ginkgo leaf yellow Έρευνα και πειραματισμός
    Το σχολικό εγχειρίδιο

Βιβλίο Τεχνολογίας

Η μορφή των εργασιών των μαθητών μου τηρεί σε πολύ μεγάλο βαθμό τις οδηγίες του σχολικού βιβλίου. Ναι, ξέρω τι σκέφτεστε τώρα: "Μα το βιβλίο είναι απαράδεκτο" κλπ. Δεν διαφωνώ. Το βιβλίο δεν χρησιμοποιείται ως ευαγγέλιο για τους μαθητές, αλλά μάλλον σαν εγχειρίδιο οδηγιών προς εμένα. Όποιος έχει κάνει πτυχιακές διατριβές ή ερευνητικές εισηγήσεις καταλαβαίνει (μπορεί να μεταφράσει θα ήταν σωστότερο) αυτό που εννοούσαν οι συγγραφείς.

Χρήσιμα σημεία του σχολικού βιβλίου

Η... "διδακτέα ύλη" είναι μέχρι τη σελίδα 71, δηλαδή το κεφάλαιο 1.

Έχω αξιοποιήσει τα εξής σημεία

  1. Η διαδικασία (τα 12 μέρη) της έρευνας σελ. 32: Όλες οι εργασίες πρέπει να ακολουθούν αυτή τη δομή, με δύο επιπλέον σημεία: Λέξεις - κλειδιά κάτω από τον τίτλο και αποτελέσματα (πριν και σε διάκριση από τα συμπεράσματα). Κάποιοι συνάδελφοι τα ομαδοποιούν σε ενότητες όπως Εισαγωγή, Διαδικασία κλπ, και ίσως έχουν δίκιο. Εγώ για την ώρα τα αφήνω όπως στο βιβλίο.
  2. Μεταβλητές και πιθανή σχέση αιτίου - αποτελέσματος σελ 38 και 47-48
  3. Είδη έρευνας σελ. 42 - 48
  4. Κίνδυνοι αξιοπιστίας σελ. 49. Δεν είναι όλοι οι κίνδυνοι εξίσου σοβαροί σε μια μαθητική έρευνα, και επιπλέον είναι γραμμένοι με τρόπο που μόνο οι συγγραφείς καταλαβαίνουν. Αν θέλετε πχ. να τρομάξετε τους μαθητές και να θαυμάσετε ένα από τα πιο εύληπτα σημεία του συγγράμματος, διαβάστε την πρώτη παράγραφο του κεφαλαίου "Παλινδρόμηση" (σελ. 52). Εγώ θεωρώ τα εξής σφάλματα αρκετά συνηθισμένα, άρα άξια σχολιασμού: 1 "Ιστορία" (δηλ. οι πειραματικές συνθήκες / περιβάλλον να είναι ίδιες σε όλες τις δοκιμές) 2. "Ωριμότητα" (ίδιος χρόνος) 6. "Διαδικασίες επιλογής κλπ" ίσως το πιο συνηθισμένο λάθος ακόμα και σε κανονικές έρευνες, το να μην είναι τυχαίο το δείγμα. Στα υπόλοιπα αναφέρομαι περιληπτικά.
  5. Το θέμα της γενίκευσης, πληθυσμούς και δείγματα, τα συζητάμε μαζί με το όρια της έρευνας (διαδικασία)
  6. Τέλος λίγα λόγια για στατιστική. Μ.Ο. κλπ και κάποιες πρακτικές οδηγίες κατασκευής διαγραμμάτων το κρατώ για εκείνες τις φορές στην αρχή του Β Τετράμηνου που τυχαίνει να λείπει ο παρουσιαστής