Τα ανάγλυφα της Αψίδας διηγούνται τους πολέμους του Γαλέριου εναντίον των Περσών.
Ιστορικό πλαίσιο
Οι Ρωμαίοι χρειάστηκε να αντιμετωπίσουν το τελευταίο τέταρτο του 3ου αιώνα μ.Χ. ένα από τους πιο επικίνδυνους εχθρούς, τους Πέρσες. Ο Διοκλητιανός το 287 μ.Χ. τους απέσπασε τη Μεσοποταμία και έκλεισε ειρήνη αφήνοντας στον θρόνο της Αρμενίας τον υποτελή του Τιριδάτη.
Ύστερα από εννιά χρόνια, το 296 μ.Χ. ο βασιλιάς των Περσών Ναρσής κήρυξε τον πόλεμο, πήρε τη Μεσοποταμία και την Αρμενία κι έδιωξε τον Τιριδάτη. Ο Γαλέριος, μετά από συνεννόηση με τον Διοκλητιανό, που βρισκόταν στην Αντιόχεια, εκστράτευσε εναντίον του Ναρσή αλλά νικήθηκε στις Κάρρες και στο Καλλίνικο. Το 297 εκστράτευσε εκ νέου και κατόρθωσε να νικήσει ολοκληρωτικά τον Ναρσή, η οικογένεια του οποίου καθώς και οι θησαυροί του έπεσαν στα χέρια του Γαλέριου. Αργότερα ο Γαλέριος συναντήθηκε με τον Διοκλητιανό στο Νίσιβι της Μεσοποταμίας κι οι δυο μαζί έκλεισαν νέα ειρήνη με τον Ναρσή.
Τη νίκη λοιπόν του Γαλέριου εναντίον του Ναρσή αφηγούνταν οι τέσσερις κύριοι πεσσοί του μνημείου. Τα εικονογραφικά θέματα αναπτύσσονται σε ζώνες, από τέσσερις στις τρεις πλευρές κάθε πεσσού και από δύο σε κάθε πλευρά που βρίσκεται απέναντι από τους δευτερεύοντες πεσσούς.
Κάθε ζώνη έχει διαφορετικό πλάτος. Η πρώτη ζώνη από πάνω έχει πλάτος 1.00 η δεύτερη 1,20, η τρίτη 1,19 και η τέταρτη 1,21μ. Οι ζώνες των ανάγλυφων χωρίζονται από ζωνάρια που εξέχουν σαν μαξιλάρια, διακοσμημένα είτε με πλοχμούς από δαφνόφυλλα, που τους συγκρατούν ταινίες δεμένες κατά διαστήματα, είτε με γιρλάνδες από κλαδιά και λουλούδια (ρόδακες). Επάνω ο διάκοσμος τελειώνει μ' έναν «κοσμήτη» (γείσο) από κυμάτια, ανθέμια κλπ. Κάτω, η τελευταία ζώνη των ανάγλυφων ορίζεται από τις βάσεις των πεσσών, οι οποίες στην κατατομή τους μοιάζουν με βάσεις ιονικών κιόνων. Τίποτα δεν έχει σωθεί από τα ανάγλυφα των δύο κύριων πεσσών που λείπουν, των οποίων τώρα μόνο τα θεμέλια διατηρούνται κάτω από το κατάστρωμα του πεζοδρομίου.
Η τέχνη των ανάγλυφων της Καμάρας είναι αφηγηματική και συγχρόνως διακοσμητική. Το κυριότερο χαρακτηριστικό είναι ο πληθωρισμός των παραστάσεων και των μορφών. Και η παραμικρή επιφάνεια γεμίζεται με θέματα που πολλές φορές είναι επουσιώδη. Και αν έλειπαν δηλαδή αυτά, δε θα είχαμε ζημία στη σαφήνεια του αφηγηματικού μέρους. Για τη διακοσμητική επιδίωξη συχνά παραβλέπονται οι φυσικές αναλογίες, έτσι που οι ελέφαντες να έχουν το ίδιο ύψος με τα άλογα ή τα άλογα να είναι μικρότερα από τους ανθρώπους ή μια πύλη τείχους να μην ξεπερνά το ύψος ενός ανθρώπου. Γενικά η τέχνη των ανάγλυφων αποβλέπει περισσότερο στις οπτικές αξίες παρά στις πλαστικές, ή όπως λένε οι ιστορικοί της τέχνης, τις απτικές, που χαρακτηρίζουν ιδίως την κλασική εποχή. Όλα αυτά είναι γνωρίσματα της τέχνης της Ύστερης Αρχαιότητας, όπως έχει ονομαστεί η περίοδος εκείνη, στην οποία ανήκει και η εποχή της Πρώτης Τετραρχίας.
Ωστόσο τα ανάγλυφα της Καμάρας αποπνέουν ακόμη μια ελληνιστική και θα έλεγε κανείς φειδιακή χάρη κι ένα πνεύμα κλασικής ευγένειας. Οι τεχνίτες των ανάγλυφων πρέπει να ήταν Έλληνες. Τούτο φαίνεται και από τις ελληνικές επιγραφές, που είναι χαραγμένες ανάμεσα σε παραστάσεις των ανάγλυφων: Ποταμός Τίγρης, Οικουμένη κλπ.
Η περιγραφή των ανάγλυφων γίνεται με τη σειρά που ακολουθεί ο C. Vermeule. Η σειρά των αριθμών του σχεδίου αντιστοιχεί με τις ζώνες των ανάγλυφων από τα πάνω προς τα κάτω. Σημαντικός αρωγός στην παρουσίαση στάθηκε το βιβλίο του Χαράλαμπου Ι. Μακαρόνα, «Η Καμάρα, το θριαμβικό τόξο του Γαλερίου στη Θεσσαλονίκη» Θεσσαλονίκη, 1969.
Τα ανάγλυφα του Βόρειου πεσσού θεωρείται πως αναφέρονται στον πόλεμο στην Ασσυρία.
Αναλυτικά τα θέματα του Βόρειου πεσσού είναι τα εξής:
01. Μάχη στη χώρα των Κούρδων
02. Έξοδος αιχμαλώτων από μια ασσυριακή πόλη
03. Ειρηνική υποδοχή του αυτοκράτορα σε μια εχθρική περιοχή
04. Πομπή ζώων
05. Ιππική μάχη στη Μεσοποταμία
06. Οι Ρωμαίοι αιφνιδιάζουν Ανατολίτες, άνδρες και γυναίκες
07. Οι Πέρσες φεύγουν, περνώντας τον ποταμό Τίγρη
08. Γυναικεία μορφή
09. Η επιείκεια του Καίσαρα Γαλέριου
10. Παράσταση αντίστροφη
11. Όμιλος γυναικών
12. Πομπή ζώων
13. Καμήλες με λάφυρα
14. Πομπή ζώων;
Τα ανάγλυφα του Νότιου πεσσού θεωρείται πως αναφέρονται στον πόλεμο στην Αρμενία.
Αναλυτικά τα θέματα του Νότιου πεσσού είναι τα εξής:
15. Δημηγορία του Γαλέριου
16. Άφιξη του αυτοκράτορα σε μια πόλη της Ανατολής
17. Μάχη
18. Pietas Augustorum
19. Νίκες
20. Τιμή στον νικητή της Ανατολής
21. Νέα μάχη
22. Αιχμαλωσία του χαρεμιού του Πέρση βασιλιά
23. Νίκες
24. Ο Γαλέριος δέχεται πρεσβεία των Περσών
25. Θυσία Διοκλητιανού και Γαλέριου
26. Προσφορά δώρων στον αυτοκράτορα
27. Βωμός με ασπίδα, Νίκες
28. Πομπή ζώων;