1bd6ffcf1e6229fc9775e919c1c46564

Τα μουσικά είδη που προτιμά να ακούει η πλειονότητα των εφήβων αλλά και των προεφήβων στον ελλαδικό χώρο είναι η σύγχρονη ελληνική δημοφιλής (popular) μουσική και η σύγχρονη διεθνοποιημένη δημοφιλής μουσική. Η ακρόαση μουσικής είναι εξαιρετικά σημαντική στη ζωή των εφήβων και των προεφήβων , καθώς εκείνη παίζει σημαντικότατο ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικής ταυτότητάς τους.

Στη βιβλιογραφία υπάρχει μία διαλεκτική τόσο υπέρ της χρήσης της μουσικής που ακούν οι έφηβοι/ες στο μάθημα της μουσικής όσο και εναντίον της χρήσης αυτής κατά τη διδακτική διαδικασία. Και οι δύο τάσεις έχουν τα δικά τους επιχειρήματα. Περισσότερα για το θέμα αυτό μπορείτε να διαβάσετε εδώ (ή εναλλακτικά εδώ)

Τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική βιβλιογραφία παρουσιάζονται τρόποι με τους οποίους μπορεί να αξιοποιηθεί η μουσική που ακούν οι έφηβοι/ες στο μάθημα της μουσικής. Οι διδακτικές προσεγγίσεις που κυριαρχούν αναφορικά με τη δημοφιλή μουσική στη σχολική πραγματικότητα είναι δύο: πρακτικές τυπικής διδασκαλίας και πρακτικές άτυπης διδασκαλίας.

Η μουσική που ακούν οι έφηβοι/ες και προέφηβοι/ες πρέπει να ενταχθείσ το μάθημα της μουσικής καθώς η σχολική μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα θα πρέπει να απαγκιστρωθεί από πρακτικές του παρελθόντος και να προσαρμοστεί στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των σύγχρονων προεφήβων και εφήβων. Η χρήση της μουσικής που ακούν οι προέφηβοι/ες και έφηβοι/ες στο μάθημα της μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στις τελευταίες τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θα κάνει τη μάθηση αποτελεσματικότερη. Οι εκπαιδευτικοί στόχοι που μπορούν να επιτευχθούν μέσω της χρήσης μουσικής που ακούν οι (προ)έφηβοι/ες μπορούν (ενδεικτικά) να είναι οι ακόλουθοι:

  • οι μαθητές/τριες να κατονομάζουν τα βασικά μορφολογικά στοιχεία ενός δημοφιλούς τραγουδιού (refrain, couplet, coda, μεσαίο τμήμα / middle eight).
  • να ασκηθούν οι μαθητές/τριες στο ορθό τραγούδι.
  • να αναγνωρίζουν οι μαθητές/τριες τα σενάρια των μουσικών βίντεο που συνοδεύουν τα τραγούδια. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τις τελευταίες δεκαετίες η κυκλοφορία ενός δημοφιλούς τραγουδιού συνοδεύεται απαραίτητα και από ένα μουσικό βίντεο, το οποίο λαμβάνεται υπ' όψιν κατά την ανάλυση του δημοφιλούς τραγουδιού.
  • να συγκρίνουν οι μαθητές/τριες τυχόν πολλαπλές ερμηνείες ενός συγκεκριμένου τραγουδιού.