2015: Tι σχολείο θέλουμε;
ΕΛΕΝΗ ΜΠΟΥΝΤΑ*
Ο υπότιτλος του άρθρου είναι δανεισμένος από το βιβλίο του Ε.Π. Παπανούτσου και συνδέει το παρόν με το παρελθόν (1964), όταν έγινε μια σοβαρή προσπάθεια εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, η οποία δεν ολοκληρώθηκε και αναδεικνύει σε διαχρονικό φαινόμενο την πολιτική πρακτική του «ράβε-ξήλωνε» στην Παιδεία. Πέρασαν χρόνια, είχαμε βήματα εκσυγχρονισμού του δημόσιου σχολείου. Ακόμα δεν έχουμε καταλήξει στο τι σχολείο θέλουμε; Το ερώτημα είναι σύνθετο, αφού αφορά σε πολιτικές επιλογές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. Η απάντησή του όμως είναι αναγκαία και κατεπείγουσα.
Το 2010, το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και σημαντικούς παιδαγωγούς, Ελληνες και Ευρωπαίους, επένδυσε στην ποιότητα με την πολιτική πρόταση του Νέου Σχολείου. Στο κέντρο της βρίσκονται τα Νέα Προγράμματα Σπουδών (ΝΠΣ) που αφορούν το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στοχεύουν στην εσωτερική, ποιοτική μεταρρύθμιση των σχολείων, έχουν στο επίκεντρο τον μαθητή, τον εκπαιδευτικό και τη σχολική μονάδα. Μεταρρύθμιση στο σχολείο χωρίς αλλαγή στα Προγράμματα Σπουδών δεν υπάρχει.
Τα ΝΠΣ συντάχτηκαν από ειδικούς επιστήμονες, πανεπιστημιακούς, σχολικούς συμβούλους και εκπαιδευτικούς της πράξης με ανοιχτή διαδικασία, έλαβαν υπόψη τα συμπεράσματα του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (2009), προτάσεις επιστημονικών ενώσεων, σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και εφαρμόστηκαν πιλοτικά (145 σχολεία).
Από το 2012 το Νέο Σχολείο αφέθηκε στην τύχη του, και τα ΝΠΣ που αγγίζουν τον κάθε μαθητή παραμένουν στα συρτάρια. Ενα παράδειγμα: Από το 2010 διδάσκονται Αγγλικά και Υπολογιστές από την Α΄ Δημοτικού, με στόχο την απόκτηση Κρατικού Πιστοποιητικού στο σχολείο. Από το 2012 κανείς υπουργός δεν προχώρησε στην πιστοποίηση.
Είκοσι χρόνια στην εκπαίδευση ξέρω ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες εκπαιδευτικών: οι δάσκαλοι και οι απασχολούμενοι στην εκπαίδευση. Οι πρώτοι, η μεγάλη πλειοψηφία, απαιτούν να ανοίξει διάλογος και να επιτευχθεί η ευρύτερη συναίνεση ώστε να γνωρίζουμε πού πάμε και να δώσουμε την ψυχή μας γι? αυτούς που είμαστε ταγμένοι να μορφώσουμε, τους μαθητές μας.
Χρειάζεται να αποφασιστούν οι διαδικασίες εφαρμογής του Νέου Σχολείου με διάλογο σε ένα πεδίο που δεν είναι ναρκοθετημένο συντεχνιακά, συνδικαλιστικά και κομματικά. Η πρόταση Διαμαντοπούλου για κοινωνική συναίνεση και ψήφιση από τα 2/3 της Βουλής σε νόμους της Παιδείας είναι αναγκαία όσο ποτέ. Ισως είναι και ο μόνος δρόμος ώστε οι μεταρρυθμίσεις για την Παιδεία, που οραματίστηκαν μεγάλοι διανοητές, Γληνός, Δελμούζος, Παπανούτσος, Δημαράς, αλλά και πιο σύγχρονοι, να εφαρμοστούν.
Κι ενώ άλλες χώρες, Πολωνία, Πορτογαλία, Ισπανία, εφαρμόζουν από το 2010 την πολιτική του Σχολείου του 21ου αιώνα, και η Ιταλία με τον Ρέντσι, και έχουν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα, εμείς θα ξεκινήσουμε πάλι από το μηδέν.
Με τα σχολεία σε κατάσταση διάλυσης, με τα ειδικά σχολεία κλειστά και με την πρώτη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την Παιδεία είναι η στιγμή που δάσκαλοι, γονείς και κάθε Ελληνας θα πει: «Ναι, εκτός από τον ΕΝΦΙΑ, με νοιάζει και η Παιδεία».
* Η κ. Ελένη Μπούντα είναι διδάκτωρ Ιστορίας, σχολική σύμβουλος
Ο Ειδικο?ς Γραμματε?ας Διαχει?ρισης Τομεακω?ν ΕΠ του ΕΚΤ καλεί το Ινστιτου?το Τεχνολογι?ας Υπολογιστω?ν και Εκδο?σεων και τα Πανεπιστη?μια, να υποβάλουν προτάσεις ε?ργων (πρα?ξεων), προκειμε?νου να ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί η επιμο?ρφωση εκπαιδευτικω?ν για την αξιοποι?ηση και εφαρμογη? των ψηφιακω?ν τεχνολογιω?ν στη διδακτικη? πρα?ξη (Επιμο?ρφωση Β ?επιπε?δου Τ.Π.Ε.)
Ειδικο?τερα οι προτα?σεις ε?ργων (πρα?ξεις) θα ε?χουν ως αντικει?μενο:
i. την επιμο?ρφωση τρια?ντα χιλια?δων (30.000) εκπαιδευτικω?ν σε γνω?σεις και δεξιο?τητες Β1 επιπε?δου Τ.Π.Ε. (εισαγωγικη? επιμο?ρφωση για την εκπαιδευτικη? αξιοποι?ηση Τ.Π.Ε., 36 διδακτικε?ς ω?ρες),
ii. την επιμο?ρφωση πε?ντε χιλια?δων (5.000) εκπαιδευτικω?ν σε γνω?σεις και δεξιο?τητες Β2 επιπε?δου Τ.Π.Ε. (προχωρημε?νη επιμο?ρφωση για την εκπαιδευτικη? αξιοποι?ηση Τ.Π.Ε., 42 διδακτικε?ς ω?ρες και δρα?σεις «εφαρμογη?ς στην τα?ξη»),
iii. την εκπαι?δευση νε?ων επιμορφωτω?ν, περι?που τριακοσι?ων (300), που θα γι?νει σε ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ, με στο?χο τον εμπλουτισμο? του υφιστα?μενου Μητρω?ου Επιμορφωτω?ν Β? επιπε?δου Τ.Π.Ε. προκειμε?νου να καλυφθου?ν οι παρου?σες απαιτη?σεις, ιδι?ως αναφορικα? με την προσε?γγιση νε?ων ειδικοτη?των εκπαιδευτικω?ν και την πληρε?στερη γεωγραφικη? κα?λυψη στην επιμο?ρφωση,
iv. την πιστοποι?ηση των παραπα?νω εκπαιδευτικω?ν στις αντι?στοιχες γνω?σεις και δεξιο?τητες Τ.Π.Ε. Επιπρο?σθετα, θα υλοποιηθου?ν διαδικασι?ες πιστοποι?ησης βασικω?ν δεξιοτη?των και γνω?σεων ΤΠΕ (Α? επιπε?δου ΤΠΕ), καθω?ς η πιστοποι?ηση αυτη? αποτελει? πρου?πο?θεση για τη συμμετοχη? των εκπαιδευτικω?ν στην επιμο?ρφωση Β1 επιπε?δου ΤΠΕ.
Ποσοτικά Ευρήματα Έρευνας απόψεων Σχολικών Συμβούλων για τα Γνωστικά Αντικείμενα του Δημοτικού.
Το ερωτηματολόγιο της παρούσας έρευνας απευθύνθηκε στους 322 Σχολικούς Συμβούλους της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας. Η επιλογή των Σχολικών Συμβούλων έγινε με κριτήριο το γεγονός ότι, στο πλαίσιο του έργου τους και μέσα από την επαφή τους με τους εκπαιδευτικούς στα Δημοτικά Σχολεία της περιοχής ευθύνης τους μπορούν να εκφέρουν άποψη σχετικά με τα γνωστικά αντικείμενα του Δημοτικού. Για να διαβάσετε την έρευνα ?.
Τον Απρίλιο του 2014, σε μια ομαδική προσπάθεια/κείμενο (http://www.esos.gr/arthra/axiologisi-ekpaideytikon-daskalon-kauhghton-protobathmias-deyterobathmias-ekpaideysis/parembash-omadas-sxolikvn-symboylvn-ajiologhsh-epimorfvsh-ekpaideytikvn-ueseis-ki-apoceis) εκφράσαμε την αγωνία μας για όσα διακυβεύονται στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, από την εισαγωγή και εφαρμογή του ΠΔ152/13, που αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Κι ενώ όλα τα σημεία και οι προτάσεις εκείνης της κριτικής προσέγγισης παραμένουν σε απόλυτη ισχύ, η εμπειρία της εφαρμογής του ΠΔ152 στην αξιολόγηση των στελεχών έως αυτήν την στιγμή επιβεβαίωσε ήδη κάποιες από τις ανησυχίες μας και πρόσθεσε επιχειρήματα για άμεση επανεξέτασή του ή και αντικατάστασή του με ένα νέο σύστημα που δεν θα συσχετίζει την αξιολόγηση με την προαγωγή, αλλά θα εστιάζει στον διαμορφωτικό του ρόλο και στην βελτιωτική προοπτική και θα συνδέει την αξιολόγηση με ένα ρεαλιστικό και ουσιαστικό σύστημα επιμόρφωσης. Ένα σύστημα αξιολόγησης, το οποίο δεν θα αποπροσανατολίζει το ανθρώπινο δυναμικό με χρονοβόρες διαδικασίες, θα επικεντρώνεται στην τρέχουσα επαγγελματική δυνατότητα του κάθε εκπαιδευτικού και θα συμπορεύεται με την ΑΕΕ και ένα ευρύτερο σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος.
Με την πρώτη εφαρμογή του ΠΔ αναδύθηκαν πολλαπλά προβλήματα, τα οποία εντόπισαν και προέβαλαν πολλοί αρθρογράφοι και εκπρόσωποι της ΠΕΣΣ. Οι κοινές τους διαπιστώσεις συνέκλιναν στα εξής:
Διαβάστε περισσότερα: Η κατά ΠΔ152 Αξιολόγηση: Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας αποτυχίας;
129 Νεοελληνικά Αναγνώσματα, 3.390 έργα 480 συγγραφέων, τα οποία συγκροτούν το διασωσμένο και προσωπικό, πλήρες κατά το δυνατόν, Αρχείο της Χρ. Κουμπάρου-Χανιώτη.
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ