Μια νέα e-εφημερίδα γεννιέται

Μια νέα e- σχολική εφημερίδα γεννιέται

Αρχές του φθινοπώρου, πρώτες μέρες του σχολικού έτους. Όλοι οι συνάδελφοι κουρασμένοι από τη ραστώνη του καλοκαιριού, προβληματισμένοι για τις επικείμενες βουλευτικές εκλογές, αποκαμωμένοι από την παρατεταμένη ζέστη του αποκαλόκαιρου, ανταλλάσσουμε εντυπώσεις, σχολιάζουμε μεγαλοφώνως, μοιράζουμε τμήματα και μαθήματα, όχι πάντως υποσχέσεις, προσπαθούμε να βρούμε το βηματισμό μας. Ο πίνακας ανακοινώσεων φρεσκογραμμένος, ανάμεσα σε άλλα και ο σχεδιασμός δράσεων για το νέο σχολικό έτος, ο οποίος φάνταζε παράταιρος στο κλίμα των ημερών. Ώστε λοιπόν πρέπει να δράσουμε; Κι αν ναι, με ποιον τρόπο; Τότε ήταν που ο συνάδελφος Γιάννης, σαν έτοιμος από καιρό, κόμιζε μιαν απάντηση στο παραπάνω ερώτημα: να εκδώσουμε μια σχολική εφημερίδα, όσοι πιστοί προσέλθετε?

Η δράση παλιά, κλασική, έφερε στο νου φρεσκοτυπωμένο τετρασέλιδο χαρτί και μαθητές να τις μοιράζουν σε καθηγητές και συμμαθητές τους. Το ερώτημα γεννήθηκε αβίαστα: παρουσιάζει ενδιαφέρον η έκδοση μιας ακόμα σχολικής εφημερίδας σε μια εποχή που σήμανε το τέλος της έντυπης ενημέρωσης, όπου μεγάλοι δημοσιογραφικοί κολοσσοί καταρρέουν και διατηρούν μόνο την ηλεκτρονική τους έκδοση; Μήπως το τελευταίο είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση, σε μια εποχή μάλιστα υποχρηματοδότησης των σχολικών μονάδων; Το πηγαδάκι που προκλήθηκε μας έφερε ως εδώ: στην έκδοση μιας ηλεκτρονικής σχολικής εφημερίδας.

Το στοίχημα μεγάλο. Η νέα γενιά στην οποία απευθυνόμαστε έχει μεγαλώσει μέσα στις νέες τεχνολογίες, δαπανά τον περισσότερο χρόνο στα κοινωνικά δίκτυα, επικοινωνεί, αναρτά φωτογραφίες και βίντεο, αναζητά και αποκτά διαδικτυακούς φίλους, μοιράζεται μαζί τους προσωπικές στιγμές, ενημερώνεται(;), αντλεί πληροφορίες για ποικίλα θέματα, ψυχαγωγείται(;). Τα ακροδάκτυλα των χεριών τους είναι κολλημένα στο ευμέγεθες πια κινητό τηλέφωνο. Με δυσκολία ακόμα και στις σχολικές τους ώρες προσπαθούμε να τα αποκόψουμε από αυτό.

Ας είμαστε ρεαλιστές. Οι νέες τεχνολογίες αποτελούν αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα. Τις εντάξαμε στη σχολική πραγματικότητα, τις αξιοποιούμε στην εκπαιδευτική διαδικασία, οργανώνουμε και βελτιώνουμε τη διδασκαλία με τη χρήση τους, όσο το επιτρέπει το ισχύον εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Μέσα σ΄ αυτό το πλαίσιο η έκδοση ηλεκτρονικής σχολικής εφημερίδας είναι μια κάποια λύσις. Θα δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές μας να εκφραστούν ελεύθερα, πέρα από τα σχολικά τους μαθήματα, σεβόμενοι τη δημοσιογραφική δεοντολογία, να διατυπώσουν τις σκέψεις τους ενυπόγραφα για κάθε θέμα και να προκαλέσουν τον αντίλογο στους αναγνώστες συμμαθητές τους, να συνδιαμορφώσουν κείμενα και ρεπορτάζ, να σχολιάσουν με σοβαρό ή σκωπτικό ύφος τη σχολική τους ζωή, να προβάλουν ή να καταδικάσουν συμβάντα, να ενημερώσουν την ευρύτερη κοινότητα για τις δράσεις του σχολείου τους, να παρουσιάσουν πρωτότυπα έργα τους (μουσικά, λογοτεχνικά, καλλιτεχνική φωτογραφία, βίντεο, σκίτσο κ.α.), να δημοσιεύσουν κριτικές για το βιβλίο, το θέατρο, τον κινηματογράφο. Θα τους επιτρέψει να δουν τη σχολική τους ζωή από μιαν απόσταση, να την κρίνουν, να την αξιολογήσουν και, το σημαντικότερο, να την βελτιώσουν.

Αποκαμωμένοι από την παιδεία και την παραπαιδεία ίσως λειτουργήσει ως παυσίλυπον ή τουλάχιστον ως παυσί-λοιπον στο φορτωμένο τους πρόγραμμα.

Καλοτάξιδη η νέα μας εφημερίδα μέσα στο αχανές πέλαγος του διαδικτύου και της ενημέρωσης.

Αντωνάκος Φώτης, Φιλόλογος

Αφήστε μια απάντηση