Συναντώντας τους παλιούς μαθητές μου
Στ΄ τάξη


Εφέτος έχετε τους ίδιους μαθητές με πέρυσι. Στ΄ τάξη. Ξέρετε πλέον πολλά πράγματα γι' αυτούς και εκείνοι για σας. Όμως όσα και να ξέρετεε πέρασαν πάνω από δύο μήνες που δε συναντηθήκατε και η καινούρια χρονιά δεν μπορεί να αρχίσει αμέσως με μαθήματα. Έτσι λοιπόν για φέτος μπορείτε να πραγματοποιήσετε τις εξής δραστηριότητες, για να αρχίσει η χρονιά με κέφι:

Πρώτη μέρα (Αγιασμός)

  • Πρωινός κύκλος: Ξεκινάμε την ημέρα μας στον κύκλο με αφηγήσεις από τις καλοκαιρινές μας περιπέτειες, μοιράζω και εξηγώ τη λίστα υλικών, συζητάμε τις προσδοκίες τους για τη χρονιά που έρχεται.

  • Γίνε μολύβι: συζήτηση σχετικά με την παρακάτω παρουσίαση.


Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

Δεύτερη μέρα

  • Το κοινό τους όραμα: Αρχικά τα ρωτώ "Γιατί ερχόμαστε στο σχολείο;" και γράφω την ερώτηση ψηλά στον πίνακα. Ύστερα από κάτω γράφω τις απαντήσεις τους. Όταν καταγραφούν όλες, τους ζητώ να ψηφίσουν τον σοβαρότερο, κατά τη γνώμη του καθενός, λόγο για τον οποίο έρχονται στο σχολείο. Κάθε παιδί σηκώνεται στον πίνακα και με τον μαρκαδόρο τοποθετεί την ψήφο του. Μετά παίρνω τη νικητήρια φράση και τη μετατρέπω σε ερώτηση π.χ. αν η νικητήρια απάντηση είναι "Ερχόμαστε στο σχολείο για να μορφωθούμε", τη μετατρέπω στην ερώτηση "Γιατί πρέπει να μορφωθούμε;". Καταγράφω πάλι τις απαντήσεις τους και ακολούθώ την ίδια διαδικασία 3-4 φορές ακόμα. Στο τέλος φτιάχνουμε ένα κείμενο με τις νικητήριες απαντήσεις. Τους ρωτώ αν συμφωνούν ή θέλουν να αλλάξουμε κάτι, Το κοινό τους όραμα το γράφουμε σε χαρτόνι, το υπογράφουν και το κρεμάμε στον τοίχο, για να ανατρέχουν όλη την υπόλοιπη χρονιά.

     
    Σύνδεσμος ΕΔΩ

     

  • Δημιουργία της δικής τους ταυτότητας: Όταν τους ζήτησα να υπογράψουν το πιο πάνω χαρτί όλοι ζήτησαν να μάθουν να φτιάχνουν υπογραφή. Οπότε αφιερώσαμε λίγη ώρα σε αυτό. Τους εξήγησα τι είναι η υπογραφή, ποια είδη υπάρχουν και πώς θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τη δική τους. Τους βοήθησα δίνοντάς τους διάφορες ιδέες.

  • Χαρτιά στο κεφάλι: Δίνω σε κάθε παιδί από ένα φύλλο χαρτί Α4, το οποίο και τσακίζει στη μέση. Τα παιδιά σηκώνονται όρθια στο κέντρο της τάξης (μπορεί να γίνει και στην αυλή, αν δε φυσάει) βάζοντας το χαρτί στο κεφάλι τους και ισορροπώντας το. Ξεκινούν το περπάτημα προσπαθώντας να μην τους πέσει το χαρτί και χαιρετούν με χειραψία όποιον συναντούν. ΑΝ το χαρτί τους πέσει, μένουν ακίνητα μέχρι να βρεθεί κάποιος να τους τοποθετήσει το χαρτί πάλι στο κεφάλι. Το παιχνίδι έχει πλάκα, τους αρέσει πολύ και σπάει εύκολα τον πάγο, ειδικά εάν υπάρχει κάποιος νεοφερμένος μαθητής.

  • Υπενθύμιση κανόνων - ΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ: τα παιδιά αυτά είχαν παίξει το λεωφορείο την προηγούμενη χρονιά, οπότε μια απλή υπενθύμιση είναι αρκετή για να φέρουν στην μνήμη τους τον  σκοπό της δασκάλας και τι περιμένει από αυτά, αλλά και ποιοι πρέπει να είναι οι δικοί τους στόχοι και τρόποι όντας μαθητές αυτής της τάξης. Διαβάστε λεπτομέρειες ΕΔΩ.

  • Aνανέωση ομάδων: χωρίζονται σε ομάδες, αλλάζουν τις περσινές θέσεις, τις ονομάζουν και διακοσμούν τις σημαίες τους. Δείτε ΕΔΩ πώς έχω φτιάξει τις σημαίες των ομάδων.

  • 'Aνοιγμα ξανά του Βιβλίου Ζωής, λεπτομέρειες ΕΔΩ.

     

    Τρίτη μέρα

     

  • Κατασκευάστε έναν πύργο. Η ομάδα που θα κατασκευάσει τον ψηλότερο πύργο κερδίζει 3 πόντους. Τα υλικά που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε είναι χαρτιά Α4 και ψαλίδια:
    Πετάω στο τραπέζι της κάθε ομάδας περίπου 30 χαρτιά και ορίζω τον χρόνο της κατασκευής στη μία διδακτική ώρα. Σας φαίνεται πολύς ο χρόνος; Και όμως δεν είναι. Τα δικά μου παιδιά χρειάστηκαν αρκετό χρόνο αρχικά, για να βρουν τον τρόπο που θα κάνουν την κατασκευή. Πώς δηλαδή θα χρησιμοποιούσαν τα χαρτιά. Επίσης χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να κάνουν την κατασκευή, αφού πολλές φορές οι πύργοι γκρεμίστηκαν. Ωστόσο είναι μια πολύ δημιουργική δραστηριότητα, που προσφέρει στους μαθητές την ευκαιρία να συζητήσουν, να κάνουν υποθέσεις, να εφαρμόσουν τα όσα σκέφτηκαν, να φτάσουν σε συμπεράσματα, να επαναπροσδιορίσουν, να διασκεδάσουν και λίγα λέω. Λίγο πριν λήξει ο χρόνος βγάζω τους νικητές και δίνω τους πόντους. Κλείνω τη δράση με λίγη φιλοσοφία πάλι. Με τα πιο φτηνά υλικά φτιάξατε τους πύργους σας. Γκρεμίστηκαν κάμποσες φορές, όμως κάνατε αλλαγές και προσπαθήσατε πάλι και πάλι μέχρι να φτάσετε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Έτσι να κάνετε και με τα όνειρά σας. Δε χρειάζεται να έχετε ακριβά υλικά για να προσπαθήσετε να τα πραγματοποιήσετε. Και αν στην πορεία γκρεμιστούν, κάντε αλλαγές, επαναπροσδιορήστε και προσπαθήστε ξανά. Και αν με τίποτα δεν μπορείτε να δημιουργήσετε το υψηλό όνειρο που θα θέλατε, επαναπροσδιορήστε τους στόχους και τα υλικά σας και σταματήστε έναν "όροφο" πιο κάτω.

 
Σύνδεσμος ΕΔΩ

 

  • Μονοκοντυλιά: παιχνίδι στον πίνακα. Μπορείτε να κατεβάσετε τα αρχεία από ΕΔΩ.

  • Άσκηση για το σπίτι: Δημιουργήστε το δικό σας παιχνίδι μονοκοντυλιάς.

  • Έξω από τη ζώνη βολέματος: Ζωγραφίζουν έναν κύκλο. Μέσα γράφουν όλα τα πράγματα που έχουν στη ζωή τους: σπίτι, ρούχα, φαγητό, γονείς, αδέρφια. Απ' έξω από τον κύκλο γράφουν όλα όσα θέλουν να αποκτήσουν: αυτοκίνητο, δουλειά, σπίτι, ταξίδια. Τι πρέπει να κάνουν για να τα αποκτήσουν; Να βγουν από τη ζώνη ασφαλείας, από τον κύκλο του βολέματος. Να τολμήσουν, να ψάξουν, να κάνουν διαφορετικά πράγματα, να ξυστούν. Π.χ. αν θέλουν να αποκτήσουν καινούριους φίλους, πρέπει να βγουν από τη ζώνη ασφαλείας, να τολμήσουν να μιλήσουν σε άλλα άτομα, να μοιραστούν τις σκέψεις και τα αστεία τους, να μοιραστούν τον εαυτό τους ακόμα και αν αισθάνονται άβολα.

  • Τα σημαντικά πράγματα της ζωής: Σε ένα βάζο γεμάτο με ρύζι τοποθετούμε ένα μπαλάκι (μικρό μήλο, πορτοκάλι κλπ.) και προσπαθούμε να το κλείσουμε. Δε γίνεται. Σε ένα ίδιο βάζο αδειανό τοποθετούμε πρώτα το μπαλάκι και μετά ρίχνουμε το ρύζι από το προηγούμενο βάζο. Τώρα το βάζο κλείνει. Ρωτάμε τους μαθητές γιατί συνέβη αυτό. Και μετά τους ζητάμε να θυμούνται ότι το πορτοκάλι είναι τα σημαντικά πράγματα της ζωής. Πρώτα κάνουν αυτά (εργασία, διάβασμα κλπ.). Το ρύζι είναι τα ασήμαντα, αλλά νόστιμα πράγματα,  που γεμίζουν και αυτά τη ζωή μας (κινητό, υπολογιστής, τηλεόραση κλπ). Να διαχειρίζονται τον χρόνο τους σωστά.

  • Πείραμα με μπουκάλι: Γεμίζω ένα μπουκάλι με νερό μέχρι πάνω και το κλείνω. Γράφω με τον μαρκαδόρο απ' έξω "Μην το ανοίξετε". Με μια πινέζα τρυπάω το μπουκάλι στο κάτω μέρος και γύρω γύρω. Το σηκώνω ψηλά και παρατηρούν ότι το νερό δεν τρέχει. Ανοίγω το καπάκι και ένα σιντριβάνι δημιουργείται. Ένα αστείο που μπορούν να κάνουν εύκολα και στο σπίτι. Μια γεύση από τη Φυσικής της Στ΄ τάξης.

  • To πλέγμα: Είναι ένα παιχνίδι που αρέσει πάρα πολύ στα παιδιά, σκέφτονται, συνεργάζονται, μαθαίνουν από τα λάθη και επαναπροσδιορίζουν και δε χρειάζεται πολύ χρόνο. Περισσότερα ΕΔΩ.

 

Τέταρτη μέρα

  • Βουτιά στα μαθήματα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Εάν το χρονοδιάγραμμα που προτείνω δε βγαίνει από τις ώρες τις δικές μου, συχνά εμπλέκω και τις ειδικότητες, που πολύ ευχαρίστως παίζουν τα παιχνίδια μαζί τους.

 

Δημιουργός Copyright © 2023-2024
Μυλωνάκη Δήμητρα, δασκάλα

All Rights Reserved.

Τελευταία ενημέρωση 24/09/2023

counter free