Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ      

http://users.sch.gr/kontaxis

 

Τα μαθήματα


Αγορά Εργασίας 

 

Παιδαγωγικά Θέματα

 

Ευκαιρίες

Νέα από τα σχολεία

Εκδηλώσεις

Εργαστήρια

Τεχνικός Πολιτισμός

Χρήσιμες Συνδέσεις

  Αρχές Μηχανολογίας
Τελευταία ενημέρωση 3-9-2014

Κατεβάστε τις επίσημες οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για το μάθημα  

Διαβάστε πρόσθετες συμβουλές παρακάτω

 

Γενικές Συμβουλές 

Εκπαιδευτικό Υλικό για εισαγωγή στο μάθημα 

Αξιοποίηση ατομικών και ομαδικών εργασιών - ιδέες

Εξειδικευμένα παιδαγωγικά θέματα

 

Συμμετοχή σε Κοινότητα Γνώσης για τις Αρχές Μηχανολογίας (νέο)

 

Γενικές Συμβουλές

Το Μάθημα είναι αναγκαίο να συμβάλλει αποφασιστικά στην ένταξη των μαθητών στο νέο τους σχολείο δημιουργώντας τους ενδιαφέρον για τα μηχανολογικά θέματα και προσφέροντάς τους ευκαιρίες για μια νέα ενδιαφέρουσα αρχή στην εκπαιδευτική τους πορεία. Αν περιοριστεί αποκλειστικά στη διδασκαλία γνώσεων, κινδυνεύει να αποτύχει.

Κυρίως θα πρέπει να προσέξουμε τις επισημάνσεις των επίσημων οδηγιών, που μας δίνουν μεγάλα περιθώρια να προσαρμόσουμε δημιουργικά  το μάθημα.
1η επισήμανση:
"Ο σκοπός του μαθήματος είναι να φέρει το μαθητή σε επαφή με τα θέματα του Μηχανολόγου μέσα από πρακτικές εφαρμογές που βρίσκονται στο άμεσο περιβάλλον του, ώστε αφενός να μπορεί να αποκτήσει κίνητρα για περαιτέρω εμβάθυνση στα επιμέρους αντικείμενα επιλέγοντας ειδικότητες μηχανολόγου, αφετέρου, στην περίπτωση που επιλέξει άλλη ειδικότητα, να μπορεί να αντιληφθεί σε γενικές γραμμές τα θέματα του Μηχανολόγου και να επικοινωνεί με τους αντίστοιχους τεχνικούς".
2η επισήμανση:
"Ο χαρακτήρας του μαθήματος, ως «Αρχές Μηχανολογίας» και όχι ως ένα εξειδικευμένο μάθημα ειδικότητας, αφήνει σημαντικά περιθώρια προσαρμογής της διδασκαλίας στο επίπεδο και τα ενδιαφέροντα των μαθητών με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει για αυτό η τυχόν ανάθεση ατομικών και ομαδικών εργασιών. Προφανώς, δεν εννοούμε κυρίως εργασίες με βάση βιβλιογραφικές έρευνες αλλά περιγραφικές εργασίες με απλά λόγια, σκίτσα ή φωτογραφίες που έχουν προέλθει από συζητήσεις με ειδικούς, διερεύνηση πραγματικών συσκευών, διερεύνηση τεχνικών φυλλαδίων κλπ. "

Τα βιβλία που προβλέπονται για το Μάθημα είναι:

1. Εισαγωγή στη Μηχανολογία, Α’ Τάξη ΤΕΕ 1. Ι-Μ Αντωνελάκης, Π. Παπαγεωργίου

Το βιβλίο προτείνω να χρησιμοποιηθεί απλά ως βιβλίο αναφοράς. Περιλαμβάνει ευρεία ύλη  για τα θέματα του Μηχανολόγου, αλλά για το χαρακτήρα του συγκεκριμένου μαθήματος δεν είναι κατάλληλο για να διδαχθεί  αναλυτικά. Επειδή όμως μέχρι τη στιγμή που γράφεται το παρόν (15-1-2014) δεν έχει σταλεί στα σχολεία ούτε έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο, προτείνω να αξιοποιηθούν άλλα βιβλία που υπάρχουν στο σχολείο, ως βιβλία αναφοράς.

2. Μηχανολογία Αυτοκινήτου, Β’ Τάξη Ηλεκτρολόγων ΤΕΕ 2. Α. Καραγιαννίδης, Δ. Καραμουσαντάς

 Το βιβλίο προτείνω να αξιοποιηθεί κυρίως για παραστατική παρουσίαση των εφαρμογών της θεωρίας της θερμοδυναμικής ή της μηχανικής και των διάφορων μηχανών, μηχανισμών, στοιχείων μηχανών  κλπ. Πρέπει δε αυτό να γίνει σε συνδυασμό με την "τεχνολογία που υπάρχει δίπλα μας".

Αυτό δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να ακολουθήσει εναλλακτικά:

  • την καθιερωμένη διδακτική προσέγγιση "από τη θεωρία στην πράξη" (παραγωγική προσέγγιση) (*)   ή

  • τη διδακτική προσέγγιση "από την πράξη στη θεωρία" (επαγωγική προσέγγιση), ιδιαιτέρως όταν οι μαθητές δεν ανταποκρίνονται στη θεωρία

Δηλαδή, στη δεύτερη περίπτωση, ο εκπαιδευτικός, μαζί με τους μαθητές, μπορεί να ξεκινήσει την προσέγγιση των διαφόρων βασικών μηχανολογικών θεμάτων:

  1. Από το βιβλίο "Μηχανολογία αυτοκινήτου"

  2. Από τις εφαρμογές "που  βρίσκονται δίπλα μας" (πχ εγκαταστάσεις θέρμανσης, ύδρευσης, κλιματισμού, αντλίες, αναβατόρια, γερανοί κλπ), ανάλογα και με τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Επίσης, για όσους έχουν ήδη καταλήξει για κάποια άλλη ειδικότητα, θα πρέπει να αξιοποιηθούν για  στις αναθέσεις εργασιών τα "μηχανολογικά" αυτής της ειδικότητας. Για παράδειγμα,  οι μαθητές που έχουν καταλήξει να ακολουθήσουν ειδικότητα πληροφορικής να διερευνήσουν τα μηχανολογικά της πληροφορικής (πχ πως κατασκευάζεται το εξωτερικό του υπολογιστή ή της οθόνης, ο ανεμιστήρας, από τι εξαρτάται και πως γίνεται η ψύξη του υπολογιστή, πως κατασκευάζονται τα κανάλια ενός δικτύου, η ψύξη των μηχανογραφικών κέντρων κλπ). Αντίστοιχα, τα μηχανολογικά των δομικών (κυρίως μηχανήματα, αναβατόρια, δίκτυα κλπ), τα μηχανολογικά των Αγροτοβιομηχανικών εγκαταστάσεων (θερμοκήπια,  αντλίες, δίκτυα ύδρευσης, διαχείριση νερού κλπ.

Σημαντικό είναι  να επιδιώκεται από τους μαθητές, διερεύνηση των παραπάνω βασικών μηχανολογικών θεμάτων, με την αξιοποίηση ατομικών και ομαδικών εργασιών . Η προσέγγιση της θεωρίας από το βιβλίο ¨Εισαγωγή στη Μηχανολογία" (ή και άλλες πηγές ή βιβλία που υπάρχουν στο σχολείο) προτείνουμε να επιδιώκεται με κύριο σκοπό οι μαθητές να συγκροτούν στέρεες θεωρητικές γνώσεις και όχι να μαθαίνουν απλά αποσπασματικές τεχνολογίες. Αυτό βεβαίως  μπορεί να διαφοροποιείται, ανάλογα με την ετοιμότητα, την εμπειρία, τα ενδιαφέροντα, τις κλίσεις και το μαθησιακό προφίλ του κάθε μαθητή.

Επιλεγμένο εκπαιδευτικό υλικό για εισαγωγή στο μάθημα

Α. Ιστοσελίδες συναδέλφων

Ιστοσελίδα με πλούσιο διδακτικό υλικό για το μάθημα που δημιούργησε ο συν. Νίκος Ψυχογυιός, ΠΕ1706 Μηχανολόγος, 2ο ΕΠΑΛ Ηρακλείου Κρήτης  http://2epal-am.weebly.com

Σημειώσεις για τους μαθητές που δημιούργησε ο συν. Αθ. Κερμελίδης, ΠΕ1204, Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός ΑΠΘ, 1ο ΕΠΑΛ Κιλκίς http://blogs.sch.gr/atkermelid/mek-ii αλλά και υλικό για διάφορα μαθήματα

B. Εποπτικό υλικό ή υλικό για διερεύνηση
Βρείτε εποπτικό υλικό ή υλικό για διερεύνηση (για τους μαθητές) στον
"Οδηγό Μηχανολογικών Εκπαιδευτικών Θεμάτων στο Ιντερνετ" http://users.sch.gr/kontaxis/LINKS/SMALLGUIDE.htm

 Ενδεικτικά:

Yλικό για Μηχανολόγους από το Πανεπιστήμιο του Colorado

Ανακαλύψτε νέες δυνατότητες να προσελκύετε το ενδιαφέρον των μαθητών σας,  με  πλήθος προσομοιώσεων για μηχανολογικά θέματα, συνοδευόμενες από πλήρες εκπαιδευτικό υλικό, θεωρία, ασκήσεις, φύλλα έργου, αξιολόγηση, ιδέες διαφόρων εκπαιδευτικών για αξιοποίησή του στην τάξη. Δοκιμάστε την προσομοίωση για τις μορφές ενέργειας και τη μετατροπή τους, στις Αρχές Μηχανολογίας,  Θερμοδυναμική και  ΜΕΚ. . Περισσότερα...

 

Γ. Προηγούμενες γνώσεις και διερεύνηση ετοιμότητας μαθητών

 

Αξιοποίηση ατομικών ή ομαδικών εργασιών

Ο χαρακτήρας του μαθήματος, ως «Αρχές Μηχανολογίας» και όχι ως ένα εξειδικευμένο μάθημα ειδικότητας, αφήνει σημαντικά περιθώρια προσαρμογής της διδασκαλίας. Ένας σημαντικός τρόπος είναι η αξιοποίηση  ατομικών ή/και ομαδικών εργασιών, με βάση την ετοιμότητα, τα ενδιαφέροντα, τις κλίσεις, τις εμπειρίες ή τις προσβάσεις τους σε ζωντανή πληροφορία και ευρύτερα τις δυνατότητές τους. Προφανώς, δεν εννοούμε κυρίως εργασίες με βάση βιβλιογραφικές έρευνες αλλά περιγραφικές εργασίες με απλά λόγια, σκίτσα ή φωτογραφίες που έχουν προέλθει από συζητήσεις με ειδικούς, διερεύνηση πραγματικών συσκευών, διερεύνηση προσομοιώσεων στο Ιντερνετ,   διερεύνηση τεχνικών φυλλαδίων κλπ.

Ο εντοπισμός των ενδιαφερόντων των μαθητών αλλά και οι πιθανές αναθέσεις εργασιών, καλό είναι να γίνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς, αφού προηγηθεί μια διαδικασία γνωριμίας των μαθητών. Δείτε σχετικά Γνωρίζοντας τους μαθητές ή και  Συμβουλές για τις πρώτες συναντήσεις με τους μαθητές 

Ιδέες για θέματα Μηχανολόγου και διδακτικές προσεγγίσεις μπορείτε να αντλήσετε από τα  άρθρα:

Ειδική Θεματική Δραστηριότητα ΕΠΑΛ - Οδηγίες διδασκαλίας (στην περιοχή "Περισσότερες συμβουλές, ιδέες, προτάσεις για Μηχανολόγους")

Επιλογή θεμάτων Ερευνητικής Εργασίας για όλους τους μαθητές

Επισημαίνουμε ότι, σύμφωνα με το νέο νόμο για το ΕΠΑΛ (Ν. 4186/ΦΕΚ 193 Α/ 17-9-2013 - άρθρο 11)  στις προαγωγικές εξετάσεις τα θέματα τίθενται από τον διδάσκοντα, όπως και σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα προσανατολισμού και ειδικότητας (ενώ στα μαθήματα γενικής παιδείας το 50% των θεμάτων ορίζονται με κλήρωση από τράπεζα θεμάτων). 

 

Παιδαγωγικά θέματα

 Περισσότερες πληροφορίες παιδαγωγικού περιεχομένου στα παρακάτω άρθρα.

Πως να κάνω μάθημα όταν το επίπεδο μαθητών είναι τόσο χαμηλό;

Τρόποι μάθησης και μέθοδοι διδασκαλίας στην Τεχνική Εκπαίδευση

Καλύτερη προσέγγιση των μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων των μαθητών

Συμβουλές για τις πρώτες συναντήσεις με τους μαθητές 

Πως μαθαίνουν οι μαθητές

 

Κοινότητα Γνώσης για τις Αρχές Μηχανολογίας http://mixanologia.pbworks.com

Επειδή το Μάθημα είναι ιδιαιτέρως απαιτητικό και η επιτυχής διδασκαλία του είναι σημαντική για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος των μαθητών στον τομέα των Μηχανολόγων, επιχειρούμε τη δημιουργία μιας Κοινότητας Γνώσης για τις Αρχές Μηχανολογίας. Οι συνάδελφοι που  ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στην κοινότητα γνώσης για την καλύτερη διδασκαλία του μαθήματος, μπορούν να διερευνήσουν το wiki που δημιουργήσαμε ή  να ζητήσουν να γίνουν μέλη  και να καταθέσουν τις προτάσεις τους στη διεύθυνση:               http://mixanologia.pbworks.com

 

Δείτε οδηγίες και συμβουλές για τα υπόλοιπα μαθήματα

.