Αρχαία ελληνική μυθολογία

Μειξογενή Όντα-Θεοί και Δαίμονες

ΑΝΤΕΡΩΣ (διφυής)





 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

Ο Αντέρως λεγόταν αδελφός του Έρωτα, γιος της Αφροδίτης και του Άρη, προσωποποίηση της αμοιβαιότητας που εκδηλώνεται στον έρωτα, επομένως εκδικητής του αναπόδοτου έρωτα. Φτερωτός όπως ο αδελφός του, απεικονίζεται συχνά καθισμένος απέναντι από τον Έρωτα στη ζυγαριά του έρωτα που κρατά η Αφροδίτη (ερωτοστασία). Άλλοτε πάλι απεικονίζεται με σκουρόχρωμα μαλλιά και με συνεπτυγμένες τις φτερούγες του σε αντίθεση με τον ξανθό Έρωτα που οι φτερούγες του ήταν ανοιχτές, έτοιμος να πετάξει· σε αυτή την περίπτωση, εκπροσωπεί τον ατυχή έρωτα, τον αναπόδοτο και σκληρό, καθώς και την απιστία στον έρωτα και τον συνοδεύει το επίθετο Ἀλάστωρ και Ἀλήτης ή Ὀλέθριος, με τα οποία λατρευόταν στην Αθήνα. [Εικ. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18]

Σύμφωνα με τον Αιλιανό (π. ζώων 14. 28) η αρχή του Αντέρωτα ως αμοιβαίου έρωτα βρίσκεται στην ανταπόδοση που έδειξε ο γιος του Νηρέα και της Δωρίδας Νηρίτης στον έρωτα που του εξέφρασε ο Ποσειδώνας.

Και όταν ο εραστής του βρίσκεται κοντά του, παύει ο πόνος του, όπως και σ' εκείνον, ενώ πάλι, όταν ο εραστής του απουσιάζει, με τον ίδιο τρόπο ποθεί και ποθείται, αφού τον κατέχει ο αντέρωτας, η ερωτική ανταπόκριση, που είναι η αντανάκλαση -μέσα στην ψυχή του- του έρωτα που εισπράττει από τον εραστή. (Πλάτων, Φαίδρος 255D)

Και επειδή οι παραστάσεις του Αντέρωτα τον παρουσιάζουν σε σύμπλεγμα με τον Έρωτα μέσα σε παλαίστρες και γυμναστήρια, για παράδειγμα στην Ηλεία όπου ο Έρωτας κρατάει κλαδί φοίνικα και ο Αντέρωτας προσπαθεί να του το αποσπάσει (Παυσ. 6.23.3-5), ο Αντέρωτας θεωρείται ως ο έρωτας ιδίως μεταξύ ομοφύλων. Σύμφωνα με τον Παυσανία (1.30.1), ο Αλάστωρ Έρως της Αθήνας ήταν ανάθημα των μετοίκων της πόλης προς τιμή του μέτοικου Τιμαγόρα, που είχε αγαπήσει τον Αθηναίο Μέλη. Αυτός όμως τον περιφρονούσε και ώθησε τον ανέλπιδα ερωτευμένο μέτοικο στην αυτοκτονία προκαλώντας τον να ανεβεί στον πιο ψηλό βράχο και να πέσει κάτω. Ο Τιμαγόρας, θέλοντας μόνο να προκαλεί χαρά στον αγαπημένο του, ανέβηκε στον βράχο και έπεσε. Και ο Μέλης, νιώθοντας υπεύθυνος για τον θάνατο αυτό, ανέβηκε στον ίδιο βράχο και, μετανιωμένος, πήδηξε και αυτός ακολουθώντας τον Τιμαγόρα στον θάνατο. Από τότε οι μέτοικοι θεώρησαν τον Αντέρωτα πνεύμα που πήρε εκδίκηση για τον Τιμαγόρα[1].


Υποσημείωση

1. Για τον Αντέρωτα, τον μύθο και την εικονογραφία του βλ. τις θέσεις της Hannah Lisbeth Jones Weighing Iconography Of Love In Classical And Early Hellenistic Art: Considering Allusions And Metaphor In Images Of Aphrodite Balancing Eros


Σχετικά λήμματα

ΑΡΗΣδεσμός, ΑΦΡΟΔΙΤΗ, ΕΡΩΤΑΣ, ΝΗΡΕΑΣ, ΝΗΡΙΤΗΣδεσμός, ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣδεσμός