από τα Μαθηματικά των Μαθηματικών, των Μαθητών, ...

                                                        Επιστροφή στην Αρχική Σελίδα                           Επικοινωνία

Φύλο και Μαθηματικά

  Περιεχόμενα  

 

 
Φύλο και Μαθηματικά  

Εισαγωγή

Μετά την ενημέρωση που είχαμε από το προηγούμενο ακόμη σχολικό έτος από την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Ημαθίας κυρία Νόπη Σκεντερίδου και αφού παρακολουθήσαμε την ημερίδα όπου παρουσιάστηκαν τα παρεμβατικά προγράμματα που εφαρμόστηκαν στο νομό Ημαθίας το σχολικό έτος 2004 - 2005,  αποφασίσαμε να συμμετέχουμε στο πρόγραμμα: "Ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών και Παρεμβατικά προγράμματα για την προώθηση της Ισότητας των Φύλων" του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ), με σκοπό να δώσουμε την δυνατότητα στους μαθητές μας να ασχοληθούν πέρα από τη διδακτέα ύλη με κάποιο θέμα που ίσως παρουσίαζε ενδιαφέρον.

 
Εισαγωγή - Στόχοι    
Προετοιμασία του μαθήματος    
Διδασκαλίες    
Συμμετοχή - Αξιολόγηση    
Σχόλια μαθητών    
Γυναίκες - Άνδρες και Μαθηματικά    
       
       
       
     

Αποδεχτήκαμε αρχές και πεποιθήσεις όπως:

§      η προώθηση των αρχών της ισότητας στη σημερινή "ζούγκλα" προϋποθέτει την αποδοχή και εφαρμογή στην πράξη των ίδιων αρχών από τον καθένα και την καθεμιά.

§      η λεωφόρος των ιδεολογιών και των αξιών περνά και μέσα από την τάξη, άρα υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης προς την κατεύθυνση της κατανόησης των αρχών της ισότητας για όλους.

§      Η διαδικασία αναμόρφωσης των σύγχρονων δημοκρατικών κοινωνιών ξεφεύγει από την διαμάχη "ποιος θα πλύνει τα πιάτα", και ξεκινά από το σχολείο με προσπάθειες συντονισμένες και συστηματικές.

Στο πλαίσιο αυτό εντάχθηκε και η δική μας διδακτική παρέμβαση στο μάθημα των μαθηματικών με θέμα "Γυναίκες – Άνδρες και Μαθηματικά" κάτω από την ομπρέλα της σύμπραξης σχολείων 202/2006 στην οποία συμμετέχουμε με τίτλο: "Δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου κατά την εφηβεία με την οπτική του φύλου".

Αφορμή για την επιλογή του θέματος, έδωσε η αρχική διαφωνία αγοριών -  κοριτσιών στην πρόταση: "Τα αγόρια τα καταφέρνουν στα Μαθηματικά καλύτερα από τα κορίτσια".

Στόχοι 

Γενικοί στόχοι της εφαρμογής του προγράμματος ήταν:

§      Η ευαισθητοποίηση των μαθητών – μαθητριών σε θέματα ισότητας

§      Η εξέταση από τους μαθητές - μαθήτριες αντιλήψεων που θέλουν τους άνδρες να έχουν περισσότερες ικανότητες από τις γυναίκες στα Μαθηματικά.

§      Η συνεργασία όλων με όλους στα πλαίσια της προετοιμασίας της καινοτόμου για τους μαθητές – μαθήτριες αλλά και για μένα διδακτικής παρέμβασης

§      Η επανάληψη μαθηματικών εννοιών (Στατιστική – Γ Γυμνασίου) που θα διδαχθούν και στην αρχή της επόμενης σχολικής χρονιάς και θα αποτελεί μέρος της εξεταστέας ύλης για την εισαγωγή τους στα ΤΕΙ, με πραγματικά στοιχεία

Ως ειδικότερους στόχους του προγράμματος θέσαμε τους παρακάτω:

§      Τη συλλογή στοιχείων που αφορά το φύλο, τη ζωή και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μεγάλων μαθηματικών από τον 6ο π.Χ. αιώνα μέχρι και το τέλος του 20ου αιώνα.

§      Τη συλλογή και μελέτη ως προς το φύλο, ενδεικτικών στοιχείων για τους φοιτητές των μαθηματικών τμημάτων στις μέρες μας.

§      Τη συλλογή και μελέτη ως προς το φύλο των μαθηματικών που εργάζονται σήμερα στα Γυμνάσια, στα Λύκεια και στα ΤΕΕ του Νομού Ημαθίας.

§      Τη συλλογή και μελέτη ως προς το φύλο των μελών ΔΕΠ (Λέκτορες, Επίκουροι Καθηγητές, Αναπληρωτές Καθηγητές, Καθηγητές) όλων των τμημάτων Μαθηματικών στα Πανεπιστήμια της χώρας μας. (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Πανεπιστήμιο Πατρών, Πανεπιστήμιο Κρήτης και Πανεπιστήμιο Αιγαίου)

Τη σύγκριση των παραπάνω στοιχείων και τη διατύπωση προσωπικών απόψεων των μαθητών για τα δεδομένα.

 
           

επάνω

 

Γιώργος Μαντζώλας  -  Μελίκη Ημαθίας