Ελληνικός πολιτισμός, Διδάσκοντας την Ιλιάδα

Ραψωδία Η Ἕκτορος και Αἴαντος μονομαχία. Νεκρῶν ἀναίρεσις
(Η μονομαχία του Έκτορα και του Αίαντα. Η ταφή των νεκρών)

Ζ 369-529 Η περίληψη Η 206-315

 

 

Η Ιλιάδα διαρκεί 51 ημέρες. Στην ενότητα διανύουμε την 22η ως την 24η ημέρα

 

 

 

Αχιλλέας, Ζωγράφος του Αχιλλέα, Μουσείο Βατικανού

Περιληπτική αναδιήγηση

 

Η επιστροφή του Έκτορα και του Πάρη στο πεδίο της μάχης αναπτερώνει το ηθικό των Τρώων και τους οδηγεί σε νέες επιτυχίες. Με υπόδειξη της Αθηνάς και του Απόλλωνα, ωστόσο, οι εχθροπραξίες αυτής της μεγάλης μέρας (άρχισε στο Β !) θα λήξουν με μια μονομαχία ανάμεσα στον Έκτορα και έναν διαλεκτό Αχαιό. Οι θεοί, μεταμορφωμένοι σε γυπαετούς, θα παρακολουθήσουν τον αγώνα επάνω από την ψηλή βελανιδιά (φηγό) του Δία και δεν θα αφήσουν κανέναν από τους δυο αντιπάλους να κινδυνεύσει. Από τους εννιά Έλληνες που δηλώνουν έτοιμοι ν' αναμετρηθούν με τον Έκτορα, την τιμή κερδίζει έπειτα από κλήρωση ο Αίαντας, ο γιος του Τελαμώνα. Αμέσως ο ήρωας ετοιμάζεται με χαρά για τη σύγκρουση και ζητάει τη βοήθεια του Δία· ο γενναίος στρατιώτης διακρίνεται και για την ευσέβειά του.

 

Στη θέα του Αίαντα οπλισμένου με την εφταβόδινη ασπίδα του που έμοιαζε με πύργο, η καρδιά του Έκτορα σφίχτηκε. Οι δύο αντίπαλοι, αφού πρώτα καυχιούνται καθένας για τη δύναμή του, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα την αξία του άλλου, ορμούν ρίχνοντας τα κοντάρια τους. Το κοντάρι του Έκτορα βρίσκει την ασπίδα του Αίαντα και την τρυπάει έως την έβδομη στρώση, ενώ του Αίαντα περνάει την ασπίδα και τον θώρακα, σκίζοντας το ρούχο του Έκτορα πέρα ως πέρα. Τραβούν και οι δυο τα δόρατα από τις ασπίδες τους και ορμούν ξανά. Ο Έκτορας τραυματίζεται, αλλά δεν εγκαταλείπει και ρίχνει πελώρια πέτρα που χτυπάει την ασπίδα του Αίαντα. Ο Αχαιός ήρωας ανταποδίδει και ο Έκτορας πέφτει, αλλά αμέσως τον σηκώνει ο Απόλλωνας. Ήδη όμως πέφτει το σούρουπο και η μονομαχία λήγει με ανταλλαγή δώρων. Η πρώτη μέρα μάχης (και 22η της Ιλιάδας), λοιπόν, κλείνει με μια άκαρπη σύγκρουση (με μιαν ανάλογη είχε αρχίσει, θυμηθείτε ποια ήταν).

 

Το ίδιο βράδυ ο Γερήνιος Νέστορας εισηγείται ανακωχή για περισυλλογή των νεκρών και το χτίσιμο αμυντικού τείχους. Δέκα χρόνια τώρα δεν χρειάστηκαν ένα τέτοιο οχυρό: η απουσία του Αχιλλέα είναι ολοφάνερη! Από την άλλη, οι Τρώες αποφασίζουν να προτείνουν συμβιβασμό, επιστρέφοντας μόνο τους κλεμμένους θησαυρούς, όχι όμως και την Ελένη, και να ζητήσουν ανακωχή. Την αυγή (23η μέρα του έπους), οι Αχαιοί διά στόματος Διομήδη απορρίπτουν οποιαδήποτε πρόταση συμβιβασμού· συμφωνούν όμως στο θέμα της ανακωχής, και ολημερίς οι δύο στρατοί ασχολούνται με την ταφή των νεκρών τους. Την επομένη (24η μέρα της Ιλιάδας), οι Αχαιοί εκμεταλλεύονται την ευκαιρία της ανακωχής και μέχρι το βράδυ το κάστρο είναι έτοιμο· είναι τόσο επιβλητικό, που το θαυμάζουν ακόμα και οι θεοί! Το τείχος αυτό θα διαδραματίσει σπουδαίο ρόλο στις μάχες που θα ακολουθήσουν. Εξάλλου, οι κεραυνοί του Δία κατά τη διάρκεια της επόμενης νύχτας προαναγγέλλουν αιματηρές μάχες.

 

Η μονομαχία ανάμεσα στον Αίαντα και στον Έκτορα

Μονομαχία Αίαντα και Έκτορα
Ο πληγωμένος Έκτορας έχει τη συμπαράσταση του Απόλλωνα, ενώ ο Αίαντας της Αθηνάς.
Το αντικείμενο μπροστά από την ασπίδα του Αίαντα ερμηνεύεται είτε ως πέτρα είτε ως ομίχλη.
Δούρις, 490-485 π.Χ.
Παρίσι, Μουσείο του Λούβρου, G115

 


Ραψωδία Η

Περιληπτική αναδιήγηση της ραψωδίας Η.

Επισήμανση των κύριων σημείων που βοηθούν στην εξέλιξη του μύθου. (22η μέρα / πρώτη μέρα μάχης: η επιστροφή του Έκτορα και του Πάρη στο πεδίο της μάχης αναπτερώνει το ηθικό των Τρώων – ακολουθεί μονομαχία ανάμεσα στον Έκτορα και τον Αίαντα τον Τελαμώνιο / είναι ο δεύτερος σε γενναιότητα ανάμεσα στους Αχαιούς μετά τον Αχιλλέα – ο Απόλλωνας και η Αθηνά την παρακολουθούν μεταμορφωμένοι σε γυπαετούς / ζωομορφισμός των θεών σε προγενέστερη εποχή, πάνω από την ψηλή βελανιδιά του Δία – οι δύο αντίπαλοι πρώτα καυχιούνται και μετά ανταλλάσσουν χτυπήματα, πρώτα με τα κοντάρια, έπειτα με τις πέτρες / μοτίβο διεξαγωγής της ομηρικής μονομαχίας – ο Έκτορας πέφτει, αλλά τον σηκώνει ο Απόλλωνας – βραδιάζει και η μονομαχία λήγει με ανταλλαγή δώρων – ο Νέστορας εισηγείται ανακωχή για περισυλλογή των νεκρών και το χτίσιμο αμυντικού τείχους – οι Τρώες προτείνουν συμβιβασμό, επιστρέφοντας μόνο τους κλεμμένους θησαυρούς, όχι την Ελένη, και ζητούν ανακωχή – την επομένη, 23η μέρα, οι Αχαιοί απορρίπτουν την πρόταση συμβιβασμού, δέχονται όμως την πρόταση ανακωχής – οι δύο στρατοί ασχολούνται με την ταφή των νεκρών τους – την άλλη μέρα, 24η της Ιλιάδας, οι Αχαιοί μέχρι το βράδυ χτίζουν το αμυντικό τείχος μπροστά από τα καράβια τους)

 

Κατέβασε το σχέδιο του μαθήματος κείμενο

© Ευαγγελία Οικονόμου

 

αρχή