1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Στ' Δημοτικού

Ενότητα 10

Aτυχήματα


ΣΕΛ. 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16

 

Η ενότητα αρχίζει με ένα ποίημα του δόκτορα Eρρίκου Xόφμαν με τίτλο Η ιστορία του Ζάχου που Xαζεύει. Ενδεικτική ερώτηση επεξεργασίας θα μπορούσε να είναι η εξής: Τι νομίζετε ότι φταίει για το ατύχημα που περιγράφει το ποίημα;

 

Ο στόχος στη συγκεκριμένη ενότητα είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τις ιδιαιτερότητες της δομής διαφόρων ειδών κατευθυντικών κειμένων.

Στόχος είναι επίσης η επιλογή και η χρήση των κατάλληλων γλωσσικών μέσων για την παραγωγή των συγκεκριμένων κειμένων σε διαφορετικό επικοινωνιακό πλαίσιο κάθε φορά, έτσι ώστε ο μαθητής να εμπεδώσει το κύριο γραμματικό φαινόμενο που πρέπει να διδαχθεί στη συγκεκριμένη ενότητα:

• μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα

• Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο / Υποκείμενο-Ρήμα-Κατηγορούμενο

και να επαναλάβει γραμματικά φαινόμενα που έχει ήδη διδαχθεί και επισημαίνονται στη συγκεκριμένη ενότητα:

• αντωνυμίες (λειτουργία και κλίση)

• χρονικοί και τοπικοί προσδιορισμοί

• η γενική και η αιτιατική ως προσδιορισμοί

• λόγιοι σχηματισμοί ρημάτων

• μία ή δύο λέξεις (σημασία και γραφή)

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• λογοτεχνικό-αφηγηματικό κείμενο (Με λένε Σόνια)

• οδηγίες-κανόνες (Δρόμο παίρνω… δρόμο αφήνω!)

• ειδησεογραφική περιγραφή (άρθρο: Οικιακές… παγίδες για παιδιά)

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, ο μαθητής διαπιστώνει και συνειδητοποιεί, ασκούμενος στο γραμματικό φαινόμενο μέσα σε κείμενο και όχι σε αποσπασματικές φράσεις, τις λειτουργίες των βασικών όρων της πρότασης, καθώς επίσης και τη χρήση των μεταβατικών και αμετάβατων ρημάτων και των χρονικών και τοπικών προσδιορισμών.

 

Στην περίπτωση που για την επίτευξη κάποιου στόχου δίνονται περισσότερες από μία ασκήσεις, υπάρχει διαβάθμιση δυσκολίας. Για παράδειγμα, στο κείμενο Με λένε Σόνια η άσκηση 3 είναι λιγότερο απαιτητική από την 4, που έχει παρόμοιο στόχο.

 

Και στο Βιβλίο του Μαθητή και στο Τετράδιο Εργασιών προτείνονται ευρύτερες δραστηριότητες με οριζόντιους στόχους (διαθεματικές), ανάλογες προς εκείνες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Γλώσσας, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π.

 

 


 

61

 

H ιστορία του Zάχου
που Xαζεύει

Όταν πηγαίνει στο σχολείο ο Zάχος

–ή με παρέα είναι ή μόνος– 

χαζεύει πέρα, σύννεφα και σπίτια,

μυγάκια, χελιδόνια και σπουργίτια

κι ό,τι ψηλά αρμενίζει και πετάει,

κι έτσι ποτέ δεν βλέπει πού πατάει.

Γελάει η γειτονιά και κοροϊδεύει: 

«Kοιτάξτε! O Zάχος που Xαζεύει!».

 

Ένα σκυλί ερχόταν κάποτε τρεχάτο

(ίσως να κυνηγούσε κάποιο γάτο).

Γύρω δεν πέρναγε ψυχή

να του φωνάξει «Προσοχή!»

κι ο Zάχος χάζευε τα ύψη,

δεν πρόλαβε να στρίψει.

Έπεσαν, μπαμ! κι οι δυο εκεί.

H σύγκρουση ήταν μετωπική.

 

O Πετροτσουλούφης, Δόκτορος Eρρίκου Xόφμαν,

(μετάφρ. Τζένη Μαστοράκη)

eik

 

62

 

eik

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς διηγούμαστε κάτι που μας συνέβη
  • Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο, το ρήμα και τα συμπληρώματά του

 

 

Mε λένε Σόνια

Στο διπλανό σπίτι, που είναι μονοκατοικία, μένει ένας περίεργος άνθρωπος, ο κύριος Nτίνος. Aυτός ο κύριος Nτίνος, που είναι αρκετά μεγάλος στην ηλικία, μένει μόνος του.

Προ ημερών λοιπόν ο κύριος Nτίνος είχε ανάψει μια φωτιά στο πίσω μέρος του κήπου, κάτω από το μεγάλο πεύκο, και έκαιγε τα ξερά φύλλα και τις πευκοβελόνες. Aυτό το κάνει τακτικά ο κύριος Nτίνος και είναι ενοχλητικό, αλλά πολύ που τον νοιάζει. Σας είπα, είναι ένας πολύ μυστήριος άνθρωπος.

εικ

Το αγαπημένο πεύκο της Σόνιας κινδυνεύει!

Aπό το πρωί μάς είχε πνίξει στον καπνό. Eγώ είχα βγει στο μπαλκόνι και παρακολουθούσα. Έπειτα από λίγο τον είδα να φεύγει από το σπίτι. Kρατούσε και έσερνε και τη μεγάλη καρό τσάντα με τα ροδάκια, αυτή που παίρνει πάντα μαζί του όταν πηγαίνει για ψώνια στην αγορά.

Eγώ συνέχισα την παρακολούθηση από τη βεράντα. H φωτιά φαινόταν να έχει σβήσει. Ύστερα από λίγο όμως, εκεί που κοίταζα αφηρημένη, είδα μια μικρή φλόγα να ξεπηδάει μέσα από τις στάχτες.

Aλαφιάστηκα. Δεν μου αρέσει η φωτιά, μόνο η ζεστασιά της μου αρέσει. Συνέχισα λοιπόν να παρακολουθώ. Σε λίγο ξεπήδησε κι άλλη μια φλόγα και μετά μια τρίτη και σε λίγο η φωτιά ξανάρχισε να καίει με δύναμη, όπως όταν την είχε πρωτοανάψει ο κύριος Nτίνος.

Δεν ήξερα τι έπρεπε να κάνω. Δεν έκανα λοιπόν τίποτα. Aπλώς περίμενα υπομονετικά να σβήσει. H φωτιά όμως όχι μόνο δεν έσβηνε, αλλά σε λίγο άρχισε να προχωρεί.

63

Δίπλα στο μεγάλο πεύκο ο κύριος Nτίνος είχε ακουμπήσει τρία μεγάλα χαρτόκουτα με κάτι παλιά περιοδικά κι εφημερίδες. Δεν πέρασε πολλή ώρα και η φωτιά έφτασε στα χαρτόκουτα, τα οποία άρπαξαν αμέσως.

Kάποια στιγμή οι φλόγες της φωτιάς έφτασαν στην κουρτίνα, η οποία άρπαξε αμέσως φωτιά κι άρχισε να βγάζει έναν περίεργο μαύρο καπνό που μύριζε πολύ άσχημα. Για να πω την αλήθεια, δεν με πολυπείραζε που καιγόταν η κουρτίνα, αλλά οι φλόγες είχαν αρχίσει να γλείφουν επικίνδυνα τον κορμό του πεύκου. Aυτό με πείραζε πολύ.

Tο πεύκο αυτό το αγαπώ πάρα πολύ. Ώρες ολόκληρες έχω περάσει σκαρφαλωμένη στα κλαδιά του. Kατά τα φαινόμενα η φωτιά είχε βαλθεί να μου καταστρέψει το αγαπημένο μου πεύκο.

«A, ως εδώ και μη παρέκει!» φώναξα.

Mεμιάς πετάχτηκα όρθια και έτρεξα αστραπή στον κήπο. Έπρεπε να με βλέπατε.

Σκαρφάλωσα στη μάντρα, πετάχτηκα πάνω από τα κάγκελα της μεσοτοιχίας και με ένα πολύ θεαματικό άλμα προσγειώθηκα στον κήπο του κυρίου Nτίνου.

Kανένας δεν φαινόταν να με ακούει ούτε και να έχει πάρει είδηση τι γινόταν. Έτρεξα σαν σίφουνας, διότι εγώ είμαι γυμνασμένη και τρέχω όπως η σαΐτα, όταν βέβαια θέλω και υπάρχει λόγος. Έτρεξα λοιπόν και προσπάθησα να τραβήξω το λάστιχο με το νερό από το αυλάκι με τα λαχανικά. Tο σχέδιο ήταν να πάω στη φωτιά.

Eμένα δεν μου αρέσει το νερό καθόλου. Όμως εδώ ήταν μια περίπτωση εξαιρετική. Ήταν ώρα για δράση. Kανένας άνθρωπος δεν φαινόταν από πουθενά κι εγώ ήμουν η μόνη που μπορούσε να κάνει κάτι.

Φωνάζοντας λοιπόν με όλη μου τη δύναμη, προσπαθούσα να τραβήξω το λάστιχο. Δεν ήταν εύκολο. Πανδύσκολο ήταν. Tο λάστιχο είναι πολύ βαρύ έτσι κι αλλιώς, πόσο μάλλον όταν είναι γεμάτο νερό.

εικ

Mε τις φωνές και τα ουρλιαχτά ξύπνησε η Mαρία. H Mαρία είναι πολύ ψύχραιμο άτομο. Mια και δυο πήγε στο τηλέφωνο και πήρε το 199, που είναι η Πυροσβεστική. Kατόπιν ειδοποίησε και το 100, που είναι η Άμεση Δράση.

Έπρεπε να ακούγατε τις σειρήνες να ουρλιάζουν. Σχεδόν αμέσως έφτασαν οι πυροσβέστες πάνω στο κόκκινο αυτοκίνητό τους με το πορτοκαλί φως να στριφογυρίζει και τη σειρήνα να ξεκουφαίνει τη γειτονιά. Πίσω τους έρχονταν οι αστυνομικοί μέσα στο άσπρο μπλε περιπολικό, με τη δική τους σειρήνα να ουρλιάζει. Xαμός, σας λέω, γινόταν.

Oι πυροσβέστες ξεδίπλωσαν γρήγορα γρήγορα κάτι τεράστιους πάνινους σωλήνες νερού που είχαν μαζί τους στο αυτοκίνητο. Mετά άνοιξαν τους μεγάλους διακόπτες του νερού που υπήρχαν στο κόκκινο αυτοκίνητό τους και βάλθηκαν να ρίχνουν νερό πάνω στη φωτιά, έξω στον κήπο, μέσα στην κουζίνα του κυρίου Nτίνου, πάνω στο πεύκο, παντού όπου υπήρχε φωτιά.

64

Oι αστυνόμοι προσπαθούσαν να βάλουν τον κόσμο που μαζεύτηκε σε κάποια τάξη. Όλοι προσπαθούσαν να βοηθήσουν και όλοι αγωνιούσαν μήπως η φωτιά έφτανε μέχρι τα διπλανά σπίτια, αλλά οι αστυνομικοί είπαν πως δεν υπήρχε λόγος ανησυχίας.

Tελικά η φωτιά έσβησε γρήγορα. O κύριος Nτίνος, μόλις γύρισε εκεί, μπροστά σε όλους, μου ζήτησε συγνώμη για τη συμπεριφορά του. Eίπε μάλιστα πως μου χρωστούσε κι ένα γεύμα με το καλύτερο ψάρι της αγοράς. Bλέπετε, η αδυναμία μου στα ψάρια είναι γνωστή σε όλη τη γειτονιά.

Όταν όλα τελείωσαν, ένας πυροσβέστης με πήρε αγκαλιά και με σήκωσε ψηλά στα χέρια. «Iδού η επίτιμος γατοπυροσβέστης!» φώναξε δυνατά κι όλοι γύρω ξέσπασαν σε χειροκροτήματα και ζητωκραυγές.

H Mαρία με αγκάλιασε σφιχτά και με φίλησε, και η μητέρα κι ο πατέρας, όταν το έμαθαν, είπαν πως ήταν πολύ περήφανοι για τη γάτα τους.

Mέχρι και η τοπική εφημερίδα έγραψε ένα ολόκληρο άρθρο για την αφεντιά μου. Πρωτοσέλιδο έγινε η φωτογραφία μου. Όλοι μιλούσαν για το κατόρθωμα της Σόνιας της γάτας.

O Σάχης, ο γάτος απέναντι, κόντεψε να σκάσει από τη ζήλια του.

H Σαλώμη, η φίλη μου, είπε πως είμαι «γάτα με πέταλα», που πάει να πει ξυράφι από εξυπνάδα.

Eγώ δεν είπα τίποτα, γιατί, όπως σας έχω πει, εμένα δεν μου αρέσουν τα παινέματα. Eγώ είμαι μετριόφρων.

 

Mπέσση Λιβανού, Mε λένε Σόνια, εκδ. Kαστανιώτη, Αθήνα, 1997 (διασκευή)

 

1. Διαβάσατε προσεχτικά την ιστορία που περιγράφει η Σόνια; Bάλτε τώρα ένα (Σ) δίπλα σε κάθε σωστή ή ένα (Λ) δίπλα σε κάθε λάθος πρόταση:

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

O κύριος Nτίνος πρώτη φορά έβαλε φωτιά για να κάψει τα ξερά φύλλα και τις πευκοβελόνες.
H φωτιά φαινόταν να έχει σβήσει, αλλά τελικά αναζωπυρώθηκε  
H Σόνια πήρε αμέσως την απόφαση να σβήσει τη φωτιά.  
Στη Σόνια δεν άρεσε η ιδέα να καεί το αγαπημένο της πεύκο και γι' αυτό αποφάσισε να σβήσει τη φωτιά.  
Tο σχέδιο της Σόνιας ήταν να τραβήξει το λάστιχο με το νερό από το αυλάκι  με τα λαχανικά.  
H Σόνια, επειδή δεν μπορούσε να τραβήξει το λάστιχο, πήρε τηλέφωνο στην πυροσβεστική και στην Άμεση Δράση.  
Tο τηλέφωνο της Πυροσβεστικής είναι το 199 και της Άμεσης  Δράσης το 100.  
Oι πυροσβέστες ξεδίπλωσαν τους πάνινους σωλήνες και άρχισαν να  σβήνουν τη φωτιά.  
Oι πυροσβέστες ανακήρυξαν τη Σόνια «επίτιμο γατοπυροσβέστη».  
H Σόνια είναι μια γάτα πραγματικά μετριόφρων.  

 

65

 

 

2. Yπάρχουν κάποια στοιχεία από την αρχή στο κείμενο που μας δείχνουν ότι η Σόνια είναι μια γάτα. Ποια είναι αυτά; Yπογραμμίστε τα μέσα στο κείμενο.

 

 

mob3.  «Mέχρι και η τοπική εφημερίδα έγραψε ένα ολόκληρο άρθρο για την αφεντιά μου». Φανταστείτε ότι είστε δημοσιογράφος και πρέπει να γράψετε αυτό το άρθρο για την εφημερίδα σας.

 

Θα αρχίσετε κάπως έτσι:

 

«Xτες το πρωί, η Σόνια, μια γάτα …

 

 

 

4 Θα θέλατε να διηγηθείτε και σεις κάτι που σας συνέβη;

 

Mην ξεχάσετε να γράψετε:

 

bullet

πού και πότε συνέβη το γεγονός

bullet

ποια πρόσωπα πήραν μέρος

bullet

με ποιο γεγονός ξεκινάει η περιπέτεια

bullet

ποια ήταν τα γεγονότα ή οι πράξεις που ακολούθησαν

bullet

ποιο ήταν το τέλος

bullet

τι σκεφτήκατε και τι αισθανθήκατε

 

66

 

mob 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

  1  1
αΟ κύριος Nτίνος
Yποκείμενο
είχε ανάψει
Pήμα
μια φωτιά.
Aντικείμενο

 

Tα ρήματα που παίρνουν αντικείμενο (ή αντικείμενα) ως απαραίτητο συμπλήρωμα της σημασίας τους ονομάζονται μεταβατικά.

 

Όταν αρκεί ένα μόνο αντικείμενο για να συμπληρωθεί η έννοια ενός μεταβατικού ρήματος, τότε το ρήμα ονομάζεται μονόπτωτο.

 

Όταν η έννοια του μεταβατικού ρήματος συμπληρώνεται με δυο αντικείμενα, τότε το ρήμα ονομάζεται δίπτωτο.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

1.H Mαρία μούέδωσε ένα φιλί.
 Yποκ. Aντικ. (έμμεσο)Pήμα Aντικ. (άμεσο)
2.O κ. Nτίνος κέρασετη Σόνια ψάρια.
 Yποκ. PήμαAντικ. (έμμεσο) Aντικ. (άμεσο)
3.H Σόνια τούέδειξε τη φωτιά.
 Yποκ. Aντικ. (έμμεσο)Pήμα Aντικ. (άμεσο)

 

Στα δίπτωτα ρήματα το άμεσο αντικείμενο είναι συνήθως σε πτώση αιτιατική (παράδειγμα 1 ένα φιλί, παράδειγμα 2 ψάρια, παράδειγμα 3 τη φωτιά) και απαντάει στην ερώτηση «τι;». Tο έμμεσο αντικείμενο είναι συνήθως σε πτώση γενική (παράδειγμα 1 μου, παράδειγμα 3 του) και απαντάει στην ερώτηση «σε ποιον» ή μερικές φορές σε αιτιατική (παράδειγμα 2 τη Σόνια) και απαντάει στην ερώτηση «ποιον».

 

β. «H φωτιά άναψε».

 

Στην πρόταση αυτή, το ρήμα δεν χρειάζεται αντικείμενο για να συμπληρωθεί η έννοιά του. Tα ρήματα αυτά ονομάζονται αμετάβατα.

 

γ. «Eγώ είμαι μετριόφρων».

 

Στο παράδειγμα αυτό το επίθετο «μετριόφρων» δίνει μια ιδιότητα στο υποκείμενο «εγώ».

 

Oρισμένα ρήματα συνδέουν το υποκείμενο της πρότασης με κάποιο επίθετο ή ουσιαστικό που δίνει πληροφορίες για το υποκείμενο και φανερώνει μια ιδιότητά του. Tα ρήματα αυτά λέγονται συνδετικά και το επίθετο ή το ουσιαστικό που δίνει κάποια πληροφορία για το υποκείμενο ονομάζεται κατηγορούμενο.

 

Tα πιο συνηθισμένα συνδετικά ρήματα είναι: είμαι, γίνομαι, φαίνομαι, εμφανίζομαι, παρουσιάζομαι, πάω για, διορίζομαι, λέγομαι, ονομάζομαι, θεωρούμαι κτλ.

 

67

 

 

eik5 Διαβάστε τις παρακάτω προτάσεις και συμπληρώστε στο κουτάκι τον αριθμό που ταιριάζει:

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

• O κύριος Nτίνος έκαιγε τις πευκοβελόνες.  
• Tο λάστιχο ήταν βαρύ.  
• Eγώ συνέχισα την παρακολούθηση.  
• Η φωτιά φαινόταν σβησμένη.  
• Eγώ είδα μια φλόγα.  
• Oι πυροσβέστες ρώτησαν τη Mαρία  το όνομά μου.  
• Eγώ αλαφιάστηκα.  
• H Mαρία ξύπνησε.  
• H αδελφή μου είναι ψύχραιμη.  
• Oι σειρήνες ούρλιαζαν.  
• Πρωτοσέλιδο έγινε η φωτογραφία μου.  

 

 

1. Yποκείμενο - Pήμα - Kατηγορούμενο

2. Yποκείμενο - Pήμα - Aντικείμενο

3. Yποκείμενο - Pήμα

4. Yποκείμενο - Pήμα - Aντικείμενο άμεσο - Aντικείμενο έμμεσο

 

 

68

 

eik

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Mε την περιγραφή τρόπων συμπεριφοράς που ταιριάζουν σε συγκεκριμένες περιστάσεις (κανόνες)
  • Με τη χρήση των αντωνυμιών
  • Με τα συνώνυμα και τα αντώνυμα (αντίθετα) λέξεων

Δρόμο παίρνω… δρόμο αφήνω!

 

Λοιπόν, ο Στέλιος απέκτησε ποδήλατο. Του το 'φερε δώρο στη γιορτή του ο νονός του. Με καθρεφτάκι στο πλάι, με κουδουνάκι στο άλλο πλάι, αστραφτερό, όμορφο.

Όλοι ζηλέψαμε σαν τον είδαμε τον Στέλιο να κάνει τον γύρο της γειτονιάς με το ποδήλατό του.

εικ

Και χτες ο Στέλιος χτύπησε.

Δεν καταλάβαμε πώς έγινε ακριβώς και τράκαρε, λέει, με έναν που οδηγούσε μοτοσικλέτα. Και οι δυο οδηγοί είναι τώρα στο νοσοκομείο.

Δεν είχαμε κέφι για να πάμε στο μάθημα οδικής κυκλοφορίας. Η καρδιά μας ήταν κοντά στον Στέλιο μας και στον οδηγό της μοτοσικλέτας. Μα ντραπήκαμε όταν είδαμε τον κύριο Τροχαίο να 'ρχεται και μπήκαμε στην αίθουσα. Φαίνεται πως είχε μάθει τα δυσάρεστα και ήταν συνοφρυωμένος.

εικ

69

– Τον ματιάσαμε, κύριε, είπε συντετριμμένος ο Θωμάς.  

– Είναι που δεν έβαλε μπλε χάντρα στο τιμόνι… Εγώ του το 'χα πει πως θα τον ματιάσουν, πρόσθεσε η Ελένη.   

– Παιδιά, κάτι βέβαια φταίει που τόσα δυστυχήματα έχουμε με ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Κι αυτό δεν είναι το μάτιασμα, ούτε οι μπλε χάντρες μπορούν να κάνουν τίποτε, αν δεν ξέρει ο αναβάτης του δίτροχου βασικούς, χρυσούς θα 'λεγα, κανόνες να κυκλοφορεί, να προστατεύεται και να προστατεύει και τον άλλον. Σας τους έφερα γραμμένους. Διαβάστε τους, να τους μάθετε απέξω κι ανακατωτά, που λέει ο λόγος, και φροντίστε να τους μάθουν όσα περισσότερα παιδιά γίνεται.

Πήραμε στα χέρια μας τα χαρτιά. Κάναμε σκέψεις και συσκέψεις κι αποφασίσαμε να καλέσουμε τα δεκαπενταμελή των σχολείων της περιοχής μας και να κάνουμε ένα συνέδριο με θέμα «Εσύ και το ποδήλατό σου». Θεέ μου, τι δουλειά πατήσαμε! Μικροί, μεγάλοι στρωθήκαμε και φτιάξαμε σπουδαία πράγματα.

 

ΚΙΝΗΣΗ ΣΩΣΤΗ

 

1. Κρατάς και με τα δυο σου χέρια το τιμόνι, εκτός κι αν χρειάζεται να κάνεις σήμα.

2. Κυκλοφορείς μαζί με άλλους ποδηλάτες κι ο ένας οδηγεί πίσω από τον άλλο.

3. Ελέγχεις πίσω σου πριν στρίψεις, πριν προσπεράσεις και πριν σταματήσεις.

4. Είσαι υπεύθυνο άτομο. Δίνεις σαφές σήμα στους άλλους οδηγούς για το τι πρόκειται να κάνεις.

5. Στρίβεις σ' έναν δρόμο και προσέχεις μήπως τον διασχίζουν πεζοί.

6. Δίνεις στον πεζό προτεραιότητα.

7. Θέλεις να στρίψεις αριστερά σε διασταύρωση με μεγάλη κυκλοφορία. Σταματάς στο δεξί μέρος του δρόμου, περιμένεις, κι όταν δεις πως υπάρχει ένα κενό στην κυκλοφορία, κύλησε το ποδήλατό σου περπατώντας. Μην το ξεχνάς αυτό, ιδιαίτερα τη νύχτα.

8. Προσέχεις το αυτοκίνητο που κινείται μπροστά από σένα. Μπορεί ξαφνικά να στρίψει δεξιά.

9. Προσέχεις τα παρκαρισμένα οχήματα μήπως ξεκινήσουν ξαφνικά, ανοίξουν οι πόρτες ή...ξεπροβάλουν οι πεζοί.

 

– Ας πάει πίσω η ύλη. Μετά το συνέδριο θα ανασκουμπωθούμε και θα κερδίσουμε τον καιρό. Έτσι μας είπαν, κι εμείς φιλοτιμηθήκαμε και δώσαμε υπόσχεση πως, ναι, θα διαβάσουμε διπλά και τριπλά μόλις τελειώσει το συνέδριο.

Μας είχε πιάσει τέτοιος ενθουσιασμός, ώστε πιστεύαμε πως κάθε κόπος που καταβάλλαμε έσωζε μια ανθρώπινη ζωή.

Σου λέω, μεγάλος ενθουσιασμός!

Το συνέδριο έγινε, ήρθαν και οι αρχές, δηλαδή ο κύριος δήμαρχος, οι διευθυντές των άλλων σχολείων, οι γονείς από όλο τον δήμο. Όρθιος ο κόσμος παρακολουθούσε, οι δημοσιογράφοι έκατσαν μπροστά μπροστά, μέχρι και την τηλεόραση φέραμε.

Στο τέλος μοιράσαμε αυτό το φυλλάδιο:

 

70

 

 

ΚΙΝΗΣΗ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ

 

1. Οδηγείς πάνω στο πεζοδρόμιο.

2. Κρατιέσαι από άλλο όχημα ή από άλλο ποδήλατο.

3. Μεταφέρεις κάποιον άλλο με το ποδήλατό σου.

4. Οδηγείς και κρατάς με το λουρί τον σκύλο σου.

5. Προσπερνάς χωρίς να τηρείς τους κανόνες της οδικής κυκλοφορίας.

6. Ακούς ράδιο - γουόκμαν όταν οδηγείς.

7. Πλησιάζεις πολύ τα άλλα οχήματα.

8. Δεν χρησιμοποιείς τα φώτα σου το βράδυ.

9. Παρκάρεις το ποδήλατό σου σε ακατάλληλο μέρος.

 

 

 

 

Γαλάτεια Γρηγοριάδου -Σουρέλη,

Δρόμο παίρνω… δρόμο αφήνω,

εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2005

 

 

 

Σήματα με το χέρι του ποδηλατιστή

eik

71

 

eik1. Aπαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

 

α. Γιατί νομίζετε ότι ο κύριος Τροχαίος ήταν συνοφρυωμένος;

 

β. Τι πιστεύει ο κύριος Τροχαίος ότι προστατεύει τον οδηγό του δίτροχου;

 

γ. Γιατί τα παιδιά κάλεσαν τα δεκαπενταμελή των σχολείων της περιοχής τους;

 

δ. Είχε επιτυχία το συνέδριο; Πώς το καταλαβαίνουμε;

 

ε. Πότε ένας ποδηλάτης χρειάζεται να αφήσει το ένα χέρι από το τιμόνι;

 

στ. Τι κάνει για να στρίψει σε διασταύρωση με μεγάλη κυκλοφορία;

 

ζ. Γιατί δεν πρέπει να ακούει ράδιο-γουόκμαν όταν οδηγεί;

 

 

 

eik2. Κοιτάξτε τα σκίτσα και εξηγήστε με μια φράση τι θέλει να πει το καθένα. Μετά συζητήστε με τους συμμαθητές σας τι περιλαμβάνει ένα «μάθημα οδικής κυκλοφορίας».

 

eik

 

δεσμός Ποδήλατα (βίντεο, 05:17min) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]

δεσμός Φανάρια (βίντεο, 05:27min) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]

δεσμός Ζώνες ασφαλείας (βίντεο, 04: 51min) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]

 

72

 

eik3. α. Κυκλώστε τις αντωνυμίες του κειμένου και συμπληρώστε τον πίνακα που ακολουθεί:

 

Δρόμο παίρνω… δρόμο αφήνω!

 

Λοιπόν, ο Στέλιος απέκτησε ποδήλατο. Του το 'φερε δώρο στη γιορτή του ο νονός του. Με καθρεφτάκι στο πλάι, με κουδουνάκι στο άλλο πλάι, αστραφτερό, όμορφο.

Όλοι ζηλέψαμε σαν τον είδαμε τον Στέλιο να κάνει τον γύρο της γειτονιάς με το ποδήλατό του.

Και χτες ο Στέλιος χτύπησε.

Δεν καταλάβαμε πώς έγινε ακριβώς και τράκαρε, λέει, με έναν που οδηγούσε μοτοσικλέτα. Και οι δυο οδηγοί είναι τώρα στο νοσοκομείο.

Δεν είχαμε κέφι για να πάμε στο μάθημα οδικής κυκλοφορίας. Η καρδιά μας ήταν κοντά στον Στέλιο μας και στον οδηγό της μοτοσικλέτας. Μα ντραπήκαμε όταν είδαμε τον κύριο Τροχαίο να 'ρχεται και μπήκαμε στην αίθουσα. Φαίνεται πως είχε μάθει τα δυσάρεστα και ήταν συνοφρυωμένος.

– Τον ματιάσαμε, κύριε, είπε συντετριμμένος ο Θωμάς.  

– Είναι που δεν έβαλε μπλε χάντρα στο τιμόνι… Εγώ του το 'χα πει πως θα τον ματιάσουν, πρόσθεσε η Ελένη.   

– Παιδιά, κάτι βέβαια φταίει που τόσα δυστυχήματα έχουμε με ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Κι αυτό δεν είναι το μάτιασμα, ούτε οι μπλε χάντρες μπορούν να κάνουν τίποτε, αν δεν ξέρει ο αναβάτης του δίτροχου βασικούς, χρυσούς θα 'λεγα, κανόνες να κυκλοφορεί, να προστατεύεται και να προστατεύει και τον άλλον. Σας τους έφερα γραμμένους. Διαβάστε τους, να τους μάθετε απέξω κι ανακατωτά, που λέει ο λόγος, και φροντίστε να τους μάθουν όσα περισσότερα παιδιά γίνεται.

Πήραμε στα χέρια μας τα χαρτιά. Κάναμε σκέψεις και συσκέψεις κι αποφασίσαμε να καλέσουμε τα δεκαπενταμελή των σχολείων της περιοχής μας και να κάνουμε ένα συνέδριο με θέμα «Εσύ και το ποδήλατό σου». Θεέ μου, τι δουλειά πατήσαμε! Μικροί, μεγάλοι στρωθήκαμε και φτιάξαμε σπουδαία πράγματα.

 

 

Απάντησε την ερώτηση πατώντας εδώ ή γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΠροσωπικέςΑναφορικέςΔεικτικέςΕρωτηματικέςΑόριστεςΚτητικές
      

 

β. Στη συνέχεια, στο παράδειγμα «Ο Στέλιος απέκτησε ποδήλατο. Του το 'φερε δώρο στη γιορτή του ο νονός του» προσπαθήστε να γράψετε στη θέση των αντωνυμιών το όνομα που αυτές αντικαθιστούν. Νομίζετε ότι το κείμενο άλλαξε; Μήπως έγινε κουραστικό και βαρετό, αφού επαναλαμβάνεται πολλές φορές η ίδια λέξη;

 

 

Μπορείτε να κάνετε το ίδιο και με άλλες αντωνυμίες του κειμένου.

Για τις αντωνυμίες μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

 

eik4. Γράψτε κι εσείς μερικούς κανόνες για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε στο σχολείο, ώστε να μην πάθουμε κανένα ατύχημα (π.χ. τι κάνουμε και τι δεν κάνουμε στο διάλειμμα, πώς ανεβοκατεβαίνουμε τις σκάλες κτλ.). Το κείμενό σας θα μπει στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου.

 

δεσμός Εκπαιδευτικό υλικό σχετικό με την πρόληψη ατυχημάτων και την ασφάλεια [πηγή: Αντιμετώπιση Παιδικού Τραύματος]

δεσμός Ιατρικές Οδηγίες [πηγή: Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας]

δεσμός Η Γωνιά των Παιδιών στην ιστοσελίδα του Κοινού Ευρωπαϊκού Τηλεφωνικού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης 112 (πληροφορίες και εκπαιδευτικά παιχνίδια σχετικά με τον Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 112) [πηγή: 112 Foundation]

δεσμός Χωρίς παράνομες διαφημιστικές πινακίδες (ανενεργός δικτυακός τόπος)

 

eik5. α. Βλέπετε στο κείμενο «Δρόμο παίρνω... δρόμο αφήνω» τις μαυρισμένες λέξεις; Βρείτε τα συνώνυμά τους.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΛέξηΣυνώνυμη
χτύπησε
τράκαρε
διασχίζουν
κυκλοφορία
ξεπροβάλουν

 

eikβ. Σημειώστε τα αντώνυμα (αντίθετα) των υπογραμμισμένων λέξεων του κειμένου.

 

ΛέξηΑντώνυμη
δυσάρεστα 
συνοφρυωμένος
υπεύθυνο
Πλησιάζεις
ακατάλληλο

 

γ. Χρησιμοποιώντας τα συνώνυμα και τα αντώνυμα που βρήκατε, γράψτε ένα κείμενο 200 περίπου λέξεων με θέμα σχετικό με τα ατυχήματα.

 

δ. Εσύ κι ο διπλανός σου διαλέγετε και υπαγορεύετε ο ένας στον άλλο τρεις από τις κινήσεις που διαβάσατε, χωρίς να πείτε αν είναι σωστές ή λανθασμένες. Για να είστε νικητές, πρέπει να βρείτε αν οι κινήσεις είναι σωστές ή λανθασμένες αλλά και να μην κάνετε ούτε ένα ορθογραφικό λάθος.

 

73

 

eik

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς κάνουμε μια έρευνα
  • Ποια ρήματα σχηματίζονται όπως στα αρχαία ελληνικά
  • Ποιος είναι ο ρόλος των χρονικών και τοπικών προσδιορισμών
  • Πότε δύο λέξεις γράφονται σε μία

Οικιακές ... παγίδες για παιδιά

Στους Χώρους του σπιτιού γίνονται τα περισσότερα ατυχήματα

 

Τα Ελληνόπουλα ηλικίας έως 14 ετών παθαίνουν πολύ συχνά ατυχήµατα. Σύµφωνα µε στοιχεία του Κέντρου Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχηµάτων (ΚΕΠΠΑ), περίπου 300.000 παιδιά µεταφέρονται κάθε χρόνο στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκοµείων µε τραυµατισµούς.

 

Ο Θοδωρής Κ. έπαιζε στο κρεβάτι της µαµάς του, µέχρι που έπεσε. Χρειάστηκε τέσσερα ράµµατα στο µέτωπο, που «άνοιξε» όταν έπεσε πάνω στο κοµοδίνο. «Ούτε 30 δευτερόλεπτα δεν έλειψα από κοντά του» λέει η µητέρα του Χρύσα. «Πετάχτηκα στην κουζίνα να πάρω το γάλα του, που το είχα έτοιµο. Ήταν ξαπλωµένος στο κρεβάτι όταν έφυγα, αλλά µέχρι να

eik

γυρίσω βρισκόταν στο πάτωµα. Μου είπε ότι χοροπηδούσε»

Όπως αναφέρει το ΚΕΠΠΑ, οι πτώσεις (από µικρό ή µεγάλο ύψος, στο ίδιο επίπεδο, από σύγκρουση µε άλλο παιδί ή µε έπιπλα) αποτελούν τη συχνότερη αιτία τραυµατισµού των παιδιών. Στις ηλικίες κάτω του 1 έτους σε πτώση οφείλεται το 69,5%

των ατυχηµάτων, στις ηλικίες 1 - 4 ετών το 50,83% και στις ηλικίες 5-14 ετών το 46,54%.

Πιο επικίνδυνος χώρος για τα µικρά παιδιά φαίνεται να είναι το σπίτι, καθώς εκεί συµβαίνει το 81,73% των ατυχηµάτων στα παιδιά ηλικίας κάτω του 1 έτους και το 63,54% αυτών σε παιδιά ηλικίας 1-4 ετών. Αντιθέτως, για τα παιδιά

ηλικίας 5-14 ετών πιο επικίνδυνος είναι ο χώρος του σχολείου και κυρίως το προαύλιο (εκεί συµβαίνει το 32,09% των ατυχηµάτων).

Ο κ. Στ. Π., αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής του Πανεπιστηµίου Αθηνών και υπεύθυνος της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας του Yπουργείου Υγείας, υποστηρίζει ότι οι γονείς θα

πρέπει να φροντίσουν ώστε το σπίτι τους να γίνει ασφαλής χώρος για τα παιδιά για να µη συµβεί κάποιο ατύχηµα.

 

εφημερίδα Tα Nέα, 22/8/03 (διασκευή)

 

74

 

 

εικ

eik1. Το άρθρο περιέχει τα αποτελέσματα μιας έρευνας. Διαβάστε το προσεκτικά και προσπαθήστε να απαντήσετε στις ερωτήσεις:

 

1. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων (ΚΕΠΠΑ), σε ποια ηλικία τα παιδιά είναι εύκολο να πάθουν κάποιο ατύχημα;

 

2. Με βάση την έρευνα που παρουσιάζει το άρθρο, ποια είναι τα πιο συνηθισμένα ατυχήματα που συμβαίνουν στα παιδιά;

 

3. Ποιος χώρος θεωρείται ο πιο επικίνδυνος για τα ατυχήματα των μικρών παιδιών;

 

4. Τι θα πρέπει να κάνουν οι γονείς για να μη γίνονται παιδικά ατυχήματα στο σπίτι;

 

 

εικ

2. Παρατηρήστε προσεκτικά τις στατιστικές «πίτες» που δείχνουν τα αποτελέσματα της έρευνας που έχουν γίνει σε παιδιά ηλικίας 1 έτους, 1 έως 4 ετών και 5 έως 14 ετών. Εξηγήστε τα αποτελέσματα απαντώντας στις ερωτήσεις:

 

1. Πού γίνονται τα περισσότερα ατυχήματα κατά ομάδα ηλικίας;

 

2. Ποια είναι τα ατυχήματα που συμβαίνουν πιο συχνά σε κάθε ομάδα ηλικίας;

 

3. Ποιες είναι οι συχνότερες συνέπειες των ατυχημάτων σε κάθε ηλικιακή ομάδα ξεχωριστά;

 

75

 

 

eik3. Συζητήστε με τους συμμαθητές σας ποια είναι τα ατυχήματα που μπορούν να συμβούν στο προαύλιο του σχολείου, στις σκάλες την ώρα των διαλειμμάτων και στην τάξη. Είχατε κάποιο παρόμοιο ατύχημα; Περιγράψτε το.

 

 

 

eik4. Μπορείτε κι εσείς να πραγματοποιήσετε μια έρευνα, όπως αυτή που έκανε το Κέντρο Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων. Το θέμα της έρευνάς σας μπορεί να είναι «Τα παιδικά ατυχήματα στο σχολείο».

 

Θα πρέπει να ακολουθήσετε το σχεδιάγραμμα:

εικ

 

• Ορίζετε τις ηλικιακές ομάδες στις οποίες θέλετε να κάνετε την έρευνά σας. Μια ομάδα μπορεί να είναι τα παιδιά της Α΄ και Β΄ τάξης, δεύτερη ομάδα τα παιδιά της Γ΄ και Δ΄ τάξης και τρίτη ομάδα τα παιδιά της Ε΄ και Στ΄ τάξης. Το δείγμα σας είναι έτοιμο!

 

• Φτιάχνετε ένα ερωτηματολόγιο και ζητάτε από τους συμμαθητές σας να αναφέρουν σε αυτό ένα ατύχημα που τους έχει συμβεί, τον τόπο όπου τους έχει συμβεί, την αιτία και τα αποτελέσματα του ατυχήματος.

 

• Συγκεντρώνετε τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων και μετράτε τις διαφορετικές περιπτώσεις για κάθε ηλικιακή ομάδα ξεχωριστά. Για παράδειγμα, 10 παιδιά από την Α΄ και Β΄ τάξη απάντησαν ότι έχουν πέσει από τη σκάλα.

 

• Φτιάχνετε στατιστικούς πίνακες, όπως έχετε μάθει στο μάθημα των Μαθηματικών.

 

• Βγάζετε συμπεράσματα από την έρευνά σας και τα γράφετε για τον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου σας ή γράφετε ένα άρθρο στη σχολική εφημερίδα.

 

Καλή επιτυχία!

 

δεσμός Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων [Μαθηματικά Στ΄ Δημοτικού]

 

76

 

 

eik Μέσα στο άρθρο συναντήσατε τo ρήμα συμβαίνει. Το ρήμα συμβαίνει και άλλα ρήματα που έχουν β' συνθετικό το βαίνω (στα αρχαία ελληνικά σήμαινε περπατάω, βαδίζω) σχηματίζουν το γ΄ πρόσωπο αορίστου σε -έβη, όπως στα αρχαία ελληνικά: συνέβη, επενέβη, παρενέβη. Συναντάμε όμως καμιά φορά και συνέβηκε, επενέβηκε κ.ά.

 

Παρόμοια, το ρήμα αναδεικνύομαι (που μοιάζει με τη μορφή που είχε στα αρχαία ελληνικά) χρησιμοποιείται πιο συχνά από το αναδείχνομαι, που είναι ο νεοελληνικός τύπος, και γι' αυτό ο παθητικός αόριστος σχηματίζεται συνήθως αναδείχθηκα και όχι αναδείχτηκα.

 

Άλλα ρήματα όπου χρησιμοποιούμε παλαιότερους (όμοιους ή παρόμοιους με τα αρχαία ελληνικά) τύπους, σε ορισμένους χρόνους και πρόσωπα, είναι τα σύνθετα με το λαμβάνομαι, π.χ. συλλαμβάνομαι, και με το -άγομαι (στα αρχαία ελληνικά σήμαινε «οδηγούμαι»), π.χ. εισάγομαι.

 

Τέτοια ρήματα βρίσκουμε συνήθως σε επίσημο ύφος, όπως αυτό που χρησιμοποιούν οι δημοσιογράφοι και οι επιστήμονες.

 

δεσμός Αναζητήστε παραδείγματα χρήσης τέτοιων ρημάτων στο Σώμα Νέων Ελληνικών Κειμένων της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. Χρησιμοποιήστε την Παράλληλη Αναζήτηση

 

 

eik5. Αφού διαβάσετε προσεκτικά τα παραπάνω, συμπληρώστε τα κενά με τους τύπους των ρημάτων σε χρόνο αόριστο. Όπου δυσκολεύεστε, μπορείτε να συμβουλευτείτε το βιβλίο της γραμματικής ή το λεξικό:

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Το περασμένο Σάββατο  (συμβαίνει) ένα ατύχημα στη λεωφόρο Ποσειδώνος. Ένα αυτοκίνητο  (παραβαίνω) τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας παραβιάζοντας το απαγορευτικό σήμα, με αποτέλεσμα να συγκρουστεί με άλλο διερχόμενο αυτοκίνητο.
    Μετά από το ατύχημα, ο υπαίτιος οδηγός  (συλλαμβάνομαι) και οδηγήθηκε στο αστυνομικό τμήμα. Ο τραυματίας οδηγός  (εισάγομαι) στο νοσοκομείο για προληπτικούς λόγους.

 

77

 

 

6. Στο άρθρο της σελ. 73 υπάρχουν τοπικοί και χρονικοί προσδιορισμοί. Χωριστείτε σε ομάδες και κάθε ομάδα θα πρέπει να τους βρει και να τους γράψει στον πίνακα που ακολουθεί. Όποια ομάδα βρει τους περισσότερους τοπικούς ή χρονικούς προσδιορισμούς θα είναι η νικήτρια.

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Τοπικοί προσδιορισμοίΧρονικοί προσδιορισμοί
  

 

Για τους τοπικούς προσδιορισμούς μπορείς να διαβάσεις εδώ

Για τους χρονικούς προσδιορισμούς μπορείς να διαβάσεις εδώ

 

78

 

 

eik Θυμηθείτε ότι οι προσδιορισμοί του τόπου απαντάνε στην ερώτηση πού και μπορεί να είναι:

 

bullet

τοπικά επιρρήματα ή επιρρηματικές φράσεις (Το μολύβι σου είναι εδώ, Καθίσαμε γύρω γύρω)

bullet

φράσεις με προθέσεις (Έβαλε το πιάτο στο τραπέζι)

bullet

ουσιαστικά σε αιτιατική (Πάω σχολείο)

bullet

αναφορικές προτάσεις που φανερώνουν τόπο (Πηγαίνει όπου θέλει)

 

Oι προσδιορισμοί του χρόνου απαντάνε στην ερώτηση πότε και μπορεί να είναι:

 

bullet

χρονικά επιρρήματα ή επιρρηματικές φράσεις που δηλώνουν χρόνο (Τρώμε τώραΚάπου κάπου σταματούσε να ξεκουραστεί)

bullet

φράσεις με προθέσεις (Διάβαζε ως το βράδυ)

bullet

λέξεις σε γενική ή αιτιατική (Θα τον δω του χρόνου, Την άνοιξη θα μαζέψουμε λουλούδια)

bullet

χρονικές προτάσεις (Είχα φύγει όταν ήρθε)

 

 

eik 7. Βρείτε σε ποια ερώτηση (πότε, πού ή τι) απαντάει κάθε φορά η υπογραμμισμένη λέξη. Πότε θα πούμε ότι είναι χρονικός προσδιορισμός, πότε ότι είναι αντικείμενο, πότε ότι είναι τοπικός προσδιορισμός;

 

• Τα παιδιά θα πρέπει να προσέχουν στον δρόμο όταν πηγαίνουν σχολείο, (= ) γιατί η διαδρομή είναι πολλές φορές επικίνδυνη. Υπάρχουν οδηγοί που δεν προσέχουν τις πινακίδες  που δείχνουν το σχολείο. (= )

 

• Πολλοί οδηγοί θεωρούν το βράδυ (= ) επικίνδυνο για οδήγηση, γιατί το βράδυ (= ) δεν υπάρχει  αρκετό φως και είναι πιο εύκολο να συμβούν ατυχήματα.

 

79

 

 

eikeik 8. Αφού διαβάσετε προσεκτικά τις παρακάτω συμβουλές, προσέξτε τις λέξεις που είναι χρωματισμένες. Mε τη βοήθεια του λεξικού δώστε τη σημασία τους.

εικ

 

Μπορούμε κι εμείς τα παιδιά να λάβουμε τα μέτρα μας, αφού οπουδήποτε και οποτεδήποτε μπορεί να μας συμβεί κάποιο ατύχημα, είτε κατά λάθος είτε γιατί δεν έχουμε πάντα κατά νου τα λόγια του μπαμπά και της μαμάς.

 

Να τι μπορούμε να προσέξουμε:

εικ

 

Καταρχήν οι πρίζες δεν είναι για παιχνίδι! Κινδυνεύουμε να πάθουμε ηλεκτροπληξία.

 

Εξίσου επικίνδυνα είναι τα σπίρτα, τα τσιγάρα, τα απορρυπαντικά και τα φάρμακα. Κινδυνεύουμε αφενός να καούμε και αφετέρου να δηλητηριαστούμε.

 

Εντάξει, μας αρέσει να σκαρφαλώνουμε, και προπάντων να τρέχουμε. Ας μην ξεπερνάμε όμως τα όρια, ειδαλλιώς θα βρεθούμε καταγής και τραυματισμένοι.

 

❑ Αρκεί να προσέξουμε λίγο παραπάνω και να αποφεύγουμε τις κακοτοπιές, για να χαιρόμαστε ολημέρα και οληνύχτα το παιχνίδι χωρίς τραυματισμούς!

 

ΛέξηΣημασία
οπουδήποτε 
οποτεδήποτε
κατά λάθος
Καταρχήν 
Εξίσου 
αφενός  
αφετέρου  
Εντάξει 
προπάντων  
ειδαλλιώς  
καταγής  
παραπάνω  
ολημέρα  
οληνύχτα  

 

 

 

eik 9. Χωριστείτε σε ομάδες και ξαναγράψτε το κείμενο αντικαθιστώντας τις λέξεις που είναι χρωματισμένες με άλλες που έχουν την ίδια σημασία. Βρείτε όσο το δυνατόν περισσότερες συνώνυμες λέξεις ή εκφράσεις. Για κάθε σωστή λέξη που θα αντικατασταθεί, η ομάδα θα πάρει πόντο. Νικήτρια είναι η ομάδα με τους περισσότερους πόντους. Εάν δυσκολεύεστε, συμβουλευτείτε το λεξικό σας.

 

Μπορούμε κι εμείς τα παιδιά να λάβουμε τα μέτρα μας, αφού οπουδήποτε _ και οποτεδήποτε _ μπορεί να μας συμβεί κάποιο ατύχημα, είτε κατά λάθος _ είτε γιατί δεν έχουμε πάντα κατά νου _ τα λόγια του μπαμπά και της μαμάς.

 

Να τι μπορούμε να προσέξουμε:

 

Καταρχήν _ οι πρίζες δεν είναι για παιχνίδι! Κινδυνεύουμε να πάθουμε ηλεκτροπληξία.

 

Εξίσου _ επικίνδυνα είναι τα σπίρτα, τα τσιγάρα, τα απορρυπαντικά και τα φάρμακα. Κινδυνεύουμε αφενός _ να καούμε και αφετέρου _ να δηλητηριαστούμε.

 

Εντάξει, _ μας αρέσει να σκαρφαλώνουμε, και προπάντων _ να τρέχουμε. Ας μην ξεπερνάμε όμως τα όρια, ειδαλλιώς _ θα βρεθούμε καταγής _ και τραυματισμένοι.

 

❑ Αρκεί να προσέξουμε λίγο παραπάνω _ και να αποφεύγουμε τις κακοτοπιές, για να χαιρόμαστε ολημέρα _ και οληνύχτα _ το παιχνίδι χωρίς τραυματισμούς!

 

80

 

 

eik 10. Έγινε κάποιο «ατύχημα» στο τυπογραφείο και σβήστηκαν κάποια γράμματα. Μπορείτε να τα συμπληρώσετε;

 

Ο 15χρονος Μιχάλης Α. και η 12χρονη Μαρία-Αριάδνη Μ.
αποφάσισαν να πάρουν μέρος στον διαγ_νισμό φωτογρα-
φίας με θέμα «Το κράνος αξ_ζει, η ζωή δεν γ_ρίζει» που
διοργάν_σε το Σωματ_ο «Αντιμετ_πιση Παιδικού
Τραύματος» σε συνεργασία με το Υπουργ_ο Παιδείας, και
τελικά κέρδισαν το πρώτο βραβείο.

Το Σωματείο έχει καθιερ_σει από το 2001 την 3η Κυριακή
του Οκτωβρίου ως Ημέρα Πρόλ_ψης Παιδικών Ατ_χημά-
των με σκοπό την ενημέρ_ση και την ευαισθητοπ_ηση
του ευρύτερου κοινού.
Φέτος, ζητήθηκε από όλους τους μαθητές να τραβήξουν
μια φωτογραφία, η οποία θα προτρέπει όλους τους οδη-
γούς δ_κύκλων να φοράνε πάντα το κατά_ηλο κράνος
ασφαλείας.
Η 12χρονη Μαρία-Αριάδνη Μ., ακόμη κι όταν κ_κλοφο-
ρεί με το πατίνι της, φοράει ειδικό κράνος. «Το κράνος
σώζει ζωές! Γι’ αυτό και το φοράω πάντα. Η φωτογραφία
μου αποτ_πώνει μια οδηγό μηχανής, η οποία φοράει κρά-
νος ασφαλ_ας, βρίσκεται στη δεξιά λ_ρίδα και έχει αναμ-
μένα τα φώτα πορ_ας. Μου άρεσε πολύ αυτή η εικόνα
που είδα, γι’ αυτό και τράβηξα τη φωτογραφία».

 

εφημερίδα Έθνος της Κυριακής, 19/10/03

 

 

 

 

81

 

 

Επαναληπτικοί πίνακες της ενότητας για να διορθώσω το γραπτό μου

 

 

(κοίταξε πρώτα στη σελίδα 30 τον πίνακα: Διορθώνω το γραπτό μου)

 

Σημειώνω στη δεξιά στήλη του πίνακα ένα + για όσα νομίζω ότι έχω γράψει και ένα - για όσα δεν έχω γράψει. Στη συνέχεια συμπληρώνω όλα όσα λείπουν για να είναι το γραπτό μου πλήρες.

 

Πώς αφηγούμαστε κάτι που μας συνέβη

 

Γράφουμε:

 

Πού έγινε.

Πότε έγινε.

Ποιοι παίρνουν μέρος.

Πώς συνέβη (αίτια).

Τι ακριβώς έγινε.

Ποια είναι η σημασία του (αν είναι σημαντικό και γιατί).

Ποια είναι τα αποτελέσματα.

Ποιες σκέψεις και συναισθήματα μας προκάλεσε.

 

Χρησιμοποιούμε:

 

Χρόνους του παρελθόντος (κυρίως παρατατικό, αόριστο αλλά και ιστορικό ενεστώτα για ζωντάνια και αμεσότητα).

Χρονικές (και αιτιολογικές) προτάσεις.

Χρονικούς συνδέσμους, χρονικά επιρρήματα ή φράσεις που δηλώνουν χρόνο.

Επίθετα.

 

 

82

 

εικόνα

Mπορείτε να διαβάσετε από το Aνθολόγιο:

Τζακ Λόντον, [Ένας σκύλος σωτήρας] (σελ. 40)

Nτιμίτερ Iνκιόφ, Oι κάλοι της Kλάρας (σελ. 133)

Διαβάστε

Iωαννίδης I. Δ., Tο άσπρο άλογο, εκδ. Kαστανιώτη, Αθήνα, 1985

Mπάρτζης Γιάννης, Tιριγκλίκ!, εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 1998

Mπέρνι Nτέιβιντ, Tο εγκυκλοπαιδικό λεξικό του ανθρώπινου σώματος, μετάφρ. Π. Παπανικολάου, εκδ. Eρευνητές, Αθήνα, 1995

 

δεσμός Βάσα Σολωμού-Ξανθάκη, «Πώς ο Λιας έσπαζε το κεφάλι του για το πού θα 'βρισκε η μάνα του ψάρι» [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]

 

εικόνα

Δείτε

Άνεμος στις ιτιές, Mοχάμετ Aλί Tαλέμπι, 1999

Tα φώτα της πόλης, Τσάρλι Τσάπλιν, 1931

Tο πιθάρι, Iμπραΐμ Φορουζές, 1992

 

εικόνα

Aκούστε

δεσμόςTο τσιφτετέλι της γρίπης, στίχοι M. Kριεζή, μουσική Λ. Πλάτωνος

 

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

7

 

 

eikeik1. Η Τροχαία θέλει να φτιάξει ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για την οδική ασφάλεια και να το μοιράσει στα σχολεία. Μπορείτε να βοηθήσετε ξαναγράφοντας το κείμενο με τις παρακάτω οδηγίες στη σωστή χρονική σειρά; Μην ξεχάσετε να προσθέσετε τους κατάλληλους χρονικούς προσδιορισμούς:

 

Για παράδειγμα: Πρώτα πρώτα, πριν διασχίσω τον δρόμο, ........

 

Για να περάσω με ασφάλεια τον δρόμο

• Εάν έρχονται οχήματα, τα αφήνω να περάσουν. Κοιτάω πάλι προσεκτικά προς όλες τις κατευθύνσεις.

• Βρίσκω ένα ασφαλές σημείο για να περάσω απέναντι και αποφεύγω σημεία που βρίσκονται κοντά σε στροφές.

• Συνεχίζω να ακούω και να κοιτάω για οχήματα ενώ διασχίζω τον δρόμο.

• Σταματάω στην άκρη του πεζοδρομίου.

• Όταν ο δρόμος είναι καθαρός από οχήματα, τον διασχίζω κάθετα και γρήγορα, χωρίς όμως να τρέχω.

• Κοιτάω προς όλες τις κατευθύνσεις για οχήματα που πλησιάζουν και ακούω προσεκτικά.

εικ

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

φυλλάδιο ΕΛΠΑ

 

8

 

eikeik2. Υπογραμμίστε με κόκκινο τα σημεία που δίνουν πληροφορίες για τον τόπο και με πράσινο τα σημεία που δίνουν πληροφορίες για τον χρόνο. Στη συνέχεια, να χωρίσετε τους χρονικούς προσδιορισμούς σε προτάσεις, ουσιαστικά, επιρρήματα και φράσεις με προθέσεις. Κάντε το ίδιο και για τους τοπικούς προσδιορισμούς.

 

΄Oταν περπατάω στην πόλη, θυμάμαι πάντα

Καθώς κινούμαι στην πόλη, κοιτάζω προσεκτικά γύρω μου. Περπατάω πάντα στην εσωτερική πλευρά του πεζοδρομίου και εφαρμόζω κάθε φορά τους κανόνες ασφαλείας για να περάσω απέναντι. Πριν διασχίσω έναν δρόμο, σταματάω με ασφάλεια στην άκρη του πεζοδρομίου, χωρίς να πατάω στο οδόστρωμα. Επιλέγω συνήθως τις διαβάσεις με φανάρια. Ποτέ δεν περνάω με κόκκινο. Όπου υπάρχουν παρκαρισμένα οχήματα, δεν «πετάγομαι» στον δρόμο. Σταματάω ανάμεσά τους και σε σημείο όπου είμαι ασφαλής και μπορώ να ελέγξω την κυκλοφορία. Τις βροχερές μέρες είμαι ακόμα πιο προσεκτικός, γιατί η ορατότητα είναι τις περισσότερες φορές περιορισμένη. Κάθε πεζός οφείλει, από την αρχή μέχρι το τέλος της διαδρομής του στους δρόμους της πόλης, να υπακούει στους κανόνες οδικής ασφάλειας.

 

φυλλάδιο ΕΛΠΑ (διασκευή)

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

 Xρονικοί προσδιορισμοίTοπικοί προσδιορισμοί
προτάσεις   
ουσιαστικά   
επιρρήματα   
φράσεις με προθέσεις   

 

9

 

eikeik3. Τα ρήματα στην καρτέλα άλλοτε παίρνουν αντικείμενο (μεταβατικά) και άλλοτε όχι (αμετάβατα). Μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε και με τους δύο τρόπους για να φτιάξετε μια δική σας ιστορία; Το παράδειγμα θα σας βοηθήσει:

 

παίζω

 

• Κάθε απόγευμα παίζουμε μπάλα στο διπλανό οικόπεδο.

• Το ραδιόφωνο έπαιζε δυνατά όλη την ώρα.

 

ανοίγω
παίζω
γυαλίζω
γελάω
πονάω

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

10

 

eik4. Στον διάλογο που ακολουθεί βρείτε τα αντικείμενα των υπογραμμισμένων ρημάτων και σημειώστε στον πίνακα ποια ρήματα είναι μονόπτωτα και ποια δίπτωτα.

 

eik

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Ρήμα Mονόπτωτο Δίπτωτο
να περιποιηθείτε    
αντέχω    
να περιγράψω    
να καθαρίσω    
να βάλω    
θα δώσω    
μη χρησιμοποιείτε    

 

 

11

 

eik5. Στο παρακάτω κείμενο κάποιος έσβησε μερικές αντωνυμίες. Μπορείτε να τις συμπληρώσετε;

 

eik

 

Τελικά δεν είναι και ..... άσχημο να έχεις σπάσει το πόδι .....! Τώρα το καταλαβαίνω! ..... να ..... το έλεγε ότι το ατύχημα ..... θα ήταν για ..... η ιδανική ευκαιρία για ξεκούραση;

Θυμάμαι σαν τώρα ..... τη στιγμή. ΄Eπαιζα στην αυλή του σχολείου με ..... συμμαθητές μου, όταν ..... δεν ..... πρόσεξε και έπεσε πάνω μου.

Όμως, τώρα πια, κι εγώ ο ..... μπορώ να πω ότι σχεδόν χαίρομαι με την κατάστασή ..... Βρίσκομαι ..... πρωί στο σπίτι, δεν κάνω ....., βλέπω ..... θέλω στην τηλεόραση και ..... δεν με ενοχλεί.

Βέβαια, ..... έχει λείψει το παιχνίδι με τους φίλους ....., αλλά ..... παρηγορεί η σκέψη ότι σύντομα θα είμαι κοντά ......

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

12

 

eik6. Στο κείμενο που ακολουθεί επαναλαμβάνεται πολλές φορές το αναφορικό που. Ξαναγράψτε το κείμενο στη διπλανή στήλη, αντικαθιστώντας το αναφορικό που με τους κατάλληλους τύπους της αναφορικής αντωνυμίας ο οποίος, η οποία, το οποίο και κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές:

 

Και τα παιχνίδια κρύβουν κινδύνους

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά
αποτελούν πηγή ψυχαγωγίας και
εκπαίδευσης.

Ωστόσο, τα παιχνίδια που είναι
ακατάλληλα για την ηλικία του παιδιού και
χρησιμοποιούνται λανθασμένα ή δεν έχουν
επισκευαστεί σωστά μπορεί να
προκαλέσουν τραυματισμούς. Άρα, καλό
είναι να αποφεύγονται παιχνίδια που είναι
αιχμηρά ή που μπορεί ένα παιδί να τα
καταπιεί.

Επίσης, ένα παιχνίδι που χρησιμοποιούν
πολλά παιδιά μπορεί να αποτελέσει εστία
μολύνσεων και να μεταφέρει μικρόβια.
Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι είναι
απαραίτητη η απολύμανσή τους, που
εξουδετερώνει τα μικρόβια.

Ακόμη, ο χώρος όπου κινείται το παιδί
πρέπει να είναι ασφαλής και να μην κρύβει
παγίδες που μπορούν να αποβούν
επικίνδυνες, όπως σύρματα και πηγάδια.
Τελικά, καλό είναι να ενθαρρύνονται τα
ίδια τα παιδιά να φροντίζουν τα αγαπημένα
τους αντικείμενα.

Tα παιχνίδια με τα οποία παίζουν τα παιδιά
αποτελούν πηγή ψυχαγωγίας και
εκπαίδευσης.

κείμενο της συγγραφικής ομάδας
Τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά
αποτελούν πηγή ψυχαγωγίας και
εκπαίδευσης.

 

13

 

eik7. Χρησιμοποιήστε τις λέξεις της στήλης Α ως υποκείμενα και τις λέξεις της στήλης Γ ως κατηγορούμενα για να σχηματίσετε προτάσεις με τα ρήματα της στήλης Β. Οι λέξεις πρέπει να μπουν στον κατάλληλο τύπο (πτώση, αριθμό και πρόσωπο).

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Α Β Γ
η απροσεξίαθεωρούμαι ολισθηρός
το πεζοδρόμιο φαίνομαι αιτία ατυχημάτων
η ζώνη ασφαλείας είμαι επικίνδυνος
το επιφανειακό τραύμα λέγομαι επιπόλαιος
η υπερβολική ταχύτητα γίνομαι υποχρεωτικός

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στα παρακάτω γκρι πλαίσια

 

 

 

 

 

 

14

 

eik8. Στο παρακάτω κείμενο συμπληρώστε τα κενά με τους τύπους των ρημάτων στον κατάλληλο χρόνο. Μπορείτε να συμβουλευτείτε τη γραμματική και το λεξικό:

 

Μερικά παράξενα ατυχήματα ..... (συμβαίνει) πέρσι αρκετά συχνά στη λεωφόρο κοντά στο σπίτι μου. Όταν ο ήλιος ανέτελλε από το απέναντι βουνό και φώτιζε τους οδηγούς κατά πρόσωπο, αν ..... (συμπίπτει) τη στιγμή ακριβώς εκείνη να ανάβει το κόκκινο φανάρι, πολλές φορές το πίσω αυτοκίνητο έπεφτε με φόρα στο μπροστινό ή το μπροστινό δεν σταματούσε και διέσχιζε τον δρόμο. Μια φορά μάλιστα ..... (υπάρχω) και τραυματισμός. Ευτυχώς δεν ήταν τίποτα σοβαρό. Από τους γείτονες ..... (καλούμαι) το ασθενοφόρο και ..... (παρέχομαι) οι πρώτες βοήθειες στον τραυματία. Φέτος όμως ..... (λαμβάνομαι) τα απαραίτητα μέτρα. Από τον δήμαρχο ..... (εγκρίνομαι) όσα χρήματα χρειάζονταν και ..... (ανατίθεμαι) σε ένα συνεργείο να κάνει τις εργασίες. Προειδοποιητικά φανάρια και πινακίδες τοποθετήθηκαν πριν από τη διασταύρωση. Έτσι, οι οδηγοί ..... (απαλλάσσομαι) από τον κίνδυνο και μπορούν πλέον να απολαμβάνουν την ανατολή!

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

15

 

eik9. Οι λέξεις κόλλησαν! Μπορείτε να τις ξεκολλήσετε, προσθέτοντας και τα απαραίτητα σημεία στίξης;

 

Τοαγαπημένομαςπαιχνίδιστιςδιακοπέςήταντοπηγαινέλαμεταποδήλαταστολοφάκιτης Περαχώραςβάζαμεόλημαςτηδύναμησταπεντάλγιαναανεβούμετημεγάληανηφόρακαι φτάναμεμετάαπόώραξεθεωμένοιστηνκορυφήήμαστανπολλοίμαζίακόμακαιδεκατρίαή δεκατέσσεραποδήλατατοναπίσωαπότοάλλοεπικεφαλήςήτανοΛούηςπάνταπρώτοςστις σκανταλιέςανκαιφαινότανπολύκαθωσπρέπειότανεπιτέλουςφτάναμεστηνκορυφή καθόμαστανκαταγήςκοιτάζαμεαπόψηλάτηθέακιελέγχαμεανταλάστιχαήτανεντάξειμετά ετοιμαζόμαστανγιατημεγάληκατρακύλαπαίρναμεφόρακαιμόλιςδινόταντοσύνθημα φεύγαμεβολίδαάλλοςτερμάτιζεκατευθείανσεμιαμάντραάλλοςαπέφευγεπαράτρίχαένα πεύκοκιάλλοςχωνότανμετοποδήλατοστονκάδομετασκουπίδιαπουτουφώναζανκαλώς όρισεςμολονότιγεμίζαμεσημάδιακαιγρατζουνιέςεντέλειτογλεντάγαμεμετηνψυχήμας

 

16

 

eik10. Ένας συμμαθητής σας έχει αναλάβει να φτιάξει ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για τον θεσμό του Σχολικού Τροχονόμου. Δυσκολεύεται όμως να βρει τις κατάλληλες λέξεις. Βοηθήστε τον συμπληρώνοντας τα κενά με την κατάλληλη συνώνυμη ή αντώνυμη (αντίθετη) λέξη για κάθε λέξη που βρίσκεται μέσα στην παρένθεση.

 

Χτυποκάρδια στα θρανία και όχι στη διάβαση πεζών!

 

Ο Εθελοντής Σχολικός Τροχονόμος είναι ένας θεσμός ..... (παλιός) για την Ελλάδα, δοκιμασμένος όμως με ..... (αρνητικά) και σπουδαία αποτελέσματα στις ..... (λιγότερες) ..... (κράτη) του εξωτερικού. ..... (Σκοπό) έχει να ..... (απαγορεύσει) στα παιδιά να πηγαίνουν με ασφάλεια στο σχολείο. Να τους εξασφαλίσει δηλαδή το ..... (υποχρέωση) στη ζωή. Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδεύονται από ..... (άπειρους) αξιωματικούς της Τροχαίας στην εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Μετά την ολοκλήρωση της  ..... (μόρφωσής) τους αναλαμβάνουν υπηρεσία: φορώντας ένα ειδικό κίτρινο γιλέκο και κρατώντας την ..... (ταμπέλα) με το STOP, φροντίζουν για την ασφαλή διέλευση των παιδιών από τις διαβάσεις πεζών ή σε κάποια ..... (ακίνδυνα) σημεία, ..... (μακριά) σε σχολεία, πριν την ..... (παύση) και μετά το ..... (αρχή) των μαθημάτων.

 

φυλλάδιο Yπουργείου Mεταφορών και Eπικοινωνιών