ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Ο σχεδιασμός και η οργάνωση της διδασκαλίας έγινε στο πλαίσιο της ομαδοσυνεργατικής προσέγγισης, σύμφωνα με την οποία “οι μαθητές δουλεύουν μαζί σε μια μικρή ομάδα όπου ο καθένας μπορεί να συμμετέχει σε μια συλλογική εργασία η οποία θα έχει καθοριστεί με σαφήνεια”.

Το ανθολογούμενο λογοτεχνικό κείμενο, εκτός από κεντρικός άξονας διδασκαλίας για τα ανθρώπινα δικαιώματα και το σεβασμό στην ετερότητα, αποτέλεσε εφαλτήριο ώστε οι μαθητές να προβληματιστούν και να συζητήσουν σχετικά με το θέμα των μεταναστών και των πολιτικών προσφύγων σε διαφορετικές χρονικές και ιστορικές περιόδους, σε διαφορετικούς τόπους και σε διαφορετικό κοινωνικο – πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο.

[ Σχολείο ]

Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

[ Υπεύθυνες καθηγήτριες ]

Μαυρίδου Αλεξάνδρα

Ηλιοπούλου Κωνσταντίνα

Σωτηρόπουλος Ιωάννης

[ Συμμετέχοντες ]

Ένα τμήμα Β’ Γυμνασίου

[ Διάρκεια ]

2 διδακτικές ώρες

[ Γνωστικά αντικείμενα ]

Νεοελληνική Λογοτεχνία

Ιστορία

Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή

Αρχές Πολιτικής Οικονομίας

Στόχοι της διαθεματικής διδασκαλίας:

[ 1 ] Η διαχρονική θεώρηση της ιστορίας

[ 2 ] Η πληρέστερη κατανόηση της σύγχρονης πραγματικότητας (που όπως διαπιστώθηκε από το ενδιαφέρον των μαθητών αποτελεί το ζητούμενο τους)

[ 3 ] Να γίνει κατανοητό ότι η μελέτη της λογοτεχνίας και της ιστορίας μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά στην ερμηνεία και κατανόηση του παρόντος.

 

Παιδαγωγικοί στόχοι:

[ 1 ] Να κινηθεί το μάθημα της λογοτεχνίας και της ιστορίας προς την κατεύθυνση που οι ίδιοι οι μαθητές επιλέγουν,

[ 2 ] Να δοθεί στα παιδιά η ευκαιρία να αναζητήσουν, να διερευνήσουν, να συνθέσουν, να διεξάγουν συμπεράσματα για ένα θέμα που απασχολεί τη σύγχρονη πραγματικότητα,

[ 3 ] Να εργαστούν ομαδοσυνεργατικά και να αυτενεργήσουν.

 

Δόθηκε έμφαση κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της δράσης οι μαθητές:

[ 1 ] Να ασκήσουν τη γλώσσα δυναμικά

[ 2 ] Να απολαύσουν μια ποικιλία γνώσεων

[ 3 ] Να ασχοληθούν με αντικείμενα και έννοιες που τα ενδιαφέρουν, και

[ 4 ] Να ανακαλύψουν και να χρησιμοποιήσουν νέες μεθόδους εύρεσης πληροφοριακού υλικού.

Απώτερος σκοπός της προσπάθειας υπήρξε η κατανόηση εκ μέρους των μαθητών πως ο φόβος απέναντι στον ξένο είναι στην ουσία φόβος απέναντι στον ίδιο μας τον εαυτό.

Οι άλλοι είμαστε εμείς.

[ 1 ] Δια ζώσης διδασκαλία: Ανάπτυξη εννοιών – Βιντεοπροβολές – Ανάγνωση κειμένων

[ 2 ] Χωρισμός σε ομάδες

[ 3 ] Συμπλήρωση φύλλων εργασίας

[ 4 ] Συζήτηση στην ολομέλεια και εξαγωγή συμπερασμάτων

 

Πιο συγκεκριμένα:

Ο οικονομολόγος Σωτηρόπουλος Ιωάννης φρόντισε ώστε οι μαθητές να λάβουν τη βιβλιογραφία που θα χρειαστούν για να μελετήσουν και να κατανοήσουν το θέμα.

Παράλληλα οργανώθηκε έκθεση φωτογραφιών στο χώρο του σχολείου. Η έκθεση παρέμεινε ενεργή καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Ο χώρος διακοσμήθηκε με αφίσες και εικόνες σχετικές με το θέμα.

Κατά την πρώτη διδακτική ώρα ο Σωτηρόπουλος Ιωάννης (ΠΕ09) ανέλυσε στους μαθητές έννοιες και όρους απαραίτητους για την εκπόνηση της εργασίας. Επίσης, προβλήθηκε στους μαθητές υλικό (φωτογραφίες, εικαστικά έργα και τραγούδια) σχετικά με (α) το ναζισμό και το φασισμό, (β) τη μετανάστευση και την προσφυγιά, και (γ) τους πολιτικούς πρόσφυγες.

Κατά την 2η διδακτική ώρα:

Παρουσιάστηκε το θέμα: «Ο ξένος: εικόνες του άλλου στη λογοτεχνία και την ιστορία».

Εξετάστηκε ο τρόπος με τον οποίο ο λόγος «κατασκευάζει» ρατσισμό και υποθάλπει την ξενοφοβία.

Αφού διαβάστηκαν λογοτεχνικά κείμενα που μιλούν για τον ξένο, εξετάστηκε ο τρόπος που το πραγματοποιούν μέσω στερεοτύπων, εικονοποιΐας, υπερβολών.

Ακολούθησε συζήτηση και επίλυση αποριών.

Ακολούθως, ομάδες μαθητών ανέλαβαν εργασίες με τα ακόλουθα θέματα:

[ 1 ] Διαβάζουμε κείμενα που αναφέρονται σε διάφορες κατηγορίες «άλλων» (τσιγγάνους, μετανάστες, Εβραίους, αλλοεθνείς γενικώς…) και επιχειρούμε την ανακατασκευή των μύθων για τους ξένους. Δραματοποιούμε τα κείμενα που μας συγκινούν.

[ 2 ] Γράφουμε εμείς για τον ξένο. Κάνουμε ανθολόγια.

[ 3 ] Μετατρέπουμε τα λογοτεχνικά κείμενα σε άλλα μέσα επικοινωνίας (π.χ. ραδιοφωνικές εκπομπές, κόμικς, γελοιογραφία), εντοπίζουμε τον ξένο μέσα μας.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

Leave a Comments