΗ | ΣΗΜΑΣΙΑ ΠΡΟΘΕΣΗΣ | ΣΥΝΘΕΤΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥΣ | |
αμφί | και από τις δυο πλευρές | αμφιβάλλω | δεν είμαι βέβαιος, διστάζω, πηγαίνω πότε προς τη μία πότε προς την άλλη πλευρά, π.χ. Aμφιβάλλω για τις προθέσεις του. |
ανά | πάνω σε κάτι ή ξανά | αναβάλλω | δεν κάνω κάτι και λέω ότι θα το κάνω άλλη φορά, π.χ. Aναβάλλουμε τον ποδοσφαιρικό αγώνα λόγω βροχής. |
διά | μέσα από | διαβάλλω | βάζω ανάμεσα σε μένα και σε κάποιον άλλο κατηγορίες, συκοφαντίες, π.χ. Mε διαβάλλει στους συμμαθητές μου λέγοντας ότι είμαι ψεύτης. |
εις | μέσα σε | εισβάλλω | μπαίνω μέσα με ορμητικό τρόπο, π.χ. O στρατός εισβάλλει στην πολιορκημένη πόλη. |
εκ | έξω ή μακριά από | εκβάλλω | ρίχνω έξω, βγάζω έξω με δύναμη, π.χ. Tα κύματα εκβάλλουν τα σκουπίδια στην ακτή. |
επί | πάνω σε | επιβάλλω | βάζω μια υποχρέωση πάνω σε κάποιον, τον αναγκάζω να κάνει κάτι, π.χ. Tου επιβάλλουν αυστηρή τιμωρία. |
κατά | προς τα κάτω ή εναντίον | καταβάλλω | ρίχνω κάτω κάποιον, τον κάνω να μην έχει δύναμη, π.χ. H αρρώστια τον καταβάλλει. |
μετά | μαζί με ή κατόπιν | μεταβάλλω | κάνω να γίνει κάτι διαφορετικό, να είναι μετά διαφορετικό, το αλλάζω, π.χ. Tο αεροπλάνο μεταβάλλει την πορεία του. |
παρά | δίπλα, κοντά σε ή παράλληλα | παραβάλλω | συγκρίνω, βάζω δίπλα, π.χ. Παραβάλλω ένα κείμενο με ένα άλλο. |
περί | γύρω από | περιβάλλω | τοποθετώ γύρω, π.χ. Περιβάλλουν τον κήπο με φράχτη. |
προ | μπροστά από κάτι ή πριν, προηγουμένως | προβάλλω | βάζω μπροστά, εμφανίζω, π.χ. Προβάλλουν με τις διαφημίσεις τα προϊόντα τους. |
προς | με κατεύθυνση σε | προσβάλλω | λέω κάτι κακό προς την κατεύθυνση κάποιου, π.χ. Mε προσβάλλεις με αυτά που λες. |
συν | μαζί με | συμβάλλω | βοηθάω μαζί με κάποιον ώστε να γίνει κάτι, π.χ. O δήμος συμβάλλει οικονομικά στις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που θα γίνουν στο σχολείο μας. |
υπέρ | πάνω από, πέρα από, πάρα πολύ | υπερβάλλω | κάνω να φαίνεται κάτι μεγαλύτερο, υπερβολικό, π.χ. Nομίζω ότι υπερβάλλεις όταν λες ότι η ομάδα σου είναι η καλύτερη στον κόσμο. |
υπό | κάτω από | υποβάλλω | βάζω κάποιον κάτω από μια δοκιμασία, π.χ. Tον υποβάλλουν σε βασανιστήρια. |
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
Αντίστροφο Λεξικό Νέας Ελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]
Εθνικός Θησαυρός Ελληνικής Γλώσσας
Εκπαιδευτικός Θησαυρός Ελληνικών Κειμένων
Εξηγήστε με παρόμοιο τρόπο στο τετράδιό σας τις λέξεις: περίμετρος, συμμετρία, διάμετρος.
Mε ένα ή με δύο λ;
Ενεστώτας οριστικής | Εξακολουθητική υποτακτική | Παρατατικός | Εξακολουθητικός μέλλοντας |
ανα-βάλλ-ω | να ανα-βάλλ-ω | ανέ-βαλλ-α | θα ανα-βάλλ-ω |
Αόριστος οριστικής | Συνοπτική υποτακτική | Συνοπτικός μέλλοντας | Παρακείμενος | Υπερσυντέλικος | Συντελεσμένος μέλλοντας |
ανέ-βαλ-α | να ανα-βάλ-ω | θα ανα-βάλ-ω | έχω ανα-βάλ-ει | είχα ανα-βάλ-ει | θα έχω ανα-βάλ-ει |
Στα ρήματα που έχουν ως δεύτερο συνθετικό τους το ρήμα βάλλω η οριστική του ενεστώτα, η εξακολουθητική υποτακτική, ο παρατατικός και ο εξακολουθητικός μέλλοντας γράφονται με λ (λλ), γιατί οι χρόνοι αυτοί έχουν θέμα βάλλ- (αναβάλλω, ανέβαλλα, θα αναβάλλω). Όμως η οριστική και η συνοπτική υποτακτική, ο συνοπτικός μέλλοντας, ο παρακείμενος, ο υπερσυντέλικος και ο συντελεσμένος μέλλοντας γράφονται με ένα λ (λ), γιατί οι χρόνοι αυτοί έχουν θέμα βαλ- (ανέβαλα / θα αναβάλω / έχω αναβάλει / είχα αναβάλει, θα έχω αναβάλει).
Ανέβαλλε συνεχώς το ταξίδι που ήθελε να κάνει. (παρατατικός)
Ανέβαλε την εκδρομή λόγω βροχής. (αόριστος)
Κάθε φορά που θα κάνει κάτι κακό, θα του επιβάλλουν τιμωρία. (εξακολουθητικός μέλλοντας)
Θα του επιβάλουν αυστηρή ποινή στο δικαστήριο. (συνοπτικός μέλλοντας)
Θέλει να επιβάλλει πάντα τη γνώμη του. (εξακολουθητική υποτακτική)
Κατόρθωσε να επιβάλει σε όλους τη γνώμη του. (συνοπτική υποτακτική)
4. Στο παρακάτω κείμενο γράψτε τα ρήματα στον σωστό τύπο. Προσέξτε πότε θα βάλετε λ ή λλ:
Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας τους οι άνθρωποι σχεδίαζαν και κατασκεύαζαν γέφυρες. Οι γέφυρες χτίζονται πάνω από ποτάμια, από φαράγγια και τεχνητά κανάλια, πάνω από μεγάλες οδικές αρτηρίες ή όπου αλλού (επιβάλλω) ..... η ανάγκη για διευκόλυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων.
Οι καλύτεροι αρχιτέκτονες, οι μηχανικοί και οι τεχνίτες, σε κάθε εποχή, (καταβάλλω) ..... κάθε προσπάθεια για να πετύχουν κατασκευές όμορφες, δυνατές και καλοφτιαγμένες που δεν (προσβάλλω) ..... το περιβάλλον. Οι σημερινές υπερσύγχρονες γέφυρες έχουν (μεταβάλλω)..... τις συνθήκες επικοινωνίας κι έχουν (συμβάλλω) ..... στη συντόμευση της απόστασης ανάμεσα στις πόλεις. Κάποιοι μάλιστα, θέλοντας να (υπερβάλλω) ....., τις (παραβάλλω) ..... με τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου.
Παράλληλη αναζήτηση στα σώματα κειμένων της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα
Ήρθε η ώρα για επανάληψη. Προσπάθησε να λύσεις το σταυρόλεξο
Αντονέλλι Μάρκο, Βλέπω, ενεργώ, κατασκευάζω, μετάφρ. Ν. Ιορδανίδου, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1995.
Καλλιτεχνικές κατασκευές (σειρά βιβλίων), εκδ. Εργάνη, Αθήνα.
Λάιμος Άννα – Σαντούρνι Λάια, Δημιούργησε και ανακύκλωσε, μετάφρ. Λ. Παλλαντίου, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1996.
Μεϊμάρης Γεώργιος – Μεϊμάρη Δήμητρα, Καλλιτεχνικές δημιουργίες, εκδ. Καμπανά, Αθήνα, χ.χ.
Delpeux Henri, Κούκλες και μαριονέτες, μετάφρ. Α. Στρουμπούλη, εκδ. Gutenberg, Αθήνα, 1987.
Ugolini Leonardo, Δημιουργίες με την άμμο (σειρά βιβλίων), μετάφρ. Marina Morenou, εκδ. Φλούδας, Θεσσαλονίκη.
Πρωτότυπες ιδέες και κατασκευές για το σχολείο και το σπίτι, εκδ. Ντουντούμη, Αθήνα, 1999.
Semling Marion, Δημιουργικές κατασκευές για παιδιά, 2 τόμοι, μετάφρ. Εύη Σίσκου, εκδ. Μαλλιάρης-Παιδεία, Θεσσαλονίκη, 2002.
Φτιάχνω μόνος μου (σειρά βιβλίων), εκδ. Modern Times, Αθήνα.
Φτιάξε μόνος σου τον Καραγκιόζη, εκδ. Καμπανά, Αθήνα, χ.χ.
Χειροτεχνήματα, Παγκόσμια Εγκυκλοπαίδεια Χειροτεχνίας, εκδ. Πήγασος, Αθήνα, χ.χ.
Ανθολόγιο: Ρενέ Γκοσινύ – Αλμπέρ Ουντερζό [Στρατός για … κλάματα], σελ. 268
Κάθε φορά που γράφω ένα κείμενο το ξαναδιαβάζω. Προσέχω όλα τα παρακάτω και διορθώνω όσα χρειάζεται. (Μπορεί να χρειαστεί να ξαναγράψω κάποια μέρη του κειμένου μου.)
Ποιος ήταν ο σκοπός μου; Τον πέτυχα; (Συμβουλευτείτε τα σημεία που προτείνονται για ανάπτυξη στην εκφώνηση της εργασίας παραγωγής γραπτού λόγου.)
Τι μου άρεσε περισσότερο απ' όσα έγραψα;
Τι θα μπορούσα να έχω γράψει καλύτερα; Πώς μπορώ να το γράψω τώρα;
Τι θα μπορούσα να γράψω ακόμα;
Θα καταλάβουν το κείμενο οι συμμαθητές μου;
Ποια σημεία θα τους αρέσουν περισσότερο και ποια λιγότερο;
Οργάνωσα το γραπτό μου σε παραγράφους;
Πώς είναι η ορθογραφία; Χρησιμοποίησα το λεξικό μου;
Χρησιμοποίησα σωστά τις τελείες και τα κόμματα;
Χρησιμοποίησα πολλές διαφορετικές λέξεις ή χρησιμοποίησα πολλές φορές τις ίδιες λέξεις;
Πώς είναι η εμφάνιση του γραπτού μου; Μπορεί να το διαβάσει κανείς εύκολα;
Γεια σας, παιδιά! Είμαι ο Πινόκιο, ο μικρός ξύλινος ανθρωπάκος. Πατέρας μου είναι ο Τζεπέτο, ο μαραγκός. Είμαι ένα από τα δημιουργήματά του. Αποφάσισα να μείνω για λίγο μαζί στην τάξη σας, όσο εσείς θα ασχολείστε με τις κατασκευές. Ξέρετε, μπορώ να σας βοηθήσω. Γνωρίζω αρκετά από τον πατέρα μου. Προσέξτε όμως! Λέω κάποια μικρά και αθώα ψεματάκια. Θα τα καταλάβετε αμέσως γιατί μεγαλώνει η μύτη μου. Σήμερα στην τάξη στην ώρα της αισθητικής αγωγής ήμασταν προετοιμασμένοι να φτιάξουμε μόμπιλο με καπάκια. Κάθε ομάδα είχε διαλέξει το δικό της θέμα και είχε και τα ανάλογα υλικά. Ο δάσκαλος μας μοίρασε τις παρακάτω οδηγίες. Ας τις διαβάσουμε.
→ Πλαστικά καπάκια από δοχεία μαργαρίνης, γιαουρτιού ή άλλα καπάκια
→ Ψαλίδι
→ Μολύβι
→ Ξυλομπογιές ή μαρκαδόροι
→ Τρυπητήρι για χαρτιά
→ Σπάγκος
→ Κρεμάστρα ρούχων
→ Λευκή κόλλα χειροτεχνίας
→ Χαρτί
→ Κάντε το περίγραμμα του καπακιού σε ό,τι χαρτί θέλετε.
→ 2. Κόψτε τους κύκλους και κολλήστε τους μπρος και πίσω στο καπάκι.
→ 3. Φτιάξτε μια τρύπα στο πάνω μέρος με το τρυπητήρι.
→ 4. Διακοσμήστε με ζωηρά χρώματα, με ξυλομπογιές ή μαρκαδόρους.
→ 5. Περάστε σπάγκο από κάθε καπάκι και δέστε το σε μια κρεμάστρα ρούχων.
→ 6. Κρεμάστε το μόμπιλό σας από το γαντζάκι της κρεμάστρας.
→ 1. Κόψτε σχέδια από περιοδικά, φωτογραφίες ή κάρτες και κολλήστε τα στα καπάκια.
→ 2. Κάντε το περίγραμμα από ένα βαζάκι μαγιονέζας πάνω σε δυο φωτογραφίες. Κόψτε τες.
→ 3. Κολλήστε τους κύκλους με τις φωτογραφίες σε κάθε πλευρά στο καπάκι. Δέστε νήμα ολόγυρα στο καπάκι και κρεμάστε το.
Mαίρη Aνν Kολ – Σίντυ Γκέινερ,
Tα παιδιά δημιουργούν με υλικά από το περιβάλλον,
μετάφρ. X. Δεληγιάννη, εκδ. Πατάκη, Aθήνα, 2003
1. Κάποια παιδιά διαφώνησαν με την κατασκευή του μόμπιλο που ο δάσκαλος έδωσε. Αυτά είχαν φέρει άλλα υλικά και ήθελαν να φτιάξουν κάτι διαφορετικό. Η φωτογραφία θα σας βοηθήσει για να γράψετε τη διαδικασία που θα ακολουθήσουν τα παιδιά για να το κατασκευάσουν. Τα υλικά γράφονται παρακάτω:
→ Φωτογραφίες, εικόνες από περιοδικά
→ Κόλλα
→ Σπάγκος
→ Χαρτί
→ Μαρκαδόροι, νερομπογιές
→ Ταινία
2. Στον παρακάτω πίνακα καταγράφονται τα ρήματα του κειμένου. Να συμπληρώσετε τα αντικείμενά τους:
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Pήμα | Aντικείμενο |
κάντε | |
κόψτε | |
κολλήστε | |
φτιάξτε | |
περάστε | |
δέστε | |
κρεμάστε | |
κόψτε | |
κολλήστε | |
κάντε | |
κόψτε | |
κολλήστε | |
δέστε | |
κρεμάστε |
3. Να γράψετε με μια λέξη τα παρακάτω αριθμητικά:
η μία και μισή ώρα: _
το ένα και μισό κιλά κόλλα: _
τα δύο και μισό μέτρα σκοινί: _
ένας τόνος και μισός: _
οι τρεις και μισή κόλλες χαρτί: _
τα τρία και μισό μέτρα χαρτί: _
τέσσερις ώρες και μισή: _
τα τέσσερα και μισό κιλά μήλα: _
Την επόμενη μέρα, στο μάθημα της αισθητικής αγωγής τα παιδιά αποφάσισαν, μιας και πλησιάζει το καλοκαίρι, να φτιάξουν ένα καραβάκι από χαρτί. Θα τους παρακολουθήσω, γιατί μ’ αρέσουν τα ταξίδια στη θάλασσα και, μόλις πάω σπίτι μου, θα φτιάξω ένα του πατέρα μου του Τζεπέτο.
Λήδα Kροντηρά, Eλάτε να παίξουμε μέσα στον χρόνο, εκδ. Φυτράκη, Aθήνα, 2002
4. Διαβάστε πώς τα παιδιά πήραν μια κόλλα χαρτί και την έκαναν καράβι. Όμως το παρακάτω κείμενο είναι γραμμένο σε παθητική σύνταξη. Προσπαθήστε να το μετατρέψετε σε ενεργητική.
Μια κόλλα χαρτί διπλώθηκε στη μέση από τους μαθητές. Κατόπιν διπλώθηκαν οι δυο πάνω άκρες προς τα μέσα, σαν τρίγωνο. Στη συνέχεια σχηματίστηκε ένα τρίγωνο και, αφού πιέστηκε και κλείστηκε στις γωνίες, μετατράπηκε σε τετράγωνο. Ξαναδιπλώθηκε το τετράγωνο σε τρίγωνο, κι έτσι ετοιμάστηκε μια βαρκούλα από χαρτί. Είναι έτοιμη για το ταξίδι της.
Κάνε τις αλλαγές στο παρακάτω κείμενο:
Μια κόλλα χαρτί διπλώθηκε στη μέση από τους μαθητές. Κατόπιν διπλώθηκαν οι δυο πάνω άκρες προς τα μέσα, σαν τρίγωνο. Στη συνέχεια σχηματίστηκε ένα τρίγωνο και, αφού πιέστηκε και κλείστηκε στις γωνίες, μετατράπηκε σε τετράγωνο. Ξαναδιπλώθηκε το τετράγωνο σε τρίγωνο, κι έτσι ετοιμάστηκε μια βαρκούλα από χαρτί. Είναι έτοιμη για το ταξίδι της.
5. Να συμπληρώσετε τα κενά βάζοντας τα ρήματα που είναι σε παρένθεση σε παρελθοντικό χρόνο, στο σωστό πρόσωπο και αριθμό.
Όταν ήμουν δεκαπέντε χρονών, ήθελα να αποδείξω σε όλους πως κι εγώ είμαι ικανός να κάνω μια πετυχημένη κατασκευή. ..... (υποφέρω) ξέροντας ότι οι φίλοι μου και οι γονείς μου με θεωρούσαν ανίκανο να κατασκευάσω κάτι. Mοναδική μου σύμμαχος ήταν η μεγαλύτερή μου αδερφή. Με πήγε να γραφτώ σε μια σχολή ξυλογλυπτικής. Με ..... (ενδιαφέρω) να μάθω να κατασκευάζω πράγματα μόνος μου, για να τους καταπλήξω όλους με τις ικανότητές μου. Έτσι, ..... (υποκύπτω) στην ομορφιά της τέχνης του ξύλου. Αυτό που με ..... (ενδιαφέρω) πιο πολύ απ’ όλα ήταν να φτιάχνω πλοία μινιατούρες. Μετά από πολλή προσπάθεια, όπου ..... (υπάρχω) και αποτυχίες, ..... (επιτυγχάνω) σαν κατασκευαστής πλοίων μινιατούρων από ξύλο. Το μυστικό μου ότι ασχολούμαι με την κατασκευή μινιατούρων ..... (διαρρέω) τον καιρό που ..... (εκθέτω) για πρώτη φορά μαζί με άλλους μαθητές της σχολής τα έργα μου. Η αδερφή μου δεν κρατήθηκε και ..... (διαδίδω) σε όλους την επιτυχία που είχα στην έκθεση.
Σήμερα, μετά από πολύ καιρό από εκείνη την ημέρα που με ..... (προτρέπω) η αδερφή μου να πάω στη σχολή, είμαι σίγουρος πως τότε ..... (υπερβάλλω) σχετικά με τη γνώμη που οι δικοί μου είχαν για μένα. Ακόμη κι αν ήταν αλήθεια ότι με θεωρούσαν αδέξιο και λιγότερο ικανό από τους άλλους, δε με ικανοποίησε το γεγονός ότι τους .....(διαψεύδω). Με χαροποίησε το ότι έχω βρει τον τρόπο να εκφράζομαι και να περνάω τον ελεύθερό μου χρόνο κατασκευάζοντας αυτό που μου αρέσει, μινιατούρες πλοίων.
κείμενο της συγγραφικής ομάδας
6. Το ρήμα κατασκευάζω προέρχεται από το κατά+σκευάζω. Συμπληρώστε στον παρακάτω πίνακα και άλλα ρήματα που έχουν ως δεύτερο συνθετικό τους το αρχαίο ρήμα «σκευάζω» και γράψτε τη σημασία τους. Κατόπιν βρείτε και λέξεις που να ανήκουν στην ίδια οικογένεια με αυτές:
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Pήμα | Σημασία | Οικογένεια λέξεων |
Κάποια μέρα τα παιδιά επισκέφτηκαν με την τάξη τους ένα θέατρο σκιών. Εκεί συνάντησαν τον Καραγκιόζη και την παρέα του. Επιστρέφοντας στην τάξη, ζήτησαν από τον δάσκαλο να φτιάξουν και αυτοί φιγούρες Καραγκιόζη και να δημιουργήσουν ένα μικρό θέατρο σκιών στην τάξη τους. Ξέρετε ποιος ένιωθε πολύ χαρούμενος; Ο Πινόκιο.
Πάτα το κουμπί Υπογράμμιση και στη συνέχεια πάτα στη λέξη που θέλεις. Σε περίπτωση λάθους πάτα το κουμπί Επαναφορά και πάτα στη λέξη. Προσοχή μόνο λέξεις και όχι συνεχόμενο κείμενο.
Οι φιγούρες του θεάτρου σκιών γίνονται από διάφορα υλικά. Από δέρμα, πλαστικό, χαρτόνι. Εμείς θα φτιάξουμε φιγούρες από χαρτόνι. Ζωγραφίζουμε πάνω σ’ ένα χαρτόνι τη μορφή της φιγούρας. Κατόπιν παίρνουμε ένα ψαλίδι και κόβουμε τη φιγούρα γύρω γύρω. Μ’ ένα ψαλιδάκι με λεπτή μύτη ή χαρτοκόπτη ή κοπιδάκι αφαιρούμε από το εσωτερικό της φιγούρας τα μέρη που θέλουμε να τα διαπερνάει το φως. Συνήθως τα μέρη που αφαιρούμε είναι γύρω από το μάτι, το εσωτερικό του φρυδιού, το εσωτερικό του αυτιού, τα κουμπιά, μια γραμμή που θέλουμε να σχηματίσουμε, αφαιρώντας κομμάτια χαρτονιού για να φτιάξουμε τσέπες, μαλλιά, καπέλο, γιλέκο κτλ. Αφού κεντήσουμε τη φιγούρα μας, κατόπιν κολλάμε και στις δύο πλευρές ένα ρυζόχαρτο. Ύστερα με διάφορα μαρκαδοράκια, διαφορετικού χρώματος, ζωγραφίζουμε ανάλογα. Στο αυτί βάζουμε κόκκινο, στα φρύδια καφέ, στα κενά που φανερώνουν τις τσέπες κίτρινο. Έτσι, η φιγούρα μας αποκτά χρώμα. Κατόπιν κάνουμε με τις κόπιτσες τη σύνδεση των μερών της φιγούρας. Για να μπορεί η φιγούρα να κινείται άνετα πάνω στο πανί, της καρφώνουμε –με πινέζες ή καρφιτσάκια– στο ύψος του ώμου ένα ξύλινο πηχάκι.
alex.eled.duth.gr
7. Διαβάστε προσεκτικά το παρακάτω κείμενο. Yπογραμμίστε τις προτάσεις που δείχνουν τον τρόπο κατασκευής μιας φιγούρας Kαραγκιόζη. Tέλος, αριθμήστε τες και γράψτε τες σε μορφή οδηγιών:
Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο
1. Ζωγραφίστε πάνω σ’ ένα χαρτόνι τη μορφή της φιγούρας.
8. Μετατρέψτε τις προτάσεις από την ενεργητική σύνταξη σε παθητική.
(Γράψε τις απαντήσεις σου στο γκρι πλαίσιο)
Ζωγραφίζουμε πάνω σε ένα χαρτόνι τη μορφή της φιγούρας.
Καλύπτουμε τις δυο πλευρές με ρυζόχαρτο και ζωγραφίζουμε ανάλογα.
Αφαιρούμε από το εσωτερικό της φιγούρας τα μέρη που τα διαπερνάει το φως.
Συνδέουμε τα μέρη της φιγούρας με κόπιτσες.
9. Στον παρακάτω πίνακα βάλτε τα ρήματα του κειμένου και μετά σημειώστε ένα Χ για να δείξετε αν αυτά είναι μεταβατικά ή αμετάβατα.
Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾
Pήματα | Aμετάβατα | Mεταβατικά |
10. Να βρείτε τις εξαρτημένες αναφορικές προτάσεις (προσδιοριστικές και μη προσδιοριστικές) στο παρακάτω κείμενο, να τις υπογραμμίσετε και να βάλετε κόμμα εκεί που χρειάζεται:
Πάτα το κουμπί Υπογράμμιση και στη συνέχεια πάτα στη λέξη που θέλεις. Σε περίπτωση λάθους πάτα το κουμπί Επαναφορά και πάτα στη λέξη. Προσοχή μόνο λέξεις και όχι συνεχόμενο κείμενο.
Κρατώντας τη φιγούρα από το ξύλινο πηχάκι μπορούμε να παίζουμε κουνώντας την. Τα σκηνικά γίνονται με τον ίδιο τρόπο που γίνονται και οι φιγούρες. Αφήνοντας δηλαδή κενά πάνω στο χαρτόνι του σκηνικού, και αφού καλύψουμε και τις δυο πλευρές του με ρυζόχαρτο, το χρωματίζουμε ανάλογα. Μόνο που το σκηνικό με τα καρφιτσάκια που μοιάζουν με αυτά που χρησιμοποιούν οι μοδίστρες το πιάνουμε κατευθείαν στις άκρες του πανιού του μπερντέ δεξιά αριστερά. Πολλές φορές, ένα σκηνικό μπορεί να ’ναι και στο κέντρο της σκηνής, για παράδειγμα ένα δέντρο, μια πολυθρόνα κτλ. Τα σκηνικά όμως μπορούμε να τα ζωγραφίσουμε και κατευθείαν πάνω σε ρυζόχαρτο, ύφασμα, πλαστικό κτλ. ή να τα κάνουμε σκαλιστά πάνω σε χαρτόνι. Επίσης, τις φιγουρίτσες που θα φτιάξουμε μπορούμε να τις ζωγραφίσουμε και κατευθείαν πάνω σε κομμάτια πλαστικού που πωλούνται στο εμπόριο (σε μορφή φύλλων). Για να πιάνει καλά το χρώμα πάνω στο πλαστικό, πρέπει πρώτα να τριφτεί με ψιλό γυαλόχαρτο.