1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Ε' Δημοτικού, 15η ενότητα


ΣΕΛ 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46

 

Η ενότητα έχει στο εξώφυλλό της πίνακα ζωγραφικής με θέμα την τηλεόραση.

 

Στη συγκεκριμένη ενότητα γίνεται επεξεργασία επιχειρηματολογικών κειμένων (κατευθυντικός λόγος).

 

Η ενότητα χωρίζεται στις εξής υποενότητες:

• Τα θετικά... και τα αρνητικά

• Τηλεόραση και διαφήμιση

• Προγράμματα τηλεόρασης

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• ενημερωτικά κείμενα – ειδήσεις, επιφυλλίδες και απόψεις

• διαφημιστικά κείμενα

• προγράμματα τηλεόρασης

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, υπενθυμίζονται στο μαθητή α) η πραγματολογική, συντακτική και σημασιολογική διαφοροποίηση μεταξύ ευθέος και πλάγιου λόγου (βλ. και ενότητα 6), β) η λειτουργία των απλών και επαυξημένων προτάσεων (βλ. και ενότητα 4), και γ) η λειτουργία των αιτιολογικών προτάσεων (βλ. και ενότητα 4). Όσον αφορά την κλίση, διδάσκεται ο λόγιος σχηματισμός του παρατατικού των ρημάτων σε -ούμαι και του ρήματος εγγυώμαι, καθώς και ο σχηματισμός του παρατατικού και αορίστου λόγιων σύνθετων ρημάτων με το -άγω.

 

Και στο Βιβλίο του Μαθητή και στο Τετράδιο Εργασιών προτείνονται διαθεματικές δραστηριότητες, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π., όπως Αισθητική Αγωγή.

 

Στο Τετράδιο Εργασιών ο Άκης ο Tηλεορασάκης προβληματίζεται για την εμμονή του στην τηλεόραση και έρχεται σε επαφή με επιχειρηματολογικά κείμενα, τα οποία χρησιμεύουν για ασκήσεις εμπέδωσης της διδασκαλίας της δομής των κειμένων της ενότητας, για ασκήσεις στα γραμματικά φαινόμενα (ευθύς και πλάγιος λόγος, αιτιολογικές προτάσεις) και για λεξιλογικές ασκήσεις.

 

 



35

 

eik


36

 

eik

 

Τα θετικά... και τα αρνητικά

 


εικ

ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ

Oι Oλυμπιακοί Aγώνες στην τηλεόραση

«Οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας είναι θαυμάσιοι, δήλωσε χθες ο πρόεδρος της ΔΟΕ Ζακ Ρογκ επισκεπτόμενος τις εγκαταστάσεις της ΕΡΤ Α.Ε. στο Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης.

 

«Είμαι ευτυχής διότι μπορείτε να δείξετε περισσότερα αθλήματα και όλοι οι Έλληνες μπορούν να δουν τους Αγώνες» είπε ο πρόεδρος της ΔΟΕ, ο οποίος παρακολουθεί κάθε βράδυ –όπως αποκάλυψε– την περίληψη της αθλητικής δραστηριότητας που μεταδίδει η ΕΤ 3.

 

«Καθημερινά υπάρχουν 3, 7 δισ. άνθρωποι σε όλον τον κόσμο που παρακολουθούν τα αθλήματα. Συγχαρητήρια στην Ελλάδα γι' αυτό» σημείωσε ο κ. Ρογκ.

 

εφημερίδα Η Ναυτεμπορική, 20/8/04

 

 

Τηλεμαραθώνιος αγάπης της UNICEF για τα παιδιά του κόσμου

Σημαντικές προσωπικότητες δυναμώνουν την προσπάθεια της UNICEF με τη συμμετοχή τους στον Τηλεμαραθώνιο για τα Παιδιά του Δρόμου που θα πραγματοποιηθεί από τη ΝΕΤ τη Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου –Ημέρα του Παιδιού– από τις 6:30 το απόγευμα έως το πρωί.

Οι τραπεζικοί λογαριασμοί στους οποίους μπορούν οι ευαισθητοποιημένοι πολίτες να καταθέτουν τη συνεισφορά τους από τώρα είναι οι εξής:

Εθνική Τράπεζα: ………

Αγροτική Τράπεζα: ………

Δελτίο Τύπου UNICEF

Αθήνα, 8 Δεκεμβρίου 2000

 

 

 

…για πολλούς ανθρώπους η τηλεόραση είναι ίσως η μόνη τους παρηγοριά. Ειδικά αν είσαι ηλικιωμένος, μοναχικός, σε κανένα ορεινό χωριό με δέκα κατοίκους το χειμώνα, ας πούμε...

από συζήτηση στην τηλεόραση

 

 

37

 

 

ΚΑΙ ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ…

Επτά ημέρες χωρίς τηλεόραση: κάν' το κι εσύ

Εσείς πόσες ώρες στηθήκατε σήμερα μπροστά στην τηλεόραση; Μία, τρεις ή παραπάνω; Θα μπορούσατε να ζήσετε μία εβδομάδα χωρίς να την ανοίξετε καθόλου; Η πρόταση μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης είναι να την κλείσουμε εντελώς για επτά ολόκληρες μέρες.

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται μποϊκοτάζ στο χαζοκούτι. Τον περασμένο χρόνο, περισσότεροι από 7 εκατομμύρια άνθρωποι έβγαλαν την τηλεόραση από την πρίζα.

O μέσος Αμερικανός παρακολουθεί περισσότερες από τέσσερις ώρες τηλεόραση ημερησίως. Και μαζί τρώει παραπάνω, πίνει και καπνίζει. Τα χιλιάδες διαφημιστικά τον σπρώχνουν να καταναλώσει περισσότερες σοκολάτες, καραμέλες, χάμπουργκερ, αναψυκτικά.

Ο αριθμός των διαφημίσεων που «καταβροχθίζουν» τα παιδιά έχει διπλασιαστεί από τη δεκαετία του '70, ξεπερνώντας σήμερα τις 40.000 το χρόνο. Τα παιδιά στην Αμερική περνούν περισσότερη ώρα στην τηλεόραση (1.023 ώρες) παρά στο σχολείο (900 ώρες). Και μη νομίζετε πως στην Ελλάδα τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Καιρός να επαναστατήσουμε λοιπόν. Στόχος της εκστρατείας είναι να ανακαλύψουμε τι μπορούμε να κάνουμε όταν δε βλέπουμε τηλεόραση. Και φυσικά δεν εννοούμε να «σερφάρουμε» στο διαδίκτυο ή να παίζουμε ηλεκτρονικά παιχνίδια. Όταν την κλείνεις, ανακαλύπτεις με έκπληξη πόσα ενδιαφέροντα πράγματα υπάρχουν για να κάνεις.

 

Eφημερίδα Η Καθημερινή, 3/4/04 (διασκευή)

 

 

 

eik1. Tα τρία πρώτα κείμενα μιλάνε για τις «καλές» πλευρές της τηλεόρασης. Μπορείτε να τις βρείτε; Γράψτε τες στο τετράδιό σας, αφού υπογραμμίσετε τις φράσεις που τις υποστηρίζουν.

 

eik2. Μπορείτε να σκεφτείτε μερικές ακόμα καλές πλευρές της τηλεόρασης; Τι μπορεί να προσφέρει σε εμάς και στην κοινωνία;

 

 

eikeik3. Συνεργαστείτε με τον διπλανό σας ή την ομάδα σας και καταγράψτε όσες περισσότερες μπορείτε. Δίπλα σε καθεμιά από αυτές γράψτε και ένα επιχείρημα που να τη στηρίζει. Το επιχείρημά μας έχει συνήθως τη μορφή μιας αιτιολογικής πρότασης με το γιατί ή το επειδή.

 

Π.χ. Μπορεί να ενημερώσει καλύτερα για ένα γεγονός γιατί έχει εικόνα και μπορεί να μας το δείξει τη στιγμή που γίνεται.

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 197-198: οι αιτιολογικές προτάσεις 

δεσμός Αναγνωρίζω τα είδη των κειμένων. Χρησιμοποιώ επιχειρήματα… [Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού]

 

38

 

eikeik4. Το τέταρτο κείμενο έχει τίτλο: Επτά ημέρες χωρίς τηλεόραση: κάν' το κι εσύ

 

Έχει αυτό σχέση με το υπόλοιπο κείμενο; Θα μπορούσατε να βρείτε έναν άλλο τίτλο;

 

Απάντηση: 

 

Γράψτε έναν τίτλο για κάθε παράγραφο:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στo παρακάτω γκρι πλαίσιo

 


1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
 

 

eikeik5. Με τη βοήθεια του άρθρου, αλλά και με αυτά που μπορείτε να σκεφτείτε, συμπληρώστε τις παρακάτω προτάσεις:

Δε θα ήταν άσχημο να κλείναμε για μερικές μέρες την τηλεόραση …

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο


    γιατί 
    γιατί 
    γιατί 
    γιατί 

 

39

 

eik6. «Όταν την κλείνεις, ανακαλύπτεις με έκπληξη πόσα ενδιαφέροντα πράγματα υπάρχουν για να κάνεις». Γράψτε τρία πράγματα που θα μπορούσατε να κάνετε ένα απόγευμα Σαββάτου που έχετε τελειώσει τα μαθήματά σας αντί να δείτε τηλεόραση.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 


    α.
    β.
    γ.

 

 

eik7. Συμφωνείτε με την παρακάτω άποψη; Αν ναι, γιατί; Αν όχι, γιατί;

 

 

Η τηλεόραση δεν είναι από μόνη της ούτε καλή ούτε κακή. Εμείς τη χρησιμοποιούμε καλά ή κακά και την κάνουμε τέτοια.

 

απάντηση στην πρόταση του άρθρου δημοσιευμένη στο διαδίκτυο

 

 

 

eik

Αρκτικόλεξα – Συντομογραφίες

Στα κείμενα υπάρχουν οι λέξεις ΔΟΕ, ΕΡΤ Α.Ε., ΕΤ3, ΝΕΤ. Τις λέξεις αυτές τις λέμε αρκτικόλεξα. Συνήθως κάθε γράμμα αντιστοιχεί σε μία λέξη. Έτσι:

ΔΟΕ = Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή

ΕΡΤ Α.Ε. = Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Ανώνυμη Εταιρεία

ΕΤ3 = Ελληνική Τηλεόραση 3

ΝΕΤ = Νέα Ελληνική Τηλεόραση

ΟΓΑ = Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων

Μερικά αρκτικόλεξα χρησιμοποιούν περισσότερα από ένα γράμματα:

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. = ΔΗμοτικό ΠΕριφερειακό ΘΕατρο

Εκτός από οργανισμούς και εταιρείες, υπάρχουν και μερικές συχνές λέξεις ή εκφράσεις που, αντί να γράφονται ολόκληρες, γράφονται για συντομία κομμένες με ορισμένο τρόπο. Οι γραφές αυτές λέγονται συντομογραφίες:

π.χ. = παραδείγματος χάρη

π.Χ. = προ Χριστού

κτλ. = και τα λοιπά

κος = κύριος

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 207-208: αρκτικόλεξα  

δεσμός Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]  

δεσμός Αντίστροφο Λεξικό Νέας Ελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]  

δεσμός Εθνικός Θησαυρός Ελληνικής Γλώσσας  

δεσμός Εκπαιδευτικός Θησαυρός Ελληνικών Κειμένων

 

 

40

 

eik8. Μπορείτε να βρείτε τι σημαίνουν οι παρακάτω συντομογραφίες / τα αρκτικόλεξα:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

π.Χ. μ. 
κ.τ.λ. ΒΑ 
κ.λπ. χγρ. 
ΤΕΙ Φεβρ. 
ΟΕΔΒ κ.ά. 
ΟΗΕ δηλ. 
μ.Χ. π.μ. 
σελ. τ.μ. 
μ.μ. ΝΔ 
Σεπτ. χμ. 

 

Πώς λέτε να είναι το αρκτικόλεξο / η συντομογραφία για:

 

Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας =   _

Ελληνική Αστυνομία =   _

Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία =   _

Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων =   _

Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή =   _

Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής =   _

κυρία =   _

τετραγωνικά δέκατα =   _

νοτιοανατολικά =   _

Μάρτιος =  _

 

δεσμός Συντομογραφίες – Αρκτικόλεξα [Ορθογραφικό – ερμηνευτικό λεξικό Δ΄, Ε΄, Στ΄ Δημοτικού]

 

41

 

eik

Λέξεις με… καταγωγή

Συχνά συναντάμε λέξεις που είναι ή φαίνονται δύσκολες. Για να μπορέσουμε να τις καταλάβουμε:

 

bullet

τις αναλύουμε στα συνθετικά τους

bullet

ψάχνουμε να βρούμε σε ποια οικογένεια ανήκουν

bullet

κοιτάζουμε τη θέση τους μέσα στο κείμενο

bullet

ανοίγουμε το λεξικό για να σιγουρευτούμε

 

Στην προσπάθειά μας αυτή χρειάζεται να ερευνήσουμε και την καταγωγή τους, να βρούμε δηλαδή πώς «γεννήθηκαν».

 

Ας δούμε τη λέξη τηλεόραση.

 

Αποτελείται από δύο κομμάτια: τηλε + όραση. Το επίρρημα τήλε σήμαινε μακριά, ενώ το ουσιαστικό όραση προέρχεται από το αρχαίο ρήμα ορώ, που σήμαινε βλέπω.

 

Με τη βοήθεια του επιρρήματος τήλε σχηματίζονται πολλά άλλα σύνθετα, όπως:

 

τηλε + φωνή > τηλέφωνο = η συσκευή που μεταφέρει τη φωνή μακριά

 

τηλε + σκοπώ (παρατηρώ, εξετάζω) > τηλεσκόπιο = το όργανο με το οποίο παρατηρούμε αντικείμενα που βρίσκονται μακριά

 

 

 

eik9. Με τον ίδιο τρόπο να εξηγήσετε τι σημαίνουν οι λέξεις:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

τηλεκατευθυνόμενος   
τηλεπικοινωνία   
τηλεϊατρική  
τηλεταινία   

 

δεσμός Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]  

δεσμός Αντίστροφο Λεξικό Νέας Ελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]  

δεσμός Εθνικός Θησαυρός Ελληνικής Γλώσσας  

δεσμός Εκπαιδευτικός Θησαυρός Ελληνικών Κειμένων

 

42

 

Τηλεόραση και διαφήμιση

Δείτε τι έγραψαν μερικά παιδιά για τις διαφημίσεις:

 

...Σε κάθε σπίτι σήμερα έχει μπει η τηλεόραση και, όπως γνωρίζουμε, κάθε μέρα βομβαρδιζόμαστε από τις διάφορες διαφημίσεις που προβάλλει. Οι περισσότερες από αυτές προσπαθούν να μας παραπλανήσουν και να μας κάνουν να πάρουμε διάφορα άχρηστα πράγματα. Μερικές διαφημίσεις λένε: «Aν πιεις ένα συγκεκριμένο αναψυκτικό, θα γίνεις σούπερ δυνατός σαν αυτόν που το διαφημίζει». Αυτές οι διαφημίσεις σού κάνουν κυριολεκτικά πλύση εγκεφάλου και κυρίως επηρεάζουν τα μικρά παιδιά, που στην ηλικία τους είναι φυσικό να τις πιστεύουν.

 

Μεθοδίου Σταύρος

 

…Σε μια διαφήμιση λένε πως με το απορρυπαντικό νέας γενιάς βγαίνουν όλοι οι λεκέδες, ενώ με τα απορρυπαντικά παλιάς γενιάς δεν έβγαιναν. Άρα δείχνουν και μόνοι τους ότι παλιά μάς κορόιδευαν, αφού και τότε τα ίδια μάς έλεγαν. Μήπως και τώρα δε μας κοροϊδεύουν;

 

 Υπάρχει και κάτι άλλο που εκνευρίζει κάθε τηλεθεατή. Εκεί που βλέπεις μια σειρά και έχεις πάρα πολλή αγωνία να δεις τι θα γίνει, βγαίνει κάποιος εκεί πέρα και σου λέει: «Τι προτιμάει ο πίθηκος; Κόκα κόλα ή Πέψι κόλα;». Φυσικά εμείς ξέρουμε ότι στον πίθηκο αρέσουν μόνο οι μπανάνες. Αλλά, μέχρι να δούμε τι προτιμάει ο πίθηκος, περνάνε 5 λεπτά και μετά έχει κι άλλες διαφημίσεις και, όταν τελειώνουν, βλέπεις τους τίτλους της σειράς και γράφει: «Η συνέχεια την άλλη Τρίτη».

 

Έλληνα Νάνση

(Από σχέδιο εργασίας: «Παιδί και τηλεόραση» της Ε' και Στ' τάξης

του Δημοτικού Σχολείου της Παναγίας Θάσου)

 

eikeik1. Για ποια πράγματα κατηγορούν ο Σταύρος και η Νάνση τις διαφημίσεις; Υπογραμμίστε τα ρήματα ή τις εκφράσεις που το δείχνουν.

 

Ας προσπαθήσουμε να δούμε ποιος είναι ο στόχος τους:

 

Βρείτε και υπογραμμίστε τα αντικείμενα των μαυρισμένων ρημάτων:

Γράψτε τις απαντήσεις σας στα παρακάτω γκρι πλαίσια, όπως στο παράδειγμα

 

προσπαθούν να μας παραπλανήσουν

δηλαδή να παραπλανήσουν εμάς

 

43

να μας κάνουν να πάρουμε διάφορα άχρηστα πράγματα

δηλαδή

 

σου κάνουν πλύση εγκεφάλου

δηλαδή

 

επηρεάζουν τα μικρά παιδιά

δηλαδή

 

μας κοροϊδεύουν

δηλαδή

 

εκνευρίζει τον τηλεθεατή

δηλαδή

 

 

 

eik Aντικείμενο

Δείτε ενότητα 7, Η μουσική

 

 

 

 

eikeik2. Συζητήστε στην τάξη αν έχουν δίκιο. Έχουν μόνο αρνητικές πλευρές οι διαφημίσεις;

 

Συγκεντρώστε τις απόψεις σας στον παρακάτω πίνακα προσπαθώντας να βρείτε όχι μόνο τα αρνητικά τους αλλά και τα θετικά τους:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

θετικάαρνητικά
• μας διασκεδάζουν• προσπαθούν να μας παραπλανήσουν
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

 

44

 

eik3. Δείτε τώρα τι γράφει η Ελευθερία:

 

...Τώρα, για να είμαστε δίκαιοι, καλές είναι οι διαφημίσεις αλλά έχουν πάντα καλό σκοπό; Ας πάρουμε, για παράδειγμα, ένα φανταστικό αναψυκτικό κι ας το ονομάσουμε "ΖΑΦ". Στη διαφήμιση λένε: «Γεια σας. Με λένε Βρασίδα. Η ζωή μου μέχρι τώρα ήταν μονότονη. Δεν είχε κανένα ενδιαφέρον. Ώσπου ήρθε το "ΖΑΦ" και η ζωή μου άλλαξε. Ήταν γεμάτο ενέργεια και ζωτικότητα. Το "ΖΑΦ" με έσωσε. Περιμένει να σώσει και εσάς». Έτσι είναι οι γνωστές διαφημίσεις στην τηλεόραση.

 

Αλλά, αν το προσέξατε, λέει τι περιέχει αυτό το προϊόν; Λέει αν υπάρχουν βιταμίνες μέσα σε αυτό; Λέει αν έχουν χρησιμοποιηθεί συντηρητικά; Αφού δεν τα λέει αυτά, θα ήταν φυσικό εμείς να μην το προτιμήσουμε. Αλλά δυστυχώς εμείς κάνουμε το αντίθετο. Μας εντυπωσιάζει η διαφήμιση, μας υπνωτίζουν τα πειστικά λόγια και το προτιμάμε. Δυστυχώς αυτή είναι η σκληρή αλήθεια. Πρέπει όμως να ξυπνήσουμε. Να μην αφήνουμε τη διαφήμιση να μας παρασύρει.

 

Προβά Ελευθερία

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

Γιατί αφήνουμε τις διαφημίσεις να μας παρασύρουν;

 

 

Γράψτε τι θα έπρεπε να προσέχουμε όταν βλέπουμε μια διαφήμιση:

 

 

45

 

eikeik4. Χωριστείτε σε ζευγάρια. Προετοιμάστε στο τετράδιό σας ερωτήσεις για το συμμαθητή ή τη συμμαθήτριά σας, ζητώντας να σας πει τις προτιμήσεις ή τη γνώμη του/της για τις διαφημίσεις, όπως:

 

bullet

Γιατί σου αρέσει μια διαφήμιση;

bullet

Ποια είναι η αγαπημένη σου διαφήμιση;

bullet

Θα ήθελες περισσότερο ή λιγότερο «τηλεοπτικό χρόνο» διαφημίσεων;

bullet

Τι αισθάνεσαι όταν η αγαπημένη σου ταινία διακόπτεται για να προβληθούν διαφημίσεις;

 

Να καταγράψετε τις απαντήσεις των συμμαθητών σας και να τις μεταφέρετε σε πλάγιο λόγο. Να χρησιμοποιήσετε μερικά από τα παρακάτω ρήματα: είπε, απάντησε, υποστήριξε, θα επιθυμούσε, θέλησε, πιστεύει, νομίζει, ελπίζει.

 

 

 

eik Eυθύς και πλάγιος λόγος

Δείτε ενότητα 6, Οι φίλοι μου, οι φίλες μου

 

 

eik5. Συμπληρώστε με αιτιολογικές προτάσεις:

 

α. Μου αρέσουν οι διαφημίσεις που προβάλλουν παιχνίδια .....

 

β. Ακούω περισσότερο ραδιόφωνο .....

 

γ. Θα σου κάνω τη χάρη να μη δω τηλεόραση .....

 

δ. Μην επηρεάζεσαι από τις διαφημίσεις .....

 

ε. Θα σταματήσω να αγοράζω άχρηστα προϊόντα .....

 

46

 

eik

Από τι αποτελείται μια τηλεοπτική διαφήμιση;

 

bullet

Το όνομα του προϊόντος.

bullet

Μια λιγόλογη φράση –ένα «σλόγκαν», σύνθημα– που προβάλλει το σημαντικότερο προσόν του προϊόντος. Αυτή η φράση πρέπει να είναι έξυπνη, χιουμοριστική, εντυπωσιακή, πρωτότυπη.

bullet

Ένα σύντομο σκετς παιγμένο από ηθοποιούς που να μας κάνει να συνδυάσουμε με ευχάριστα ή αστεία ή πολύ όμορφα πράγματα το προϊόν. Όλοι όσοι παίζουν σε αυτά είναι συνήθως «όμορφοι», «πλούσιοι» και «ευτυχισμένοι».

 

 

 

eik6. Περιγράψτε στο τετράδιό σας μια τηλεοπτική διαφήμιση που σας αρέσει. Ξεκινήστε περιγράφοντας την «ιστοριούλα» που αφηγείται, τους πρωταγωνιστές της, τον διάλογο που γίνεται μεταξύ τους, καθώς και τα λόγια του αφηγητή (αν υπάρχει). Στο τέλος γράψτε τη γνώμη σας γι' αυτή.

 

 

eik7. Χωριστείτε σε ομάδες και φτιάξτε τις δικές σας διαφημίσεις. Μπορείτε να επινοήσετε ένα προϊόν και να το διαφημίσετε ή να αλλάξετε… τα φώτα σε μια γνωστή διαφήμιση που παίζεται στην τηλεόραση.

 

Φτιάξτε ένα δικό σας σενάριο και παίξτε το στην τάξη.

 

Δείτε ένα παράδειγμα:

 

 Ένας νεαρός σηκώνεται το πρωί και πηγαίνει στην τουαλέτα για να πλύνει τα δόντια του. Εκεί βρίσκει την καινούρια οδοντόκρεμα «Φαφουτέξ».

 

– Για να δούμε και αυτή την οδοντόκρεμα, άκουσα πως είναι διαφορετική από τις άλλες. Μου είπαν ότι λύνει για πάντα το πρόβλημα του βουρτσίσματος των δοντιών!

 

Την ανοίγει και τη βάζει στην οδοντόβουρτσα. Αρχίζει να βουρτσίζει τα δόντια του και βάζει τις φωνές:

 

– Τα δόντια μου, τα δόντια μου, χάθηκαν!

 

Τότε ακούγεται η φωνή του εκφωνητή να λέει:

 

– Νέα καταπληκτική οδοντόκρεμα «ΦΑΦΟΥΤΕΞ», κάνει τα δόντια αόρατα!

 

1 Σίγουρα εσείς μπορείτε να φτιάξετε μια πολύ καλύτερη. Εμπρός λοιπόν!

 

47

 

eik8. Οι διαφημίσεις, είτε είναι στην τηλεόραση είτε σε ένα περιοδικό είτε σε μια εφημερίδα, χρησιμοποιούν ρήματα σε προστακτική. Πολλές φορές όμως έχουν ορθογραφικά λάθη, ιδιαίτερα στην κατάληξη / -...στε/.

Έτσι, βλέπουμε πολύ συχνά την προστακτική: τηλεφωνείστε, ενώ το σωστό είναι τηλεφωνήστε.

 

 

 

eik Oρθογραφικοί κανόνες

Δείτε ενότητα 11, Παιχνίδια

 

 

 

Συμπληρώστε σωστά τα διαφημιστικά μηνύματα

 

bullet

Χρησιμοποι_στε τους κάδους ανακύκλωσης!

bullet

Χαρ_στε αγάπη στα παιδιά. Ζητ_στε προϊόντα Unicef.

bullet

Γυμναστ_τε στο πάρκο της γειτονιάς σας!

bullet

Αναζητ_στε υγιεινές τροφές! Προτιμ_στε σπιτικές λιχουδιές!

bullet

Χαρ_τε τις διακοπές σας στο όμορφο νησί μας.

bullet

Λ_στε τα οικονομικά σας προβλήματα παίρνοντας δάνειο από την τράπεζά μας.

bullet

Κινηθ_τε έξυπνα και απαλλαγ_τε από τις έγνοιες.

 

48

 

Προγράμματα τηλεόρασης

ΕΤ1 – Πρόγραμμα ημέρας – Σάββατο 4/9/2004


Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

07:00 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ / Εκπαιδευτική τηλεόραση
10:00 ΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΟΥ ΒΕΡΝ Παιδικές Εκπομπές / Κινούμενα Σχέδια
10:45 ANIMAL ANTICS ΠΑΙΔΙΚΑ / Σειρά
11:00

ΕΛΙΖΑ

ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ / Θέατρο
13:00 ΥΠΑΙΘΡΟΣ ΧΩΡΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ / Ταξίδια
13:30 ΜΕ ΑΡΕΤΗ ΚΑΙ ΤΟΛΜΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ / Ένοπλες δυνάμεις
14:00 ΕΙΔΑΝ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΑΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ / Φύση
15:00 ΛΕΝΙ ΡΙΦΕΝΣΤΑΛ: ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ / Φύση
16:00

Ο ΤΑΡΖΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΜΑΖΟΝΕΣ

ΤΑΙΝΙΕΣ / Περιπέτεια
17:30 ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
18:20 ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΙΣΤΙΟΦΟΡΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ / Τεχνολογία
20:00 ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ / Πολιτισμός
21:00 ΠΕΣ ΜΟΥ ΤΙ ΘΕΛΕΙΣ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΤΑΙΝΙΕΣ / Κομεντί
23:00 ΕΙΔΗΣΕΙΣ - ΑΘΛΗΤΙΚΑ - ΚΑΙΡΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ / Ειδήσεις
00:00

Ο ΘΡΟΝΟΣ ΤΟΥ ΑΙΜΑΤΟΣ
(ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ)

ΤΑΙΝΙΕΣ / Δραματική - Πολεμική

 

49

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (Κατάλληλο για όλους)

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ / Εκπαιδευτική τηλεόραση

εικ

Δείτε σήμερα:

ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ

07.01 ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ: HALLO AUS BERLIN 6ο

07.15 ΓΑΛΛΙΚΑ: PIQUE-NIQUE 5o

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ για... παιδιά

07.39 ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΕ 3': N. Αρκαδίας

07.43 ΟΔΥΣΣΕΙΑ: Δούρειος Ίππος

07.57 ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Το χαρούμενο λιβάδι (Φιλιώ Νικολούδη)

08.06 ΠΑΡΑΜΥΘΟΛΟΓΙΕΣ: Δίας

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ... για νέους και... ενήλικες

08.12 ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Παράθυρο στο σύμπαν – Τα δαχτυλίδια του Κρόνου

08.25 ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ: Η Αθηναϊκή Δημοκρατία τον 5ο αιώνα – Η πρώτη Δημοκρατία Αιέν Αριστεύειν: Τα Ομηρικά Έπη

08.55 ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Διονύσιος Σολωμός

09.24 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Πρωταθλητές - Ειδικός Αθλητισμός ατόμων με αναπηρίες (Α 'Μέρος)

09.35 ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: To Θεατρικό Μουσείο

09.49 ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ: Ολυμπιακός Ύμνος

 

ΤΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΟΥ ΒΕΡΝ  (Κατάλληλο για όλους)

VERN'S AMAZING ADVENTURES

Παιδικές εκπομπές / Κινούμενα σχέδια

 

εικ

 

Έτος παραγωγής: 2000

Γαλλική παραγωγή

Μια απολαυστική περιήγηση, ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες, σε μυστηριώδη νησιά, στον Αμαζόνιο, στο κέντρο της Γης.

 

 

50

 

ΕΛΙΖΑ

ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ / Θέατρο  (Κατάλληλο για όλους)

 

εικ

Παιδικό θέατρο

(Πώς μια κοπέλα με τρεις φίλους και έναν παπαγάλο ναυλώνει ένα καράβι για να βρει τον καλό της.)

Το έργο γράφτηκε από την Ξένια Καλογεροπούλου και ανέβηκε στο θέατρο ΠΟΡΤΑ στις 25 Νοεμβρίου του 1989. Παίχτηκε επίσης την περίοδο 1992-93 στο Δημοτικό Θέατρο Πάτρας σε σκηνοθεσία Λυδίας Κονιόρδου, ενώ κυκλοφόρησε και σε βιβλίο.

Η «ΕΛΙΖΑ» θεωρήθηκε από πολλούς η καλύτερη παράσταση της περιόδου 1989-90 και αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της ΜΙΚΡΗΣ ΠΟΡΤΑΣ.

 

Πρόκειται για μια περιπετειώδη ερωτική ιστορία για μικρούς και μεγάλους. Για την ιστορία μιας γενναίας, έξυπνης και αξιαγάπητης κοπέλας που, προσπαθώντας να ξαναβρεί τον αγαπημένο της, ξεκινάει από την Αγγλία του 1800 και φτάνει στην Αφρική.

 

ΥΠΑΙΘΡΟΣ ΧΩΡΑ  (Κατάλληλο για όλους)

ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ / Ταξίδια

 

εικ

Σπονδυλωτή σειρά ντοκιμαντέρ από καταξιωμένους, αλλά και πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες, οι οποίοι προβάλλουν μέσα από τον φακό τους την «ύπαιθρο χώρα». Οι άνθρωποι και οι ασχολίες τους, τα προβλήματα και οι αναπτυξιακές προσπάθειες, ο πολιτισμός και οι παραδόσεις, η οικολογία και το περιβάλλον, η ποιότητα ζωής είναι μερικές από τις θεματικές ενότητες που βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της σειράς.

Συντελεστές:

Αρχισυνταξία-σκηνοθετική επιμέλεια: Ειρήνη Ψαρέλλη

Δ/νση παραγωγής: Ελένη Πάσσα

Παραγωγή: Υπουργείο Γεωργίας

 

www.ert.gr

 

51

 

eikeik1. Παραπάνω υπάρχει το πρόγραμμα της Κρατικής Τηλεόρασης. Παρατηρήστε το προσεκτικά και απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

bullet

Ποιες ώρες προβάλλονται τα ντοκιμαντέρ;

bullet

Τι ώρα έχει δελτίο ειδήσεων;

bullet

Πάνω από κάθε πρόγραμμα υπάρχει ένα σήμα. Γιατί; Σε τι χρησιμεύει;

bullet

Σημειώστε στο πρόγραμμα της εκπαιδευτικής τηλεόρασης τι θα θέλατε να δείτε.

 

 

eik2. Ας πούμε ότι είστε μόνοι στο σπίτι και θέλετε να περάσετε όμορφα παρακολουθώντας τηλεόραση. Ποια ή ποιες εκπομπές θα επιλέγατε να δείτε από το πρόγραμμα της κρατικής τηλεόρασης και γιατί; Συζητήστε στην τάξη σας για τις αγαπημένες σας εκπομπές.

 

 

«Η τηλεόραση θεωρείται, πράγματι, ένα σπουδαίο μέσο επικοινωνίας. Φέρνει σ' επαφή ανθρώπους που βρίσκονται σε μεγάλες αποστάσεις, δείχνοντάς τους πράγματα που δε θα τα έβλεπαν. Εγγυάται μια γρήγορη ενημέρωση. Βοηθάει, ακόμα, στην εκπαίδευση και στην πληροφόρηση των ανθρώπων».

 

 

eik

Στο παραπάνω κείμενο υπάρχουν δύο ρήματα που σχηματίζουν με ιδιαίτερο τρόπο τον ενεστώτα και τον παρατατικό:

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΕνεστώταςΠαρατατικός
θεωρ-ούμαι__ (θεωρούμουν)
θεωρ-είσαι__ (θεωρούσουν)
θεωρ-είταιθεωρ-ούνταν /εθεωρ-είτο
θεωρ-ούμαστε__ (θεωρούμασταν)
θεωρ-είστε__ (θεωρούσασταν)
θεωρ-ούνταιθεωρ-ούνταν /εθεωρ-ούντο

 

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΕνεστώταςΠαρατατικός
εγγυ-ώμαιεγγυ-όμουν
εγγυ-άσαιεγγυ-όσουν
εγγυ-άταιεγγυ-όταν
εγγυ-όμαστε / εγγυ-ώμεθαεγγυ-όμαστε
εγγυ-άστε / εγγυ-άσθεεγγυ-όσαστε
εγγυ-ώνταιεγγυ-όνταν

 

Αυτά τα ρήματα ακολουθούν μια κλίση που θυμίζει την αρχαία κλίση, γι' αυτό και την ονομάζουμε λόγια κλίση.

δεσμός Γραμματική, σελ. 152: κλίση του ρήματος θεωρούμαι 

δεσμός Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα] 

δεσμός Αντίστροφο Λεξικό Νέας Ελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]

 

 

52

 

eik3. Διαβάστε τι έγραψε ένας δημοσιογράφος για τις παιδικές εκπομπές στην τηλεόραση:

 

Όπως οι μεγάλοι, έτσι και τα παιδιά δικαιούνται να παρακολουθούν στην τηλεόραση αυτά που τους αρέσουν, όπως, για παράδειγμα, κινούμενα σχέδια, ταινίες για παιδιά και νέους κτλ. Όμως η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά στερούνται αυτού του είδους τις εκπομπές, αφού είναι λίγοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί που προβάλλουν παιδικές εκπομπές.

 

Τα παιδιά αναρωτιούνται πότε οι μεγάλοι θα καταλάβουν ότι και αυτά δικαιούνται το δικό τους τηλεοπτικό χρόνο. Αυτοί που ασχολούνται με τον σχεδιασμό των τηλεοπτικών προγραμμάτων απολογούνται λέγοντας ότι βάζουν λίγες παιδικές εκπομπές γιατί έτσι τα παιδιά διαβάζουν περισσότερο και αθλούνται. Από την άλλη, εγγυώνται ότι σύντομα θ' αλλάξουν πολλά πράγματα στην ελληνική τηλεόραση και ότι τα παιδικά προγράμματα θα γίνουν καλύτερα.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

Ας υποθέσουμε ότι αυτά που διαβάσατε τα γράφει κάποιος δημοσιογράφος μετά από δέκα χρόνια. Οι χρόνοι των ρημάτων που είναι μαυρισμένα και υπογραμμισμένα πρέπει να μπουν στον παρατατικό:

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο, συμπληρώνοντας στις τελείες τον παρατατικό των ρημάτων που είναι μαυρισμένα ή υπογραμμισμένα .

 


    Όπως οι μεγάλοι, έτσι και τα παιδιά δικαιούνταν να παρακολουθούν στην τηλεόραση αυτά που τους άρεσαν όπως, για παράδειγμα, κινούμενα σχέδια, ταινίες για παιδιά και νέους κτλ. Όμως η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά στερούνται ..... αυτού του είδους τις εκπομπές, αφού είναι ..... λίγοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί που προβάλλουν ..... παιδικές εκπομπές.
    Τα παιδιά αναρωτιούνται ..... πότε οι μεγάλοι θα καταλάβουν ..... ότι και αυτά δικαιούνται ..... το δικό τους τηλεοπτικό χρόνο. Αυτοί που ασχολούνται ..... με τον σχεδιασμό των τηλεοπτικών προγραμμάτων απολογούνται ..... λέγοντας ότι βάζουν ..... λίγες παιδικές εκπομπές, γιατί έτσι τα παιδιά διαβάζουν ..... περισσότερο και αθλούνται ...... Από την άλλη, εγγυώνται ..... ότι σύντομα θ' αλλάξουν ..... πολλά πράγματα στην ελληνική τηλεόραση και ότι τα παιδικά προγράμματα θα γίνουν ..... καλύτερα.

 

53

 

eik

 

Σ' αυτή την κατηγορία ρημάτων ανήκουν και τα σύνθετα με το αρχαιοελληνικό ρήμα άγω, π.χ.:

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Ενεστώτας: παράγωΣυνοπτικός μέλλοντας: θα παραγάγω
Παρατατικός: παρήγαΑόριστος: παρήγαγα
Εξακολουθητικός μέλλοντας: θα παράγωΠαρακείμενος: έχω παραγάγει

 

δεσμός Γραμματική, σελ. 153-154: κλίση ρημάτων σε -άγω

δεσμός Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα] 

δεσμός Αντίστροφο Λεξικό Νέας Ελληνικής [πηγή: Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα]

 

 

Ας δούμε τις παρακάτω προτάσεις:

 

α. Η κρατική τηλεόραση θα διεξάγει διαγωνισμό για την επιλογή και την αγορά παιδικών προγραμμάτων.

 

β. Η κρατική τηλεόραση θα διεξαγάγει διαγωνισμό για την επιλογή και την αγορά παιδικών προγραμμάτων.

 

Σε ποια από τις δυο προτάσεις είναι λάθος το ρήμα; Το θα διεξάγει σημαίνει θα πραγματοποιεί (εξακολουθητικός μέλλοντας) και το θα διεξαγάγει σημαίνει θα πραγματοποιήσει (συνοπτικός μέλλοντας). Άρα, το λάθος είναι στην πρόταση.

 

 

eik4. Το αρχαίο ρήμα άγω το συναντάμε σήμερα συχνά σύνθετο με διάφορες προθέσεις. Στον παρακάτω πίνακα θα βρείτε σύνθετα ρήματα με το άγω. Γράψτε δίπλα τον αόριστο οριστικής:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

PήμαΟριστική Αορίστου
αναπαράγω 
απάγω 
εισάγω 
εξάγω 
επανεισάγω 
επανεξάγω 
παράγω 
προάγω 
προσάγω 
συνάγω 

 

54

 

5. Στο παρακάτω κείμενο μπορείτε να μεγαλώσετε τις προτάσεις τοποθετώντας τα κατάλληλα επίθετα δίπλα από τα ουσιαστικά. Στην παρένθεση σας προτείνουμε κάποια, μπορείτε όμως να βρείτε και δικά σας.

 

(ζωντανός, σημαντικός, εκπληκτικός, υψηλός, τηλεοπτικός)

 

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας κατέρριψαν όλα τα ρεκόρ σε επίπεδο   _ κάλυψης και τηλεθέασης, καθώς είχαν τους περισσότερους τηλεθεατές και εικόνες   _ ποιότητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι 3,9 δισ. άνθρωποι είχαν πρόσβαση στην κάλυψη των Αγώνων της Αθήνας, σε σύγκριση με τα 3,6 δισ. για τους Αγώνες του Σίδνεϋ. Η   _ μετάδοση αυξήθηκε κατακόρυφα, με περισσότερους από τους μισούς ραδιοτηλεοπτικούς φορείς σε όλο τον κόσμο να μεταδίδουν απευθείας 4.000 ώρες Αγώνων. Η κάλυψη σε ώρες   _ τηλεθέασης αυξήθηκε κατά 55% σε σύγκριση με το Σίδνεϋ, ενώ σημειώθηκαν   _ αυξήσεις ωρών κάλυψης και παρακολούθησης στην Κεντρική και Νότια Αμερική και Ασία.

 

 

eik Kάντε ένα σχέδιο εργασίας με θέμα την επίδραση της τηλεόρασης στη ζωή μας. Χωριστείτε σε  ομάδες και αναλάβετε μια σειρά από δραστηριότητες που μπορείτε να τις παρουσιάσετε στην  τάξη ή να τις δημοσιεύσετε στον πίνακα ανακοινώσεων ή στην εφημερίδα του σχολείου σας:

 

1 Φτιάξτε και μοιράστε στους συμμαθητές σας ένα ερωτηματολόγιο που να ερευνά: Πόσες ώρες την ημέρα βλέπουν τηλεόραση (0, 1, 2, 3, > 3).

 

Ποιες ώρες βλέπουν τηλεόραση (έως τις 2 μ.μ., 2-6 μ.μ., 6-10 μ.μ., μετά τις 10 μ.μ.).

 

Ποιες είναι οι εκπομπές της προτίμησής τους (κινούμενα σχέδια, ελληνικές ταινίες, τηλεπαιχνίδια, ξένες ταινίες, ειδήσεις, διάφορα).

 

Παρουσιάστε τα αποτελέσματα με ένα ραβδόγραμμα.

 

1 Ψάξτε σε εφημερίδες, περιοδικά και βιβλία με κόμικς και βρείτε έξυπνες γελοιογραφίες για την τηλεόραση.

1 Φτιάξτε έναν θεατρικό διάλογο με θέμα την εξάρτηση που δημιουργεί η τηλεόραση στους ανθρώπους και το πόσο άσχημα νιώθουν όταν τη στερηθούν, όπως, π.χ., όταν συμβεί μια διακοπή ρεύματος.

 

δεσμός Camera Zizanio: Ευρωπαϊκή συντάντηση Ελληνικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας

 

55

 

eik

 

56

 

Ήρθε η ώρα για επανάληψη. Προσπάθησε να λύσεις το σταυρόλεξο

 

Μαθαίνω περισσότερα για την τηλεόραση

Gifford Clive, Eπικοινωνία, μετάφρ. Σ. Παναγιώτης, εκδ. Eρευνητές, Aθήνα, χ.χ.

H επικοινωνία από την αρχή μέχρι το Ίντερνετ, μετάφρ. M. Aλεβίζου, εκδ. Πατάκη, Aθήνα, 1998.

Λαστρέγκο Χριστίνα, Από την τηλεόραση στο βιβλίο, μετάφρ. Φ. Αρβανίτης, εκδ. Ντουντούμη, Αθήνα, 2000.

Μπένετ Στηβ – Μπένετ Ρουθ, 365 μέρες χωρίς τηλεόραση, μετάφρ. Μ. Μούγιαννη, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα, 1996.

Μπλάκερ Τέρενς, Με τη Μάγια σαν βρεθούμε στην τηλεόραση θα μπούμε, μετάφρ. Ρ. Μπουμπουρή, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα, 2005.

Ροντάρι Τζιάνι, Ο Τζιπ μέσα στην τηλεόραση, μετάφρ. Ν. Σιδέρη, εκδ. Δωρικός, Αθήνα, 1989.

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

 

35

 

eik

 

εικ

 

 

 

 

Παιδιά, γνωρίστε τον Άκη τον Τηλεορασάκη. Ο Άκης είναι ένα δεκάχρονο αγόρι, που πηγαίνει στην Ε΄ Δημοτικού και του αρέσει πολύ η τηλεόραση. Όταν τελειώνει το διάβασμα, συνήθως περνάει τον ελεύθερο χρόνο του βλέποντας τηλεόραση.

 

 

Πρόσφατα, σε μια συζήτηση που κάνανε στο σχολείο, ο Άκης έμαθε ότι υπάρχουν άνθρωποι που ενημερώνονται για το τι συμβαίνει στον κόσμο μόνο από την τηλεόραση. Έτσι, ο φίλος μας άρχισε να βλέπει την τηλεόραση ως παράθυρο από το οποίο παίρνει κανείς πληροφορίες, μαθαίνει, ψυχαγωγείται, επικοινωνεί με τον υπόλοιπο κόσμο κτλ. Από την άλλη, η ξαδέρφη του η Μαριάννα φαντάζεται ότι η τηλεόραση είναι μια πόρτα. Όταν την ανάβουμε, η πόρτα ανοίγει και μπαίνουν στο σπίτι πάρα πολλά πρόσωπα και πράγματα. Όταν διαλέγουμε μια εκπομπή που θέλουμε να δούμε, είναι σαν να καλούμε κάποιον στο σπίτι. Όταν όμως αλλάζουμε κανάλι, είναι σαν να μας έχει κουράσει κάποιος με τις φλυαρίες του και ζητάμε άλλη παρέα.

 

Κριστίνα Λαστρέγκο – Φραντσέσκο Τέστα, Μ’ αρέσει η τηλεόραση, μετάφρ. Z. Mπέλλα, εκδ. Nτουντούμη, Aθήνα, 1991 (διασκευή)

 

 

36

 

eik1. Να γράψετε περιληπτικά με τι, κατά τη γνώμη σας, μοιάζει η τηλεόραση. Επίσης, να γράψετε αν συμφωνείτε με τους φίλους μας, τον Άκη και τη Μαριάννα, αναφέροντας τους λόγους για τους οποίους συμφωνείτε ή όχι.

 

 

Τηλεορασίτιδα

 

Ήταν μια φορά κι έναν καιρό ένα παιδάκι που το λέγανε Μάριο. Το παιδάκι αυτό έβλεπε τηλεόραση πάρα πολύ. Το πρωί, πριν φύγει για το σχολείο, έβλεπε βίντεο. Το μεσημέρι, στο τραπέζι, αντί να κουβεντιάσει με τους γονείς του, ήθελε να βλέπει τηλεόραση την ώρα του φαγητού. Όσο διάβαζε κι έγραφε τα μαθήματά του για την άλλη μέρα, την άφηνε ανοιχτή. Προτιμούσε να δει τηλεόραση παρά να παίξει με τους φίλους του. Το βράδυ δεν πήγαινε για ύπνο αν δεν έβλεπε και την τελευταία εκπομπή.

 

Όλοι του έλεγαν ότι δεν έκανε καλά, αλλ’ αυτός εκεί, δεν άλλαζε συνήθειες. Μια μέρα που δεν είχε σχολείο, έμεινε μπροστά στην τηλεόραση απ’ το πρωί ως το βράδυ. Άδικα του ’λεγε η μαμά του να την κλείσει και να βγει λίγο έξω. Εκείνο το βράδυ δεν κοιμήθηκε καθόλου καλά επειδή ένιωθε ναυτία και το κεφάλι του πονούσε. Την άλλη μέρα το πρωί φώναξε τη μαμά του και της είπε ότι αισθανόταν περίεργα και ότι το κεφάλι του ήταν βαρύ. Τότε εκείνη αποφάσισε να τον πάει αμέσως στο γιατρό. Όταν τον είδε ο γιατρός, είπε ότι ο μικρός μας φίλος είχε πάθει οξεία τηλεορασίτιδα.

 

Κριστίνα Λαστρέγκο – Φραντσέσκο Τέστα, Μ’ αρέσει η τηλεόραση, εκδ. Nτουντούμη, Aθήνα, 1991

 

 

37

 

 

 

 

 

Ο φίλος μας ο Άκης ο Τηλεορασάκης, όταν διάβασε αυτή την ιστορία, άρχισε να προβληματίζεται αν είναι καλό που ώρες ολόκληρες βλέπει τηλεόραση. Φοβήθηκε να μην πάθει και ο ίδιος κάτι παρόμοιο μ ’ αυτό που έπαθε ο Μάριος. Τελικά αποφάσισε να μειώσει τον χρόνο που περνάει μπροστά στην οθόνη της τηλεόρασης.

εικ

 

 

 

eik2. Δώστε ένα τέλος στην παραπάνω ιστορία με τον Μάριο, που αρρώστησε, ξεκινώντας κάπως έτσι:

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Κουνώντας το κεφάλι του, ο γιατρός τον εξέτασε και τον συμβούλεψε να…

 

 

eik

 

38

 

eik3. Προσπαθήστε να μετατρέψετε τις παρακάτω προτάσεις από πλάγιο λόγο σε ευθύ λόγο:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

Όλοι του έλεγαν ότι δεν έκανε καλά.

«Δεν έκανες καλά» του έλεγαν όλοι.

 

Την άλλη μέρα το πρωί φώναξε τη μαμά του και της είπε ότι αισθανόταν περίεργα και ότι το κεφάλι του ήταν βαρύ.

 

 

Όταν τον είδε ο γιατρός, είπε ότι είχε πάθει οξεία τηλεορασίτιδα.

 

 

Το ίδιο κιόλας βράδυ ο Άκης ο Τηλεορασάκης, επηρεασμένος από την ιστορία με τον Μάριο, ονειρεύτηκε πως έχει συναντηθεί και έχει μιλήσει με τον Μάριο. Για να δούμε τι θυμόταν ο Άκης το επόμενο πρωί από τη συζήτηση που έκανε στο όνειρό του με τον Μάριο.

 

 

(Ο Άκης συναντάει στον δρόμο τον Μάριο, που φαίνεται άρρωστος.)

 

Άκης: Δε νιώθεις καλά; Μήπως θέλεις να σε βοηθήσω;

Μάριος: Νιώθω βαρύ το κεφάλι μου και δε βλέπω καλά. Ίσως θα ήταν καλό αν μπορούσες να με βοηθήσεις να φτάσω σπίτι μου.

Άκης: Θα σε βοηθήσω. Είσαι άρρωστος;

Μάριος: Ο γιατρός λέει ότι αυτά συμβαίνουν σε όσους βλέπουν συνέχεια τηλεόραση.

Άκης: Και τι σε συμβούλεψε να κάνεις;

Μάριος: Μου είπε να βγαίνω πιο πολύ έξω και να παίζω με τους φίλους μου. Αλλά εγώ δεν κάνω παρέα με κανέναν.

Άκης: Κι εγώ έχω ανάγκη από παρέα. Θέλεις αύριο το απόγευμα να παίξουμε μαζί στο πάρκο;

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

 

39

 

eik 4. Να μετατρέψετε τον παραπάνω διάλογο σε πλάγιο λόγο.

 

 

Ο Άκης ρώτησε τον Μάριο αν ένιωθε καλά και μήπως θα ήθελε να τον βοηθήσει. (συνεχίστε)

 

 

 

«Ο Μπαμπαθέλω»

 

εικ

Ο Άκης έχει έναν συμμαθητή που τον λένε Μάνο. Ο Μάνος από πολύ μικρός παρακολουθούσε σχεδόν όλες τις διαφημίσεις που έδειχνε η τηλεόραση και τις μάθαινε απέξω. Όπως και στα περισσότερα παιδιά, έτσι και στον Μάνο άρεσαν πιο πολύ εκείνες που διαφήμιζαν παιχνίδια και διάφορα γλυκά. Σιγά σιγά ο Μάνος άρχισε να ζητάει πρώτα από τη γιαγιά και τον παππού και στη συνέχεια από τους γονείς του να του παίρνουν ό,τι έβλεπε να διαφημίζεται στην τηλεόραση. Ο Μάνος κατάφερνε πολύ εύκολα να πείσει τον μπαμπά του να του αγοράζει αυτά που έβλεπε στις διαφημίσεις. Όμως η κατάσταση άρχισε να γίνεται όλο και πιο δύσκολη όταν ο Μάνος μετά από καθετί που του έπαιρνε συνέχιζε επίμονα να του ζητάει κι άλλα φωνάζοντας: «Μπαμπά, θέλω και τούτο, μπαμπά, θέλω κι εκείνο...». Έτσι, τα παιδιά της γειτονιάς αλλά και οι συμμαθητές του άρχισαν, αντί για Μάνο, να τον λένε «Μπαμπαθέλω».

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας«

 

 

40

 

eik 5. Να σκεφτείτε και να γράψετε στο τετράδιό σας πώς θα μπορούσε να τελειώσειη παραπάνω ιστορία.

 

eik

 

 

eik6. Nα αντικαταστήσετε τις μαυρισμένες μετοχές με αιτιολογικές προτάσεις, χρησιμοποιώντας τους συνδέσμους γιατί, διότι, επειδή κτλ.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

Βλέποντας συνέχεια τηλεόραση ο Μάριος, έπαθε τηλεορασίτιδα.

Ο Μάριος έπαθε τηλεορασίτιδα επειδή έβλεπε συνέχεια τηλεόραση.

 

Βοηθώντας τον Μάριο, ο Άκης ένιωθε ωραία.

 

 

Κάνοντας παρέα με τον Άκη, ο Μάριος έβγαινε πιο πολύ έξω.

 

 

Ο Μάριος έγινε καλά ακούγοντας τις συμβουλές του γιατρού.

 

 

Περνώντας πολλές ώρες μαζί τα δυο αγόρια, έγιναν φίλοι.

 

 

Παιδιά, πρέπει να σας πούμε ότι ύστερα από το όνειρο που είδε ο φίλος μας ο Άκης ο Τηλεορασάκης άρχισε να βγαίνει έξω και να παίζει πιο πολύ με τους φίλους του.

 

41

 

 

Ο Άκης σκέφτεται πως τελικά είναι καλό το ότι παίζει έξω με τους φίλους του. Εκτός από την τηλεόραση τώρα ασχολείται και με άλλα πράγματα. Παίζοντας αθλείται, και έτσι αποκτάει μεγαλύτερες αντοχές, πιο δυνατό σώμα και πάνω απ’ όλα κάνει φιλίες. Η γλυκιά κούραση που προέρχεται από το παιχνίδι τού εγγυάται ήρεμο ύπνο τα βράδια. Ενώ συνεχίζει να βλέπει τηλεόραση, πλέον δεν εξαρτάται απ’ αυτήν όπως πριν. Επιπλέον, αναρωτιέται πώς δεν κατάλαβε νωρίτερα ότι, μένοντας κλεισμένος μέσα στο σπίτι, στερείται την παρέα των φίλων του.

 

 

 

eik7. Ο Άκης μετά από χρόνια θυμάται αυτά που αναφέρονται στο παραπάνω κείμενο. Να ξαναγράψετε το κείμενο βάζοντας τα μαυρισμένα ρήματα στον παρατατικό.

 

Ο Άκης σκέφτεται πως τελικά είναι καλό το ότι παίζει έξω με τους φίλους του. Εκτός από την τηλεόραση τώρα ασχολείται και με άλλα πράγματα. Παίζοντας αθλείται, και έτσι αποκτάει μεγαλύτερες αντοχές, πιο δυνατό σώμα και πάνω απ’ όλα κάνει φιλίες. Η γλυκιά κούραση που προέρχεται από το παιχνίδι τού εγγυάται ήρεμο ύπνο τα βράδια. Ενώ συνεχίζει να βλέπει τηλεόραση, πλέον δεν εξαρτάται απ’ αυτήν όπως πριν. Επιπλέον, αναρωτιέται πώς δεν κατάλαβε νωρίτερα ότι, μένοντας κλεισμένος μέσα στο σπίτι, στερείται την παρέα των φίλων του.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 


    Ο Άκης ..... πως τελικά ..... καλό το ότι ..... έξω με τους φίλους του. Εκτός από την τηλεόραση τώρα ..... και με άλλα πράγματα. Παίζοντας ..... , και έτσι ..... μεγαλύτερες αντοχές, πιο δυνατό σώμα και πάνω απ’ όλα ..... φιλίες. Η γλυκιά κούραση που ..... από το παιχνίδι τού ..... ήρεμο ύπνο τα βράδια. Ενώ ..... να βλέπει τηλεόραση, πλέον δεν ..... απ’ αυτήν όπως πριν. Επιπλέον, ..... πώς δεν κατάλαβε νωρίτερα ότι, μένοντας κλεισμένος μέσα στο σπίτι, ..... την παρέα των φίλων του.

 

Κάποια από τα μαυρισμένα ρήματα στο παραπάνω κείμενο έχουν σχηματιστεί με προθέσεις από τα αρχαία ελληνικά. Να τα αναγνωρίσετε και να τα καταγράψετε.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Ρήματα με προθέσεις από τα αρχαία ελληνικά
 
 
 
 
 
 
 
 

 

42

 

eik 8. Ας αναλύσουμε, με τη βοήθεια του λεξικού, μερικές από τις λέξεις που συχνά ακούμε. Μια από αυτές είναι και η λέξη τηλεόραση, που αναλύεται σε τηλε + όραση. Η λέξη τηλεόραση είναι μετάφραση της γαλλικής λέξης télévision. Το πρώτο συνθετικό της λέξης (τηλε-) είναι αρχαίο ελληνικό επίρρημα και σημαίνει «μακριά».

 

τηλεπικοινωνία: τηλε­ + επί + κοινωνία
τηλεοπτικός: τηλε­ + οπτικός
τηλεόραση: τηλε­ + όραση
τηλεχειριστήριο: τηλε­ + χειριστήριο
τηλέφωνο: τηλε­ + φωνή

 

43

 

Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΛέξηEτυμολογίαΣημασίαOικογένεια λέξεων
αναμεταδίδωανά + μετά + δίδω  
δημοσιογράφοςδημόσιος + γράφω  
διαφήμισηδιά + φημίζω  
μεταδίδωμετά + δίδω  
τηλέφωνοτήλε + φωνή  

 

44

 

Παιδιά, δείτε πώς ο Άκης ο Τηλεορασάκης προγραμματίζει τον χρόνο του χρησιμοποιώντας το τηλεοπτικό πρόγραμμα. Σημειώνει στο σημειωματάριό του τις ημέρες και τις ώρες που μεταδίδονται οι τηλεοπτικές εκπομπές που θα ήθελε να δει. Δείτε μια σελίδα από το σημειωματάριό του.

 

eik

 

45

 

eik 9. Να φτιάξετε κι εσείς, στο δικό σας σημειωματάριο, ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα με τις αγαπημένες σας τηλεοπτικές εκπομπές.

 

 

Απ’ όλα τα είδη των τηλεοπτικών εκπομπών στον Άκη και στην ξαδέρφη του τη Μαριάννα αρέσουν περισσότερο τα ντοκιμαντέρ. Τους αρέσουν επειδή βλέποντάς τα μαθαίνουν πολλά πράγματα. Μαθαίνουν για μακρινές χώρες και λαούς, για σπάνια ζώα και φυτά, για θάλασσες και ωκεανούς, για αρχαίους πολιτισμούς κτλ. Το όνειρό τους είναι όταν μεγαλώσουν να κάνουν και οι ίδιοι ένα ντοκιμαντέρ και να γίνουν εθελοντές για να βοηθάνε τα είδη ζώων που απειλούνται με εξαφάνιση.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

 

 

eik 10. Προσπαθήστε να βρείτε τι σημαίνουν οι συντομογραφίες και τα αρκτικόλεξα που αναφέρονται παρακάτω:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

βλ. = 
ΕΛ.ΤΑ. = 
λ.χ. = 
Κ.Δ. = 
τ.μ. =  
ΥΓ. = 
π.μ. = 
ΑΦΜ = 
ΒΔ = 
ΙΧ = 

 

46

 

Να γράψετε τις συντομογραφίες / τα αρκτικόλεξα που ταιριάζουν στις παρακάτω φράσεις:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω γκρι σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Ηλεκτρονικός Υπολογιστής:  
χιλιάδες:  
Θεσσαλονίκη:  
Οκτώβριος:  
Φόρος Προστιθέμενης Αξίας:  
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος:  
Ευρωπαϊκή Ένωση:  
Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών:  
ΒΔ =  
ΙΧ =  

 

 

11. Συμπληρώνοντας τα κενά του παρακάτω κειμένου με τις λέξεις: παράξενη, μικρή, πολύ, περισσότερο, μεγάλη, τηλεοπτικές, ή με κάποιες άλλες που μπορείτε να επιλέξετε εσείς, να μεγαλώσετε τις προτάσεις:

 

Η _ Μαριάννα είναι ξαδέρφη του Άκη. Στον Άκη και στη Μαριάννα αρέσει _ η τηλεόραση. Η _ ιστορία με τον Μάριο έκανε _ εντύπωση στον Άκη. Έτσι, αποφάσισε, αντί να βλέπει πολλές _ εκπομπές, να παίζει _ με τους φίλους του.